Buurman wil grote 'overkapping' bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Mijn nieuwe buurman stuurt me een bericht over dat hij een overkapping wilt bouwen (volgens mij is het een tuinhuis?) tegen de schutting aan. Of ik nog vragen heb. Attent van hem.

Dit is de schutting vanuit zijn tuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USLOQVeJipD28PnGdxNio1W3AmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhh1WZ5GEDz9bWhOAgEhLHUy.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de overkapping die hij wilt bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXuJummUsIAnPZacWplGtho4W94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoMvStOxdsAs5JUK6zhsyFFh.jpg?f=fotoalbum_large

Als hij in zijn recht staat kan en ga ik er dus niet moeilijk over doen, maar vind het nogal wat licht wegnemen in mijn al donkere tuin dus vervelend.

Kunnen jullie adviseren wat redelijk is hierin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, je houdt nog altijd meer licht over dan hij met zijn eigen raam heeft 7(8)7

Er staat al een schutting van 180cm hoog. Hoe hoog wordt het tuinhuis, en hoeveel m2 extra blokkade levert dat op? Gaat het echt ergens om?

Als je lastig wil doen, kun je kijken of hier niet een vergunning of ontheffing van het bestemmingsplan voor nodig is. Doorgaans is het aantal toegestane m2 voor bijgebouwen planologisch beperkt. Hier staat ook al een schuur, dus zou een grens snel overschreden kunnen worden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
Knap, dan bouwt je buurman dus voor zn halve achterpui langs voor dat glas?? Ik zie dit nog niet helemaal voor me, maar je zult er aan de andere kant hooguit een randje van zien toch over de schutting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
In bebouwde kom mag je vaak zo niet bijna altijd tegen de perceelsgrens aanbouwen tot 3m goothoogte en nokhoogte oplopend. Dus ben benieuwd hoe andere reageren maar zolang aantal m2 bebouwd klopt met perceelsgrootte verhouding of er is additionele vergunning, dan staat ie in zijn recht. Denk dat hier beeldkwaliteit / materiaalgebruik o.i.d. op de foto ook niet speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:35
WBNL20 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:14:
In bebouwde kom mag je vaak zo niet bijna altijd tegen de perceelsgrens aanbouwen tot 3m goothoogte en nokhoogte oplopend. Dus ben benieuwd hoe andere reageren maar zolang aantal m2 bebouwd klopt met perceelsgrootte verhouding of er is additionele vergunning, dan staat ie in zijn recht. Denk dat hier beeldkwaliteit / materiaalgebruik o.i.d. op de foto ook niet speelt.
Als ik dit hier lees https://dimhovenier.nl/bl...e_schuur_enof_overkapping hangt er heel erg vanaf of dat het een overkapping wordt of daadwerkelijk een schuur.

Overkapping tegen de erfgrens mag volgens dit artikel max 2 meter hoog worden. Maar een schuur weer hoger. Maar ik weet niet hoe groot de tuin is, maar kijken naar die foto niet al te groot. Als hij die overkapping van het plaatje wilt maken dan zou ik denken (maar das een onderbuikgevoel) dat hij een vergunning aan zal moeten vragen. Want dan bebouwd hij meer als de helft van zijn tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:16
Op welk tijstip van de dag is deze foto genomen?
Of beter gezegd: wat is de orientatie van de tuin?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:13
Eens met wat @Thijsmans zegt. Waar komt het tuinhuis ten opzichte van jouw perceel te staan. Het lijkt op Zuidwest, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Chedara op 10-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53
Gebruik het in je voordeel. Bouw er zelf een overkapping tegenaan in dat op open stuk met die 2 schutting panelen. Als ik het tenminste goed inschat waar die overkapping van de buurman komt.

Dat neutraliseert ook je blinde muur ernaast.

[ Voor 48% gewijzigd door pennywiser op 10-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
FredvZ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:21:
Op welk tijstip van de dag is deze foto genomen?
Of beter gezegd: wat is de orientatie van de tuin?
Chedara schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:21:
Eens met wat @Thijsmans zegt. Waar komt het tuinhuis ten opzichte van jouw perceel te staan. Het lijkt op Zuidwest, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben kavel 12, buurman is kavel 11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXrecjxL5UD5PE7SelzSkc8ZxnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pF1R4bjPOYZosjr2Lqh6FGPs.png?f=fotoalbum_large
pennywiser schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:25:
Gebruik het in je voordeel. Bouw er zelf een overkapping tegenaan in dat op open stuk met die 2 schutting panelen. Als ik het tenminste goed inschat waar die overkapping van de buurman komt.

