Nieuwe (metalen) lamp heeft geen aardedraad. What to do?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jethedo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi allen,

Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor boven de eettafel. Het is een lamp met een metalen frame. De lamp zelf heeft geen aardedraad, maar er komt er natuurlijk wel een uit het plafond. Aangezien de lamp een metalen frame heeft, ga ik ervanuit dat ik die aardedraad uit het plafond wel ergens op moet kunnen aansluiten. Het kroonsteenje in de lamp (waar de zwarte schakeldraad en blauwe nuldraad op aangesloten zitten) heeft een vrije opening in het midden. Ook is het aardedraadicoontje aanwezig op de verpakking van de lamp, dus ik ga ervanuit dat het wel te doen is. Maar hoe...

Kan ik de aardedraad aansluiten op die vrije plek op het kroonsteentje? Heb het idee dat het dan niet echt verbonden is met iets...

Beetje domme vraag misschien, maarja...

Beste antwoord (via Jethedo op 10-10-2024 12:16)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Kijk eens goed naar de 'achterkant' van dat kroonsteentje. Heb wel eens gezien dat er voor de fase en de nul zoals te verwachten draden naar de lampen lopen, en dat er een metalen lipje aan het frame van de lamp zit gepuntlast, waar het aardcontact van het kroonsteentje aan geschroefd zit. (Wat dus op die manier én het kroonsteentje op z'n plek houdt, en meteen voor de aardverbinding zorgt)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:29
De aarde sluit je meestal aan op de metalen behuizing, dus als de vrije plek op het kroonsteentje een verbinding (met lage weerstand) naar de behuizing heeft dan lijkt me dat inderdaad de juiste plek.

Een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Tja, een foto doet wonderen.
Doorgaans wordt de aarde draad verbonden met de buitenkant (metalen behuizing) van je lamp.
Overigens, als je een moderne meterkast heb met aardlekschakelaar, zou ik met niet al teveel zorgen maken

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:42
Soms zit er naast het kroonsteentje een schroef in het metaal waar je de aardedraad op vast kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:29
GarBaGe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:00:
Tja, een foto doet wonderen.
Doorgaans wordt de aarde draad verbonden met de buitenkant (metalen behuizing) van je lamp.
Overigens, als je een moderne meterkast heb met aardlekschakelaar, zou ik met niet al teveel zorgen maken
Die aardleg grijpt natuurlijk pas in als hij een lekstroom ziet, om die te kunnen detecteren moet de aarde wel verbonden zijn. Als je juist een product NIET aard, maar er wel een (kleine of grote) stroom loopt grijpt de moderne aardlekautomaat niet in omdat hij geen problemen detecteert.

Zonder aarde denkt je aardlekautomaat alleen maar dat je verbruiker (lamp in dit geval) meer stroom consumeert, en dat is geen probleem mits het onder de gezekerde waarde (16A?) blijft. Dat kan dodelijk zijn, vandaar aarding bij geleidende aanrakbare delen.

Hier wel een aardig artikel over waarom aarden (en waarom dat geregeld testen voor je eigen veiligheid): https://elektrohonk.info/...aardlekschakelaar-testen/

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Kijk eens goed naar de 'achterkant' van dat kroonsteentje. Heb wel eens gezien dat er voor de fase en de nul zoals te verwachten draden naar de lampen lopen, en dat er een metalen lipje aan het frame van de lamp zit gepuntlast, waar het aardcontact van het kroonsteentje aan geschroefd zit. (Wat dus op die manier én het kroonsteentje op z'n plek houdt, en meteen voor de aardverbinding zorgt)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jethedo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ah, bedankt!! Heb het inderdaad al gevonden. Het kroonsteentje was vastgemaakt aan een metalen pinnetje in de middelste opening (foto hieronder). Had dat in eerste instantie losgemaakt omdat ik dacht dat het enkel bedoeld was om het kroonsteentje op z'n plaats te houden in de lamp (dom). Heb het nu teruggeplaatst en kan dus op deze manier de aardedraad aansluiten.

Nou, dat was snel opgelost. Bedankt mensen!

https://i.imgur.com/Ip8GMJ5.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09

AlphaRomeo

FP PowerMod
soepah schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:05:
Zonder aarde denkt je aardlekautomaat alleen maar dat je verbruiker (lamp in dit geval) meer stroom consumeert, en dat is geen probleem mits het onder de gezekerde waarde (16A?) blijft. Dat kan dodelijk zijn, vandaar aarding bij geleidende aanrakbare delen.
Stel dat de behuizing onder spanning komt te staan en je raakt de behuizing per ongeluk aan, dan vorm je zelf de aarding en loopt er kortstondig een stroompje door jou. Die ziet de ALS en dan gaat hij er als nog uit.
Pagina: 1