Hoe voorkom ik dat de kat de krullen van de trap krabt..?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 08:18
Ha mede-tweaks,
ik heb een kat die om de haverklap aan de trap-bekleding zit te krabben, die daardoor kapot gaat en er niet meer uit ziet. Ik heb al geprobeerd om de bekleding in te smeren met azijn (onprettige geur), behanglijm (dan wordt de bekleding hard, krabt niet zo fijn) en een krabpaal gekocht, maar tot op heden geen succes. Heeft iemand hier het winnende antwoord?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3iDIU6grXZDXSpHVQZWu5Azb94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRWi8lK9KifjIqz1d26GMEQ7.jpg?f=fotoalbum_large
grtz,
Hilco

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als je het ziet: water spuit (zo’n vernevelaar) erop, en de kat bij de krabpaal neerzetten.
Als de kat de krabpaal gebruikt belonen met snoepje.

2 weken waar onze kat getraind.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gemalen zwarte peper erin wrijven schijnt ook te helpen.

Sommige katten zijn horizontale krabbers (deurmat, wollen vloerkleed, vloerbedekking), andere verticaal (krabpaal). Heeft je kat ook iets om horizontaal aan te krabben? Verder zou het kunnen zijn dat je krabpaal te laag is. Sommige katten combineren het krabben met zich uitrekken en willen volledig gestrekt kunnen krabben.

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 10-10-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Trap bekleding vervangen voor iets anders is ook nog een oplossing. (Een dure) Maar ben bang dat het gedrag van de kat zich dan ergens anders op richt.

Plantenspuit en gedrag therapie schijnt ook een mogelijkheid te zijn. (Zelf geen ervaring mee maar wel van gehoord)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06 16:14
TBTL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:21:
Sommige katten zijn horizontale krabbers (deurmat, wollen vloerkleed, vloerbedekking), andere verticaal (krabpaal).
Bij gebrek aan iets horizontaals (oude kokosmat weggegooid) ging mijn kat verder met het behang. Evolutie is mooi :) Dus snel een nieuwe mat gekocht en het behang was weer veilig.

dus mijn tip - kokosmat in de buurt van de trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 13:48
Het ligt er een beetje aan waarom je kat aan de trap krabt.

Bij ons zijn ze gek op behang krabben, dat ziet er op sommige plekken ook niet meer uit. Ik heb echter niet de illusie dat water spuiten en bij de krabpaal neerzetten gaat helpen. Ze snappen prima dat ze bij de krabpaal moeten zijn.
In het behang krabben doen ze eigenlijk alleen als ze echt aandacht willen: eten of spelen of de deur open om naar buiten te gaan. Ze weten dat het niet mag, en ze weten ook dat ze direct aandacht krijgen als ze het wel doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Als ik naar de bekleding kijk, is het ook echt een krappaal/ton materiaal trap.

Je kan ook op die plek een krapplank neerzetten. (of in de buurt)

Sommige katten vinden het juist fijn om laag te krabben i.p.v. hoog.
Aandacht kan ook een ding zijn, dat ze op deze manier om aandacht vragen. (negatieve aandacht is ook aandacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
In plaats van afstraffen als de kat het fout doet kan je ook belonen als de kat het goed doet.

Dus als de kat de krullen van de trap krabt pak je hem op en zet je hem bij de krabpaal neer. Als ie dan aan de krabpaal krabt beloon je hem met iets lekkers.

Zo worden honden over het algemeen ook met succes getraind en ik heb het bij katten ook zien werken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 16:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Jaapio_B schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:59:
In plaats van afstraffen als de kat het fout doet kan je ook belonen als de kat het goed doet.

Dus als de kat de krullen van de trap krabt pak je hem op en zet je hem bij de krabpaal neer. Als ie dan aan de krabpaal krabt beloon je hem met iets lekkers.

Zo worden honden over het algemeen ook met succes getraind en ik heb het bij katten ook zien werken.
Bij de meeste katten werkt dat echt niet. Katten en honden zijn niet vergelijkbaar.

Mijn tip, accepteer het (of vervang het). Dit hoort eenmaal bij het hebben van een kat. Mijn hoekbank en ik hebben het ook geaccepteerd.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
RoamingZombie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Bij de meeste katten werkt dat echt niet. Katten en honden zijn niet vergelijkbaar.
De meeste katten worden ook niet met evenveel tijd en aandacht opgevoed als veel honden. Dat kan (en zal) een belangrijke factor zijn in het succes van de opvoeding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Het winnende antwoord?

de deur onderaan de trap dichthouden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 15:55
Zo heb ik altijd de deur naar de woonkamer dicht, Dotje (mijn kat) vind het nogal leuk om de bank extra aandacht te geven. Dus in de woonkamer mag hij alleen wanneer ik daar ook zit en dan gaat ie lekker in zijn hangmat chillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ivow85 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