Dat neutraliseert ook je blinde muur ernaast.
Had ik heel graag gedaan maar mijn tuin is ongeveer een derde van zijn tuin, een overkapping past echt op geen enkele manier helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
NACrat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Als ik dit hier lees https://dimhovenier.nl/bl...e_schuur_enof_overkapping hangt er heel erg vanaf of dat het een overkapping wordt of daadwerkelijk een schuur.

Overkapping tegen de erfgrens mag volgens dit artikel max 2 meter hoog worden. Maar een schuur weer hoger. Maar ik weet niet hoe groot de tuin is, maar kijken naar die foto niet al te groot. Als hij die overkapping van het plaatje wilt maken dan zou ik denken (maar das een onderbuikgevoel) dat hij een vergunning aan zal moeten vragen. Want dan bebouwd hij meer als de helft van zijn tuin.
Ik schat in 3-4m x 9m op plaatje, dan zit je aan 30m2, als je beetje tuin hebt mag dat al snel..

https://bouwadviesshop.nl...ik-bouwen-op-mijn-grond/'

Bovenstaande klopt voor de max 150m2 - als je bedrijfsperceel / agrarisch is het anders maar zal hier niet het geval zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:53
Je mag normaliter tot 50% vergunningsvrij vol bouwen in je tuin. De hoogte vaak tot 3 meter vergunningsvrij.

Hier kun je weinig aan doen. Wellicht nog aangeven of hij het een cm of 10 van de schutting wil zetten zodat het hout goed kan drogen.
Of overtuigen de overkapping tegen de gevel van de andere buurman te plaatsen, zodat hij meer in de late middag/avond zon kan zitten op deze plek.

De overkapping ziet er echter zo groot uit, dat deze tegen zijn eigen gevel/raam aan komt te staan?

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 10-10-2024 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

BaRF

bijna kerst

Misschien is het juist de bedoeling dat het tegen die schuifpui aan staat en gaat het stiekem meer een serre worden dan een tuinhuis

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Tot de onderkant van de ligger wil je toch minimaal 210cm

De ligger is 15x15cm, dakliggers 15x7cm komt nog een dakbeschot (2.2cm) op een mastiekklos (6cm) en een afwerkrand (laat dat 1cm zijn)
Dat is 39cm.

Dat bovenop de 210cm is 249cm hoogte.

Je schutting paneel is 180cm (+5cm betonband) is 185cm.

De overkapping wordt 64cm hoger dan de schutting.

Als hij 1,5 cm per meter afschot houd kan dat op 3 meter 4,5cm lager zijn.

De zon komt voornamelijk uit het oosten en westen. Je zal er qua licht overdag niks van merken.
Pas als de zon savonds weer achter het huis vandaan komt in het voorjaar en najaar zal je meer schaduw hebben.

Zelf heb ik een uitbouw van de buren aan de linkerkant van mijn tuin, de tuin oriëntatie is hetzelfde.
Ik heb vooral aan de rechterkant last met mos en algen, en dat komt toch echt door mijn eigen schutting aan de rechterkant.

Ik denk dat je er minder last van hebt dan je nu denkt.
De zon die over het huis komt valt ook wel over de overkapping heen.

Wat ik wel zou overwegen is om de schutting te verwijderen. (Of zorgen dat bevestigings materiaal aan jouw kant zit)
De overkapping wel aan hun kant van de erfafscheiding houden.
Maar tussen de schutting en de muur kan je niet komen, en daar hebben wijzelf last van ongedierte gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je je zorgen kenbaar gemaakt, zodat jullie misschien kunnen overleggen over hoe de overkapping het minst overlast veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 20:53
Als ik naar de plattegrond kijk, lijkt het erop alsof je alleen vanuit het west-zuidwesten, waar je buurman dus iets wil neerzetten, een beetje zon hebt.

Ten zuiden van je tuin heeft iemand een huis neergezet, ten oosten ervan staan de huizen van je buren. Als je zélf over de schutting kijkt, heb je dan 'vrij' zicht? Of wordt de zon daar ook (deels) geblokkeerd?

Aanvulling, kijk vanmiddag tussen vier en even voor zevenen een paar keer hoe de zon dan over je schutting schijnt. Misschien kan je dan ietwat inschatten wat het effect van het tuinhuis zal zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door bernard038 op 10-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
Vanuit regelgeving is er weinig tegen te doen tot 3 meter hoogte. Je kunt vragen of de buurman een (groen) lessenaarsdak op de overkapping zet. En je moet je afvragen of je de schutting wilt behouden, of de wand van de overkapping als erfafscheiding, wel volledig op zijn grond, inclusief overstek. Dat laatste sowieso, dat gaat in de praktijk nog wel eens mis. En met deze tuintjes telt elke cm2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 20:38
Hakken in het zand zetten heeft voor zover ik het kan zien geen zin en zet alleen maar de relatie onder druk die nu nog goed lijkt te zijn.

