Gasloos huis met zonnepanelen: wanneer energie gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland Mijnans
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-06 20:17
Sinds anderhalf jaar woon ik in een gasloos nieuwbouwhuis. We hebben 18 zonnepanelen op het dak liggen.

Ik heb een vast energiecontract bij Greenchoice met dubbeltarief (overdag 33cent, nacht 27 cent).

Vorig jaar werkten we zo'n 3.800 kWh op en verbruikten we 3.500 kWh. Een plus van 300 kWh. Daarover kregen we de terugleververgoeding van € 0,115 cent per kWh. So far, so good.

Maar inmiddels hebben we een elektrische auto. Ik verwacht komend jaar meer te verbruiken dan dat we opwekken. Als ik het goed heb betaal je dan een X-aantal kWh normaaltarief (33 cent) en een X-aantal kWh daltarief (26 cent).

Wanneer kan ik nou het beste energie verbruiken?

Optie 1: overdag als de zon schijnt.

Dat klinkt logisch, maar alles wat ik niet verbruik lever ik terug aan het net en dat wordt dus afgetrokken van de kWh's die ik gebruik. Op mijn eindafrekening betaal ik dan voor de kWh's die ik in de min kom: een deel tegen normaaltarief en een deel tegen daltarief.

Dus ik kom op optie 2. s'nachts energie gebruiken wanneer het daltarief geldt.

Kan iemand mij zeggen of ik goed heb of ernaast zit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Optie 1. Los daarvan krijg je bij een nieuw contract straks ook te maken met teruglever kosten voor je stroom. Je eigen energie gebruiken loont.

Dat doe je nu trouwens ook al, want jouw verbruik zal waarschijnlijk hoger zijn dan 3.500 en jouw opwek meer dan 3.800.

Alles wat namelijk direct wordt verbruikt wordt niet bij je energieleverancier geregistreerd. En in jouw geval zit er misschien ook zelfs ergens een accu tussen?