Toon posts:

60 ns

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een blokje geheugen van 256 mb gekocht en in mijn PII-266 moboard van chaintech gestopt, ik kan het in de bios alleen op 60 en minimaal 50 ns zetten, mijn moederbord moet toch meer aankunnen? Wie weet hoe ik dit oplos, met een bios flash misschien?

alvast bedankt voor de reacties *D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
Yep, BIOS flash. Veel oudere BIOSsen hebben nog (timing) support voor het oudere EDO RAM

Verwijderd

dat snap ik niet

60ns heeft met oud geheugen te maken zoals edo-ram
dat heb je toch niet in 256mb formaat? of wel?
en zit dat op een p2 mobo? waren dat niet dimms die daarop kunnen?

Verwijderd

Bios flashen... :)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17

mvds

Totally awesome!

Heb jij toevallig een van de eerste PII borden te pakken? Want die hebben ondersteuning voor EDO ramm dimms en niet voor SDRAM dimms. Kijk even in je boekje daarvoor.

en voordat de vaste zeikerds weer gaan roepen dat die borden niet bestaan. Er bestaan zelfs PII borden met alleen ondersteuning voor 72 pins simms!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 12:52 schreef obsidian het volgende:
Heb jij toevallig een van de eerste PII borden te pakken? Want die hebben ondersteuning voor EDO ramm dimms en niet voor SDRAM dimms. Kijk even in je boekje daarvoor.

en voordat de vaste zeikerds weer gaan roepen dat die borden niet bestaan. Er bestaan zelfs PII borden met alleen ondersteuning voor 72 pins simms!
Dit staat in het boekje:
DRAM Memory
-Three 3.3V 168-pin DIMM sockets support up to 384MB
-supports 8/16/32/64/128MB, 64/72-bit EDO and Synchronous DIMM modules
-Provides single-bit ECC capability

Ik heb dus geprobeerd de bios te flashen (met volgens mij de juiste flash, op het moboard boekje staat 6LTM2 en daar heb ik de flash voor gedownload) maar de flash-utility zegt dat deze update niet bij mijn systeem hoort. |:(

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zou dus wel SDRAM op moeten kunnen. Dan is het misschien een ongebruikte optie als jij er SDRAM in prikt. Gewoon proberen, als je SDRAM erin kan zetten (dus geen nokjes die in de weg zitten) en je PC start op, dan is het goed.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 14:04 schreef obsidian het volgende:
Zou dus wel SDRAM op moeten kunnen. Dan is het misschien een ongebruikte optie als jij er SDRAM in prikt. Gewoon proberen, als je SDRAM erin kan zetten (dus geen nokjes die in de weg zitten) en je PC start op, dan is het goed.
Ik heb het er dus wel ingestopt (paste precies) maar mijn bios wil het minimaal op 50 ns zetten. :'(

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 13 september 2001 14:08 schreef Zolthar het volgende:

[..]

Ik heb het er dus wel ingestopt (paste precies) maar mijn bios wil het minimaal op 50 ns zetten. :'(
Ja, dat zeg ik, maar het kan best dat die 50ns dus niet gebruikt word als jij er SDRAM op prikt. Kijk eens in je opstartscherm van je PC wat ie aangeeft voor je mem. Ziet ie dat er SDRAM inzit? En vraag eens met sisoft sandra op wat je geheugen voor type heeft enzo. Dan kan je zien of het goed staat ingesteld. Ik kan me niet voorstellen dat jouw geheugen draait op 50ns hoor. Dat is wel heeeeeeel erg traag voor SDRAM. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt, ik zal het meteen ff proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die benchmark test voor het geheugen gedaan, maar het kwam nog slechter uit de test dan edo ram :'(

Sisoft sandra zei ook dat mijn bios 70/60 en 50 ns aankon, misschien toch maar flashen?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Doe maar ja. Of anders een nieuw bordje (of tweedehands) aanschaffen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb precies zo'n moederbord. In de BIOS staat: EDO RAM timing 60 of 50 ns. Dit geldt dus voor EDO-ram en niet voor SDRAM. Ik heb de nieuwste BIOS-update en daar heb je nog steeds niet de mogelijkheid om de SDRAM-timing in te stellen.

Ik zal vanavond even voor je kijken met Sandra hoe snel mijn mem precies loopt.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
jij las net de specs op van je mobo, maar daar stond in dattie maar reepjes ondersteunde tot de 128 mb. Heb je je bios al een keer geflashed dat hij het wel ondersteunt, misschien komt het anders daardoor, dat hij het niet herkent.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 16:58 schreef MagicTempest het volgende:
jij las net de specs op van je mobo, maar daar stond in dattie maar reepjes ondersteunde tot de 128 mb. Heb je je bios al een keer geflashed dat hij het wel ondersteunt, misschien komt het anders daardoor, dat hij het niet herkent.
Met reepjes van 32MB heb ik het zelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er van overtuigd dat ik de juiste flash had, maar de flash utility zei van niet, toen ik weer ff op de chaintech website keek zag ik dat dit onder andere 1 van de verbeteringen was: Adds 400/433/466MHz options to SeePU CPU recognition options
kan dat wel met een PII moboardje?