Los van een aantal handige tips die al zijn gezegd (overstek op eigen, hoekijzers voor bevestiging van de schuttingdelen aan jou zijde) zou je nog de volgende punten kunnen bespreken met hem.
  • Gaarne afwatering dak aansluiten op het riool of anders aan de voorzijde de overkapping zijn eigen tuin in. Of nog beter ook voorzien van een mos-sedumdak.
  • Of de buurman er problemen mee heeft als je de overkapping/overstek aan jou zijde in een eigen kleur naar wens mag afwerken
Daarnaast ben ik persoonlijk wel nieuwsgierig of hij de de overkapping aanpast aan de beschikbare ruimte of dat hij hem rechthoekig houd waardoor er tussen jou gevel en de muur een loze ruimte voor ongedierte en rommel overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59
Wordt een volle boel in zijn tuin. Wat doet hij met het huidige schuurtje?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07

Fiets

A.K.A. Bambi

Draakje5 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:36:
Je mag normaliter tot 50% vergunningsvrij vol bouwen in je tuin. De hoogte vaak tot 3 meter vergunningsvrij.

Hier kun je weinig aan doen. Wellicht nog aangeven of hij het een cm of 10 van de schutting wil zetten zodat het hout goed kan drogen.
Of overtuigen de overkapping tegen de gevel van de andere buurman te plaatsen, zodat hij meer in de late middag/avond zon kan zitten op deze plek.

De overkapping ziet er echter zo groot uit, dat deze tegen zijn eigen gevel/raam aan komt te staan?
Dat is dan wel een percentage van het perceel. Dus als het perceel 100m2 is en het huis heeft 80m2 het schuurtje 6m, dan mag je er nog 14m2 dakoppervlak bij maken.

-> regels verschillen per gemeente

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Fiets schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Dat is dan wel een percentage van het perceel. Dus als het perceel 100m2 is en het huis heeft 80m2 het schuurtje 6m, dan mag je er nog 14m2 dakoppervlak bij maken.

-> regels verschillen per gemeente
Perceel 100m2.
Huis 80m2.
Schuur 6m2.
Dan mag er nog 14 bij? Dan zit je op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als ik de tekening zie loopt de scheiding recht in het verlengde van de muur tussen 11 en 12.
Als ik de foto zie lijkt er een knik in de grens te zitten waar de muur over gaat in het hek.
Zodat 12 grond bezit van 11...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 20:17
Ronald.42 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:14:
Als ik de tekening zie loopt de scheiding recht in het verlengde van de muur tussen 11 en 12.
Als ik de foto zie lijkt er een knik in de grens te zitten waar de muur over gaat in het hek.
Ik zie een nieuwe aflevering van de "rijdende rechter" aankomen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
Ronald.42 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:14:
Op de tekening zie je ook de knik.
Zit je niet naar 12 en 13 te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even buiten de regeltjes om, ik zou het persoonlijk niet heel erg vinden. Echt veel last heb je er niet van omdat het slechts over een lengte van 2 schuttingdelen gaat. Ik zou vragen of hij jouw kant netjes afwerkt, zodat de bestaande schutting weggehaald kan worden.

Gaat z'n tuinhuisje ook weg of blijft dat staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Wordt de hoogte vergelijkbaar met het schuurtje wat er al staat? Dan kan je op de middelste paal van de schutting een plankje hangen/plakken tot diezelfde hoogte en kijken wat je daar kwa schaduw van ziet gedurende de dag in jouw tuin. Het licht in de tuin van dit formaat op NNW (of wellicht NWN) is sowieso een stuk minder in een dicht bebouwde buurt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:51
Heel veel licht zal het niet wegnemen, want dat heb je helaas al niet veel. Mits met plat dak heb je er 0 last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:53
Dat ligt aan de grootte van zijn achtertuin en zijn bestaande bijgebouwen:
https://iplo.nl/thema/bou...ng-vergunningvrij-bouwen/
Is het bebouwingsgebied: Dan mag u bebouwen: Plus:
kleiner of gelijk aan 100 m2 de helft van dat bebouwingsgebied -
groter dan 100 m2 en kleiner of gelijk aan 300 m 2 50 m2 20% van het deel van het bebouwings gebied dat groter is dan 100 m2
groter dan 300 m2 90 m2 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van 150 m 2
.

