Luidruchtige 12V voeding voor LEDS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Hi,

Ik heb de laatste tijd een grote kast op maat gemaakt. In de kast heb ik 5x 2.2 meter ledstrips verwerkt. Deze zijn seriegeschakeld en ik heb ze aangesloten op een LED voeding 350 watt 12 volt 29 Ampère aangesloten.
Ik wist dat de voeding los moest liggen vanwege de warmte, maar na 15 minuten led aan te hebben begint de ventilator al te draaien en helaas maakt deze enorme herrie. Het geluid van een PC 10 jaar geleden zeg maar.
Het is een open wandkast midden in de woonkamer dus het moet gewoon stil zijn.

Is het normaal dat de voeding zo ligt te 'blazen'? Ligt dit aan de kwaliteit van de voeding? Zijn er alternatieven die geen geluid maken?

Specs:
1 zigbee controller
Totaal ca. 12 meter aan PRO COB Dual White LED strip 22W 1820LM 608LED p/m 12VDC IP20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
Reken even uit hoeveel belasting je op de voeding geeft. 5x2.2m LED kan veel zijn. Aangezien je ook een behoorlijke voeding van 29A gebruikt zal deze ook zijn warmte kwijt moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
RonnieKo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:16:
Reken even uit hoeveel belasting je op de voeding geeft. 5x2.2m LED kan veel zijn. Aangezien je ook een behoorlijke voeding van 29A gebruikt zal deze ook zijn warmte kwijt moeten.
Ik snap dat deze zijn warmte kwijt moet. Maar de ventilator maakt gewoon heel veel herrie. Mijn pc met zelfde aantal Watt voeding maakt dit geluid niet. Dus ligt dat dan aan de kwaliteit van deze voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kort antwoord: Ja, dat ligt aan de kwaliteit van de voeding. Je zou de ventilator kunnen vervangen door een stiller exemplaar, maar reken dan wel dat je zeker een ventilator neemt met gelijkaardige specs omtrent druk en luchtverplaatsing. Als de voeding zelf niet super goed van kwaliteit is, dan kan je ook overwegen de voeding zelf te vervangen door een stiller exemplaar. Maar 12V 29A is sowieso wel stevig, dat ga je passief of volledig stil niet kunnen regelen vrees ik.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
assn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Maar de ventilator maakt gewoon heel veel herrie. Mijn pc met zelfde aantal Watt voeding maakt dit geluid niet. Dus ligt dat dan aan de kwaliteit van deze voeding?
Ja, zeker heeft dat er mee te maken. Wat al aangegeven is: Passief 29A voeding is bijna niet voor elkaar te krijgen. Hier zelf 3x strips (2x Warmwit en 1xRGB 60 leds per meter) van ongeveer 5 meter in een hobby-oplossing hangen. Met een controller om het een en ander aan te sturen. Die voedt ik met een standaard oude ATX PC-voeding (iets van 200 - 250Watt). Deze maakt echt niet veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
Vanwaar de keuze voor deze ledstrip? De specs zijn namelijk wel heel erg fanatiek voor huis-tuin-en-keuken-gebruik.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Deze zijn geadviseerd door het bedrijf waar ik ze heb aangeschaft. Ik wilde eerst werken met de hue solo variant, maar die zijn lomp weg te werken in een profiel en dus ook meer zichtbaar in de kast.
Als ik even uitreken (via chatgpt) kom ik uit op zo’n 22 A en 264 W. Zou het dan schelen als ik naar een betere voeding ga kijken met 300W en 25A? Of gaat dat er alleen maar meer voor zorgen dat die relatief zwaarder belast wordt en dus nog meer moet actief koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assn
Update: nieuwe voeding besteld 300W - 25A - onnodig maar IP65.
Geen geluid meer, dank voor alle reacties!
Pagina: 1