Muurplaat rot, bewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-06 12:56
Hallo,

Ik ben tijdens de sloop van mijn schoorsteen een muurplaat tegen gekomen welk deels weg gerot is.
De muurplaat bevond zich achter de schoorsteen en zal door o.a. de slechte loodslab vochtig zijn geworden + ouderdom ala 100+jaar.

Nu wou ik de muurplaat deels vervangen tot waar deze goed is, echter komen hier een aantal vragen bij mij op waarvan ik het antwoord niet kon vinden op het net.

De muurplaat is 170x70 en ligt op een steens buitenmuur.
De vraag is alleen wat voor en/of hoe ik de houten balk moet behandelen?

Kan ik hier gewoon een vuren balk plaatsen? of een ander type hout?
Dient de balk behandeld te worden? (menie, beits, buiten verf, lak of wat anders?)
Wat adviseren jullie om de 'koudebrug' te onderbreken? momenteel ligt er niks tussen de balk en de steens muur. vraag me ook af of het überhaupt nut heeft om dit te onderbreken mede doordat het 'goede' deel van de balk blijft liggen. +/- 7m. te vernieuwen stuk is +/-1.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zal ik de eerste zijn? heb je een foto van de situatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@No Hands die is niet echt nodig hoor.

Of je het wil beschermen? Ligt een beetje aan de positie van je muurplaat en je overstek van je dak of je het wil beschermen. Maar in heel veel gevallen: nee laat maar.
Kijk eens hier na, welke variant van positie heb je?
https://www.joostdevree.nl/shtmls/muurplaat.shtml

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-06 12:56
Bedankt voor de reactie,

Hier lijkt hij het meeste op, ik heb alleen geen spouwmuur zoals op de tekening. het dakbeschot zit direct vast gemaakt op de muurplaat (geen isolatie er boven of onder). Wel loopt het dakbeschot iets verder door dan de muurplaat, gevolgd door de dakgoot die aan het dakbeschot vastzit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8pSsU3Z0rNCh2abrDpEHwM83dE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hLKtgfsqkXmqVBp6F5pYHHv0.jpg?f=user_large

De balk loopt wel deels door naar buiten, hierop steunt een overhang van het dak buiten de gevel. De balk wordt aan de buitenkant ook een soort sierstuk, deze is nu geverfd en zal dan ook weer geverfd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWJPt0LbCtNo6G657BkMYwoGUcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7Dx2x0xCzNvZidKixCp6dWJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Etisc151 op 10-10-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan heb je volgens mij zelf al het antwoord gegeven. Het overige is ook al geverfd aan de buitenzijde.... dus als je toch bezig bent geeft het een grondlaag (vocht regulerend) in zijn geheel en de rest (buitendeel) alleen in de afwerking verven/lakken (meestal niet vochtregulerend).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 14:53
In de regel wordt onder de muurplaat een folie toegepast als vochtkering. Bijv. een DPC folie. Omdat je niet de hele muurplaat vervangt zal het maar gedeeltelijk zijn maar het is een kleine moeite.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
elmerblues schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:29:
In de regel wordt onder de muurplaat een folie toegepast als vochtkering. Bijv. een DPC folie. Omdat je niet de hele muurplaat vervangt zal het maar gedeeltelijk zijn maar het is een kleine moeite.
Toen ze nog spouwloos bouwden was DPC folie niet heel gebruikelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1