Binnen een afstand van 4 meter mag er niet hoger worden gebouwd dan 30 cm boven de hoogte van de
vloer van de eerste bouwlaag). Verder geldt altijd de eis dat er zonder vergunning nooit hoger gebouwd mag worden dan 5 meter. De afstand van 4 meter wordt loodrecht uit het hoofdgebouw gemeten. .... Bijbehorende bouwwerken verder dan 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw mogen altijd 3 meter hoog zijn. Indien u hoger gaat bouwen dan 3 meter, gelden specifieke eisen voor de dakvorm ende bouwhoogte ten opzichte van naburige percelen om te voorkomen dat daar te veel zonlicht wordt weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
ozzynator schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:40:
Heel veel licht zal het niet wegnemen, want dat heb je helaas al niet veel. Mits met plat dak heb je er 0 last van.
Dit is IMO juist een reden om er mee om te gaan als een schaarste. Ik zou zelf in overleg om te kijken of we daar iets op kunnen verzinnen. Misschien niet met de overkapping, maar op een andere manier. Iets met meerdere wegen naar Rome.

Wat ik ook van TS begrijp is dat eigenlijk ook het enige punt waar hij iets van vind.

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
Wordt die overkapping net zo hoog als jullie schuren? Lijkt me geen groot probleem dan. Ook niet omdat de afstand tussen de muur en schuur ook maar ongeveer 3,5 meter is als ik die schuttingdelen zie.

En aparte tekening, meestal zijn de tuinen groen de huizen een kleurtje. Is dit ingespeeld op moderne nieuwbouw: groene daken en betegelde tuinen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
KNed schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:57:
En aparte tekening, meestal zijn de tuinen groen de huizen een kleurtje. Is dit ingespeeld op moderne nieuwbouw: groene daken en betegelde tuinen? :+
Haha, nu snap ik ook de verwarring van Ronald.42 in "Buurman wil grote 'overkapping' bouwen" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
VidaR-9 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:46:
Wordt een volle boel in zijn tuin. Wat doet hij met het huidige schuurtje?
Valt wel mee toch, nog een hoop tuin (lichtblauw) over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fDRg_cSyhhLnmtnbt43Lji_KJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wKafFy6sW7CyHhnC524U8pZn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
Wellicht kun je nog overleggen dat hij het stuk dak aan jou kant schuin af laat lopen. Wordt wel complexer qua constructie en afwatering. De eventuele extra kosten zou je voor jou rekening kunnen nemen (want het lijkt er op dat zijn plannen verder gewoon toegestaan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gaat hij tegen je muur aanbouwen? Want daar mag je wel wat van vinden qua schade enzo.

Tegelijkertijd kan een strookje ertussen natuurlijk ook voor overlast zorgen. Onkruid, wateroverlast, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Martijn.C.V schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Dit is IMO juist een reden om er mee om te gaan als een schaarste. Ik zou zelf in overleg om te kijken of we daar iets op kunnen verzinnen. Misschien niet met de overkapping, maar op een andere manier. Iets met meerdere wegen naar Rome.

Wat ik ook van TS begrijp is dat eigenlijk ook het enige punt waar hij iets van vind.
Ligt er natuurlijk ook aan wat er verderop aan bebouwing staat. Wanneer de zon over de schutting kan schijnen, is het al later op de dag en staat de zon al lager, ik vermoed ergens variërend tussen de 15 (half oktober) en 45 (hoogzomer) graden boven de horizon. Mocht er (even buiten de plattegrond) een appartementengebouw staan, zal TS eigenlijk nooit direct zonlicht uit deze richting in zijn tuin krijgen. Mocht dat zo zijn, zou ik liever hebben dat buurman de huidige schutting vervangt door een iets hoger exemplaar (even hoog als het schuurtje?) dat het dak van de tuinvilla volledig uit het zicht onttrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
Kijk even goed naar de regels die in je eigen gemeente gelden. Soms mag een Tuinhuisje op de erfgrens staan, soms moet je er 50 cm vanaf blijven. Soms mag hij 3 meter hoog zijn, soms meer of minder.

Een schutting mag in de regel 2 meter hoog zijn (max.) maar er zijn uitzonderingen mogelijk als je een deel tussen schuur en huis wil overbruggen. Dat is allemaal afhankelijk van wat er in de regeltjes van jouw gemeente en soms zelfs wijk staat geschreven. Let daarbij ook op verschil dat word gemaakt dus erfgrenzen tussen buren en bij tussen bewoners en de gemeente etc. (openbare ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
President schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:13:
Gaat hij tegen je muur aanbouwen? Want daar mag je wel wat van vinden qua schade enzo.

