ESD-armband aansluiten op PC voor montage laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo beste lezers,

Ik ben bezig met het upgraden van het RAM-geheugen van mijn laptop en wil graag een ESD-armband gebruiken om statische elektriciteit te vermijden. Echter, ik heb geen geaarde stopcontacten in huis. Alleen stopcontacten met twee gaten/ingangen, eentje links en eentje rechts. Ik vroeg me af of het klopt dat je de armband het beste kan verbinden met de behuizing van je desktop PC. En zo ja, wat zijn de beste manieren om mijn ESD-armband veilig aan te sluiten op mijn PC, zodat ik toch de nodige bescherming kan bieden tijdens het werken aan mijn hardware. Ik wil mijn RAM-geheugen vervangen door twee nieuwe kaarten.

Mijn vragen:

1. Wat zijn veilige alternatieven om de ESD-armband aan te sluiten op mijn desktop PC?
• Zijn er specifieke metalen onderdelen of voorwerpen die ik kan gebruiken?
2. Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen bij het werken zonder geaarde stopcontacten? (Ik denk dat ze niet geaard zijn. Zie foto.)
• Zijn er tips om de kans op statische ontlading te minimaliseren?
3. Heeft iemand ervaring met vergelijkbare situaties?
• Ik sta open voor suggesties en tips van mensen die dit eerder hebben gedaan.

Ik dacht er ook aan om mijn armband aan een van de buizen van mijn centrale verwarming te verbinden. Deze zijn van metaal, en zijn niet geverft. Ik zie in de buizen bovenaan wel een soort van dikke (koperen?) moeren. Ik weet niet of dit erg is. Het probleem is alleen dat deze niet naar beneden onder in de aarde gaan, maar gewoon rond het hele huis gaan en zich verbinden met de CV-ketel/boiler. Dus dit is waarschijnlijk ook geen goed plan?

Ik heb zelf ook echt veel gelezen op het internet hierover, alleen kom ik overal andere dingen tegen. Wat is nou echt het beste? Ik wil geen matten of werkbanken etc. kopen. Ik wil het doen met de armband en wat ik in huis heb. (Als dit kan.)

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen met deze kwestie. Dit is tevens de eerste keer dat ik met een eigen laptop aan de slag ga. Ik heb wel al eens met desktop PC’s op school gewerkt, maar dat is al lang geleden. Volgens mij verbonden we toen gewoon de armbanden met de behuizing van de PC’s. Alleen ik weet het helaas echt niet meer zeker! 😓

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj3auELc8CVDP8XlElmyNGsz2RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BwNHVyqkt6MOR3XdzgHEZYU.jpg?f=fotoalbum_large

Liefhebber van technologie.

Beste antwoord (via Topkek op 09-10-2024 16:10)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 22:48
Het gaat zonder armbandje ook heel lang goed, maar net na 3 jaar zal je net dat dimm ingangetje een beetje half hebben gezapt en je wisselt het nog eens een keer, naar een andere pc, en plop..

Normale aanpak voor een enkele pc eens bouwen of even wat wisselen: Blijf de kast vasthouden, dat kan natuurlijk met heel je pols/onderarm. En kaart/dimmen dan zo dicht mogelijk bij je klus uitpakken uit de zakjes/doosjes dan hoef je doorgaans maar enkele seconden 'jezelf te aarden'.

Zit je heel de dag met dimmen te spelen en rol je graag van links naar rechts met kunststofzolen ja dan kan je misschien beter een bandje gebruiken.

Naast bovenstaande nog wat tips:
- bandje kan je gewoon aan de kast klemmen.
- Een kast aangesloten zonder aarde zal ook prima de hoge spanningen wegleiden via de nul en fase draden, er is geen dikke koperverbinding natuurlijk, maar ook via isolatie en metalen kast op hout bureau sijpelt de statische lading wat weg en doordat je al verbinding hebt met je eerste hand zal er bij de tweede hand niet zomaar een dikke vonk overspringen.
- Een antistatisch matje waar je PC op staat is nog makkelijk om je handen en polsen op te houden.
- Thuissituatie: ook een kousenvoet tegen de radiator of bureauframe helpt al
- dingen gewoon bij de randjes beetpakken waar geen contacten zitten, ook al heb je 1000 ESD bandjes om, geen vingervet of onnodig contact op die contactjes. En ook niet op de boven of onderkant zodat je de IC pootjes direct raakt.

