Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpampet123
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-10-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:47
Ik ben gewend dat je zelf aangeeft welke potje met dagen je je verlof van wilt opnemen.

En ja, bovenwettelijk verlof is vaak langer "houdbaar" dan wettelijk verlof (ligt aan cao/bedrijfsregeling), dus dit is voor jou niet handig. Maar zolang je niet aangeeft wat je wilt is er niemand onrechtvaardig bezig.

Dus ga het gesprek aan dat je liever eerst wettelijk op maakt. Als ze daar niet in mee willen gaan: waarom niet. Als daar geen goede regels tegen over staan wordt je daadwerkelijk benadeeld.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpampet123
Cyriel85 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:42:
Ik ben gewend dat je zelf aangeeft welke potje met dagen je je verlof van wilt opnemen.

En ja, bovenwettelijk verlof is vaak langer "houdbaar" dan wettelijk verlof (ligt aan cao/bedrijfsregeling), dus dit is voor jou niet handig. Maar zolang je niet aangeeft wat je wilt is er niemand onrechtvaardig bezig.

Dus ga het gesprek aan dat je liever eerst wettelijk op maakt. Als ze daar niet in mee willen gaan: waarom niet. Als daar geen goede regels tegen over staan wordt je daadwerkelijk benadeeld.
Er is bij ons geen mogelijkheid om een "potje" aan te geven, enkel de reden van verlof en de periode. Vervolgens schrijven zij zelf de uren af.

Het gesprek ga ik ook zeker aan maar ik wilde eerst wat meer achtergrond informatie vergaren dus zodoende.

Ook gezien het feit dat er bijv gezegd wordt dat wij maar 5 wettelijke dagen mee kunnen nemen het nieuwe kalenderjaar in, in plaats van de wetgeving die aangeeft dat alles een half jaar meegenomen mag worden. Er was dus sowieso al sprake van wat grijze beleidsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
pimpampet123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:50:
[...]

Er is bij ons geen mogelijkheid om een "potje" aan te geven, enkel de reden van verlof en de periode. Vervolgens schrijven zij zelf de uren af.
Is er toevallig geen keuze tussen vakantie en verlof? Waarbij vakantie ten laste van de vakantiedagen gaat, en verlof van je bovenwettelijke uren.

Dit was vroeger het geval bij mijn ex-werkgever. Gelijktijdig met de overstap naar Workday konden we het aan te spreken potje expliciet selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpampet123
Mawlana schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 01:38:
[...]

Is er toevallig geen keuze tussen vakantie en verlof? Waarbij vakantie ten laste van de vakantiedagen gaat, en verlof van je bovenwettelijke uren.

Dit was vroeger het geval bij mijn ex-werkgever. Gelijktijdig met de overstap naar Workday konden we het aan te spreken potje expliciet selecteren.
Helaas, enkel de opties:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:22
https://www.vanveen.com/k...nemen-opsparen-uitbetalen

Volgorde opname vakantiedagen
Bij de opname van vakantiedagen geldt dat men de vakantiedagen opneemt die het eerst komen te vervallen c.q. verjaren. De volgorde is dus als volgt:

de wettelijke vakantiedagen uit het voorgaande jaar;
de wettelijke vakantiedagen uit het huidige jaar;
de bovenwettelijke vakantiedagen uit het voorgaande jaar;
de bovenwettelijke vakantiedagen uit het huidige jaar.

Zie ook:
https://www.achmearechtsb...te%206%20maanden%20daarna.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazvv op 10-10-2024 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij gaat het gewoon van de uren af die als eerste vervallen.

In de praktijk zijn dat de wettelijke aangezien die maar een houdbaarheid van 18 maanden hebben. In theorie zouden het ook uren kunnen zijn die pakweg 5 jaar eerder opgebouwd zijn maar in de praktijk zijn die meestal al weg. Mijn oudste bovenwettelijke uren as we speak zijn uit mei 2021 dus die zijn nog houdbaar tot mei 2026. Tegen die tijd zijn ze wel weg….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30

FreakNL

Well do ya punk?

pimpampet123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:50:
[...]

Het gesprek ga ik ook zeker aan maar ik wilde eerst wat meer achtergrond informatie vergaren dus zodoende.

