Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 09:43
Hallo,

Mijn ouders hebben een geïsoleerd plat dak (5 graden afschot) met plaats voor 18 panelen volgens de Esdec calculator.

Het is een golfplaat dak van 60mm dik zie afbeelding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASVSm27O3cB8hnGiUtQWlA6UHh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0ezKzsZEfbQCFhIObbRtBLY.jpg?f=fotoalbum_large

Past hier een oost-west systeem op van of ESDEC, Blubase of Vander Valk of iets dergelijks?

Ook is de vraag of er een SEH5000 of een SE5K op kan, er is 33n 3 fasen aansluiting beschikbaar, eventueel kan er ook op 1 fase een omvormer aangesloten worden?
Op de 3 Fasen gaat er natuurlijk een lagere stroom door wat minder verlies op zou leveren (kabel is een 5x6 van 80 mtr lengte)

Er komen Ja Solar panelen op van 440Wp kan er dan beter voor een S440 of een S500B optimizer gekozen worden?

Het dak is in principe schaduwvrij er zou dus ook gekozen kunnen worden voor een stringomvormer met 2 MPPT voor 1 x oost en 1x west?

Als er voor een stringomvormer gekozen kan worden welk merk en type geven jullie de voorkeur aan (1 die ook kan communiceren met Home assist en een Cerbo GX)?

Veel vragen, hopend op een passend antwoord!

Groeten,

Erik.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
Vraag 1) ja dat past, zeg je namelijk zelf. Of bedoel je kan het dak dit houden? Ligt aan constructie, gezien je daar geen info over geeft: geen idee.

2) ja, maar dan heb je ook optimizers nodig

3) type omvormer maakt niet zoveel uit, maar heb je echt Solar Edge nodig?

4) ja, dit lijkt me een goed idee ... En met 9 panelen per string heb je geen omvormers nodig, scheelt hoop geld.

Ps, op golfplaten kan je geen onderstellen bevestigen. Dus je moet een frame bouwen dat aan het onderliggende frame bevestigd kan worden. Dit is op zich niet moeilijk, maar even goed mikken... Er zijn bedrijven die hem wel aan golfplaat zelf bevestigen, maar ik durf dat niet. (Trek gewoon wat extra balkjes onder de golfplaten, en bevestigen de frames op die balkjes. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor je reactie,

Bij vraag 1 bedoelde ik is er een systeem dat hier standaard op past, de constructie kan het hebben.

Bij vraag 2 bedoelde ik wat heeft de voorkeur, een 3 Fasen omvormer of een 1 Fase?

Bij vraag 3 bedoelde ik of S440 of een S500B een betere keuze zou zijn?

Bij vraag 4 ben ik zowiezo een omvormer nodig lijkt me of bedoel je optimizers?
Een Huawei SUN2000 5KTL 3 fasen zou dan ook prima kunnen omdat het dak schaduw vrij scheelt idd best wat geld.

De extra balkjes die je bedoelt worden dus onder de golfplaten geplaatst en met een draadeind aan de bovenliggende frames gemonteerd?
Dan zou je dus ook geen extra ballast nodig zijn omdat de frames dan al aan het dak vast zitten dmv deze balkjes?

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
Vraag jezelf af wat het voordeel cq nadeel is van verschillende systemen.

Optimizers zijn handig als je relatief korte string hebt waar delen van in schaduw kunnen staan. Jouw string is 9 panelen, geen schaduw, dus ruim voldoende zonder optimizers.

Dan de vraag 3 fase vs 1 fase. 3 fase heeft als voordeel dat je meer vermogen kan terugleveren. 1 fase kan maximaal tot +- 5.5 kW. Nu liggen de panelen in 2 groepen, waardoor de piek niet zo hoog is als 18 x 440W (dat is juist goed!).

Vul je geplande hoek in op pvcalc. Hier zal je zien hoe "scherper" de dakjes zijn hoe meer verspreid over de dag je oplevert, dus hoe breder de piek. Let wel op dat als je de dakjes te scherp maakt ze snel in elkaars schaduw komen. Vaak wordt 10-15 graden aangehouden.

Stel, je hebt een 1 fase omvormer van 5 kW gekozen, je panelen liggen met hellingshoek van 15°, perfect op oost en west. Dan geldt het volgende https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.4&max2=0

Je zal zien dat je midden in de zomer (wanneer stroomprijs laag / negatief is) af topt tussen 12 en 14. Op jaarbasis wek je 6305 kWh op.

Zelfde systeem maar 3 fase (6000 kW of meer): je werkt in de maanden april- augustus wat meer op. Op jaarbasis wek je 6436 kWh op.

Je ziet dus dat je door de 3 fase omvormer in de zomer wat meer op kan wekken, het scheelt ongeveer 100 kWh. Zolang je mag salderen is dit nuttig. Valt salderen weg is die extra opwek in hartje zomer eigenlijk nutteloos.

