Welke usb-c poort heeft mijn PC? (Voor connectie met dock)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-03 20:38
Ik heb een HP Omen 40L GT21-1150nd PC: uitvoering: HP OMEN 40L GT21-1150nd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3qts8FYRcyEI7C8nEEgK2APqlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7xKZMwgeGKdIMjRpR38wnsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8SuUKP_ekh883_RzuQ5TceRdeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArrE7pqZawjJfgp2py4c1iaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVTIxROKt4McATaVAUB7vlrlciw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uH9Qq260I9BLwM47EODWMiX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil een docking station aansluiten die werkt met een usb-c kabel. Ik weet alleen niet welke usb-c aansluiting mijn pc heeft om alle data heen en weer te kunnen sturen, video/geluid van pc via dock naar monitoren en usb-apparaten zoals externe harde schijven, webcam, muis en toetsenbord naar pc.

Ik geloof dat de PC daarvoor alt mode moet hebben op de usb-c poorten, maar ik weet niet waar ik dat zou kunnen vinden. Het enige wat ik vindt is dat ik usb-c 3.2 gen2 10gbps en usb-c 3.2 gen1 5gbps poorten heb. Zegt dat ook iets over alt mode? Ook heb ik usb-a 3.2 gen2 poorten.

Kan iemand zien of mijn pc alt mode heeft of weet iemand hoe ik dat kan checken?

Ik zag ook een docking station van Dell, de D6000, die een usb-c kabel heeft met een ingebouwde adapter naar usb-a. Maar werkt dat dan? Video via een usb-a poort door die kabel naar de dock sturen, en de data van de usb-apparaten die in de dock zitten terug naar de pc via dezelfde kabel? Of kan dat wel op usb-a 3.2 gen2 poort?

[ Voor 35% gewijzigd door averagegamer op 09-10-2024 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:55

HUW

Waarom wil je je computer op een dock aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Zodat ik maar 1 kabel hoef te switchen om van werklaptop naar pc over te schakelen ipv alle monitors en usb-apparaten.

Weet jij of dit kan met de usb-c poorten die ik heb? Hebben die alt mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:55

HUW

Dat durf ik zo niet te zeggen, echter zou je dan geen gebruik maken van je dedicated gpu, dus dat zou best zonde zijn. Je zou beter af zijn met een echte kvm switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Hm, waarom zou de gpu dan niet werken? Als je usb-c thunderbolt of dp alt mode hebt, worden toch gewoon alle signalen goed doorgestuurd? En waarom zou een kvm switch wel de hardware optimaal laten werken? Hangt dat dan niet ook af van de kabels? Of is dat omdat een dock op het moederbord zit met de mobo gpu, en een switch een dubbele connectie toelaat van gpu naar switch voor het beeld, en van mobo via usb naar de switch voor de andere apparaten?

Ik vind alleen kvm switches die of 2 thunderbolt aansluitingen hebben, of 2 pc aansluitingen (1 hdmi/dp per monitor en usb voor de rest). Mijn werklaptop wil ik echter met thunderbolt usb-c aansluiten. De enige die beide aansluitingen heeft die ik kan vinden is de iDock C10, maar die is 275 euro en heeft niet de beste recensies.

Heb je suggesties voor een andere kvm switch?

[ Voor 20% gewijzigd door averagegamer op 10-10-2024 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
averagegamer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:20:
Hm, waarom zou de gpu dan niet werken? Als je usb-c thunderbolt of dp alt mode hebt, worden toch gewoon alle signalen goed doorgestuurd? En waarom zou een kvm switch wel de hardware optimaal laten werken? Hangt dat dan niet ook af van de kabels? Of is dat omdat een dock op het moederbord zit met de mobo gpu, en een switch een dubbele connectie toelaat van gpu naar switch voor het beeld, en van mobo via usb naar de switch voor de andere apparaten?
Dat is het inderdaad, de DP alt via de USB-C poort van je moederbord, zou de geïntegreerde GPU van je CPU gebruiken (als die al ingeschakeld is), niet je dedicated GPU. Je zou een videokaart met USB-C moeten hebben, dat is maar even een ding geweest en nu zijn die dun gezaaid. Je huidige videokaart heeft het in elk geval niet.
Ik vind alleen kvm switches die of 2 thunderbolt aansluitingen hebben, of 2 pc aansluitingen (1 hdmi/dp per monitor en usb voor de rest). Mijn werklaptop wil ik echter met thunderbolt usb-c aansluiten. De enige die beide aansluitingen heeft die ik kan vinden is de iDock C10, maar die is 275 euro en heeft niet de beste recensies.

Heb je suggesties voor een andere kvm switch?
Bij een KVM switch vond ik het moeilijk er één te vinden die goed overweg kan met hoge resolutie en/of refresh rate.

Ik gebruik zelf een USB-C dock voor mijn laptop (uitvoering: Dell WD19 180W maar die is al wat ouder), USB-C of Thunderbolt hangt er dan wat vanaf wat voor laptop je hebt, wat voor monitor je er aan wilt (resolutie en refresh rate), hoeveel Watt de laptop nodig heeft.

Het beeld heb ik rechtstreeks van desktop naar monitor en apart van dock naar monitor, de monitor heeft meerdere ingangen en wisselt zelf naar het actieve systeem. Ik heb eigenlijk nooit mijn werk laptop en desktop tegelijk aan.

Voor input heb ik een goedkope USB switch (iets als deze uitvoering: Ugreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box). Toetsenbord en muis verbind ik met de USB hub van de monitor, die is verbonden met een USB switch en dan wissel ik met een druk op de knop tussen desktop en laptop.

Dus als ik thuis werk, moet ik alleen mijn laptop inpluggen en op de USB switch drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 10-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 09:00
MacPoedel schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:04:

Bij een KVM switch vond ik het moeilijk er één te vinden die goed overweg kan met hoge resolutie en/of refresh rate.
Ja dit klopt inderdaad, of ze zijn mega duur. Ik gebruik gewoon nog een oude VGA KVM switch, en sluit simpelweg alleen muis en keyboard aan en de bijbehorende USBs voor de PC's. Daarbij heb ik dan een monitor met meerdere inputs, dus dan is switchen alsnog simpel, en gewoon netjes 4K 60FPS. Misschien dat TS hier wat aanheeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @MacPoedel

Hier ook een USB switch en een dock om precies hetzelfde te bereiken. Zolang je monitoren hebt met 2 aansluitingen, en dat zou zo moeten zijn anno 2024, kun je daarvoor met een extra setje beeldschermkabels prima vooruit :) (of daisy chainen zolang je geen Mac hebt, nog mooier!)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1