• TheLemon

TheLemon

Ik heb ff gekeken. Heb een Chaintech 6LTM2 met Intel 440LX chipset en PII-266 Klamath CPU.
Ik heb er 1*32 en 1*64 MB pc100 Noname op zitten, die draaien allebei op 66MHz (gelijk mijn FSB), maar de 6LTM2 kan ook 100MHz aan, volgens Sandra.
Mem benchmark geeft 100/(en nog iets) aan, da's bijna 2x zo snel als EDO-ram. Terwijl in mijn bios (van 20 juli 1999)DRAM timing op 50ns staat.

Als je POST-scherm aangeeft dat 'ie 256MB SDRAM vindt, dan is denk ik de enige mogelijkheid dat je, helaas, heel slechte Rammetjes gekocht hebt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 13 september 2001 19:13 schreef Zolthar het volgende:
Ik was er van overtuigd dat ik de juiste flash had, maar de flash utility zei van niet, toen ik weer ff op de chaintech website keek zag ik dat dit onder andere 1 van de verbeteringen was: Adds 400/433/466MHz options to SeePU CPU recognition options
kan dat wel met een PII moboardje?
Ja hoor, maar dat is waarschijnlijk voor de Celerons die op een bus van 66Mhz draaien. Die heb je in die snelheden en dan hoeft het bord geen 100Mhz fsb te ondersteunen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op donderdag 13 september 2001 12:38 schreef Eddo het volgende:
dat snap ik niet

60ns heeft met oud geheugen te maken zoals edo-ram
dat heb je toch niet in 256mb formaat? of wel?
en zit dat op een p2 mobo? waren dat niet dimms die daarop kunnen?
EDO waren toch 70ns :?

dikzak

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08

Predator

Suffers from split brain

Dat is enkel voor edo-ram.
Sdram is VEEEEEEL sneller :)
kijk es wat verder in je bios voor SDRAM settings.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TheLemon

TheLemon

Op zaterdag 15 september 2001 13:54 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Dat is enkel voor edo-ram.
Sdram is VEEEEEEL sneller :)
kijk es wat verder in je bios voor SDRAM settings.
Als je eerst het hele topic leest, kun je zien dat dat er dus niet bij is... :z

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn bios nu geflashed.... de computer begint te piepen en geeft geen beeld bij het opstarten :'(

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
-Three 3.3V 168-pin DIMM sockets support up to 384MB
-supports 8/16/32/64/128MB, 64/72-bit EDO and Synchronous DIMM modules

en jij koopt 256 mb...en steekt dat in een slot waar max 128 in kan (kan zijn dat het met de bios flash verandert is hoor :)

enne...heb je isa sloten?
neem aan van wel, zet er es een isa video kaartje in en kijk wat er komt :)
je bios is denk ik fout geflashed :)
ja dat moet met een isa kaart op oude mobo's :P

• TheLemon

TheLemon

Ik heb m'n chaintech 6LTM2 een keer gewoon geflashed met een PCI VGA-kaart en een keer met een AGP-kaart, dus dat maakt niet uit. En dat "supports up to 384MB...", ik denk dat dat per slot is, want ik heb er een keer 256+128+64 MB SDRam ingehad, combinatie van 66, 100 en 133 MHz modules, maakte allemaal niet uit, werkte gewoon. Die 128MB per slot geldt volgens mij alleen voor EDO-ram, je kan die zin op twee manieren lezen....

• TheLemon

TheLemon

Trouwens, heb je na het flashen (wat je uiteraard keurig met een bootable floppy gedaan hebt) je CMOS wel gereset??
Dit moet je doen en daarna ook nog in de BIOS setup "load defaults", dit zegt de fabrikant tenminste...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 23:15 schreef TheLemon het volgende:
Trouwens, heb je na het flashen (wat je uiteraard keurig met een bootable floppy gedaan hebt) je CMOS wel gereset??
Dit moet je doen en daarna ook nog in de BIOS setup "load defaults", dit zegt de fabrikant tenminste...
CMOS heb ik niet gereset, ik heb nu een bootable floppy gemaakt die de oude bios weer gaat herstellen, ik test hem vanavond.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 16:44 schreef TheLemon het volgende:
Ik heb m'n chaintech 6LTM2 een keer gewoon geflashed met een PCI VGA-kaart en een keer met een AGP-kaart, dus dat maakt niet uit. En dat "supports up to 384MB...", ik denk dat dat per slot is, want ik heb er een keer 256+128+64 MB SDRam ingehad, combinatie van 66, 100 en 133 MHz modules, maakte allemaal niet uit, werkte gewoon. Die 128MB per slot geldt volgens mij alleen voor EDO-ram, je kan die zin op twee manieren lezen....
waar heb jij die bios update dan weggehaald?

