welke moederbord voor een 14600kf of 13600kf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
ik wil een nieuw systeem bouwen.
overclocken doe ik relatief weinig mee.
maar ik wil wel een moederbord waarbij er dergelijke profielen beschikbaar zijn.
moet ik dan aan een strix z790 moederbord denken of kan ik rustig een asus prime H 760 nemen.
De bedoeling is dat de mosfets high end zijn zodat de cpu goed benut kan worden zonder al te veel poespas betreft overclocking.
Ik weet dat ASUS vrij simpel is qua gebruiksvriiendelijkheid.,
Gigabyte heeft dit ook.
dus ergens uit die hoek wil ik een mobo aanschaffen.
Kortom moet ik een z790 moederbord nemen of kan een simpel bordje van 80 euro ook volstaan?
Zidat een 14600KF of een K variant in vol potentie te benutten zonder te moeten overclocken die je handmatig moet instellen.

*knip* laat dit maar achterwege

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 10-10-2024 06:30 ]

Beste antwoord (via geenhaarbeter op 10-10-2024 12:12)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA want enkel product.

Is er een reden om specifiek nu voor Intel te gaan gezien alle negatieve berichten? Wacht dan tot de komende generatie die binnenkort uit komt.

De laatste twee generaties worden geplaagd door allerlei microcode fouten waardoor de boel onherstelbaar beschadigd. Er zijn patches beschikbaar gesteld maar ik zou mijn geld er nu niet in steken.

nieuws: Intel rolt nieuwe patch uit om stabiliteitsproblemen in cpu's te verh...
nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...
nieuws: Gamers Nexus: stabiliteitsprobleem Intel-cpu’s komt mogelijk door pro...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
Als je wilt kunnen overklokken, dan moet je een Z790 nemen, dat hoeft geen strix te zijn.
Een B760 met goede stroomvoorziening en vrm heatsink kan prima, maar je kunt er niet mee overklokken.
Let wel op het geheugen, ze zijn met zowel DDR4 als DDR5 geheugensloten leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Als je voor 14600KF gaat zou ik geen DDR4 pakken, dus zoek een Z790 DDR5 bord. DDR5 kost paar tientjes meer maar haalt ook hogere snelheid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Niet online
Woezik schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:39:
Als je wilt kunnen overklokken, dan moet je een Z790 nemen, dat hoeft geen strix te zijn.
Een B760 met goede stroomvoorziening en vrm heatsink kan prima, maar je kunt er niet mee overklokken.
Let wel op het geheugen, ze zijn met zowel DDR4 als DDR5 geheugensloten leverbaar.
Dus de K variant kan benut worden waar het voor gemaakt is of ben ik beperkt met de basis frequenties die de processor heeft als ik een moederbord neem die niet kan overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
Een Z790 is een luxere chipset met meer lanes, waardoor moederborden meer functionaliteit kunnen bieden, zoals meer/snellere USB aansluitingen, PCIe-sloten of M2.sloten.
https://tweakers.net/revi...-core-i9-13900ks-aan.html

Op een B760 moederbord zal de cpu ook de geadverteerde kloksnelheden halen, maar je kunt er ook niets aan wijzigen.
De turbo boost is maar op één core, terwijl je in de bios van een Z790 ook een allcore boost kunt aanvinken.
Mijn oude Z87 Rog moederbord had al profielen voor economy of turbo, uiteraard is er ook handmatig van alles in te stellen. De performancewinst is echter maar beperkt ten opzichte van vroeger. Het piekverbruik is ook zo hoog, dat je standaard helemaal niet moet gaan overklokken. Undervolten levert veel meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 11:57
*knip* offtopic

Weet je de huidige problemen rondom de 13de en 14de generatie intel processoren? En wat is nu precies je vraag? Je wilt niet overklokken, maar de mosfest moeten wel high-end zijn? Wat is je doel van dit systeem, gamen, werken etc...Andere componenten? :?

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 10-10-2024 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 10-10-2024 06:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren

Is er een reden om specifiek nu voor Intel te gaan gezien alle negatieve berichten? Wacht dan tot de komende generatie die binnenkort uit komt.

De laatste twee generaties worden geplaagd door allerlei microcode fouten waardoor de boel onherstelbaar beschadigd. Er zijn patches beschikbaar gesteld maar ik zou mijn geld er nu niet in steken.

nieuws: Intel rolt nieuwe patch uit om stabiliteitsproblemen in cpu's te verh...
nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...
nieuws: Gamers Nexus: stabiliteitsprobleem Intel-cpu’s komt mogelijk door pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Niet online
br00ky schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 06:34:

Dank u, dan is het gewoon mn oude systeem een lichte upgraden geven tot de nieuwe lichting er ligt.
Hartelijk dank!
Pagina: 1