VPN achter het modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:56
Beste tweakers, een leek hier.
In mijn huis komt Odido glasvezel (2000) binnen en gaat dan via een converter (Huawei, helaas) naar de router (zyxtel t-56). Nu wil ik eigenlijk dat al het internetverkeer in mijn huis via een router gaat waarin ik bijvoorbeeld Nord VPN kan instellen. Dan hoeft naar mijn weten niet elke device een vpn app te hebben,

Nu zijn mijn accespoints via unify. Een router die daarbij mooi past is de Cloud Gateway Ultra, maar daar staat alleen dat deze OpenVPN ondersteunt. Of kan zo'n router dan elke vpn ingesteld krijgen? Als de vpn dienst dat ondersteunt?

Denk ik te simpel of is het inderdaad niet zo moeilijk? En wat is een makkelijk mee te werken router icm instellen van een vpn? Is dat die ik bijvoorbeeld noem of zijn er makkelijkere oplossingen?

Beste antwoord (via no_way_today op 09-10-2024 11:09)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

no_way_today schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Dat zou inderdaad irritant zijn. Het is voor mij voornamelijk dat ik niet gevolgd wordt door de googles van deze wereld.
Nou, daar helpt een VPN echt helemaal 0,0 tegen. Kan wel uit gaan leggen waarom, maar dat heeft Tom Scott al veel beter gedaan:

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
De cloud gateway ultra doet OpenVPN, Wireguard en voor site-to-site IPSEC.
Maar of je hele netwerk door NordVPN duwen een goed idee is, geen idee!

Kennelijk moet het kunnen.
https://lazyadmin.nl/home...uard-as-unifi-vpn-client/

[ Voor 28% gewijzigd door pOZOR jED op 09-10-2024 10:45 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
pOZOR jED schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:44:
De cloud gateway ultra doet OpenVPN, Wireguard en voor site-to-site IPSEC.
Maar of je hele netwerk door NordVPN duwen een goed idee is, geen idee!

Kennelijk moet het kunnen.
https://lazyadmin.nl/home...uard-as-unifi-vpn-client/
Nord-VPN is toch lekker snel. Of doel je op andere overwegingen of je je netwerk over NORD-VPN moet duwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OpenVPN is een protocol. NordVPN ondersteund dat protocol. Je kunt je router instellen dat al het verkeer via NordVPN gaat.

Vraag blijft, weet je zeker dat het een goed idee is alles via NordVPN te drukken. Nog los van de (negatieve) impact op je snelheid ga je waarschijnlijk ook heel veel gedoe krijgen met bv streaming diensten of thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Janoz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:48:
OpenVPN is een protocol. NordVPN ondersteund dat protocol. Je kunt je router instellen dat al het verkeer via NordVPN gaat.

Vraag blijft, weet je zeker dat het een goed idee is alles via NordVPN te drukken. Nog los van de (negatieve) impact op je snelheid ga je waarschijnlijk ook heel veel gedoe krijgen met bv streaming diensten of thuiswerken.
Oja dat zou wel een ding zijn, zo heb ik er (ben een leek) nog niet over gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
no_way_today schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Nord-VPN is toch lekker snel. Of doel je op andere overwegingen of je je netwerk over NORD-VPN moet duwen?
Ik heb geen ervaring met Nord VPN, geen idee of die de hoeveelheid data die een thuis-netwerk genereert leuk gaan vinden. Misschien is het geen enkel issue... zie ook niet wat het toevoegt, maar dat is slechts een mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Janoz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:48:

"This IP has been blocked", cloudflare verificaties waar je mogelijk niet doorheen komt etc. De vraag is dan waar wil je je tegen beschermen en waarom denk je dat een 3rd party VPN dienst waar je al je verkeer langs gaat routeren deze bescherming kan bieden (en bv jouw ISP die tenminste aan Nederlandse wet- en regelgeving is gebonden) niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Bor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

"This IP has been blocked", cloudflare verificaties waar je mogelijk niet doorheen komt etc. De vraag is dan waar wil je je tegen beschermen en waarom denk je dat een 3rd party VPN dienst waar je al je verkeer langs gaat routeren deze bescherming kan bieden (en bv jouw ISP die tenminste aan Nederlandse wet- en regelgeving is gebonden) niet.
Dat zou inderdaad irritant zijn. Het is voor mij voornamelijk dat ik niet gevolgd wordt door de googles van deze wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Volgen gaat niet altijd op basis van enkel IP adres. Daarvoor zijn veel meer zaken bruikbaar zoals cookies, fingerprints, tracking pixels etc. Een VPN beschermt je eigenlijk niet tegen dat soort zaken.

Vergeet ook niet dat juist de VPN provider deels in staat zal zijn je (ook) te volgen wanneer je al je verkeer daar heen routeert.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 09-10-2024 10:57 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
[...]
Een VPN zal je daar niet veel aan helpen. Je gaat in plaats van met je eigen provider surfen op internet surfen met de provider NordVPN. Je werkt dan met IP-adressen van die provider.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Nou, daar helpt een VPN echt helemaal 0,0 tegen. Kan wel uit gaan leggen waarom, maar dat heeft Tom Scott al veel beter gedaan:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no_way_today
Allen dank voor deze inzichten, Nord VPN weet het mooi te brengen en ik als leek dacht handig. Scheelt mij weer de aanschaf van een andere modem .
Pagina: 1