Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runedk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik ben recent gestart met werken en krijg van mijn werkgever een elektrische auto + laadpaal. De installatie van deze laadpaal gebeurt via cenenergy. Zij zijn een audit bij mij thuis komen uitvoeren en lieten me weten dat de installatie binnen het pakket van mijn werkgever valt, MAAR ze raden het volgende aan:
Fast Charging: Wegens u een monofasige thuisinstallatie heeft zal u slechts aan 3.7kW kunnen laden. Voor een full EV houdt dit in dat u er +- 12h over zal doen om vol te laden. Indien u deze optie neem zal de laadsnelheid verdubbeld worden naar 7.4kW en zal u dus in 6h volgeladen zijn.
Ik heb dit echter gechecked met Fluvius en ik heb een 3fase aansluiting (3x230v). Hierna heb ik terug contact opgenomen met cenenergy en toen opeens beweerde ze inderdaad dat ik een 3fase aansluiting heb, maar eentje zonder "neuter" en ze dit daarom beschouwen als monofasig?

Ik heb hier zelf niet veel kennis van, dus ik weet niet of dit al dan niet klopt. Ik heb het gevoel dat ze me de extra optie van fast charging er proberen bij verkopen? Iemand die hiermee kan helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Door het woord 'neuter' gok ik dat het hier om België gaat.

Als je in Nederland een 3-fasen aansluiting hebt, bedoelen ze daarmee dat je 400V tussen de fasen hebt staan, en 230v tussen iedere fase en de nul. (=Neuter)
Jij hebt echter 230V tussen de fasen staan. Jij moet dus altijd 2 fasen op een stopcontact aansluiten om er 230V uit te krijgen. Die 400V die je in Nederland wél zou kunnen krijgen, krijg jij met jouw aansluiting dus niet. Vandaar dat ze dit als enkelfasig beschouwen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runedk
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:50:
Door het woord 'neuter' gok ik dat het hier om België gaat.

Als je in Nederland een 3-fasen aansluiting hebt, bedoelen ze daarmee dat je 400V tussen de fasen hebt staan, en 230v tussen iedere fase en de nul. (=Neuter)
Jij hebt echter 230V tussen de fasen staan. Jij moet dus altijd 2 fasen op een stopcontact aansluiten om er 230V uit te krijgen. Die 400V die je in Nederland wél zou kunnen krijgen, krijg jij met jouw aansluiting dus niet. Vandaar dat ze dit als enkelfasig beschouwen. :)
Gaat over België, inderdaad. Dus wat ze zeggen klopt volgens jou? Want vindt 3.7 kW precies wel heel weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

3,7kW zou inderdaad overeen komen met 16A op één groep.
Hoe ze die verdubbeling realiseren weet ik natuurlijk niet zeker uit deze info (ben geen Belg en heb zelf geen laadpaal), maar mogelijk gebruiken ze daar een dubbele groep voor. In Nederland ook wel bekend als 'fornuisgroep'.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Ik vermoed dat het gaat om een 32A 3x230V aansluiting.
Dan zou je inderdaad 7,4kW kunnen laden op een B32A of C32A automaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 09-10-2024 08:04 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 14:41
3.7 lijkt heel weinig maar het is toch 30 kWh per nacht.

Of je met 230V 3x16A kan laden is afhankelijk van de auto, zoek dat eerst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runedk
jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:12:
3.7 lijkt heel weinig maar het is toch 30 kWh per nacht.

Of je met 230V 3x16A kan laden is afhankelijk van de auto, zoek dat eerst op.
https://ev-database.org/car/1985/Mercedes-Benz-EQA-250plus

Dit is de auto, waar zie ik dit?

[ Voor 4% gewijzigd door runedk op 09-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Je kan met 11 kW AC laden. Dat is 3 x 15.94A... ik zou zeggen dat je 3x16A kan laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26

Bob

Een veel voorkomende aansluiting in Belgie, is 3 x 230 V zonder N, 25 A.
Afhankelijk van je auto kan je daarmee nog goed laden, ik laad mijn model Y aan 10 kW. Wat er intern gebeurt in de auto is dat er 2 van de 3 laders gebruikt worden aan 25 A, 230 V. Dit is specifiek mogelijk met de combo Tesla wall charger + Tesla.

Wat je moet uitzoeken:
* Heb je 3 * 230 V 25 A? (waarschijnlijk wel)
* Welke auto, wat ondersteunt die qua opladen configuraties?

Worst case doe je '1 fase' aan 20 of 25 A, dat is toch al beter dan de miezerige 3.7 kW.