Ervanuit gaande dat je in zomer meer opwekt dat je verbruikt (bijna 900 kWh per maand) is TLV 7 ct per kWh. De 3 fase omvormer levert dus 7 euro per jaar meer op. Hou er rekening mee dat je teruglevert boete wel stuk hoger kan uitvallen, waardoor je in praktijk juist meer kwijt bent per jaar.

Ik zou dus niet de meerprijs van 3 fase omvormer pakken voor dit systeem.

Mocht je nu denken " maar Ruud, waarom zou ik dan 18 panelen pakken, met 14 panelen krijg ik ook al de top in de zomer". Klopt, door 18 panelen piek je niet hoger in de zomer, maar in de winter piek je wel veel hoger, en dat is nu precies de periode dat je veel gebruikt en stroom duur is.

Kortom: pak een 5 kW omvormer op 1 fase.
Zoek wel even uit in de zomer welke fase de laagste spanning heeft. Stel al je buren hebben panelen op fase 1 liggen, en hun grootverbruiker op fase 3 , kan jij raden op welke fase je juist moet pakken. Dit kan je uitlezen in de p1 poort van je stroommeter.

terugkomend op je vragen
1) ja er zijn systemen voor golfplaten, maar zelf zou ik altijd support voor onder de golfplaten voorzien. (Al geef je zelf aan dat constructie het kan houden). Want de houten constructie kan het houden, maar als de panelen niet op constructie leunt maar puur op golfplaat, breken de golfplaten dan niet?

2) zie hierboven (ik zou 1 fase zeggen, maar je verliest 100 kWh)

3) geen optimizers nodig

4) klopt, en als je de 1 fase variant pakt is hij nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Opnieuw bedankt voor je reactie.

Voorkeur gaat dan toch uit naar een 3 fasen omvormer ivm lagere stroomwaardes over de kabel.

het breken van de golfplaten ben ik niet zo bang voor, het zijn stalen platen.

De constructie kan het houden, nu maar ens zien hoe het uit te voeren is met een platdak systeem die weer op een rail gemonteerd dient te worden.

Het Esdec systeem valt volgens mij dan af vanwege de kunstof voeten, het Blubase systeem Rofast komt dan eerder in aanmerking denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
80 meter AC kabel dus?

Dan gaat 5kW over 1 fase proberen te duwen bij 6mm2 een drama worden…

Gooi er maar een kabel verlies berekening overheen…

Het gaat over 3 fasen aan een uitdaging worden… enkelfase zou je richting kabel diameter kinderarmpje moeten om de spanning bij de omvormer binnen de perken te houden…

Ofwel de allereerste stap is bepalen kabelverlies/maximale spanningsval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Even snel uitgerekend volgens de site van TKF :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTBNwoqCTqiHZkp9dFI7eIVq4es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8LOsBe58KBkiL0rOJk1QqTP.png?f=fotoalbum_large

Met 6mm2 lijkt het goed te gaan, voltagedrop is beneden de toegestane 5%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
Activate schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:09:
Even snel uitgerekend volgens de site van TKF :

[Afbeelding]

Met 6mm2 lijkt het goed te gaan, voltagedrop is beneden de toegestane 5%
geen idee wat je probeert, hoe je het berekend.
heb het idee dat je de verkeerde berekening hebt. ;)

bij 253V behoord de omvormer uit te gaan.
5% van 253V = al snel 12 V, dus rond de 241V bij de meterkast dan valt de omvormer gewoon uit.
leveren werkt de andere kant op, namelijk.
een 240+V komt in mijn huis vaak voor zelfs zonder de zonnepanelen.

met omvormers reken je normaal meer 1% voor voltagedrop. :?
(maar ik kan ook niet zien of en hoe je 1 en 3 fase hebt berekend, dus ik mis veel info voor een echt antwoord.)

edit:
maak eens een berekening met sunnydesign, dan kun je een 5kW 1fase proberen en een 3fase 5kW omvormer.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb
(je hoeft niet te registreren er voor.)
dit gaat wel iets ver, dus als je een heel klein beetje over gaat is het geen ramp, maar 5% is wel heel veel.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 09-10-2024 14:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de link,

Ik kan alleen een nieuw installatie aanmaken geen kabelverlies berekening maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Activate schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:12:
Dank je voor de link,

Ik kan alleen een nieuw installatie aanmaken geen kabelverlies berekening maken?
dan moet activate zich zelf even activeren. ;)

een nieuwe installatie aanmaken en de kabel verlies berekening daar na ook doen.
het zijn wel wat dingen die je moet doen, jep, maar dan heb je meteen alles berekend.

(even registreren is vaak wel handig, dan blijft je project bewaard.
voor omvormer neem een sb5.0 als 1 fase en een stc5.0 voor 3fase uit mijn hoofd ongeveer.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
Thnx ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Heb het even ingevuld!

