3 Kids op de achterbank, veiligste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:12
Hoi,

Ik heb straks 3 kids (5 jaar, 3 jaar en 0). De jongste is nog in de maak, maar als rationele vader breek ik mij nu al het hoofd over veilig vervoer op de achterbank.

Ik heb een Ford Focus wagon, eigenlijk valt die best mee qua ruimte. Ik heb nu ook al 2 nieuwe autostoelen gekocht en heb hierbij specifiek rekening gehouden dat ze niet al te breed zijn. Toch blijft het een hele klus om straks die Maxi-Cosi er ook nog bij te plaatsen. Ik zie eigenlijk 2 oplossingen;

- De stoeltjes Groep 1, Groep 2/3 en de 0 passen alledrie MAAR zonder Isofix (gezien de beugels zo gecentraliseerd zijn past de middelste stoel er niet meer tussen). In deze dus (correcte) installatie met de veiligheidsgordel omdat ik zo links en rechts een paar cm kan winnen en er 3 stoeltjes passen.

- Groep 1 en 0 in de Isofix links en rechts en de oudste op een stoelverhoger in het midden.

Stel ik mij nu dus de vraag, welke oplossing het veiligst is. Ik denk dat ze wettelijk beide kunnen. Nog vader/tweakers met advies?

Dank :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47

ThunderNet

Flits!

Geen isofix op de voorstoel beschikbaar?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:08
Voorin moet pappa/mamma zitten denk ik.

Past een stoelverhoger wel tussen de isofix montage in? Op onze achterbank past daar echt alleen maar smalle kinderbilletjes tussen. En in dat geval is dat ook toegestaan. Hoe veilig het is weet ik niet maar met links en rechts een isofixbunker gaat de oudste in ieder geval zijwaarts nergens heen bij een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

BlueMotion schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:22:
Voorin moet pappa/mamma zitten denk ik.

Past een stoelverhoger wel tussen de isofix montage in? Op onze achterbank past daar echt alleen maar smalle kinderbilletjes tussen. En in dat geval is dat ook toegestaan. Hoe veilig het is weet ik niet maar met links en rechts een isofixbunker gaat de oudste in ieder geval zijwaarts nergens heen bij een ongeval.
Links en rechts een isofix-bunker doet echt niks qua veiligheid bij een ongeval. Dan klap je eerder met je hoofd tegen een autostoel links of rechts aan.

Beter zou zijn om een 7-zitter te kopen zodat ze allemaal in de isofix kunnen. Als dat geen optie is zou ik idd voor 2x isofix gaan en 1 keer verhoger (of volwassene in het midden en voorin ook een autostoel).

Die zitverhogers zijn hier legaal maar het is niet voor niets dat een stoel in andere landen veel langer verplicht is. Heeft met zijwaarts beweging van het hoofd te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 09-10-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:15
Let op bij een stoelverhoger:
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden.
Je hebt ook een bepaald systeem voor 3 stoeltjes op de achterbank, kan alleen niet op de naam komen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

Martinusz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:27:

[...]

Je hebt ook een bepaald systeem voor 3 stoeltjes op de achterbank, kan alleen niet op de naam komen.
Ja en die 1.25 is eigenlijk veel te snel. Beter hou je je kind tot 1.50 in een geschikte stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinTV
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb dezelfde auto en een paar jaar terug kinderen in dezelfde leeftijd. We hebben het toen opgelost met een opblaasbare verhoger voor het oudste kind (bijv. Bubblebum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:43
Je bedoelt deze denk ik?
https://www.multimac.com/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47

ThunderNet

Flits!

[...]

Die voldoen sinds 1 juli niet meer aan de eisen. Tenminste, ze hadden issues daarmee.

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderNet op 09-10-2024 17:32 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hadden in onze Focus 2019-2023 model (oudere model is minder breed) 2 ISOfix zitjes en een Bubblebum zitverhoger in het midden, die passen overal tussen. Ook handig met vliegvakanties.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 17:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je hebt enerzijds veiligheid, anderzijds ook nog eens comfort... Weet niet of jullie van plan zijn om met de wagen verre verplaatsingen te maken, maar 3 kids op de achterbank van een focus is geen pretje. Al zeker niet als de oudste tussen de twee stoelen zit ingepropt...

Is een andere wagen een optie? Wij hadden altijd een renault espace, is nog steeds een "wagen' en geen busje en plaats zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:50

Just_I

What did you just say?

Er zijn meerdere auto’s met drie isofix op de achterbank.
Wij hebben vier jaar geleden voor een zelfde keuze gestaan en gekozen voor een Citroën C4 Grand Spacetourer. Reden is de praktische kant van de wagen (veel ruimte en mogelijkheden) en de relatief lage kosten.
Andere opties waren destijds een VW Touran, Ford S-Max en een Peugeot 5008.

Dit zijn wel grote en lompe auto’s, het is een keuze.

Houd er overigens rekening dat veel auto’s met twee isofix achterin het niet mogelijk is of sterk word afgeraden/verboden door fabrikanten om drie stoeltjes toch naast elkaar te zetten.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:12
Hoi,

Ik ben inderdaad al beginnen kijken naar een andere auto. Maar, in de praktijk valt het erg tegen wat er te winnen is op vlak van ruimte. Ik geef als voorbeeld een Skoda Superb, daar win je wel aan beenlengte en kofferruimte, maar amper op vlak van breedte. En je krijgt er nog eens een grote transmissietunnel bij.

Geld speelt natuurlijk ook mee en de onzekerheid over de autosector en belastingen. We hebben uiteindelijk beslist dat het verstandig is om nu onze Focus (model 2021) te houden en binnen een paar jaar te kijken naar eventueel een elektrische wagen in de ruimere SUV variant.

Kom ik terug bij de autostoelen, ik heb de oudste net eens gepast tussen de twee stoelen in isofix. Het past (op een stoelverhoger die niet al te bombastisch is) maar daar is ook alles mee gezegd. Ik ben er niet echt fan van om iemand zo krap te zetten.

Lijkt dus dat we gaan naar de stoelen zonder isofix installeren. Ben hier niet 100% fan van, maar volgens opzoekwerk zou het bij correcte installatie toch zeker veilig moeten zijn. Het maakt wel het verschil dat ik links en rechts een paar cm kan opschuiven (plek zat eigenlijk) en zo de middenplaats makkelijk 10 cm breedte wint en ik daar de oudste ook in een comfortabele stoel kan zetten.

Er zijn ook fabrikanten (Besafe) die reclame maken van 3 stoelen die mooi naast elkaar passen, die toch ook goede reviews krijgen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Pagina: 1