Hoe te ver geschuurde kast herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrnz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-10-2024
Dag iedereen!

Om wat minder tijd door te brengen achter verschillende beeldschermen ben ik enkele oude nachtkastjes aan het opfrissen. Ik heb ze volledig afgeschuurd, maar merkte dat ik hier en daar precies wat te ver gegaan ben. Hier en daar zijn er door ouderdom ook wat hoekjes en kantjes die opgevuld moeten worden.

Ik ben niet echt thuis in dergelijke werkjes, dus ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan herstellen? Zou vloeibaar hout helpen om dit dicht te maken? De bedoeling is om de kastjes later met een vrij lichte beits te behandelen.

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imo_PwAoGjnskh1RPoOo4hXFnzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqF5o8NeMhPGCXRQFAMefjto.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Lrnz op 08-10-2024 22:32 ]

Beste antwoord (via Lrnz op 26-10-2024 13:13)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor je er olie opzet, zou je de houtvuller kunnen intekenen met een vulpotlood en een krasmesje om wat meer structuur/kleur erin te krijgen. Daarmee kriijg een minder opvallend egale vlek in je werkstuk.
Daarna alsnog olie erover.

Als je het echt strak wil hebben wordt het of fineren of schilderen, maar op deze manier kun je er denk ik nog het beste van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2024 00:14 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Je bent door de toplaag heen geschuurd. Opnieuw fineren is de beste optie. Tweede keuze zou folie zijn, en laatste toch maar in de grondverf en lakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ziet er uit als spaanplaat met fineer erop.

Maak het vlak en geef het een leuk verfje en ze kunnen nog wel een tijdje mee. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrnz
YakuzA schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:16:
Ziet er uit als spaanplaat met fineer erop.

Maak het vlak en geef het een leuk verfje en ze kunnen nog wel een tijdje mee. :)
Thanks voor de reply. Ik wil ze niet verven maar vernissen. Vandaar dat ik iets zoek om het te herstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrnz
Bezuiniger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:45:
Je bent door de toplaag heen geschuurd. Opnieuw fineren is de beste optie. Tweede keuze zou folie zijn, en laatste toch maar in de grondverf en lakken.
Thanks voor de tips, ik ga het zeker eens bekijken want wil ze toch liever niet verven. Ik gok dat fineren het beste gaat zijn, wel nog even opzoeken hoe ik dit moet doen als leek :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:50
Altijd goed om lekker bezig te zijn!

Waar heb je mee lopen schuren?
Welk apparaat en welke korrel?
En wat was t doel van dit schuren?

Hoe gehecht ben je aan deze kastjes en hoe mooi moet t allemaal worden?

Gezien je schuur kunsten ben je geen ervaren klusser. Dat is prima, maar om dit weet helemaal strak te krijgen en opnieuw fineren. Tsja, lastig zelf doen denk ik. En te duur om te laten doen.
Ik zou t lekker laten. Evt wat houtvuller erin dat je wat structuur meegeeft door er in de juiste richting wat nerf in te 'krassen'. Likje verf. En klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrnz
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:40:
Altijd goed om lekker bezig te zijn!

Waar heb je mee lopen schuren?
Welk apparaat en welke korrel?
En wat was t doel van dit schuren?

Hoe gehecht ben je aan deze kastjes en hoe mooi moet t allemaal worden?

Gezien je schuur kunsten ben je geen ervaren klusser. Dat is prima, maar om dit weet helemaal strak te krijgen en opnieuw fineren. Tsja, lastig zelf doen denk ik. En te duur om te laten doen.
Ik zou t lekker laten. Evt wat houtvuller erin dat je wat structuur meegeeft door er in de juiste richting wat nerf in te 'krassen'. Likje verf. En klaar.
Hoi, ik ben inderdaad geen ervaren klusser en dit dient meer als een probeersel. Het is geschuurd met een 80 korrel met een kleine elektrische schuurmachine met de bedoeling de oude vernislaag eraf te halen.

Dit is wel de enige plaats waar ik iets te ver gegaan ben en de plekken lijken misschien groter dan ze zijn. In realiteit gaat het om plekjes van een 2cm groot.

Ik denk dat ik voor de houtvuller optie ga gaan en het daarna proberen te vernissen.

Thanks voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Je zou ook naar hardwax olie kunnen kijken (ik zou dan wel harder adviseren als je er waterglazen of koffiekopjes op zet) bijvoorbeeld https://www.haarlemsehout...erieur/meubelafwerkingen/

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 08-10-2024 23:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor je er olie opzet, zou je de houtvuller kunnen intekenen met een vulpotlood en een krasmesje om wat meer structuur/kleur erin te krijgen. Daarmee kriijg een minder opvallend egale vlek in je werkstuk.
Daarna alsnog olie erover.

Als je het echt strak wil hebben wordt het of fineren of schilderen, maar op deze manier kun je er denk ik nog het beste van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 09-10-2024 00:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Lrnz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:48:
[...]

Hoi, ik ben inderdaad geen ervaren klusser en dit dient meer als een probeersel. Het is geschuurd met een 80 korrel met een kleine elektrische schuurmachine met de bedoeling de oude vernislaag eraf te halen.

Dit is wel de enige plaats waar ik iets te ver gegaan ben en de plekken lijken misschien groter dan ze zijn. In realiteit gaat het om plekjes van een 2cm groot.

Ik denk dat ik voor de houtvuller optie ga gaan en het daarna proberen te vernissen.