Tegelijkertijd kan een strookje ertussen natuurlijk ook voor overlast zorgen. Onkruid, wateroverlast, etc...
Wat dan voor schade? De muur van TS staat op grond van de buurman dus buurman heeft gewoon recht van verankering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07

Fiets

A.K.A. Bambi

Draakje5 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Perceel 100m2.
Huis 80m2.
Schuur 6m2.
Dan mag er nog 14 bij? Dan zit je op 100%?
Ik kon even niet tellen denk ik.. maar iemand anders heeft de details ook al gepost

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chuck_Norris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:43
Je maakt je zorgen over het licht, maar ik maak me meer zorgen over het geluid van de hottub dat eraan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Chuck_Norris schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:41:
Je maakt je zorgen over het licht, maar ik maak me meer zorgen over het geluid van de hottub dat eraan komt.
Da's pas een kutgeluid ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:51
Martijn.C.V schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Is zeker ook iets van te zeggen, daar gaat het niet om. Maar als ik op de plattegrond kijk, is de zon al praktisch onder voordat hij vanaf de kant van de buren eventueel in de tuin kan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
iasix schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:

Had ik heel graag gedaan maar mijn tuin is ongeveer een derde van zijn tuin, een overkapping past echt op geen enkele manier helaas.
Als je graag een overkapping wil in een dergelijke tuin.
Kan ik je een aluminium overkapping tegen je huis aanbevelen.

Met een tuin op het noorden (ik heb hem ook) gebruik je je terras tegen het huis nauwelijks omdat het altijd kil en vochtig is. En de tegels worden groen.
Het is gewoon niet uitnodigend.

Met een aluminium overkapping heb je een lichtdoorlatend dak van kanaalplaat of zelfs glas.
Qua licht ga je er dus niet op achteruit.
Maar je zit ergens onder, dus het is behaaglijker.
En je terras blijft droog, wat algen voorkomt.

Je kan een tuinset dan ook gewoon lekker daar neer zetten.

Achterin je tuin naast je schuur ga je de meeste avondzon hebben.
Daar zou ik dus een terras maken om lekker in de zon te kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53
ozzynator schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Is zeker ook iets van te zeggen, daar gaat het niet om. Maar als ik op de plattegrond kijk, is de zon al praktisch onder voordat hij vanaf de kant van de buren eventueel in de tuin kan schijnen.
Juist die laatste uurtjes wil je hebben, zodat je na werk in voorjaar/zomer nog wat zon hebt. Vind ik zelf in ieder geval. Dus als de zon dan al relatief laag staat in de namiddag/vooravond en vanuit zuid-west komt (voor ie uiteindelijk in west ondergaat) dan mist TS toch echt wel wat zon straks. Scheelt per seizoen natuurlijk (de exacte zonnenwende) maar ik zou het toch even checken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:42
KNed schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Valt wel mee toch, nog een hoop tuin (lichtblauw) over.
[Afbeelding]
Als de buurman van TS de overkapping zoals in de openingpost getoond is gaat plaatsen zou het mij niet verbazen als die komt ter vervanging van de huidige berging (op vergelijkbare hoogte). Dan loopt het rode vak waarschijnlijk alleen langs de schutting af tot aan de gevel van TS. Als hij de huidige berging laat staan krijgt hij er twee naast elkaar en dat oogt vreemd.

Als ik de TS zou zijn zou ik eerst eens kijken om hoeveel lichtverlies het nu eigenlijk gaat. Je moet namelijk je buren ook de vrijheid geven om hun tuin zo in te richten hoe zij het zelf willen. Ik zou het ook niet prettig vinden als mijn buren zich te veel gaan bemoeien met wat ik doe. Als het echt een grote factor speelt voor het licht in de tuin zul je het eerst bespreekbaar moeten maken met de buren. Zelfs als je juridisch in je gelijk zou staan. Maar zoals het merendeel van de reacties aangeeft zal de buurman volledig in zijn recht staan om een overkapping te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
iasix schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:53:
Mijn nieuwe buurman stuurt me een bericht over dat hij een overkapping wilt bouwen (volgens mij is het een tuinhuis?) tegen de schutting aan. Of ik nog vragen heb. Attent van hem.

