Proximus router b-box 3 uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-04 12:07
Graag had ik advies bij het uitbreiden van mijn netwerk, ik heb vandaag een b-box 3

De eerste reden is eigenlijk dat ik meer inzicht wil hebben en controleren/blokkeren van bepaalde content voor bepaalde devices en tijdens bepaalde uren.

2de reden is om een stabiel wifi netwerk op te zetten wat vandaag niet het geval is.

Graag een oplossing bedraad en niet bedraad, want het is niet vanzelfsprekend om nog draad te trekken.

Ik heb een woning op de begane grond van 163m2 op het 1ste verdiep iets minder.
We hebben nog een voorliggende winkelruimte van 20m lang tot aan de straat kant waar onze wifi bel hangt.
Dit is mede de oorzaak waardoor ik het wifi netwerk wil herbekijken, zodat op elk moment en al de internetverbonden apparaten een stabiel internetverbinding hebben.

Vandaag merk ik heel wat problemen met repeaters en TP link over de elektriciteit naar het verdiep. Het lijkt dat het stabiel werkt en test ik dan met een kabel boven en een paar maanden later lijkt of het niet meer werkt en dan werkt die beter vanuit een ander stopcontact. Raar toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:35
Heb je de mogelijkheid om kabels te trekken / liggen er al kabels?
Hoeveel mag het gaan kosten?
Merk je dat je signaalsterkte op bepaalde plekken laag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
K0ZZM0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:50:
Vandaag merk ik heel wat problemen met repeaters en TP link over de elektriciteit naar het verdiep. Het lijkt dat het stabiel werkt en test ik dan met een kabel boven en een paar maanden later lijkt of het niet meer werkt en dan werkt die beter vanuit een ander stopcontact. Raar toch?
Nee; Powerline techniek is gevoelig voor andere apparaten op je eigen electra netwerk. Afhankelijk hoe de groepen zijn ingedeeld en welke apparaten er op dat moment aanstaan.

Wil je in 1 klap een robuust draadloos netwerk hebben in verschillende ruimtes dan zal je toch wat kabels moeten trekken. Anders wordt het wat heen en weer schuiven met repeaters / extenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
99ruud99 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:56:
Heb je de mogelijkheid om kabels te trekken / liggen er al kabels?
Hoeveel mag het gaan kosten?
Merk je dat je signaalsterkte op bepaalde plekken laag is?
Het is niet evident om kabels te trekken, maar waar een wil is is een weg zeker ;)

Wat met het kunnen blokkeren en beheren/beperken van gebruikers en apparaten? welk toestel raden jullie hiervoor aan om achter de b-box te plaatsen? Of moet ik die b-box 3 verangen door iets anders?

De signaalsterkte is op bepaalde plaatsen inderdaag niet optimaal.
Van het ene uiterste tot het andere, die 2 punten liggen ongeveer 40m uit elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:44
De b-box3 is een modem en router in 1 toestel, de modem functionaliteit kan je best behouden, maar de router functie laat je beter afhandelen door een ander toestel dat de zaken kan doen die je wenst, zoals content filtering.

Ik, en vele anderen, zijn fan van Ubiquiti hiervoor, prosumer materiaal tegen een aantrekkelijke prijs. Ideaal scenario:

Gateway: https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra

Die hang je achter de b-box en in de instellingen van de b-box zet je het IP adres van de gateway als DMZ host.

Aan de gateway hang je een PoE switch : https://eu.store.ui.com/e...g/products/usw-lite-8-poe

En dan trek je een aantal UTP kabels naar de plaatsen waar de AP's best hangen en hang je bijvoorbeeld: https://eu.store.ui.com/e...all-wifi/products/u6-plus

Alles beheerd in dezelfde console die op je gateway draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
K0ZZM0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Wat met het kunnen blokkeren en beheren/beperken van gebruikers en apparaten?
Kun je dit verder toelichten?
Wat is het achterliggende doel waarom je dit wilt en wat is het niveau wat je precies wilt?

Veel routers kunnen parental controls dus dan kan je bv zeggen dat apparaat X, Y Z niet meer op bijvoorbeeld facebook mogen tussen 0900-1200. Echter deze zaken zijn vaak makkelijk te omzeilen door bijvoorbeeld nieuw mac adres op je apparaat te pakken of te wisselen naar het SSID zonder restrictie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
laurens0619 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Kun je dit verder toelichten?
Wat is het achterliggende doel waarom je dit wilt en wat is het niveau wat je precies wilt?

