Probleem nieuwe windows 11 laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-09 11:31
Beste Tweakers,

Eergisteren heb ik mijn nieuwe laptop ontvangen, Asus Vivobook 17 en ik blijf tegen het volgende probleem aanlopen:

het lijkt alsof het systeem "vast hangt" want ik kan mijn aanwijzer/pijltje wel bewegen en ergens op klikken, bv vorige pagina of x rechtsboven maar er gebeurt niets, het commando wordt dus niet uitgevoerd. Met ctrl+alt+delete geprobeer om eruit te komen maar ook dat duurde een eeuwigheid totdat hij eindelijk reageerde op het klikken op "afmelden", daarna gaat het weer een paar minuten goed.

Uit wanhoop heb ik gisteravond via systeemherstel "PC opnieuw instellen" gekozen, ook windows 11 opnieuw laten installeren en helaas nu weer het zelfde probleem.

Ik ben een leek op dit gebied en heb wellicht teveel "uitgezet" bij privacy instellingen of iets anders uitgevinkt maar het vreemde is dat op mijn oude laptop (waar vandaan ik nu tik) alles hetzelfde ingesteld staat en hier geen probleem.

Hopelijk kan iemand mij (in lekentaal) helpen zodat ik mijn nieuwe laptop kan gaan gebruiken dus alle tips en adviezen zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Om welk type Asus Vivobook gaat het precies?
Dan kan je wat meer gerichter zoeken.

Kijk eens bij Windows updates of er misschien aanvullende drivers beschikbaar zijn?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

En op de site van Asus zelf?

Om dingen uit te sluiten zou je ook nog een externe muis/keyboard kunnen proberen als je deze hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 10-10-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

En kan je zien of en zo ja welke processen de CPU in beslag nemen? Daar lijkt het namelijk wel een beetje op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:56
Je laptop staat toevallig niet in één of andere extreme energiespaarstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Dank alvast voor de reacties:

Geen extreme energiespaarstand

Ik heb nu voor de 2e keer "pc opnieuw instellen" opgestart om te kijken of het probleem zich ook voordoet voordat ik met de instellingen aan de slag ga.

Daarna zal ik ook even kijken bij de updates i.v.m. aanvullende drivers, en het met een externe muis proberen (heb ik).

Wordt vervolgd als de laptop klaar is met opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Inderdaad eerst de installatie doen zoals MIcrosoft hem bedoeld heeft, testen en vanaf daar settings aanpassen en kijken waar het misgaat. En kijk of je telkens een herstelpunt kunt maken zodat je makkelijk terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
Even een update:

Er is nog niets veranderd, de aanwijzer beweegt en ik kan klikken maar er gebeurt niets, met ctrl+alt+delete kom ik op het scherm waar je je kunt afmelden maar ook daar pas na 10 min. tot 60 min. wachten. Vreemde is dat ik 's-morgens een uurtje of 2 iets kan doen en dan begint de ellende, daarna steeds vaker en de reactie duurt steeds langer. Hij gaat maandag mee naar het werk van manlief, hopelijk kan iemand van de ICT afdeling het probleem verhelpen.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Start via zoeken cmd als administrator
Tik in
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Als dit klaar is dan het volgende

sfc / scannow

Als dit klaar is tik in exit en start de computer opnieuw op.

Kijk of de problemen zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Zou me verbazen als daar iets zinvol uitkomt aangezien er al een volledige reset van het OS heeft plaatsgevonden.

Is het echt alles dat gewoon zeer traag lijkt te gaan? Want dan kan het inderdaad zijn dat door een bug het systeem de CPU gewoon op de laagste klokfrequentie houdt. Hebben recent zoiets gezien met 1 van de laptops op het werk waar we uiteindelijk gewoon een volledig nieuwe installatie van Windows hebben opgezet. Geen reset maar wel met behulp van een USB stick opnieuw geinstalleerd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
welke versie is het van de asus vivobook 17,er zijn er meerdere vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

Adieu1968 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:11:
Even een update:

Er is nog niets veranderd, de aanwijzer beweegt en ik kan klikken maar er gebeurt niets, met ctrl+alt+delete kom ik op het scherm waar je je kunt afmelden maar ook daar pas na 10 min. tot 60 min. wachten. Vreemde is dat ik 's-morgens een uurtje of 2 iets kan doen en dan begint de ellende, daarna steeds vaker en de reactie duurt steeds langer. Hij gaat maandag mee naar het werk van manlief, hopelijk kan iemand van de ICT afdeling het probleem verhelpen.

Dank voor het meedenken!
Kan je dan ook in het tabje komen waar je kan zien wat de belasting van CPU etc is en welke processen dat zouden zijn? Helaas kan je daar de temps van de proc niet inzien, maar wellicht hangt ie half los en stoort het daarom.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adieu1968
Update:

Vanmorgen is de nieuwe laptop nagekeken op de ICT afdeling van het werk van manlief, hij moet opgestuurd en gerepareerd worden want mousepad/touchpad blijft vasthangen.
Zo jammer, je koopt en betaalt een spiksplinternieuwe laptop en wat ik dadelijk heb is een reeds open geschroefde en gerepareerde laptop.

Helaas, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

En wat is er mis met een toestel dat vakkundig hersteld is? Dat is echt niet minderwaardig dan hoe het van de productieband is gerold en vanaf dag 1 had moeten zijn.

We kunnen toch moeilijk alles wat een defect vertoont zomaar direct in de vuilbak gooien?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1