Toon posts:

Duron DOA? (pics/modemonvriendelijk)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het eerst sinds 3 jaar eens iemand een AMD geadviseerd.. werkt ie niet :(

Ding netjes gemonteerd imo, eerst thermal pad van koeler afgehaald, goed schoongemaakt (koeler), drupje koelpasta, creditcard erover en dan voorzichtig koeler (rechtop) monteren. Moederbord: MSI K7T-Turbo (MSI-6330). Netjes alles aansluiten --> aanzetten --> D-LED alleen rood (manual: System Power ON; this wil start the BIOS initialisation. the processor might be damaged or not installed properly)

Koeler er weer af, even deze pics van de CPU geschoten:
Afbeeldingslocatie: http://cc18968-a.groni1.gr.nl.home.com/duron1.jpg
en van de andere kant:
Afbeeldingslocatie: http://cc18968-a.groni1.gr.nl.home.com/duron2.jpg

Mobo met alleen VGA+Geheugen, 300Watt voeding, CMOS reset al geprobeerd, CPU fan is aangesloten op juiste connector.

Montage:
Afbeeldingslocatie: http://cc18968-a.groni1.gr.nl.home.com/kast.jpg

VGA kaart is een Geforce2-MX, werkt in andere computer wel. Geheugen is 256Mb PC133, werkt ook in andere compu. Voeding is getest en werkt. Conclusie CPU DOA? of toch mobo? Of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 09:49
core zit wel erg scheef lijkt et wel.. zie je die puntjes op 2e pic? dat hoort toch nie :?

volgens mij is et gewoon productiefoutje.. echt gewoon zoiets wat 1 op de 1000000 voorkomt. dus ff terugbrenge, zullen ze vast wel een nieuwe geven.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:36 schreef hezik het volgende:
Of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?
misschien je ide kabels :)

Verwijderd

Topicstarter
even mezelf quoten:
Mobo met alleen VGA+Geheugen, 300Watt voeding
Nope.. IDE kabels niet vergeten.. ;)

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:43 schreef hezik het volgende:
even mezelf quoten:
[..]

Nope.. IDE kabels niet vergeten.. ;)
Ik las weer eens niet goed, kijk liever plaatjes :)

Maareh, die puntjes zitten er bij mij ook op bij mijn duron.
Bij mijn TB geloof ik niet.

Verwijderd

Het lijkt erop dat je core er niet goed op zit. Maandag ochtend exemplaar >:)

• arnominator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2021
Kijk es ter vergelijking op
http://www4.tomshardware.com/cpu/01q2/010608/

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Breng je CPU gewoon terug en vraag een nieuwe, want als je mobo weergeeft dat de CPU gaar is, dan zal t wel niet aan t mobo liggen.

|Specs|

Verwijderd

Topicstarter
Die van Tom da's een TB/athlon.. Als ik het goed begrijp zit een core bij een duron altijd zo? (tenminste 1 reactie welke die kant op wijst)

Maar goed, morgen maar weer terug naar de winkel dan maar :(

Is natuurlijk toeval, maar wel zo dat ik in de laatste 3 jaar zeker 50 Intel-based systemen samengesteld heb zonder ooit 1 defect en dat bij de eerste AMD er iets kapot is.. kan raar lopen soms. (ding ziet er ook niet uit, vergelijk het eens met een Celeron ziet er veeeeel strakker uit).

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:20
CPU is DOA.
Core zit veel te scheef

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
offtopic
maar met wat van cam zijn die plaatjes geschoten
ze zien er echt zo strak uit

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij hoort die core zo hoor, die puntjes zie je bij een TBird niet (door de grotere core), bij een duron wel.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 23:07 schreef nova het volgende:
CPU is DOA.
Core zit veel te scheef
Leg eens uit?
De core zit er namelijk goed op, dus waar haal je vandaan dat hij er scheef op zit?

Verwijderd

http://www4.tomshardware.com/cpu/01q2/010608/athlon1400-02.html

Zie ik hier nou ook puntjes of ben ik scheel?!

Verwijderd

Je bent niet scheel, het hoort gewoon zo (zoals Bigs ook al zei, core van Duron is idd iets kleiner) Dus dat geouwehoer hierboven dat hij scheef zit, is je reinste gelul :Z

Verwijderd

Topicstarter
Morgenavond laat ik wel even weten wat de uitkomst is. Die puntjes lijken idd normaal te zijn, nou ja DOA kan altijd nog .. evenals moederbord.. Blijkbaar niets over het hoofd gezien (?)

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Ik heb nog een opgeblazen Duron liggen, en die puntjes zijn normaal, zitten er bij mij ook op.

Gewoon je proc. om gaan ruilen, een beetje winkel doet daar niet moeilijk over.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

misschien totaal nutteloos, maar ik heb exact hetzelfde mobo met een duron 650. Bij aansluiten leek alles goed te gaan, maar toen ik voor de 1e keer wilde opstarten (met alleen mobo/proc/mem aangesloten, om te kijken of dat werkte) deed de pc helemaal niets... Pas toen ik ook de diskdrive aansloot werkte het...
(ik hield m'n hart vast, want ik had zin om een potje CS te doen op DRoME 8 :P)

Verwijderd

Weet je zeker dat je MoBo niet gone is? Mijn MSI K7T-turbo was ook van het ene op het ander moment kaduuk. En die gaf ook nog steeds trouw 4 rood aan. Is een productief-out bij de oudere MoBo's vermoed ik, want ik kreeg een heel ander MoBo terug, dat wel een K7T-turbo was....

