Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 21:48
Ik zoek een home cinema set bestaande uit een soundbar, 2 achterspeakers en optioneel een sub
Ik heb nu een Denon X1700H met Canton Movie 85 CX speakerset. Deze is aangesloten op een LG CX TV. ook heb ik nog een PS5 aangesloten direct op de X1700H.
We zijn nu de onderverdieping aan het aanpakken met nieuwe meubels en alles opnieuw verven,
Vanwege WAF is het schijnbaar niet meer mooi om de speakers aan de muur te laten zitten, zijn wel mooi weggewerkt met kabels maar vallen nogal op qua kleur.
Wens is om dit te vervangen door een soundbar maar wel minimaal 2 rear speakers erbij. Ik wil er qua geluid ook niet op achteruit gaan, wat gezien de soundbar wellicht wat lastig is.

Wat is je budget?
Dacht zelf rond de 1000 euro maar kan misschien nog richting 1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil eigenlijk meteen een setup die Dolby Atmos op een goed manier aankan. Belangrijk is ook dat mijn PS5 qua geluid goed is aangesloten, hiervoor had ik speciaal de X1700H gekocht 3 jaar geleden (HDMI 2.1,VRR,ALLM,120Hz). Naar mijn idee is het via de LG CX naar de audio set wat minder qua verschillende typen codecs

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al gekeken richting Samsung HW-Q990D of een Sonos Arc met 2x Era 300.
Kreeg bij deze al de opmerking dat de soundbar en de achterspeakers vrij fors zijn (WAF)
Maar ja zijn ook actieve speakers tegenover die melkpakjes die er nu hangen

Welke vragen heb je hier nog over?
Het grote onbekende van mij is een soundbar setup, ik heb altijd een 5.1 setup gehad met losse speakers.
Ook ben ik bang voor het doorlussen van de PS5 via de TV naar het soundsysteem, dat ik niet alle codecs aankan.
Ik ga zaterdag wel wat winkels langs om te kijken of er wat staat om te testen, denk nu aan Mediamarkt, Hello TV en HiFi Clubben. Mocht er iemand een winkel weten met een mooie audio testruimte dan hoor ik dit graag!

Bedankt voor het meedenken!

Nog even een slechte tekening hoe het er nu uitziet in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc955j8YCbaR66LwvZPec-nEyNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MBBnya33f4NvLZX9CquTcxqY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Crusader1978 op 09-10-2024 13:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
tsja..
Echte atmos en een soundbar is iets wat niet bestaat
Echt atmos geluid moet van boven komen.
Maar als de kleur van de speakers niet voldoet is het dan niet beter om een andere kleur speakers te zoeken?
Dat hoeven niet persee grote zuilen te zijn zodat ze niet te veel opvallen.
Laat de vrouw tijdens het testen in winkels ook verschil horen tussen een soundbar en echte atmos indien mogelijk.

een goede 5.1 setup of zelfs 2.1 is beter dan een soundbar naar mijn mening.
en vergeet bij de soundbar de subwoofer niet wat bas hoef je niet te verwachten bij een soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23
WAF + niet willen inboeten in geluidskwaliteit is erg lastig, ik heb nog nooit echt gezien dat het lukte om van een goede 5.1 set naar een soundbar setup te gaan in een vergelijkbare prijsklasse zonder in te boeten op de geluidskwaliteit.

Ik zou dan eerder inderdaad ook kijken naar ofwel een andere kleur speakers, of inderdaad de wederhelft mee laten luisteren zodat je ook kan duiden dat 'mooier uitzien' over het algemeen ook zal betekenen 'slechtere kijkers ervaring'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:54
Crusader1978 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:18:
...
Vanwege WAF is het schijnbaar niet meer mooi om de speakers aan de muur te laten zitten, zijn wel mooi weggewerkt met kabels maar vallen nogal op qua kleur.
...
Is een kabelgootje niet een optie? Die zijn in diverse kleuren te krijgen.
En anders kabel invrezen in de muur?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wel eens met bovenstaande.

