Slim slot op deur, is dit in deze situatie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Ik zou graag slimme sloten in mijn woning willen plaatsen, maar weet niet of dit hier kan.
Er zijn drie dingen waar ik mogelijk tegen aan loop.

1.
De meeste slimme sloten zijn voorzien van een opzet stukje, dat over de cilinder wordt geplaatst.

Bij mijn voordeur zit een draaiknop, i.p.v. een cilinder met sleutelgat. Dit deur beslag zal vast te vervangen zijn, maar ik heb niet zoveel verstand van deuren, waar moet ik op letten als ik het beslag vervang? Is het ook mogelijk om alleen de knop te vervangen voor een sleutel gat?

2. Mijn achterdeur heeft wel een sleutel gat, en is ook de deur die we verreweg het vaakst gebruiken om de woning in/uit te gaan.

Maar we moeten de deurklink omhoog trekken om de deur op slot te doen, en omlaag om hem te openen. Ook valt deze deur niet vanzelf open als ie van het slot af is (de deur opent naar buiten toe).

Op deze manier voegt een slim slot weinig toe kwa gemak, het bespaart alleen een paar tellen om een sleutel te pakken. Bovendien kan het slot zichzelf niet automatisch op slot draaien, gezien de deurklink hiervoor omhoog moet worden getrokken.

Wat is er nodig om dit op te lossen?

3.
Beide deuren lijken ook te zijn voorzien van extra inbraak beveiliging? Als ik ze op slot draai, dan gaan er boven en onder in de deur ook een aantal mechanismes/haken dicht.
Werkt dit wel samen met een slim slot? En moet ik hier rekening mee houden bij het vervangen van het beslag?

[ Voor 34% gewijzigd door Gijs007 op 09-10-2024 20:55 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Beste antwoord (via Gijs007 op 09-10-2024 23:00)

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:13
Je kunt de meerpuntssluiting op je achterdeur gewoon vervangen door een uitvoering waar je die extra handling niet hoeft uit te voeren.
Gelukig is het een gangbaar merk, BUVA.
Schroef de boel er uit (deurbeslag er af, cilinder er uit, MPS uit je deur) en neem die mee naar een ijzerwaren zaak (geen DHZ).
Die kunnen je zo aan een ander slot helpen.

Wat betreft de draaiknop op je voordeur, is ook een kwestie van alleen de cilinder verband
Bijzonder dat er in deze situatie (glaspartij naast je deur) een knopcilinder zit.
Dit "mag niet" volgens politie keurmerk/SKG, en dus ook een dingetje qua verzekering.

Geen onoverkomelijke dingen.

Live from Denmark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44
Dat omhoog en omlaag doen van je deurklink zorgt er volgens mij alleen voor dat die extra beveiliging waar je het over hebt ingeschakeld wordt. Bij het op slot doen zul je dit dus moeten blijven doen en ik denk dat je daarna pas met je sleutel (of dus met het slimme slot) de cilinder kunt draaien. Voor het open doen zou het volgens mij niet uitmaken, het slimme slot kan dan de cilinder open draaien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
HenkEisDS schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:42:
Dat omhoog en omlaag doen van je deurklink zorgt er volgens mij alleen voor dat die extra beveiliging waar je het over hebt ingeschakeld wordt. Bij het op slot doen zul je dit dus moeten blijven doen en ik denk dat je daarna pas met je sleutel (of dus met het slimme slot) de cilinder kunt draaien. Voor het open doen zou het volgens mij niet uitmaken, het slimme slot kan dan de cilinder open draaien zonder problemen.
Klopt. Echter het liefst vervang ik dan het mechanisme, zodat het sluiten ook gewoon automatisch gaat.
Weet alleen niet wat ik dan moet vervangen. :?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Denk dat dit niet zomaar gaat. Met die deurklink zet je de diefstal dingen vast en daar is wat kracht voor nodig, vandaar dat het niet met de sleutel gaat want daar kun je niet genoeg kracht mee zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gijs007 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Klopt. Echter het liefst vervang ik dan het mechanisme, zodat het sluiten ook gewoon automatisch gaat.
Weet alleen niet wat ik dan moet vervangen. :?
Dat mechanisme loopt door de hele deur, is niet zomaar even te vervangen.

Als je dat mechanische ook automatisch wil aansturen krijg je een hele andere (prijs)klasse slot, standaard slimme sloten kunnen hier niet mee.

Sowieso is veiligheid wel iets om te overwegen, over het algemeen zijn slimme sloten een stuk makkelijker fysiek te kraken voor een inbreker dan een gewone moderne cylinder, en ze zijn ook nog vatbaar voor digitale/elektronische aanvallen. De veiligheid van een slim slot is echt een stuk lager dan een gewoon dom modern slot, dus het is een afweging tussen gebruiksgemak en veiligheid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:13
Je kunt de meerpuntssluiting op je achterdeur gewoon vervangen door een uitvoering waar je die extra handling niet hoeft uit te voeren.
Schroef de boel er uit (deurbeslag er af, cilinder er uit, MPS uit je deur) en neem die mee naar een ijzerwaren zaak (geen DHZ).

Wat betreft de draaiknop op je voordeur, is ook een kwestie van alleen de cilinder verband
Bijzonder dat er in deze situatie (glaspartij naast je deur) een knopcilinder zit.
Dit "mag niet" volgens politie keurmerk/SKG, en dus ook een dingetje qua verzekering.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
hansie_k schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:55:

Thanks, dat is het antwoord waar ik naar op zoek was.

Bijzonder trouwens, want de woning is wel volgens polite keurmerk/SKG opgeleverd. Die zou ik dus nog even via de garantie vanuit de bouwer kunnen laten lopen. Weet je toevallig waar dit kwa eis genoemd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HenkEisDS schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:58:
Denk dat dit niet zomaar gaat. Met die deurklink zet je de diefstal dingen vast en daar is wat kracht voor nodig, vandaar dat het niet met de sleutel gaat want daar kun je niet genoeg kracht mee zetten.
bij mijn voor en achterdeur komen er ook gewoon 2 haken uit... en dat wordt gewoon door de sleutelcilinder bediend..

ik hoef niet de kruk omhoog te doen om hem op slot te krijgen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ja bij mijn voordeur ook inderdaad nu ik er nog eens over nadenk.
Pagina: 1