Full electric (HT?) of hybride warmtepomp, newbie vraagt..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSahan
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 12:10
Dag allemaal,

Ik zit een beetje in de knel. Dus ik vraag graag jullie mening. En ik ben de beroerdste niet om te beantwoorden, maar ik ben een 'leek' dus wees vooral niet te streng.

Wij woonden voorheen (1,5 maand geleden) in een vrij nieuwe 'nul op de meter' tussenwoning, waarbij wij volledig gasloos waren met een grondgebonden warmtepomp. Deze woning was helemaal ingeregeld op dit systeem en dat werkte goed (meestal). En aan beide kanten buren, dus met alle isolatie had je het vaker te warm dan te koud (in huis).

Nu zijn wij verhuisd naar een iets oudere maar vrijstaande woning (bouwjaar +- 2008), we zijn verdubbeld in woonoppervlakte. Een gouden kans, dus we zijn er ook zeer blij mee. Vandaar maar besloten om onze overwaarde voor een deel te herinvesteren in verduurzaming van onze vrijstaande woning. En het liefst ook meteen van het gas af.

Wat hebben we nu genomen: 21 zonnepanelen die - als ik de offertes mag geloven - op jaarbasis 7500kwh moeten kunnen opwekken. Ook hebben wij een 10kwh batterij die - wat mij betreft - onze avondverbruik enigszins moet opvangen / dempen.

Ons gezin bestaat uit 5 personen, 3 (jonge) kinderen en 2 volwassenen.

Het volgende is aan de hand.

De woning is verwarmd met een gasketel die aan vervanging toe is. De benedenverdieping wordt hoofzakelijk verwarmd met 3 radiatoren van +-180cm (1 in de woonkamer, 1 in de erker en 1 in de eetkamer-/keuken). Deze radiatoren zijn dubbelplaats. Overal grote glaspartijen (Dubbel glas, maar mogelijk zelfs HR++, dit weet ik niet zeker). In de woonkamer ligt als bijverwaring ook vloerverwarming.

Op de 1e en 2e verdieping ligt géén vloerverwarming, maar alleen enkelplaats radiatoren. Wel twee raampartijen per kamer.

Nu wil ik eigenlijk volledig van het gas af en gaan voor een all electric warmtepomp, maar ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal omdat ik ook nog nooit gas heb afgenomen.

Er wordt mij nu een Vaillant Aerotherm plus aangeboden. OF een Samsung all electric. De Vaillant is HT. Kan je met een HT echt de plank mis slaan?

Of hebben jullie andere ideeën. Sorry voor de vage vraagstelling, maar het is inmiddels bijna ongrijpbaar geworden voor mij.

Hoor graag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Weet je wel het historische gasverbruik van de vorige bewoners en of die alles warm hadden of slechts één verblijfsruimte?

Het wordt zo voor ons ook een beetje gissen anders..

Belangrijkste is wel dat je met een wp op lage watertemperatuur wil verwarmen en dus niet met 60 graden.

Heb je enig idee van welke temperatuur je HT wp straks moet gaan draaien en wat de cop dan nog is?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Effe "out of the box" denkend:

- Kan je geen vloerverwarming aanleggen beneden ?

Andere optie is beneden op al die radiators ventilators monteren, en dan met 30-40C water temperatuur proberen te verwarmen. Je kan dat nu al proberen met die brakke gasketel of dat bevalt, stel je de water temperatuur op 40C in.

Ik zou het wel aandurven all electric, mits je maar dat verwarmings vermogen kwijt kan bij 30-40C, daar zal je toch wat voor moeten aanpassen in je afgifte systeem. Het is gewoon zonde om op 60C te gaan verwarmen met een warmtepomp omdat afgifte systeem niet geschikt is, je pist dan onnodig veel geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSahan
De vorige bewoners hadden een verbruik van 2300 kuub. en dat was met 3 personen. En de radiatoren in de slaapkamers stonden bijna altijd uit. Maar goed, wij zijn een gezin van koudbloedjes dus we vinden iets warmer altijd wel prettig.

Ik weet dat de huidige CV ketel ook een "tank" heeft die continue warm gehouden wordt. Maar goed, dat ding moet er dus sowieso uit (is aan vervanging toe).

En ik heb nog geen volle winter gehad dus ik heb geen enkele testcase nu. Maar aangezien we net verhuisd zijn, is dit het moment om verbouwingen door te voeren :)

Sorry dat ik niet meer / concreter kan antwoorden.

[ Voor 14% gewijzigd door MSahan op 09-10-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSahan
Lollercopter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:41:
Effe "out of the box" denkend:

- Kan je geen vloerverwarming aanleggen beneden ?

Andere optie is beneden op al die radiators ventilators monteren, en dan met 30-40C water temperatuur proberen te verwarmen. Je kan dat nu al proberen met die brakke gasketel of dat bevalt, stel je de water temperatuur op 40C in.

