Perfect bekabeld internet, maar instabiele wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driespauwels
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-04 07:13
Hallo,

Wij hebben recent verbouwd en hierbij ook alles rond internet vernieuwd.

De ethernetkabel die in onze living uitkomt werkt steeds perfect als ik deze rechtstreeks aansluit (ping tussen 1ms en 15ms, 800mb downloadsnelheid en 36mb upload).

Als ik dezelfde kabel aansluit op eendereen access point, dan krijg ik dezelfde down/uploadsnelheid, een hogere ping (5-150ms) en zeer instabiel internet dat pakweg elke 20 seconden even wegvalt.

Onze router: Docsis 3.1 van Telenet (België)
Bekabeling: cat6a shielded kabel

Volgende heb ik al geprobeerd zonder enig resultaat:
- Internetkabel vanaf de router vervangen
- Andere poort proberen op router
- access point: deco M5 zowel in router als access point modus
- deco X50 in router als access point modus
- Telenet 360° pod, deze zou perfect compatibel moeten zijn met de router, maar geeft exact hetzelfde resultaat als de Deco's

Wat kan de oorzaak zijn en een mogelijke oplossing om toch stabiele wifi te verkrijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:13
Voor de Deco's wordt vaak aangegeven: 1 "hoofd" deco en dan de rest van de deco's aansluiten op de hoofddeco. Hoeveel deco's gebruik je? En wat de opstelling. Geef even een schema hoe je het een en ander aan het aansluiten bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:11

ByteDelight

Retro computing is alive!

Dat je zegt dat je enkele WiFi routers in zowel router als access point geprobeerd hebt, geeft een beetje te kennen dat je niet precies weet hoe je een WiFi router dient te configureren in jouw situatie.

Als je een (modem en) router in je netwerk hebt, heeft die een DHCP server die IP adressen uitdeelt.
Dat doet je Docsis router van Telenet.
Bij een WiFi router moet je dan de DHCP server uitschakelen, zodat die puur als access point gaat fungeren.
Dat is zo evident nog niet.
Vandaar dat TP Link een fijne wizard voor de Deco wifi access points heeft, die je stap voor stap vraagt hoe je situatie is.
Normaal gesproken wordt het dan vanzelf duidelijk hoe de Deco (mesh) access point(s) zich in moeten stellen.

Ben benieuwd of het dan wel lukt met de Deco.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:04
De oorzaak kan (de router van) Telenet zijn, die heb je nog niet uitgeschakeld.