Antitips:
- lekker met je kunststof zolen over het tapijt van links naar rechts schuifelen tijdens het bouwen
- kast op piepschuim plaat of andere isolatie leggen
- andere polyester kleding, sommige broek/stoel combinaties zijn listig.

OJa nog een gevaar! Maak niet zelf een bandje met een stuk koperdraad om de verwarming of randaarde. Mocht er iets misgaan dan krijg je de volle stroom door je lichaam. ESD middelen hebben altijd een zeer hoge weerstand in de aansluiting zitten die dit voorkomt. Je hand tegen de kast houden is veel minder gevaarlijk omdat je die wel kan wegtrekken. Met dit soort zaken, ook met andere klussen in huis, pak metalen leidingen, voorwerpen e.d. liever niet vol in je vuist vast, dat zijn wel situaties waar je bij voldoende spanning niet meer los kan laten.

[ Voor 14% gewijzigd door jnr24 op 09-10-2024 00:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34
Het antwoord weet ik niet maar ik heb in 30 jaar nog nooit zo'n ding gebruikt en er is nog nooit wat stuk gegaan..

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
sig69 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:23:
Het antwoord weet ik niet maar ik heb in 30 jaar nog nooit zo'n ding gebruikt en er is nog nooit wat stuk gegaan..
Nou, dat is al een hele opluchting om te horen, dat je er nooit nare ervaringen aan hebt gehad. Toch lees ik bijna overal dat het wel een betere keus is om zo’n armband te dragen. Maar ik lees ook vele ervaringen van mensen die al heel lang zonder zo’n ding werken en nooit ergens last van hebben gehad. Dus ik dacht: “beter voorkomen dan genezen.” En mocht het dan zo zijn dat ik ook zonder dat armband te werk kan en ik geen problemen zou moeten krijgen dan is dat wel alleen maar mooi. Als ik weet hoe ik hem het beste kan gebruiken dan ga ik hem wel gebruiken als dat mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Aan de behuizing van de PC aansluiten heeft niet veel zin als deze zelf niet geaard is. Als het goed is moet je in de keuken wel stopcontacten met aarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
hcQd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:37:
Aan de behuizing van de PC aansluiten heeft niet veel zin als deze zelf niet geaard is. Als het goed is moet je in de keuken wel stopcontacten met aarde hebben.
Ah! Dat zou dus mooi onhandig zijn van mij. 😂 Ik hoop dat dit in de keuken dan de geaarde stopcontacten zijn. Dit zijn de enige die vrij staan. (Zie foto.) Ik heb er zelf niet echt verstand van helaas. Kun jij misschien zien of ze geaard zijn? Foto 1:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfZU9AcHizwctjkHAauHYT5-avQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT7WRHrCZG8D86RsgywTW0Lp.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSmvE5r_tCtc30_QkKBuwhSku0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE5etheqvqYoNqrFud4F8GZi.jpg?f=fotoalbum_large

Welke van de twee is het? Of zijn ze beide geaard? Of geen van beide? Dank u wel voor uw moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Die contactveren boven en onder zijn aarde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Het gaat zonder armbandje ook heel lang goed, maar net na 3 jaar zal je net dat dimm ingangetje een beetje half hebben gezapt en je wisselt het nog eens een keer, naar een andere pc, en plop..

Normale aanpak voor een enkele pc eens bouwen of even wat wisselen: Blijf de kast vasthouden, dat kan natuurlijk met heel je pols/onderarm. En kaart/dimmen dan zo dicht mogelijk bij je klus uitpakken uit de zakjes/doosjes dan hoef je doorgaans maar enkele seconden 'jezelf te aarden'.

Zit je heel de dag met dimmen te spelen en rol je graag van links naar rechts met kunststofzolen ja dan kan je misschien beter een bandje gebruiken.

- Een kast aangesloten zonder aarde zal ook prima de hoge spanningen wegleiden via de nul en fase draden, er is geen dikke koperverbinding natuurlijk, maar ook via isolatie en metalen kast op hout bureau sijpelt de statische lading wat weg en doordat je al verbinding hebt met je eerste hand zal er bij de tweede hand niet zomaar een dikke vonk overspringen.
- Een antistatisch matje waar je PC op staat is nog makkelijk om je handen en polsen op te houden.
- dingen gewoon bij de randjes beetpakken waar geen contacten zitten, ook al heb je 1000 ESD bandjes om, geen vingervet of onnodig contact op die contactjes. En ook niet op de boven of onderkant zodat je de IC pootjes direct raakt.