Edit: ik vind niet veel in-depth info over de onboard charger, als deze tabel klopt zal de beste optie 1 phase 25 A worden, maar dan ga je vaak moeten load balancen.
https://ev-database.org/car/1984/Mercedes-Benz-EQA-250

[ Voor 17% gewijzigd door Bob op 09-10-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runedk
Bob schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:12:
Een veel voorkomende aansluiting in Belgie, is 3 x 230 V zonder N, 25 A.
Afhankelijk van je auto kan je daarmee nog goed laden, ik laad mijn model Y aan 10 kW. Wat er intern gebeurt in de auto is dat er 2 van de 3 laders gebruikt worden aan 25 A, 230 V. Dit is specifiek mogelijk met de combo Tesla wall charger + Tesla.

Wat je moet uitzoeken:
* Heb je 3 * 230 V 25 A? (waarschijnlijk wel)
* Welke auto, wat ondersteunt die qua opladen configuraties?

Worst case doe je '1 fase' aan 20 of 25 A, dat is toch al beter dan de miezerige 3.7 kW.

Edit: ik vind niet veel in-depth info over de onboard charger, als deze tabel klopt zal de beste optie 1 phase 25 A worden, maar dan ga je vaak moeten load balancen.
https://ev-database.org/car/1984/Mercedes-Benz-EQA-250
Bedankt voor het advies iedereen. Ik heb 3x 230V 32A. Dus als ik het goed begrijp klopt het wat Cenenergy zegt? Standaard zijn hun laadtoestellen ingesteld om 16A te leveren (=3.7 kw in geval van mijn 3x 230V 32A aansluiting) en als ik meer wilt moet ik de fast charging aankopen, dan wordt het laadtoestel geupgrade naar 32A (=7.5 kw). Of is er een andere optie die ze achterhouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
runedk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

Gaat over België, inderdaad. Dus wat ze zeggen klopt volgens jou? Want vindt 3.7 kW precies wel heel weinig?
3,7kW klinkt weinig, en is voor het laden van een auto niet heel veel, maar het klopt wel, want dat is het maximum van een normaal stopcontact (230V x 16A = 3.680W).

En even ter illustratie: je tv zal waarschijnlijk zo'n 100W verbruiken (0,1kW dus). Dus 3,7kW (3.700W) is genoeg voor 37 (!) tv's tegelijk. Dan klinkt het niet meer 'heel weinig', toch? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26

Bob

runedk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor het advies iedereen. Ik heb 3x 230V 32A. Dus als ik het goed begrijp klopt het wat Cenenergy zegt? Standaard zijn hun laadtoestellen ingesteld om 16A te leveren (=3.7 kw in geval van mijn 3x 230V 32A aansluiting) en als ik meer wilt moet ik de fast charging aankopen, dan wordt het laadtoestel geupgrade naar 32A (=7.5 kw). Of is er een andere optie die ze achterhouden?
Klinkt me als veel geld vragen voor iets dat helemaal niet veel kost, maar goed, het ziet er idd naar uit dat die 32 A optie van hen je enige optie is om sneller te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Die full EV in 12 uur is aan 3.7 kW wel maar een magere EV van max 50 kW. Doe er een recent VAG model van 77 kW aan en het duurt ineens 21 uren.

Aan andere kant, mijn Skoda Superb 2024 Hybrid met 25 kW batterij (20 kW netto) rijd ik zelfs niet iedere dag leeg. Als de laadpalen op mijn werk goed bezet zijn, kan ik ook maar laden met 3 kW en dan is die op het einde van de werkdag toch weer mooi vol. Aangezien ik soms maar 20% kwijt ben ivm woon-werkverkeer 20 km heen en terug duurt het dan slechts een goed uur. Dus op zich hoeft dat niet erg te zijn. Ook beter voor het net om aan 3.7 kW te laden(en mogelijks krijgen jullie in Nederland net zoals in België ook ooit capaciteitstarief)

Met een full electric long range doe je 500 km, bijna niemand die dat iedere dag leeg rijdt. Je gaat toch ook niet iedere dag een volle tank gaan tanken?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
skelleniels schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:31:
Die full EV in 12 uur is aan 3.7 kW wel maar een magere EV van max 50 kW. Doe er een recent VAG model van 77 kW aan en het duurt ineens 21 uren.