En dit is de overkapping die hij wilt bouwen:
[Afbeelding]
Mijn achterbuurman (zit wel een brandgang tussen) heeft er ook zo 1 staan, de achterkant is mooier om aan te zien dan een schutting, je zou kunnen overwegen om de schutting te laten vervallen en dit als aanzicht te hebben.
Hier zit aan de achterzijde een afvoer voor het regenwater (er zullen er nog wel 1 of 2 meer zijn die ik niet kan zien) maar ik neem aan dat die bij hem aan de zijkant komen te zitten.
Mocht je dit niet mooi vinden om te zien kan je altijd je schutting laten staan en dat hij hem er tegenaan zet maar niemand kan je vertellen wat jij/jullie mooi vinden.

Ik zou liever hebben dat ze zoiets plaatsen dan een goedkopere versie die na een paar jaar al tekenen vertoont van verval :P

Ja je zal wat inleveren qua licht maar ik denk dat het mee zal vallen, wil je het uitproberen span eens een stuk plastic of zo op de hoogte.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ja dat had ik even mooi verkeerd gezien _O-
Precies andersom zeg maar 8)7

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53
Ad de Jong schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Mijn achterbuurman (zit wel een brandgang tussen) heeft er ook zo 1 staan, de achterkant is mooier om aan te zien dan een schutting, je zou kunnen overwegen om de schutting te laten vervallen en dit als aanzicht te hebben.
Hier zit aan de achterzijde een afvoer voor het regenwater (er zullen er nog wel 1 of 2 meer zijn die ik niet kan zien) maar ik neem aan dat die bij hem aan de zijkant komen te zitten.
Mocht je dit niet mooi vinden om te zien kan je altijd je schutting laten staan en dat hij hem er tegenaan zet maar niemand kan je vertellen wat jij/jullie mooi vinden.

Ik zou liever hebben dat ze zoiets plaatsen dan een goedkopere versie die na een paar jaar al tekenen vertoont van verval :P

Ja je zal wat inleveren qua licht maar ik denk dat het mee zal vallen, wil je het uitproberen span eens een stuk plastic of zo op de hoogte.
Een voordeel van de schutting laten staan is dst de buurman mógelijk een (kleine) ruimte vrij houdt tussen schutting en overkapping, om die overkapping aan achterzijde te onderhouden. Dat scheelt toch weer iets aan zicht ;) .. Al heb ik het idee dat mensen zo’n bouwwerk meestal gewoon alsnog tot de rand zetten en het niet meer kunnen schilderen of schoonmaken voor lief nemen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
bvdbos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:43:
Dat ligt aan de grootte van zijn achtertuin en zijn bestaande bijgebouwen:
https://iplo.nl/thema/bou...ng-vergunningvrij-bouwen/
Is het bebouwingsgebied: Dan mag u bebouwen: Plus:
kleiner of gelijk aan 100 m2 de helft van dat bebouwingsgebied -
groter dan 100 m2 en kleiner of gelijk aan 300 m 2 50 m2 20% van het deel van het bebouwings gebied dat groter is dan 100 m2
groter dan 300 m2 90 m2 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van 150 m 2
.

Binnen een afstand van 4 meter mag er niet hoger worden gebouwd dan 30 cm boven de hoogte van de
vloer van de eerste bouwlaag). Verder geldt altijd de eis dat er zonder vergunning nooit hoger gebouwd mag worden dan 5 meter. De afstand van 4 meter wordt loodrecht uit het hoofdgebouw gemeten. .... Bijbehorende bouwwerken verder dan 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw mogen altijd 3 meter hoog zijn. Indien u hoger gaat bouwen dan 3 meter, gelden specifieke eisen voor de dakvorm ende bouwhoogte ten opzichte van naburige percelen om te voorkomen dat daar te veel zonlicht wordt weggenomen.
toon volledige bericht
Dus de conclusie is, dat dit prima mag?

Even een ruwe aanname:
110m2 perceel achtertuin.
70m2 grondoppervlak woning.

110+70= 180.

Dan mag er minstens 50m2 bijgebouwd worden PLUS 20% van..

Standaard tuinhuisje is 3x3 oid = 9m2.
Tuinkamer op de foto is 3.5x 7.5m = 26m2.

Totaal ruim onder de 50m2. Is dit dan juist ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04 08:09
Reagerend op de originele vraag: 'Kunnen jullie adviseren wat redelijk is hierin?'

Als ik kijk naar de situatie en de hoogte van een dergelijke overkapping dan zie ik niet echt het probleem, hij zal misschien iets hoger uitvallen dan de schutting maar het is niet alsof hij er een uitbouw met 2 verdiepingen op wil zetten. Procentueel zal je lichtinval er nauwelijks op achteruit gaan.