De meeste katten worden ook niet met evenveel tijd en aandacht opgevoed als veel honden. Dat kan (en zal) een belangrijke factor zijn in het succes van de opvoeding.
Er zijn dan ook niet veel katten die 'evenveel tijd en aandacht' accepteren :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baijson
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-05 21:23
Je kunt het proberen af te leren, maar verwacht geen wonderen. katten zijn gewoon eigenwijs.
RoamingZombie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:58:
[...]
Mijn hoekbank en ik hebben het ook geaccepteerd.
bij mij idem. inclusief de fauteuil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:03
Pat911 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Dus snel een nieuwe mat gekocht en het behang was weer veilig.
Er zit een typfout in je bericht, die M moest een K zijn he? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 16:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ivow85 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Dan heb jij nooit katten gehad of je had net één van de weinig uitzonderingen. :+

En anders zou ik een katten training school openen. Daar kan je dan goud geld mee verdienen.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Er zijn veel mogelijkheden. Wat over het algemeen ten zeerste wordt afgeraden is het straffen. Daar begrijpen ze helemaal niets van en is ook niet bevordelijk voor de relatie tussen de verzorgers en het dier.
Als je erbij bent als ze op de verkeerde plekjes de nagels manicuren zachtjes ze opzij duwen en nee roepen met een ietwat verhoogd volume van je stem is een beter optie. Je moet je bedenken dat het net kinderen zijn. Die corrigeer je ook niet door met een plantenspuit te werken

Er zijn genoeg sites te vinden waarin tips aangeboden hoe slecht gedrag af te leren en goed gedrag aan te leren. Zoek eens op 'Kattengedrag"

Dat stukje trapbekleding kan je wel vergeten. Dat wordt vervangen of bedekken met een plat krabkleedje.

Weet niet hoe oud dat beestje is. Is hij jong dan kan je hem/haar zeker nog bij brengen waar en wat als krabplek te gebruiken. Zorg voor genoeg krabpalen, op diverse plekken in huis, zowel horizontale als verticale van divers materiaal.

Katten hebben in principe ook voorkeuren voor het materiaal waarvan de krabpaal/matten zijn gemaakt.
Die van mij zijn bijvoorbeeld een liefhebber van krabkarton ipv het meest gebruikte sisal.

Tot slot: Beheers je en ga zeker niet straffen, maar beloon ze meteen als ze goed gedrag vertonen. Kost wat tijd en energie. Het levert op wat langere tijd wel meer plezier op voor beiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 14:44

BLN

Er bestaat trapbekleding die kat bestendig is. Bijvoorbeeld van Tretford de Interland trapbekleding. Die is volgens de fabrikant kat bestendig. Wij hebben stukjes van die vloerbedekking gebruikt om onze katten aan te laten krabben, dat vinden ze heerlijk want het is van geiten en schapenwol, maar het gaat er niet stuk van.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
RoamingZombie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Dan heb jij nooit katten gehad of je had net één van de weinig uitzonderingen. :+

En anders zou ik een katten training school openen. Daar kan je dan goud geld mee verdienen.
Fun fact: Katten zijn heel goed trainbaar! Er is wel een belangrijke factor: Daar moet je vanaf kitten af aan direct mee beginnen. Later is het kansloos, tegen de tijd dat ze je zien als blikopener gaan ze echt geen instructies meer aannemen.

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 01:17

Plux

Team KVM

Ik heb mijn kat gewoon weggedaan

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 14:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Plux schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:52:
Ik heb mijn kat gewoon weggedaan
:? Je kan ook je huis wegdoen en buiten wonen

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 20:04

Fe2O3

Ja das roest

Krabpaal (een HOGE! dus 80+ cm zodat de kat zich helemaal kan strekken)
Insmeren met van dat kattenspul waar ze high van worden

En je er dan aan ergeren dat ze zo nu en dan toch nog de trap pakken (maar wel minder :))

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 18:05
Wat @RCBL zegt.
Straffen zoals de plantenspuit zijn larie van de oude tijd. De kat zal nooit de link leggen dat haar (natuurlijk) gedrag niet mag. Ze zal enkel angst leren wanneer jij bij de trap bent. Zodra je niet in de buurt bent, krabt ze toch.

Over het algemeen krabben ze trouwens wanneer ze wakker worden na een slaapje.
Ze consequent bij hun krabpaal plaatsen werkt wel degelijk MAAR het moet dus dichtbij de slaapplaats zijn.
Met een of enkele strategisch geplaatste krabpalen kan je het probleem dus makkelijk oplossen.
Of het moet zijn dat je trapbekleding echt hemels is :)

Als je je omgeving niet wil aanpassen aan een kat, dan zou je beter helemaal geen kat houden. Dit geldt helaas voor veel mensen. Ze moeten bevelen aannemen als een hond, de krabpaal moet uit het zicht, ze mogen nergens opspringen maar er worden ook geen alternatieven voorzien, ... Neem dan een hond i.p.v. een kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

silverball schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

:? Je kan ook je huis wegdoen en buiten wonen
Je kunt ook een pizza in 4 stukken snijden of ophakken tot een deegberg met rotzooi en hem dan niet op*eten

[ Voor 7% gewijzigd door Plux op 27-10-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Plux schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Je kunt ook een pizza in 4 stukken snijden en hem dan niet op*eten
Ik vraag me af of sartre daar ook zo over dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-06 16:37
Tijd om de nagels te knippen van je kat :)
Pagina: 1