Verwijderd

Moederbord is van MSI
Dat is de 1e verdachte. CPU doa is bijzonder onwaarschijnlijk. Ik heb zelf dat nog nooit meegemaakt. Maar moederborden van b-merken zijn regelmatig doa's

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Op woensdag 12 september 2001 23:58 schreef Basb het volgende:
Moederbord is van MSI
Dat is de 1e verdachte. CPU doa is bijzonder onwaarschijnlijk. Ik heb zelf dat nog nooit meegemaakt. Maar moederborden van b-merken zijn regelmatig doa's
volgens mij flame jij op MSI

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 00:04 schreef RAILGUNNER het volgende:

[..]

volgens mij flame jij op MSI
idd :(
nix mis met MSI, das echt geen b-merk. Ze staan juist bekend om hun stabiliteit en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (mosfets, condensators) en de afwerking. MSI is dan ook een merk dat je behoorlijk vaak tegenkomt in kleine/middelgrote servers.

Verder staat er helaas wel een dikke fout in de handleiding van de MSI-6330... Ik ben deze fout al in drie mobo boekjes van MSI tegengekomen. Het gaat om de jumper voor clear cmos data. Volgens het boekje betekent pin 1&2 verbonden "clear data" en pin 2&3 "keep data". Maar het is precies andersom!. Pin 1&2 moeten dus met elkaar verbonden zijn om de data te houden. Op de website van MSI staat het wel goed, maar in de boekjes helaas niet. Gelukkig staat het vanuit de fabriek goed, dus als je niet een al te nauwkeurige gebruiker bent die alle jumpersettings gaat controleren heb je geluk :)

En deronder staat nog vrolijk: "Avoid clearing de CMOS while the system is on, it will damage the mainboard". Gelukkig is het niet zo erg, want ik heb al zo'n mobo dit ongelukje zien overleven. Maar hij wil natuurlijk niet opstarten als die jumper verkeerd blijft staan. Controleer deze dus eens en kijk desnoods bij twijfel es op de site van MSI waar het wel goed staat.

Verder een prima bordje, maar MSI moet nog wel werken aan z'n handleidingen :(

Verwijderd

Wat ik bedoel,
Een cpu die doa is komt bijna nooit voor.
Moederbord die doa is komt relatief vaak voor. Hoewel ikzelf nog nooit een doa moederbord gehad heb.
Maar ik zie wel dat borden van B-merken zeer vaak binnen drie jaar stuk zijn. Van de 15 boardjes (ongeveer) die ik gezien heb afgelopen jaren, zie ik gewoon dat alle boarden van mindere fabrikanten binnen drie jaar stuk zijn gegaan. Echter van een zeer bekend heb ik geen één spontaan stuk zien gaan.

Het bekende merk noem ik niet vanwege de mogelijke flaime reacties.
(*zucht*)

Ik heb dus nog steeds geen vertrouwen in msi. Kan het ook niet helpen. Moet wel zeggen dat ik liever een msi heb dan bijv. een jetway board :)

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 01:01 schreef Basb het volgende:
Wat ik bedoel,
Een cpu die doa is komt bijna nooit voor.
Moederbord die doa is komt relatief vaak voor.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het leek ff dat je zei dat omdat het een MSI mobo was dat het gelijk een eerste verdachte was. Nu begrijp ik dat je bedoel dat elk mobo opzich eerder verd8 kan worden van DOA dan de processor.
Maar ik zie wel dat borden van B-merken zeer vaak binnen drie jaar stuk zijn. Van de 15 boardjes (ongeveer) die ik gezien heb afgelopen jaren, zie ik gewoon dat alle boarden van mindere fabrikanten binnen drie jaar stuk zijn gegaan.
Zal wel, ik koop nooit/stel nooit systeempjes samen met b-merken dus ik zou het niet weten ;)
Het bekende merk noem ik niet vanwege de mogelijke flaime reacties.
(*zucht*)
Flame is het onderuithalen van een merk zonder goede onderbouwing. Oftewel: intel sux! blaaaat :+ En daar leek jouw eerste reactie nogal op.
Ik heb dus nog steeds geen vertrouwen in msi. Kan het ook niet helpen. Moet wel zeggen dat ik liever een msi heb dan bijv. een jetway board :)
Okay, dat is natuurlijk ook jouw mening. Ik vind dat MSI ondertussen net zo goed is als de bekende merken. Maar meningen verschillen... ik heb op het moment bijvoorbeeld niet meer zo'n vertrouwen in IBM hd's (zelf genoeg ervaring mee).

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die floppy ga ik nog even proberen, the thought has crossed _my_ mind too. Hij initialiseerd het toetsenbord nog wel (lampjes knipperen).

Wat betreft MSI, dat is een A-merk en geen B-merk. MSI levert kwaliteit en haalt qua RMA dezelfde waarden als bv. Asus.

De kans bestaat natuurlijk dat het mobo kapot is, vanavond zullen we het weten (want terug geweest naar winkel).

Verwijderd

Topicstarter
Goed ben inmiddels met het hele zooitje teruggeweest, het bleek dat zowel het mobo als de CPU dood waren. Die pennetjes zijn idd. normaal, deze CPU zag er dus niet anders uit dan een normaal werkende.

Het was niet zo dat de CPU het mobo gesloopt heeft of andersom aangezien we ze wederzijds uitgewisseld hebben (deze CPU op ander mobo en dit mobo met andere CPU) zonder dat daar verder dingen bij kapot gegaan zijn. Gewoon _veel_ pech dus maar gelukkig garantiewerk.
Pagina: 1