Ik ben een paar jaar geleden naar een Sonos ARC + SUB + 2 Sonos One overgestapt omdat ik graag een 'draadloze' strakke setup wilde proberen. Helaas werd ik nogal droevig van de geluidskwaliteit en is de hele bende retour gegaan. De Atmos beleving is marketing, dat werkt niet met mini upfiring speakers.

Wel ben ik van een uitgebreide 5.1 set-up overgestapt naar een 3.0 met twee zuilen + een center omdat de plaatsing daarvan een stuk makkelijker en strakker kan. Wellicht twee strakke boekenplankspeakers + centerspeaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:14
Out of the box : andere WAF ?

Als dat te duur is, dan denk ik dat een sounbar altijd "upfiring" zal gebruiken voor atmos (heb geen weet van sounbars met "echte" atmos).
Ik zie bijvoorbeeld de LG DS70TR soundbar met dergelijk atmos systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 21:48
Ik was al een beetje bang voor de achteruitgang in geluid...:(
Moet er nog wel bij zeggen dat het naast de kleur van de speakers ook wel de positie is van de rechtsvoor en rechtsachter, zoals je misschien in de tekening kan zien.
Deze staan nogal ver van het zitgedeelte af en waar de rechtsachter staat willen we een zithoekje maken wat niet handig is als er zo'n speaker naast hangt.
Vooral omdat deze qua volume hoger is om de afstand te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Crusader1978 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:11:
Ik was al een beetje bang voor de achteruitgang in geluid...:(
Moet er nog wel bij zeggen dat het naast de kleur van de speakers ook wel de positie is van de rechtsvoor en rechtsachter, zoals je misschien in de tekening kan zien.
Deze staan nogal ver van het zitgedeelte af en waar de rechtsachter staat willen we een zithoekje maken wat niet handig is als er zo'n speaker naast hangt.
Vooral omdat deze qua volume hoger is om de afstand te compenseren.
Ik zou idd Rv en Ra direct naast de tv en bank zetten.
Zo is het stereobeeld ook ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sagCHlm1cRAEAYP7M-8mKavgjxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2XTHO2QQ49NVs5sBRjUY1Wid.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik begrijp dat de WAF een dingetje is. Wat degene die 'het niet mooi vindt' moet beseffen is dat je concessies moet doen bij het kopen van een soundbar. En dat betekent dat je er in kwaliteit op achteruit gaat bij het afspelen van muziek en bij het afspelen van surround.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Simpel gezegd: tv < soundbar < alles-in-1 homecinaset < receiver met losse speakers

Zie Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Je zult altijd een afweging moeten maken, waar voor jou de balans ligt:
Wil je een nieuwe, verbeterde geluidsbeleving in huis, dan zul je een afweging moeten maken tussen esthetiek, formfactor, gemak, opties, aansluitingen en klankkwaliteit en vanzelfsprekend de kosten. Die balans ligt voor ieder ergens anders. De ene persoon is het beste af met een koptelefoon of alles-in-1 homecinema, de volgende met een soundbar of receiver+speakers. Wil je een vergelijkbare of verbeterde beleving, dan is het heel belangrijk dat je afwegingen en verwachtingen reëel blijven. Daarom is er niet 1 oplossing die altijd het beste is. Wat het beste is voor jou hangt dus af van de wensen en verwachtingen die je hebt van je aankoop.
Een soundbar is goed in het verbeteren van het geluid van de tv, maar ten opzichte van een receiver met speakers zul je er echt zienderogen op achteruit gaan. Dat geldt ook voor een ontzettend dure soundbar omdat je de natuurkundige beperkingen niet omzeilt door er meer geld tegenaan te gooien.

Zijn muziek en surround een beetje belangrijk, maar zijn gebruiksgemak, weinig kabels en een kleine formfactor nog belangrijker dan kan je een soundbar kopen.
Zijn muziek en surround echt belangrijk voor je, koop dan absoluut geen soundbar.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 13:21
Wrap je speakers dan, probleem opgelost.
Zelfde kwaliteit, kost je weinig geld, en hoeft niets verder te doen.
Pagina: 1