• TheLemon

TheLemon

Hier is de nieuwste flash-utility: http://www.chaintech.de/QUESTION/QUESTION.HTM

En hier de nieuwste BIOS (van 20-7-1999, die heb ik ook): http://www.chaintech.de/BIOS/BIOSUPD8.htm

Klik links op "slot 1" en dan op de "LX-chipset", daar staat de 6LTM2.

Suc6, moet werken!

P.S. Wees echt niet bang dat je SDRam maar op 60ns draait, je kan de SDRam timings ook manual instellen, dan draait 'ie echt wel op 12 of 10ns ofzo..

• TheLemon

TheLemon

BTW, Zolthar

Heb jij wel eens geprobeerd de multiplier te verhogen in je BIOS? Ik heb een Klamath-266MHz PII en als ik die op een andere waarde zet dan 4x, dan wordt meteen mijn FSB 33MHz en de multiplier 4x, zodat de CPU altijd op 133MHz komt. Ik kan de FSB op 83MHz zetten, als ik maar van de multiplier afblijf. STOOPID!!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 23:09 schreef TheLemon het volgende:
BTW, Zolthar

Heb jij wel eens geprobeerd de multiplier te verhogen in je BIOS? Ik heb een Klamath-266MHz PII en als ik die op een andere waarde zet dan 4x, dan wordt meteen mijn FSB 33MHz en de multiplier 4x, zodat de CPU altijd op 133MHz komt. Ik kan de FSB op 83MHz zetten, als ik maar van de multiplier afblijf. STOOPID!!
Nee, nog nooit geprobeerd, ik zal het wel eens proberen, kijken wat voor fect ik krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu geflashed (Ja het is gelukt!) maar mijn geheugen draait nog steeds maximaal op 50 ns (of minimaal, het is maar net hoe je het ziet) Heb jij dat probleem niet Lemon?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dit is geen probleem! die setting geldt alleen voor EDO DIMM/SIMM en niet voor SDRAM, die worden nl. zelf ingesteld tenzij er onder deze 50/60ns optie ook nog SDRAM opties staan....

oftewel: die instelling gaat niet weg en kan niet anders, hij wordt gewoon niet gebruikt met SDRAM !

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 22:45 schreef TheLemon het volgende:
P.S. Wees echt niet bang dat je SDRam maar op 60ns draait, je kan de SDRam timings ook manual instellen, dan draait 'ie echt wel op 12 of 10ns ofzo..
Hoe doe ik dat dan, ik kan het nergens vinden (in de manual staat wel dat het kan, maar niet hoe)

• TheLemon

TheLemon

Waaruit leid je af dat je geheugen op 50ns draait dan?
Als ik bijv. met SiSoft Sandra een mem test doe, dan zijn mijn waarden vergelijkbaar met ander 100MHz Sdram.
In mijn BIOS staan zowel EDO- als SDRAM instellingen, op de EDORAM instellingen let ik niet, omdat dat er niet in zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik scoor met sandra nog minder dan een pc met edo ram, ook na de flash nog. Volgens mij heb ik iets van 2 opties voor sdram:
SDRAM RAS-to-CAS Delay
SDRAM RAS Precharge Time

Beiden staan ze op de optie slow, kan het kwaad als ik ze op fast zet? Is dat misschien een oplossing?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 23:00 schreef Zolthar het volgende:
Ik scoor met sandra nog minder dan een pc met edo ram, ook na de flash nog. Volgens mij heb ik iets van 2 opties voor sdram:
SDRAM RAS-to-CAS Delay
SDRAM RAS Precharge Time

Beiden staan ze op de optie slow, kan het kwaad als ik ze op fast zet? Is dat misschien een oplossing?
wat scoor je met Sandra dan?
hoe hoog is je geheugenbandbreedte enzo?

en fast zou ik niet gelijk doen, maar daar zal wel een stapje tussenzitten neem ik aan
en het kan dat het kwaad kan ja, het kan ook dat het geen kwaad kan

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 september 2001 09:42 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

en fast zou ik niet gelijk doen, maar daar zal wel een stapje tussenzitten neem ik aan
Int ALU/RAM Bandwidth 86 MB/s
Float FPU/RAM Bandwidth 86 MB/s

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 september 2001 09:42 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

hoeveel kwaad is kwaad?
Pagina: 1