Veel routers kunnen parental controls dus dan kan je bv zeggen dat apparaat X, Y Z niet meer op bijvoorbeeld facebook mogen tussen 0900-1200. Echter deze zaken zijn vaak makkelijk te omzeilen door bijvoorbeeld nieuw mac adres op je apparaat te pakken of te wisselen naar het SSID zonder restrictie
Ja, het is inderdaad om mijn kinderen te controleren en vooral te kunnen bepalen wat ze wel of niet bekijken.
Ik had onlangs een artikel gelezen dat je niet de schermtijd moet beperken, maar vooral meer monitoren naar wat ze kijken.
In ons geval merk ik dat mijn dochter vaak naar heel wat filmpjes kijkt op YouTube want TikTok heb ik geblokkeerd. Nu wens ik ook een aantal youtube channels te blokkeren waarvan ik de content helemaal niet ok vind. Youtube wil ik niet blokkeren wat dat hebben ze vaak nodig voor hun studies, maar bepaalde channels waar ze veel naartoe gaan en die ik dan minder ok vindt had ik graag beperkt of geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah dat kun je vergeten met een router :)
Dat is heel zwart wit, of heel youtube uit of heel youtube aan.

Dan kun je beter met youtube profielen aan de gang waar je, wat ik begreep, eea kan beheren

Hoe heb je dan eigenlijk tiktok geblokkeerd? Ook via netwerk?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
laurens0619 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:57:
Ah dat kun je vergeten met een router :)
Dat is heel zwart wit, of heel youtube uit of heel youtube aan.

Dan kun je beter met youtube profielen aan de gang waar je, wat ik begreep, eea kan beheren

Hoe heb je dan eigenlijk TikTok geblokkeerd? Ook via netwerk?
Is er geen mogelijkheid om dit te beheren met een managed switch of zo?

TikTok en snapchat heb ik geblokkeerd door alle domein namen en ip adressen te blokkeren in de router, natuurlijk heeft niemand thuis hier nog toegang toe, maar dat vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Tha Render_2 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:05:
De b-box3 is een modem en router in 1 toestel, de modem functionaliteit kan je best behouden, maar de router functie laat je beter afhandelen door een ander toestel dat de zaken kan doen die je wenst, zoals content filtering.

Ik, en vele anderen, zijn fan van Ubiquiti hiervoor, prosumer materiaal tegen een aantrekkelijke prijs. Ideaal scenario:

Gateway: https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra

Die hang je achter de b-box en in de instellingen van de b-box zet je het IP adres van de gateway als DMZ host.

Aan de gateway hang je een PoE switch : https://eu.store.ui.com/e...g/products/usw-lite-8-poe

En dan trek je een aantal UTP kabels naar de plaatsen waar de AP's best hangen en hang je bijvoorbeeld: https://eu.store.ui.com/e...all-wifi/products/u6-plus

Alles beheerd in dezelfde console die op je gateway draait.
Stel dat ik voor deze opstelling kies, is deze makkelijk te beheren?

Kan je de verschillende AP's op verschillende momenten van de dag uitzetten? Bv. 's nachts wil ik niet perse dat er boven nog wifi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
K0ZZM0 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Is er geen mogelijkheid om dit te beheren met een managed switch of zo?

TikTok en snapchat heb ik geblokkeerd door alle domein namen en ip adressen te blokkeren in de router, natuurlijk heeft niemand thuis hier nog toegang toe, maar dat vind ik niet erg.
nee kan niet.

Je kan kijken of je een youtube parental account kunt aanmaken om zo eea te beheren mrja waarom zou je kind dan niet gewoon uitloggen.

Topics komen vaak terug op tweakers maar komt altijd hetzelfde uit: Technische maatregelen zijn niet de oplossing in deze situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de deco xe75.
Iemand advies over hoe deze best te gebruiken, want ik merk dat je hem als router ook kan gebruiken of gewoon als uitbreiding op mijn huidig netwerk wat ik heb gedaan, maar dan heb ik de wifi van de router uitgezet om zo min mogelijk conflicten te voorkomen.
Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 21:31
K0ZZM0 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:08:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de deco xe75.
Iemand advies over hoe deze best te gebruiken, want ik merk dat je hem als router ook kan gebruiken of gewoon als uitbreiding op mijn huidig netwerk wat ik heb gedaan, maar dan heb ik de wifi van de router uitgezet om zo min mogelijk conflicten te voorkomen.
Wat denken jullie hiervan?
Ik heb zonet hetzelfde gedaan maar krijg de PPPoE connectie niet werkende.
Heb jij meer succes gehad?
Pagina: 1