Boiler vaak in en uit schakelen, i.f.v. overtollige zon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 22:11
Mijn vraag
...
Ik heb zonnepanelen met heel wat momenten teruglevering naar het net, wat bijna niets oplevert.
warm water maak ik momenteel met een gas doorstroom boiler ( vaillant eco-tec plus).
door verbouwingen moet ik een tijdelijke badkamer inrichten ( met elektrische boiler)
in een toekomstige fase zou dan eventueel deze elektrische boiler geschakeld worden voor de gasboiler ( zodat deze niet meer hoeft bij te verwarmen of uitgeschakeld worden.
Om de boiler optimaal te in te schakelen in functie van het overtollige zonnepanelen is er de mogelijkheid om te werken met de fronius ohmpilot ( prijzig), of als alternatief de PWM moduls met HA die ik op dit forum zie...

Echter,
Tot zover ik correct geinformeerd ben, in belgie wordt tot zover ik correct heb begrepen een meteropname per kwartier gedaan.
stel boiler 2000W, op momenten dat er 2000W, of meer overproductie is; ideaal, boiler kan opwarmen.
stel boiler 2000W, op moment dat er slechts 1000W overproductie is : 7.5min boiler aan en 7.5min boiler uit, na kwartier teller opnieuw op 0...
500W overproductie : 4 min boiler aan, 12min uit : som op 0
Of klopt mijn redenering niet?

in ideale wereld overdag boiler op temperatuur brengen, in de ochtend ons 3 wassen en dan gans de dag opnieuw opwarmen voor de volgende dag.

Als alternatief had ik ook nog deze gevonden :
https://verstraten-elektr...ng-vermogensregeling.html
met behulp van de kemo m204...

Of is dit wel heel kort door de bocht en klopt mijn redenering niet 8)7 8)7

alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door BVE op 08-10-2024 22:13 ]

Beste antwoord (via BVE op 09-10-2024 19:54)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Wel, ik had ook dat idee en kreeg te horen dat het niet klopt; dat je dan bijvoorbeeld in een kwartier 1kWh verbruik én 1kWh teruglevering hebt. Vervolgens kon ik helaas geen data vinden die dit bevestigd of ontkracht. Mijn historische data toont daadwerkelijk dat er nu en dan voor hetzelfde kwartier zowel afname als teruglevering wordt gelogd.

Heb je de kwartierwaarden logging ingeschakeld bij fluvius? Dan kan je gemakkelijk eens de logging van een jaar downloaden, en kan je even nakijken of het een groot verschil maakt als je exact op 10W kan regelen, dan wel enkel 2000W aan/uit kan schakelen.

Je kan ook (als je dat veilig kan) eens kijken hoe de boiler intern opgebouwd is. Als je 2 verwarmingselementen van 1000W hebt dan zou je die apart kunnen schakelen om al van de helft van het vermogen te kunnen werken.

M'n schoonvader heeft zo'n dimmer laten installeren op zijn boilers, en die is best tevreden. Nog niet zonder warm water gevallen, zelfs niet in de winter, 100% op terugleverstroom.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Wel, ik had ook dat idee en kreeg te horen dat het niet klopt; dat je dan bijvoorbeeld in een kwartier 1kWh verbruik én 1kWh teruglevering hebt. Vervolgens kon ik helaas geen data vinden die dit bevestigd of ontkracht. Mijn historische data toont daadwerkelijk dat er nu en dan voor hetzelfde kwartier zowel afname als teruglevering wordt gelogd.

Heb je de kwartierwaarden logging ingeschakeld bij fluvius? Dan kan je gemakkelijk eens de logging van een jaar downloaden, en kan je even nakijken of het een groot verschil maakt als je exact op 10W kan regelen, dan wel enkel 2000W aan/uit kan schakelen.

Je kan ook (als je dat veilig kan) eens kijken hoe de boiler intern opgebouwd is. Als je 2 verwarmingselementen van 1000W hebt dan zou je die apart kunnen schakelen om al van de helft van het vermogen te kunnen werken.

M'n schoonvader heeft zo'n dimmer laten installeren op zijn boilers, en die is best tevreden. Nog niet zonder warm water gevallen, zelfs niet in de winter, 100% op terugleverstroom.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
ok, merci voor de feedback, aan mijn dikke teen vermoede ik al dat het niet zo eenvoudig zou zijn.
Heeft je schoonvader een dimmer zoals aangegeven kemo m204 of eerder zo een systeem van fronius of dergelijke? is al snel 700 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
Vond dit kant en klare alternatief :
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A