Aan andere kant, mijn Skoda Superb 2024 Hybrid met 25 kW batterij (20 kW netto) rijd ik zelfs niet iedere dag leeg. Als de laadpalen op mijn werk goed bezet zijn, kan ik ook maar laden met 3 kW en dan is die op het einde van de werkdag toch weer mooi vol. Aangezien ik soms maar 20% kwijt ben ivm woon-werkverkeer 20 km heen en terug duurt het dan slechts een goed uur. Dus op zich hoeft dat niet erg te zijn. Ook beter voor het net om aan 3.7 kW te laden(en mogelijks krijgen jullie in Nederland net zoals in België ook ooit capaciteitstarief)

Met een full electric long range doe je 500 km, bijna niemand die dat iedere dag leeg rijdt. Je gaat toch ook niet iedere dag een volle tank gaan tanken?
Exact dat dus.

Ik laad mijn EV thuis meestal met 12A (dus 2,7kW), en plug dat ding niet eens elke dag in. Kan tot 20A/4,6kW laden.

Voor mij was bij één fase blijven het goedkoopste, en die laadpaal kon ik gewoon zelf installeren.

Geen poespas, en BFmango heeft voor €350,- een laadpaal voor de deur (laadpaal nieuw in doos via Marktplaats, zelf installatiemateriaal en installatie geregeld) die tot 20A/4,6kW kan laden. Goed zat voor mij, en met wat ik heb bespaard tegenover de gemiddelde sterveling die €1.800,- uitgeeft heb ik weer aandelen gekocht :)

En langzaam laden is ook beter voor je accu en elektrische installatie, en als de zon schijnt helpen m'n zonnepanelen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
Misschien handig voor je overweging: 1 fase laden is ongeveer 15km/uur. Wat, los van het feit dat dat een prachteenheid is voor stroom, mogelijk voldoende kan zijn voor 95% van je gebruik en dus een meerprijs niet waard.

Als jij om 18:00 aansluit en 08:00 wegrijd heb je dus 14uur geladen, is 14u*15km/u ≈ 210km de volgende dag.

Als je minder rijdt van 210km per dag, is er dus niets aan de hand. En als jij een relatief grote range hebt (300km+) heb je ook nog eens wat buffer, dus als je een dag wel verder moet is er alsnog niets aan de hand.

Wij hebben hetzelfde, maar 160km range, en in de praktijk is dat denk 5x in het jaar onhandig. En met onhandig bedoel ik dat we rustiger moeten rijden, of een snellader in de route moeten plannen (=vertraging van max 20min).

Met als extra kleine voordelen dat het veel minder een piekbelasting is op het net.

Edit: Langzaam laden maakt niet zoveel uit voor je batterij blijkbaar

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 09-10-2024 11:45 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik laad thuis twee elektrische auto's met 15kkm en 10kkm op 3,7kW, mijn schoonvader doet 60kkm/jaar en 5kkm/jaar op 3,7kW. Als je hem iedere dag aan de lader doet zal het aantal situaties waar je meer laadsnelheid nodig hebt echt heel erg klein zijn.

Hogere laadsnelheid zou een overweging kunnen zijn als je een forse PV installatie hebt en je de potentie voor laden EV op eigen stroom wilt vergroten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
Martijn.C.V schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:17:
en langzaam laden is prettig voor je accu.
Naar mijn mening kunnen we dit verschil voor AC laden aannemen op nihil. Op een accu >50kWh is het verschil tussen 2-22kW in geen geval een C waardie die meer dan een verwaarloosbare impact heeft.

Verder, een hogere laadsnelheid zal een iets hogere efficientie hebben als gevolg van vaste verliezen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 10:20
Andere zaken om te weten:
* Capaciteitstarief. Als je met 7.2 of 11+ KW gaat laden, ga je gemakkelijk 1000 euro extra, per jaar, betalen aan capaciteitstarief. Dus als je denkt met 3.7 voldoende te hebben, zou ik het daarbij houden.
* Trager laden = meer verlies. Sneller laden is efficienter. https://www.egear.be/elektrische-auto-laadverlies/ Maar als de baas betaalt, maakt dat voor jouw niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op een 3x 32A 133V/230V heb je in totaal maar 12,7kW tot je beschikking.

In de tabel die je linkt zie ik geen optie voor 3-fase 230V. Of om van twee fases te laden. Dus dan zit je vast aan 1-fase waarbij op 32A je dus een volle fase dicht zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
de bovenstaande reacties beantwoorden jouw vraag.

hou gewoon rekening met het 'capaciteitstarief' in België.. als je die berekening maakt wil je misschien niet sneller dan 3.7kW laden... (het capaciteitstarief zal niet iets zijn waar uw werkgever in tussenkomt..)

[ Voor 16% gewijzigd door thomke op 09-10-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:50
Hoeveel ga je per dag rijden?
Pagina: 1