Dus mijn advies is: het lijkt mij redelijk om dit prima te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Chuck_Norris schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:41:
Wellicht nodigt de buurvrouw/man je wel uit om daar samen ‘s avonds nog van de ondergaande zon te genieten (die hebben ze sowieso meer dan in de tuin van de TS).

Zoals al eerder aangegeven, kijk wat de verwachte impact in je eigen tuin zal zijn. Hoeveel zon zal het schelen en voor hoelang. Is het je waard om voor 15 minuten wat meer zon de buren relatie op scherp te zetten?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:01
Grrrr schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:56:

Dus mij advies is: het lijkt mij redelijk om dit prima te vinden.
Nou inderdaad. Het geheel lijkt binnen het vergunningsvrije en dan kan je niet anders dan het accepteren. Je leeft in Nederland nou eenmaal op een kluitje en je zult altijd “last” hebben van anderen :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik vermoed dat hij zijn kant van dat kleine schuurtje sloopt en dan een grotere terug zet?

Ik zou dat vooral even afstemmen en hoe de afwatering loopt. Even navragen of hij de schutting laat staan, of de achterkant van de schuur de nieuwe afbakening wordt. Een schutting achter een schuur schiet namelijk niet op met onkruid / onderhoud enzo.

Ik heb zelf ook zo'n overkapping geplaatst en in overleg met de buren daar de schutting weggehaald. De muur van je schuur wordt dan wel mandelig als je die op de erfgrens zet, dus je buren mogen er ook aan zitten / mee verder bouwen.

Gewoon goed overleggen met de buurtjes. Jij gunt hem z'n overkapping, en jullie kijken samen hoe het resultaat voor beide partijen het mooist wordt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Qwerty-273 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Wellicht nodigt de buurvrouw/man je wel uit om daar samen ‘s avonds nog van de ondergaande zon te genieten (die hebben ze sowieso meer dan in de tuin van de TS).

Zoals al eerder aangegeven, kijk wat de verwachte impact in je eigen tuin zal zijn. Hoeveel zon zal het schelen en voor hoelang. Is het je waard om voor 15 minuten wat meer zon de buren relatie op scherp te zetten?
En misschien is 15 minuten direct zonlicht al veel, vandaag stond de zon ongeveer 14 graden boven de horizon op het moment dat deze in het west-zuidwesten stond. Op de langste dag van het jaar zal dat ongeveer 45 graden zijn. Mocht TS, als hij over zijn schutting kijkt, uitzicht hebben op een flatgebouw, dan zal deze ws het directe zonlicht al blokkeren.

Misschien, @iasix doe je er beter aan om te bekijken of je de huidige schutting kan laten vervangen door een iets hoger exemplaar, tenminste zo hoog als het schuurtje (zeker als dit schuurtje tenminste 2,62 meter hoog is, de hoogte van het tuinhuis van de buurman). Misschien wil de buurman wel meer dan 50 procent van de schutting betalen, om zo gedoe 'af te kopen'. Iedereen een beetje blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Gooit es effe met je eigen vleeswaren.... :P

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals genoemd inderdaad afspraken maken over afwatering, locatie/schutting, onderhoud en hoogte.

Check zelf even wat het maximale vergunningsvrij is in jouw gemeente.

Zo lang buurman onder het maximum blijft, hoeft hij zich niets van jouw aan te trekken, maar als je vriendelijk blijft, wil hij wellicht wel meedenken.

Als dat niet werkt, kun je het wetboek 3x om te draaien en te zoeken naar elke mogelijke optie om het te blokkeren.
Maar dan kun je beter meteen verhuizen.
___

Persoonlijk vindt ik zo'n (onbewerkt) douglashout helemaal niks, eerste paar jaar ziet het er wel 'ok' uit, zo oranje+zwart. Maar naar een paar jaar begint dat hout heel grauw/grijs te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 11:07
Accretion schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:29:
Zoals genoemd inderdaad afspraken maken over afwatering, locatie/schutting, onderhoud en hoogte.

Check zelf even wat het maximale vergunningsvrij is in jouw gemeente.

Zo lang buurman onder het maximum blijft, hoeft hij zich niets van jouw aan te trekken, maar als je vriendelijk blijft, wil hij wellicht wel meedenken.