Antitips:
- lekker met je kunststof zolen over het tapijt van links naar rechts schuifelen tijdens het bouwen

OJa nog een gevaar! Maak niet zelf een bandje met een stuk koperdraad om de verwarming of randaarde. Mocht er iets misgaan dan krijg je de volle stroom door je lichaam. ESD middelen hebben altijd een zeer hoge weerstand in de aansluiting zitten die dit voorkomt. Je hand tegen de kast houden is veel minder gevaarlijk omdat je die wel kan wegtrekken. Met dit soort zaken, ook met andere klussen in huis, pak metalen leidingen, voorwerpen e.d. liever niet vol in je vuist vast, dat zijn wel situaties waar je bij voldoende spanning niet meer los kan laten.

[ Voor 14% gewijzigd door jnr24 op 09-10-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
hcQd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:49:
Die contactveren boven en onder zijn aarde.
Top! Dus gewoon mijn desktop PC aansluiten op een van deze stopcontacten. (Ik kies voor stopcontact op foto 2.) En dan kijken of de PC aan gaat. Daarna als hij het goed doet, weer goed uitzetten door de powerbutton lang ingrdrukt te houden. Daarna mijn armband om mijn pols sluiten en het andere uiteinde, dat “knijpertje” aansluiten ergens op mijn metalen behuizing van mijn PC. En daarna werken aan de laptop. En natuurlijk de kaarten altijd bij de rand pakken, en eventueel nog mijn PC aanraken met mijn andere hand terwijl ik de kaarten eruit haal en weer erin zet. Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Ja volgens mij gaat het zo goed.

Kijk uit met die PC voedingen die je niet echt uit kan zetten met een klik/klak schakelaar. Dat lang indrukken is een 'software power button' en als je niet oplet staat er gewoon nog spanning op je moederbord omdat je per ongeluk in slaapstand staat of je PC springt ineens aan omdat je een toetsenbord indrukt..

ESD is net zoals met (auto)deuren. Je krijgt nooit een schok met je tweede hand als je al je eerste hand op het metaal hebt.

Heb je geen verlengsnoer voor die randaarde? Uiteindelijk voor je PC en storingen op je audio/tv is het wel fijn als je je PC met randaarde kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:51:

Antitips:

Ik heb net ontdekt dat ik in de keuken geaarde stopcontacten heb! Dus ik kan nu mijn ESD-arband veilig aansluiten terwijl ik aan mijn laptop werk. Bedankt voor de tips! Ik ga mijn desktop computer aansluiten op de geaarde stopcontacten, ik laat de computer natuurlijk uit staan en sluit ik mijn armband aan op de behuizing van mijn computer. Daarna ga ik aan het werk met mijn laptop! Is dit de juiste manier als ik niks anders heb dan een ESD-armband die ik gekocht heb? Ik ga werken op blote voeten en ik ga natuurlijk zeker geen wollen trui dragen o.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Je mag dat ESD bandje ook aan zo'n klemmetje in het stopcontact doen hoor. Probeer ook bij laptops contact te houden met metaal van de laptop, bij sommige is dat wat lastiger. En pas op met het schuiven van een kunststof laptop over een kunststof werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 01:05:
Ja volgens mij gaat het zo goed.

Kijk uit met die PC voedingen die je niet echt uit kan zetten met een klik/klak schakelaar. Dat lang indrukken is een 'software power button' en als je niet oplet staat er gewoon nog spanning op je moederbord omdat je per ongeluk in slaapstand staat of je PC springt ineens aan omdat je een toetsenbord indrukt..

ESD is net zoals met (auto)deuren. Je krijgt nooit een schok met je tweede hand als je al je eerste hand op het metaal hebt.