Thanks voor de tip ;)
Ik weet niet wat jij ziet als vernis maar dit lijkt samengeperst hout met een fineerlaag. Geen massief hout met verf/lak/vernis.
Je kunt dit dus niet opnieuw vernissen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lrnz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:48:
[...]

Thanks voor de tip ;)
Nog ff voor de volgende keer: 80 is aan de grove kant voor verf/vernis (los van dat het dat niet is). Zeker met zo'n dunne fineer zou ik met 220 werken en od een vlakschuurmachine op lage stand of met de hand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:13
Er bestaat reparatiewax voor laminaat, daar kun je als je een aantal kleuren die in dit houtprofiel voorkomen koopt de structuur nabootsen. door het te smelten en in de beschadiging te laten lopen.

Verder vraag ik me af of dit fineer is, en niet gewoon een melamine (kunststof) toplaag zoals bijvoorbeeld ikea dat doet.

In dat laatste geval denk ik niet dat beits gaat werken, dat normaal in het hout trekt. Dan zou je een lak op pu basis moeten toepassen.

In beide gevallen de wax pas als laatste toepassen, hier hecht geen beits/lak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:13
Weet je zeker dat je kastje is gemaakt van fineer en niet dat je nu een melamineplaat aan het schuren bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Lrnz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:31:

Ik ben niet echt thuis in dergelijke werkjes, dus ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan herstellen? Zou vloeibaar hout helpen om dit dicht te maken? De bedoeling is om de kastjes later met een vrij lichte beits te behandelen.
Voor de volgende keer: Beter om de oude lak met een oplosmiddel zacht te maken en met een schraper te verwijderen.

Voor nu: Je kan het met een fijne korrel (320 en hoger) gladschuren. Liefst met de hand, dan gaat het gewoon het beste. Dan met acrylverfset (action) de houtnerf na maken. Action verkoopt setjes met heel veel kleuren en dunne kwastjes. Ideaal voor herstelwerk.
Ik herstel er houten vloeren mee die slijtplekken of waterschade hebben. Is het 100%, nee dat niet, maar het verbetert wel enorm het aanzicht.

Dan vernis of lak eroverheen.

Test even hoe je vernis, beits of wat dan ook reageert met de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 11:33
Tsja, 't is weg hé...
De enige juiste manier is opvullen met filler en dan opnieuw fineren.
't Zou wel goed kunnen dat een velletje fineer je meer gaat kosten dan een nieuw kastje.
Ofwel moet je een mooie vorm uitfrezen en vullen met een klein stukje fineer, maar ook hier ga je weer problemen hebben omdat de ondergrond niet vlak is (spaander is brol) en je een stukje fineer gaat moeten vinden met dezelfde lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:50
Maak eens een foto van t hele kastje

En een foto van je schuurmachine.

En zoals ik al vermoedde is er met te grove korrel geschuurd. Heb je daarna ook nog met fijnere korrel geschuurd? Of alleen korrel 80?
Als er alleen met korrel 80 is geschuurd, dan na opvullen hiervan (plamuur/houtvuller) nog even met fijne korrel alles naschuren.

En dan je gewenste beits.

En met trots terugkijken naar je eerste project :).
Voor opschuren is fijne korrel voldoende.

En geen idee wat je nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG_tweakersnet
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-01 10:25
fineer is ene dun houtlaagje, als je dat schuurt , bijwerken met gekleurd houtvuller, beitsen kan dan maar effe testen op die filler eerst,

als het melamine is, ook opvullen maar beitsen pakt er niet op, eventueel een matte of semi matte vernislaag er op zou kunnen pakken.

Maar opvullen is de eerste boodschap, als je enkel kleurt ga je dat blijven zien.

De laminaat repair kits; als je dat probeert; die waxstaafjes zijn keihard, opwarmen met dat soldeerstokje wat er bij zit lukt niet echt, beste is de wax op te warmen met een verfschroeier in een metalen potje (of lepel) en als alles vloeibaar is erop gooien, dat vult en kleurt tegelijk en terug afgekoeld redellijk makkelijk uit te vlakken, maar er pakt niks op later, geen beits, geen vernis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien zoeken we allemaal wel te moeilijk en is dit gewoon op te lossen door het blad te wrappen met de juiste hotlook wrap. Dan is het hoogover een kwestie van een stikkertje plakken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb nog wel eens iets gedaan met een laminaat reparatie set. Dat is een soort hars dat je in het gat laat vloeien. Dit betrof een (vol) eiken tafeltje waar een put in zat doordat iemand er onvoorzichtig mee was bij het klussen.

Voor kleine dingetjes een prima iets dat je wel blijft zien, maar noiet echt storend meestal. Voor grotere dingen zou ik dat niet gebruiken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Lrnz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:33:
[...]
Thanks voor de tips, ik ga het zeker eens bekijken want wil ze toch liever niet verven. Ik gok dat fineren het beste gaat zijn, wel nog even opzoeken hoe ik dit moet doen als leek :D
Gezien de ondergrond zou ik een contactlijm gebruiken. Op beide delen lijm aanbrengen, laten drogen en vanuit het midden werkend naar de randen voorzichtig aandrukken.
Puur fineer is echter lastig mee te werken, dus de uitvoering met een papierrug is wel aan te raden, zeker gezien het gebrek aan ervaring. Verder is het een terechte vraag hoe belangrijk dit is: fineer is niet goedkoop.
Pagina: 1