Als dat niet werkt, kun je het wetboek 3x om te draaien en te zoeken naar elke mogelijke optie om het te blokkeren.
Maar dan kun je beter meteen verhuizen.
___

Persoonlijk vindt ik zo'n (onbewerkt) douglashout helemaal niks, eerste paar jaar ziet het er wel 'ok' uit, zo oranje+zwart. Maar naar een paar jaar begint dat hout heel grauw/grijs te worden.
Vergunnings vrij is niet afhankelijk van de gemeente, is landelijk geregeld en gaat boven het bestemmingsplan.

Je moet bepalen wat je achtererf is, en afhankelijk van dat oppervlakte mag je een hoeveelheid bouwen zoals hierboven aangegeven. Dat heeft dus niks te maken met het oppervlakte van het huis want dat is het hoofdgebouw.

Het bepalen van het achtererf is in dit geval echter niet heel triviaal omdat het op de hoek is en aangrenzend aan openbaar gebied. Dan moet je vanaf de zijgevel op 1 meter van de voorgevel een lijn trekken parrallel aan de erfgrens aan de zijkant , naar de erfgrens aan de achterkant. Het deel wat daar achter valt min waar al huis staat is achtererf.

Als dit achtererf minder dan 100m2 is mag die voor de helft volgebouwd worden

Dus als je het precies wilt weten moet je het even in een tekenprogramma gooien. Maar zo op het oog valt het wss wel binnen de regels

Wat is het grijze op de hoek? Is dat een carport oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Volgens mij hebben jullie een gedeelde schuur momenteel?

Let wel op dat als hij zijn schuur verwijderd dat dit netjes gebeurd en dat jij geen schade aan je schuur krijgt.

Mijn buurman wilde dit ook doen (zelf een 'handige' klusser) maar dat bleek toch moeilijker dan gedacht dus uiteindelijk is bij de buurman de schuur blijven staan en heeft hij daaraan vast een overkapping/veranda gemaakt (met slechte afwatering waardoor erop dat nieuwe stuk altijd water blijft staan, gelukkig op de bestaande schuur niet)

Dus zoals al eerder gezegd volgens mij check waar hij het precies wil plaatsen, zorg dat de afwatering in zn eigen tuin gebeurd en mocht de schuur verdwijnen dat hij dit netjes doet zodat jouw schuur geen schade oploopt.

• Draakje5
@iasix hoe staat het met de overkapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Draakje5 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:36:
De hoogte vaak tot 3 meter vergunningsvrij.
Hier snap ik dus helemaal niks van; ik hoor altijd 2m tenzij je een meter van de erfgrens af bouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:53
YKla schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:06:
[...]

Hier snap ik dus helemaal niks van; ik hoor altijd 2m tenzij je een meter van de erfgrens af bouwt?
https://iplo.nl/thema/bou.../bijbehorende-bouwwerken/

Het bouwen van een bijbehorend bouwwerk is, volgens artikel 2.25, Bbl, vergunningvrij voor het technische deel van het bouwen als het bijbehorend bouwwerk:
op de grond staat
niet hoger is dan 5 m
niet voorzien is van een verblijfsgebied op de tweede bouwlaag of hoger
niet voorzien is van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte, of
als gevolg van de bouwactiviteit geen hoofdgebouw is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 11:07
YKla schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:06:
[...]

Verschil tussen een bijgebouw en een schutting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik zou afspraken maken over de afwatering (waar/hoe), de methode van aansluiting op ander bouwwerken (hek indien die blijft, schuurtjes, gevels, etc.), onderhoud (denk aan ladder recht, mag dat vanuit jouw tuin?) en wat jij wel/niet kan doen qua klimplanten, vogelhuisjes, lampen. Heeft hij kinderen die er een hangplek van zouden kunnen maken? Zo ja, ook afspraken over geluidsisolatie en wat te doen bij overlast. Voor de rest hem ter wille zijn en feliciteren met dit gave plan. Je wint niets met eventuele strijd, beter een goede relatie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
Hij ziet er voorlopig vanaf (we hebben dus niet eens een gesprek gevoerd over de eisen etc.)

Ben nu wel voorbereid op een nieuw plan en ben het helemaal met jullie eens: ik gun het hem van harte maar wil er gewoon geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

iasix schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:37:
[...]

Hij ziet er voorlopig vanaf (we hebben dus niet eens een gesprek gevoerd over de eisen etc.)

Ben nu wel voorbereid op een nieuw plan en ben het helemaal met jullie eens: ik gun het hem van harte maar wil er gewoon geen last van hebben.
Hij mag sowieso niet hoger dan 2 meter bouwen naast jouw raam in de achtergevel ivm licht toch? Dus dat wordt al geen succes dan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1