Heb je geen verlengsnoer voor die randaarde? Uiteindelijk voor je PC en storingen op je audio/tv is het wel fijn als je je PC met randaarde kan gebruiken.
Ik heb wel een verlengsnoer, is het niet erg als ik mijn PC niet direct aansluit op de geaarde stopcontacten maar hem ook nog eerst verbind met een verlengsnoer? En ik kan gelukkig mijn voeding en PC wel uitzetten met een schakelaartje achter op de voeding! Dit ga ik dan ook doen, bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 01:09:
Je mag dat ESD bandje ook aan zo'n klemmetje in het stopcontact doen hoor. Probeer ook bij laptops contact te houden met metaal van de laptop, bij sommige is dat wat lastiger. En pas op met het schuiven van een kunststof laptop over een kunststof werkblad.
Ah oke, ja ik heb dit eerder gelezen, maar er waren ook mensen die schreven dat dit gevaarlijk kon zijn. Ik zal dan doen wat op dat moment het makkelijkst is als dit geen gevaar oplevert. Ik weet helaas nog niet waar ik de laptop zou moeten vasthouden als het om metaal gaat. Ik had in gedachte dat de laptop vooral uit kunststof bestaat. Heb jij hier nog tips voor? En ik ga waarschijnlijk de uitbreiding verrichten op een houten tafel/bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:11
Wellicht dat je hier wat meer informatie uit kan halen:
ESD beveiliging, jouw mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
Als je geen aarde hebt kun je een virtueel potentiaal gebruiken.
Doorgaans door een speciale vloer, esd mat en armband die samenkomen op 1 punt, eventueel gereedschap zoals soldeerbout ook.
Op deze wijze onstaat er minimaal potentiaalverschil tussen jou en de objecten waar je aan werkt.
The equipment grounding conductor provides a path to bring ESD protective materials and personnel to the same electrical potential. All conductors and dissipative materials in the environment, including personnel, must be bonded or electrically connected to a known ground, or create an equipotential balance between all items and personnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Een verlengsnoer is prima als het wel die aardeklemmetjes ook verlengt. Dat zie je aan de stekker/contacten en hopelijk gebruik je geen zelfknutselsnoertje waar die goede stekkers wel aan zitten maar de draad maar 2 aders bevat :P

Laptop: Meestal bij de scharnieren of usb/power poortjes zit wel wat metaal, of waar de schroefjes in gaan. Je hoeft er ook weer geen twisterachtige (vinger)acrobatiek voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:25
Ik maak altijd eerst contact met de buitenkant van de PC, waarmee ik dezelfde statische lading krijg als de PC.
Verder nog nooit een ESD gebruikt in 30+ jaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nog nooit een ESD gebruikt in 30 jaar, nooit iets fout gegaan, maar ja ik werk dan ook niet met sokken op een vloerbedekking :o :+
Wat @GarBaGe zegt, zorg dat je iets aanraakt wat geaard is zodat je de statische lading iig weg leid.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:38:
Als je geen aarde hebt kun je een virtueel potentiaal gebruiken.
Doorgaans door een speciale vloer, esd mat en armband die samenkomen op 1 punt, eventueel gereedschap zoals soldeerbout ook.
Op deze wijze onstaat er minimaal potentiaalverschil tussen jou en de objecten waar je aan werkt.

[...]
ik heb hier een geaade verlengsnoer als het goed is. Dit moet goed zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbDT5lTpmlYkcRwXasdWv0APnHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5W75aLzWbDy04xn8FFlqW4m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
GarBaGe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:11:
Ik maak altijd eerst contact met de buitenkant van de PC, waarmee ik dezelfde statische lading krijg als de PC.
Verder nog nooit een ESD gebruikt in 30+ jaar.
Ik zal ook contact maken met de metalen behuizing van mijn PC, voordat ik de behuizing van de laptop openmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
CrankyGamerOG schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:14:
Nog nooit een ESD gebruikt in 30 jaar, nooit iets fout gegaan, maar ja ik werk dan ook niet met sokken op een vloerbedekking :o :+
Wat @GarBaGe zegt, zorg dat je iets aanraakt wat geaard is zodat je de statische lading iig weg leid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdNDt3SL-l1_bCgZZ83Cw9xPEPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMzTCyMGfks2V1RQaAVpcT4H.jpg?f=fotoalbum_large ik ga op zo een plastic/rubberen vloer werken op blote voeten en niet schuifelen etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Topkek op 09-10-2024 11:55 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Zolang je geen moonwalk doet over een kunststof vloer/tapijt, dan valt het allemaal gelukkig wel mee. De echte gevaren had je vroeger vooral met de oudere hardware welke daar zeer slecht tegen kon.
Heb zelf nog nooit zo'n bandje om gehad en raak altijd even wat metaals aan zoals de verwarming als ik het niet vertrouw.

Krijg in het dagelijks leven wel regelmatig een schok door statische elektriciteit, maar nog nooit iets stuk gemaakt daardoor.

Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk, maar het valt allemaal best wel mee tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Arunia schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:14:
Zolang je geen moonwalk doet over een kunststof vloer/tapijt, dan valt het allemaal gelukkig wel mee. De echte gevaren had je vroeger vooral met de oudere hardware welke daar zeer slecht tegen kon.
Heb zelf nog nooit zo'n bandje om gehad en raak altijd even wat metaals aan zoals de verwarming als ik het niet vertrouw.

