Toon posts:

[3DSMAX] Het lukt me maar niet om iets te "carven"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
YooW...

Ik ben bezig met het maken ven een gebouw (wat verder niet echt relevant is, en nu wil ik uit een blok een stuk "weg halen"...
dit is wat ik bedoel:

Ik wil hier dus de vorm van de bol die de box snijdt, uit de box kunnen halen zodat er een rond gat in de box komt te zitten...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.vermeulenandringa/GoT/1.jpg

Ik heb al verscheidene malen gezocht op GoT en ook op www.3dcafe.com naar tutorials of een uitleg hierover, maar ik heb niet echt een idee waar ik op moet zoeken, omdat ik niet weet hoe wat ik wil doen, genoemd word =|

Plz... kan iemand me vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg ? =) volgens mij moet het niet moeilijk zijn...

GreetzZ MaSsiE...

Verwijderd

Topicstarter
argh =\ nu kan ik niet verder met wat ik aan het doen was =(( plzzzzzz... help een arme jongen van 17 uit de brand q=Þ

(Sorry voor mijn ongeduldigheid) q=Þ

Verwijderd

dan moet je als ik het niet fout heb boolean gebruiken.
zoek daar maar op, zal vast een tutorial over zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ah phat ! =)
ik heb op www.3dcafe.com een tutorial gevonden =)

thx alot m8 ! =)

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Als je een rond gat wilt zou ik ipv die bol een cilinder gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
het ging niet om dat plaatje =) dat was alleen ff snel een illustratie om te laten zien wat ik bedoelde q=Þ

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
pas op met boleans ze zijn een beetje EVIL in max. Veel collapsen en checken of alles goed zit. De meest rare dingen kunnen gebeuren....

specs

Verwijderd

normaal maak je toch eerst 2d een rectangle, en dan 2d een circle erin, en doe je dan bij modify --> bij de circel en dan attach, en dan klik je op de rectangle, en dan dou je op extrude, en dan vul je daar de gewenste hoogte in...

kep het ook al met boolean geprobeerd, maar dat werrek niet echt heel lekker...

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 23:18 schreef hioxz het volgende:
normaal maak je toch eerst 2d een rectangle, en dan 2d een circle erin, en doe je dan bij modify --> bij de circel en dan attach, en dan klik je op de rectangle, en dan dou je op extrude, en dan vul je daar de gewenste hoogte in...

jij begrijpt het *D

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Op donderdag 13 september 2001 23:18 schreef hioxz het volgende:

Juistem, je wil niet weten hoe een mesh eruit kan zien na een bolean, gaat soms wel goed, maar als je een bolean kan vermijden (en dat kan door goed plannen van je werkwijze) dan raad ik toch aan om deze manier te gebruiken

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

maar als je al wat verder met je bouwwerk bent en denk, heej hier moet nog een gat, dan lijkt het me wel handig eerlijk gezegd.. hetlijkt me eigenlijk logischer voor zown programma om dat te kunnen. Ik vind dat ze die programmas moeten vergelijken met een homp klei waar je stukken uit kan halen en aan kan plakken.

net zoals die leveleditors van quake/unreal etc.
dat je eerst je vorm hebt , en daarna pas ziet hoe die polygonen er nu inzitten

Verwijderd

het gaat voornamelijk over de controle die je hebt over hoe de mesh er uitkomt. bij booleans is dat precies niks. ook als je al verder bent met je object en je wil er nog een gat in hebben is boolean niet de juiste manier.
als je niet echt bekend bent met mesh editen, probeer het dan eens met shapemerge. dit is een compound object waarmee je shapes kunt projecteren op objecten. je kunt je shape dan 'cookie cutten' uit je object, waardoor er een gat ontstaat, of beter nog, je kunt het outputten als edge/face selection.
hierdoor wordt het erg makkelijk om in edit mesh het solid gat te krijgen dat je wilt. gewoon extruden, faces deleten en aan de andere kant weer welden.

iig krijg je op deze manier geen gaten, geflipte normals of tig ongewenste vertices (die er alleen maar voor zorgen dat het modellen nog ingewikkelder wordt)

booleans is meer iets voor een solid-model pakket (zoals veel level editors idd) dan voor max.

Verwijderd

ja ik 'ken' die gozer, ik heb het ooit eens met hem gehad over die tut. ik blijf erbij dat het dweilen met de kraan open is, en dat ook zijn tips lang niet altijd werken. als je het bij testjes en simpele voorbeelden houdt (zoals hij) dan zal het idd 9 van de 10 keer goed gaan ja...maar dat is imho niet genoeg.
ik geloof ook niet dat hij ooit verder gekeken heeft als dat, maar dat is mijn mening.

bottomline, als booleans werken voor wat je ermee wilt doen, en je niet erg geinteresseerd bent in controle over en onderliggende structuur van je mesh, kun je ze lekker blijven gebruiken hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
a thx lui =)

Ik heb inderdaad ondervonden dat die booleans nog welleens wat vage lijnen erbij maken, en das soms erg lastig...

Ik ga nu ff dat shapemerge uitproberen...

Ennuhmz... het is idd het makkelijkst om het vantevoren ff uit te denken... maar ik wilde achteraf nog wat ramen hebben =) dus was dit wel een uitkomst...

GreetzZ MaSsiE
Pagina: 1