Het moet idd een 3 fase worden zie berekening :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTow5FG2BufbH6zt1EtNfTZZPg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHNQQZJhPEOc5ptPZKtROl6y.png?f=fotoalbum_large

Dan voldoet het verlies met 6mm2 aan de specs.

Met 1 fase wordt het een ander verhaal :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKxIO5_Tn7SJI4KJEKG_GV0AJaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ot1JvwG2YcVWs985izH3xDE.png?f=fotoalbum_large

Dan voldoet een 10mm2 nog niet eens..

Het is dus duidelijk het wordt een Hawei SUN200 5KTL-M1 als omvormer.

Nu nog op zoek naar een montagesysteem wat geschikt is voor het golfplaten dak!

Bedankt maar weer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik had al een vermoede dat het wel 3 fase moest worden, 80m is best lang.
check wel even goed of je genoeg Voc en Vmpp hebt uit de panelen om de 3fase omvormer te starten en te laten draaien.
(dat is een beetje het probleem van 3fase omvormers, die hebben een optimum van +/-600V met 1 fase heb je het optimum op 350V dus ook lagere start V's etc etc)
en vergeet niet de temperatuur van de panelen mee te nemen. ;)

ik heb golfclips gebruikt op mijn schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large
maar ik heb ze wel bijgezaagt en pas gemaakt om het wat netter en vlakker op de platen te krijgen.
(ik wou het mooi houden voor de buren, mocht van ze iets over hun schuurtje gaan.)

normaal hangen de stangen een paar cm boven de golf van de plaat.

je kunt ook nog kijken naar stokschroeven, pittige jongens waar een stang ook aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank voor je reactie,

Ik ga kijken naar de Voc en Vmpp deze staan als het goed is in het opgeslagen in het project.

Als de Voc te laag is zou ik alle panelen ook in 1 string kunnen doen?
Ik kan dan kijken of het veel verlies oplevert ipv 1 string oost en 1 string west.

Ik heb gekeken naar de golf clips, dit lijkt me prima te werken voor alleen oost of alleen west of zuid, echter bij een oost-west combi (omdat de panelen aan de zijkant vastgezet worden en niet voor en achter het paneel geklemd worden) lijkt me dat niet toepasbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Activate schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:59:
Dank voor je reactie,

Ik ga kijken naar de Voc en Vmpp deze staan als het goed is in het opgeslagen in het project.

Als de Voc te laag is zou ik alle panelen ook in 1 string kunnen doen?
Ik kan dan kijken of het veel verlies oplevert ipv 1 string oost en 1 string west.
mmmm. het kan wel maar is geen aanrader.

zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZCrtiycXKctabbgg9hkHF5FQYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxcBL7cYIPHglCPHBzPCnqCD.jpg?f=fotoalbum_large
de wisselende A is geen probleem, maar panelen worden warm in de zon.
en oost en west hebben een andere temperatuur na maten de dag volgt, dan dan trekt de mpp de A in een on optimale situatie.
dus liever niet alleen als je echt niet anders kan, nood geval of reparatie en zo.

(er zijn ook 3 fase omvormers die intern 3x 1fase zijn en dus ook +/-600V als max ipv 100V als max.
deze geven ruimte als het moet.)

ik gebruik er zelf al lang geen tools meer voor, het is eigenlijk simpel.
aantal panelen X Voc/Vmpp + en - 10% voor temperatuur = binnen waarde omvormer?. ;)
Ik heb gekeken naar de golf clips, dit lijkt me prima te werken voor alleen oost of alleen west of zuid, echter bij een oost-west combi (omdat de panelen aan de zijkant vastgezet worden en niet voor en achter het paneel geklemd worden) lijkt me dat niet toepasbaar?
je hebt het hier over, en om eerlijk te zijn kan ik je moeilijk volgen.
(ik heb wel vermoedens, maar krijg nog net niet de 100% duidelijkheid.)
als ik je goed begrijp denk ik het wel dat het kan. (word combineren van meerdere merken tot 1 bevestiging set en dan kan het.)

maar kun je een foto posten van de situatie, zodat ik meer begrijp en je een juiste tip kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Even bezig geweest voor mijn werk, vandaar een wat langere reactie tijd..

De Voc van de panelen is 40,59V per paneel, dus niet echt hoog, is dat voldoende om op te starten?

Ik heb 2 foto's gemaakt van de carport niet echt duidelijk, hopelijk kun je er wat mee :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_tz495qvy2PJVr7lTeHoKZEyKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3E8JPKjZrABWOaZ3xAW19pv5.jpg?f=fotoalbum_large

En deze, deze kant is de zuidkant :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBL5hkFOrLDwzI-JQx5fGe0Rya8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fad5ZdYxxyalewOiH1o0CJIm.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet echt een systeem vinden wat hierbij past, kan de panelen wel plat op het dak leggen maar denk dat het aardig wat opbrengst scheelt?
Pagina: 1