Krijg in het dagelijks leven wel regelmatig een schok door statische elektriciteit, maar nog nooit iets stuk gemaakt daardoor.

Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk, maar het valt allemaal best wel mee tegenwoordig.
Ik begrijp dat het risico tegenwoordig kleiner is, zeker met moderne hardware. Maar aangezien ik werk met waardevolle onderdelen, wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen. Ik wil voorkomen dat ik op de lange termijn met problemen te maken krijg door statische lading, ook al lijkt het soms misschien onnodig voorzichtig. Liever nu die voorzorgsmaatregelen nemen dan later onverwachte issues tegenkomen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:05:
Een verlengsnoer is prima als het wel die aardeklemmetjes ook verlengt. Dat zie je aan de stekker/contacten en hopelijk gebruik je geen zelfknutselsnoertje waar die goede stekkers wel aan zitten maar de draad maar 2 aders bevat :P

Laptop: Meestal bij de scharnieren of usb/power poortjes zit wel wat metaal, of waar de schroefjes in gaan. Je hoeft er ook weer geen twisterachtige (vinger)acrobatiek voor te doen.
Nog een laatste vraagje, is het handig om ook latex handschoenen te dragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Topkek schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Nog een laatste vraagje, is het handig om ook latex handschoenen te dragen?
Nou dat zou ik niet doen, daar wil nog wel eens wat van dat poeder aan zitten volgens mij. Verder is het ook een isolator dus dat kan dan zeker ESD opwekken als je bijvoorbeeld met een schroevendraaier werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Nou dat zou ik niet doen, daar wil nog wel eens wat van dat poeder aan zitten volgens mij. Verder is het ook een isolator dus dat kan dan zeker ESD opwekken als je bijvoorbeeld met een schroevendraaier werkt.
Ah oke! Top, bedankt voor al je advies en je moeite. Ik ben helemaal voorbereid en weet wat me nu te doen staat. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
Jaaajaa het is gelukt! 🥰 Net het RAM geheugen van 2 kaarten van 16GB vervangen naar 2 kaarten van 48GB. (96GB is de max wat hij aankan.) En dit is goed verlopen. Alle voorzorgsmaatregelen genomen natuurlijk. Alles bekeken in de BIOS en ik zag dat de computer de nieuwe kaarten goed herkent. 👍Ik heb ook gezien dat ik de snelheid van het RAM geheugen moest veranderen in de BIOS, dit heb ik dus ook gedaan. Van standaard 4800 MHz naar 5600 MHz. En de frequency limit voor mixed 2DPC DDR5 van 2000 MHz naar 2800 MHz, in alle vier rijen. Als ik nog iets gemist heb wat ik ook eigenlijk moet doen, dan hoor ik het graag! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AO9Rum6RojcUY0XLkjohY7km5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F69eETZvQdhghYDiMuGYUtO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i83uttKuFOOAMm0e18Lh0bYhqyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XCGJQ2VgQQXfSA7SKiz1FAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PB8m6tp1jtzysYMGpsVnKml-BS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/237kqe9UzdVxfQjvIviPhjBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szO2FeoDVhZwGxhmMlyZryYrpvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZInQqSKas2tRHG2fh4k2NQI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxoZY4hEqqMBMBZeWmrYAzStZVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6nS48Pn5ueg8IRcpAPgDM3X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqd4gnxpsPp6_8a5LTinAfNLPmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWH4G4b1NE23ngdQRFDrmbOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4umnA00moooipn6Rz7SilbN-yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfVzyCZzSttQmIn06Yg4GbEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Goed bezig! (allemachtig wat moet je met 96GB in een laptop?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Welkom in de club van manueel geheugenbeheer. Als ik in-game meer dan 70000 MB RAM-gebruik zie, alt-tab, in Firefox about:profiles en normaal herstarten aanklikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elZm461oFdstM_dqdYU2B0KnhL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VhplTlItHINS6TJj8Gx43Ei.jpg?f=user_large

Je moet al software hebben dat gemaakt is voor PC's die teveel RAM hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:51:
:9~ Ik dacht mijn laptop is maximaal uitbreidbaar tot 96 GB RAM en ik wil veel gamen op mijn laptop, dus dacht ik laat ik het maar doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
rapture schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:38:
Welkom in de club van manueel geheugenbeheer. Als ik in-game meer dan 70000 MB RAM-gebruik zie, alt-tab, in Firefox about:profiles en normaal herstarten aanklikken.