Ik zou het wel aandurven all electric, mits je maar dat verwarmings vermogen kwijt kan bij 30-40C, daar zal je toch wat voor moeten aanpassen in je afgifte systeem. Het is gewoon zonde om op 60C te gaan verwarmen met een warmtepomp omdat afgifte systeem niet geschikt is, je pist dan onnodig veel geld weg.
Beneden ligt dus al vloerverwarming. en de slaapverdiepingen blijven zoals ze zijn. Ik zit dus in dubio tussen enerzijds een HT warmtepomp te nemen en aankijken. Met de mogelijkheid dat ik op termijn eventueel nog iets meer geld voor andere radiatoren kan spenderen (op de slaapverdiepingen). Of gaan voor een normale warmtepomp en het verschil in geld meteen spenderen aan andere radiatoren (qua prijs verschilt het dan niet zo veel meer). Maar in het tweede scenario weet ik 1 ding zeker: die warmtepomp gaat nooit 60graden water kunnen produceren als het allemaal onvoldoende blijkt te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@MSahan

Elke warmtepomp wil je het liefste aftoppen op maximaal 45 graden bij radiatoren en 35 graden bij vloerverwarming.

De aroTHERM plus is verder wel een van de stilste warmtepompen op de markt momenteel.
Andere merken die kwalitatief goed in elkaar zitten zijn: Mitsubishi en Panasonic.

Je kan eventueel alvast testen door de cv ketel op maximaal 45 graden te zetten.

Je kunt het totale gasverbruik op de gasmeter delen door het aantal jaar. In dit geval bijv. 36.000 m3 / 16 jaar = 2250 m3 per jaar.

2250 m3 x 8 kWh = 18.000 kWh
18.000 kWh / 1650 piekuren = 10,9 kW benodigd vermogen bij -7/-10 graden buiten. (voorbeeld)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MSahan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Beneden ligt dus al vloerverwarming. en de slaapverdiepingen blijven zoals ze zijn. Ik zit dus in dubio tussen enerzijds een HT warmtepomp te nemen en aankijken. Met de mogelijkheid dat ik op termijn eventueel nog iets meer geld voor andere radiatoren kan spenderen (op de slaapverdiepingen). Of gaan voor een normale warmtepomp en het verschil in geld meteen spenderen aan andere radiatoren (qua prijs verschilt het dan niet zo veel meer). Maar in het tweede scenario weet ik 1 ding zeker: die warmtepomp gaat nooit 60graden water kunnen produceren als het allemaal onvoldoende blijkt te zijn..
Ik denk dat je op termijn financieel een stuk beter uit bent als je voor een normale warmtepomp kiest en je afgifte systeem aanpast.
Grotere radiatoren en of meer vloerverwarming.

Die kosten heb je maar één keer een warmtepomp Die stroom vreet doet dat elk jaar...

Je zou ook nog kunnen overwegen om voor boven iets met airco's te gaan doen.

De radiatoren om de kou eraf te houden en de airco even bijzetten voor als het even warmer moet.
En in de hete zomerdagen kun je nog koelen ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
[...]

Die bijverwarming vloerverwarming heb je niet veel aan, daar kan je ook niet veel vermogen in kwijt als dat maar een paar lussen zijn. Kan je wat fotos plaatsen van de vloerverwarming verdeler ? Misschien heb je zelfs nog tyleen slangen, zal me niks verbazen.

Uiteindelijk zal je toch in moeten schatten hoeveel je moet verwarmen (wat dus het warmteverlies is) heb je geen historisch gas verbruik ?
Daar volgt uit hoeveel kW warmtepomp je nodig gaat hebben.
En daarna ga je naar het afgifte systeem kijken (leiding diameters, aantal radiators + afgifte van die radiatorsetc.) en zo nodig aanpassen om dat vermogen kwijt te kunnen (bij hoge waterflow en zo laag mogelijk temperatuur, dus als er nu leidingen zo dun als een rietje zijn gemonteerd met 50 bochten, dan zal je flink moet slopen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Je kunt beter de bij(vloer)verwarming en bestaande radiatoren beneden eruit halen en gewoon volledige vloerverwarming op h.o.h 100 mm laten leggen met lussen van maximaal 80 meter. ca. 8 m2 per groep.

Ook zou ik de thuisbatterij eventueel verkleinen, of kijken voor een modulair concept. Zodoende je altijd nog kan opschalen indien wenselijk.

Een All Electric warmtepomp bespaard met ca 2250 m3 per jaar:
ca €300,- vastrecht gas per jaar.
ca €1150,- minder energieverbruik per jaar (gas vs elektra)
in 15 jaar is dit al een besparing van ca €21.700,-

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1