Ook gezien het feit dat er bijv gezegd wordt dat wij maar 5 wettelijke dagen mee kunnen nemen het nieuwe kalenderjaar in, in plaats van de wetgeving die aangeeft dat alles een half jaar meegenomen mag worden. Er was dus sowieso al sprake van wat grijze beleidsvoering.
Lijkt me prima om een werknemer te “dwingen” minimaal 15 dagen per jaar op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zal waarschijnlijk een foutje zijn, gewoon vragen en laten corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
Toevallig heb ik eergister eenzelfde vraag gesteld aan de rijksoverheid.
Er zijn geen wettelijke regels ingesteld voor het opnemen van verlof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwk6Iq1CUa6hhfLjSEPhhOv9kac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgBjofvo8DmQgBJwiG9wxnpS.png?f=fotoalbum_large
Het gaat dus op basis van de goodwil van je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij ons gaat het op geldigheidsdatum. Wettelijk verlof is 1,5 jaar geldig (vervalt 1 juli het jaar na toekennen), maar bovenwettelijk verlof is 5 jaar geldig. Dus ja, bijna altijd gaat wettelijk hier ook eerst.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 10-10-2024 08:43 . Reden: had wettelijk/bovenwettelijk omgedraaid ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
Let ook even op het je mag maar 5 dagen mee nemen naar volgend jaar. Leuk bedacht maar de burgerlijk wetboek zegt toch echt wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
SmurfLink schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:19:
Bij ons gaat het op geldigheidsdatum. Bovenwettelijk verlof is 1,5 jaar geldig (vervalt 1 juli het jaar na toekennen), maar wettelijk verlof is 5 jaar geldig. Dus ja, bijna altijd gaat bovenwettelijk hier ook eerst.
Andersom neem ik aan….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ja scherp, nog niet helemaal wakker 8)7

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:59
Bazvv schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 02:44:
Volgorde opname vakantiedagen
Bij de opname van vakantiedagen geldt dat men de vakantiedagen opneemt die het eerst komen te vervallen c.q. verjaren.
Dit.

Mooie boel als ze eerst de dagen pakken die je langer kan aanhouden. Vervolgens ook niet uitbetalen op het moment dat je wettelijke dagen zouden komen te vervallen zeker.

Ik zie vanuit mijn functie ook HR zaken en een normaal HR pakket is standaard ook zo ingesteld: de uren die het eerst vervallen worden als eerste benut bij een verlofaanvraag.

[ Voor 16% gewijzigd door mikkl op 10-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SmurfLink schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:19:
Bij ons gaat het op geldigheidsdatum. Wettelijk verlof is 1,5 jaar geldig (vervalt 1 juli het jaar na toekennen), maar bovenwettelijk verlof is 5 jaar geldig. Dus ja, bijna altijd gaat wettelijk hier ook eerst.
Zo was het tot 2 weken geleden nog wel :P
Vanaf komende maandag is dit hier weer anders :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
Er is ook nog een regeling waarbij je de bovenwettelijke dagen laat verlengen met nog eens 5 jaar geldigheid. Dit moet je wel zelf aanvragen bij je werkgever, maar die ruimte is er vanuit de wet.

Maar het netst is het als de werkgever altijd eerst de snelst verlopende uren opmaakt, en daarna pas de potjes gaat aanspreken die een langere geldigheid hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door adjego op 10-10-2024 10:57 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07

Lordy79

Vastberaden

FreakNL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 02:50:
[...]

Lijkt me prima om een werknemer te “dwingen” minimaal 15 dagen per jaar op te nemen.
In veel CAOs is er een plicht om 3 weken vrij te nemen in de 'zomer'.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpampet123
Lordy79 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

In veel CAOs is er een plicht om 3 weken vrij te nemen in de 'zomer'.
Is dat rechtsgeldig? Lijkt me verschrikkelijk, ben wat blij dat ik juist lekker in het laagseizoen op vakantie gegaan. En ja, vakantie is vaak fijn maar voor alleenstaanden is het niet altijd even leuk om weken lang vrij te pakken, vandaar dat ik momenteel liever mijn uren spaar :)

Dank voor alle reacties, ik ga eens contact opnemen met HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07

Lordy79

Vastberaden

pimpampet123 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Is dat rechtsgeldig? Lijkt me verschrikkelijk, ben wat blij dat ik juist lekker in het laagseizoen op vakantie gegaan.
Ja. Sterker: er zijn zelfs CAOs die precies bepalen welke weken je vrij moet nemen, bijvoorbeeld in de bouw of het onderwijs.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1