[Afbeelding]

Je moet al software hebben dat gemaakt is voor PC's die teveel RAM hebben.
Huh? Volgens mij heb je gereageerd in het verkeerde topic, of ik snap het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:51:
Het is me op dit moment, na een tijdje op de laptop te zitten, trouwens wel opgevallen dat mijn accu echt heel traag oplaadt, maar ook heel snel weer leeg is. Enig idee waardoor dit zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topkek schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Huh? Volgens mij heb je gereageerd in het verkeerde topic, of ik snap het niet helemaal.
96GB RAM kan je niet zomaar gebruiken. Het is goed om de beperkingen van software en gedeelde componenten tussen verschillende applicaties te testen op vertragen tot vastlopen. Veel software developers hebben nooit gedacht dat een client PC boven 64GB RAM gaat. Ik heb 128GB RAM in een desktop dat ik niet nuttig kan gebruiken wegens manueel geheugengebruik onder 70000 MB moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
rapture schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

96GB RAM kan je niet zomaar gebruiken. Het is goed om de beperkingen van software en gedeelde componenten tussen verschillende applicaties te testen op vertragen tot vastlopen. Veel software developers hebben nooit gedacht dat een client PC boven 64GB RAM gaat. Ik heb 128GB RAM in een desktop dat ik niet nuttig kan gebruiken wegens manueel geheugengebruik onder 70000 MB moeten houden.
Oh, ik heb geen idee. Ik dacht ik doe gewoon de upgrade omdat de laptop het toch aankan. Hoe kan ik de beperkingen van software en gedeelde componenten tussen verschillende applicaties testen? Het enige wat ik weet is dat ik moet kijken of ik nog steeds geen last krijg van vastlopen als ik meerdere programma’s tegelijk open. Ik heb dat vandaag eens geprobeerd en ik had nergens last van. Nu loop ik wel al tegen het probleem aan dat mijn laptop sneller leeg is en langzamer oplaadt. Ik weet het niet heel zeker, het kan dat ik het me verbeeld. Maar ik ben nu wel een batterij calibratie aan het doen met een software programma van de laptop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTlx-5H4sr4JVDyN69p8V3HcHis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvlHyF9OmvMGhkArdFYW3JOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Topkek schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Het is me op dit moment, na een tijdje op de laptop te zitten, trouwens wel opgevallen dat mijn accu echt heel traag oplaadt, maar ook heel snel weer leeg is. Enig idee waardoor dit zou komen?
HAhahaha, ik zat net te denken: 96GB dat vreet wel wat energie.. Ik zit op kantoor (veel vergaderkamers) bewust op een 8GB laptop. Geheugen wordt continu ververst, dat kost echt wel wat energie. Grote kans dat 6x zoveel als een normale laptop flink aan de accu slurpt.

Over ESD e.d. : ik heb toevallig een in thee met honing verdronken Thinkpad-moederbord gewoon droog gedept met een theedoek. Geen enkele ESD maatregel genomen, dagje drogen en heeft al weer uren goed gedraaid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
jnr24 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:35:
[...]

HAhahaha, ik zat net te denken: 96GB dat vreet wel wat energie.. Ik zit op kantoor (veel vergaderkamers) bewust op een 8GB laptop. Geheugen wordt continu ververst, dat kost echt wel wat energie. Grote kans dat 6x zoveel als een normale laptop flink aan de accu slurpt.

Over ESD e.d. : ik heb toevallig een in thee met honing verdronken Thinkpad-moederbord gewoon droog gedept met een theedoek. Geen enkele ESD maatregel genomen, dagje drogen en heeft al weer uren goed gedraaid..
😂😂 dat wordt 24/7 aan de bekabeling houden dus. Ik heb een battery master in de MSI center applicatie, en heb hem ook zo ingesteld dat de batterij oplaadt tot 60% en dan stopt met verder opladen. En dat de batterij altijd laadt wanneer hij onder de 50% zit. Dit zou het best zijn voor de levensduur van de batterij staat er. Je kunt hem op verschillende standen zetten.
En echt super dat dat moederbord nog leeft na dat ongelukje! Hahahah. 🤣 Dat is wel erg interessant dat er helemaal niks negatiefs is gebeurd. Ik zou zelf denken dat hij compleet “total loss” zou zijn als het mij overkwam. Dat is dan wel top om achteraf erachter te komen dat er helemaal niks aan de hand is. 👍👍 Ik duim voor je dat het zo blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Batterij kalibratie heeft helaas het batterij probleem niet opgelost. Ik zal zien wat ik kan doen.

Pagina: 1