Ik overweeg om een nieuwbouw woning te kopen met een platte dak (rijtjeshuis). Het huis heeft een energielabel van A++++, dus sterk geïsoleerd met vloerverwarming en koeling. Ik vroeg mij af, is het inderdaad zo dat er veel hitte is bij nieuwe woningen, die sterk geïsoleerd zijn met een platte dak? Heeft iemand ervaringen hiermee? En zou de vloerkoeling hierbij uitkomst kunnen bieden of is een airco beter voor de laatste verdieping?
Vraag
Alle reacties
Isolatie werkt 'twee kanten op'. Fijn om in de winter kou buiten te houden en je warmte binnen, maar in de zomer maakt de zon je huis bloedheet.. en dat blijft dus óók lang hangen. Als het eenmaal binnen is dan raak je het moeilijk kwijt.
Zo ook bij mij A+++ tussenwoning uit 2020. Vier verdiepingen waarvan de bovenste inderdaad de warmste is. Het lijkt per verdieping omhoog wel 1 tot 2 graden te stijgen.
Vloerverkoeling helpt een klein beetje, maar echt niet voldoende bij meerdere warme dagen op een rij.
Je wil dan de zon buiten houden met zonwering (screen en/of rolluik) en eventueel een airco. Het platte dak ligt hier overigens vol met 12 zonnepanelen, die zorgen er voor dat het dak minder heet wordt.
Zo ook bij mij A+++ tussenwoning uit 2020. Vier verdiepingen waarvan de bovenste inderdaad de warmste is. Het lijkt per verdieping omhoog wel 1 tot 2 graden te stijgen.
Vloerverkoeling helpt een klein beetje, maar echt niet voldoende bij meerdere warme dagen op een rij.
Je wil dan de zon buiten houden met zonwering (screen en/of rolluik) en eventueel een airco. Het platte dak ligt hier overigens vol met 12 zonnepanelen, die zorgen er voor dat het dak minder heet wordt.
Dat klinkt niet best. Vraag mij overigens af of het hier toegestaan is om een airco toe te voegen bij een tussenwoning. Over ongeveer welke temperatuur praten wij hier (in de situatie dat de hitte eenmaal binnen is)?stin00 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:46:
Isolatie werkt 'twee kanten op'. Fijn om in de winter kou buiten te houden en je warmte binnen, maar in de zomer maakt de zon je huis bloedheet.. en dat blijft dus óók lang hangen. Als het eenmaal binnen is dan raak je het moeilijk kwijt.
Het ligt erg aan wat voor dak. Wij hebben als dak betonplaten en daarop sedum (en daarop zonnepanelen), gebouwd in 2017/2018. Het beton en de isolatie werkt ook goed tegen buitenhouden hitte, en de sedum laat het dakoppervlak ook redelijk koel. Hier is het daarom boven significant koeler in de zomer dan in het jaren 80 huurhuis met houten zadeldak met weinig isolatie en dakpannen waar we ervoor woonden. Maar als de hitte eenmaal echt binnen is (en dus ook in het beton zit) koelt het inderdaad slecht af. Beneden hebben we vloer koeling en goede zonwering, dat is voldoende, maar boven zou ik in de zomer af en toe wel een airco wensen. Dat is echter maar 3 a 4 dagen in het jaar, dus.... We overleven dat tot nu toe primaKrsOne schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:40:
Ik overweeg om een nieuwbouw woning te kopen met een platte dak (rijtjeshuis). Het huis heeft een energielabel van A++++, dus sterk geïsoleerd met vloerverwarming en koeling. Ik vroeg mij af, is het inderdaad zo dat er veel hitte is bij nieuwe woningen, die sterk geïsoleerd zijn met een platte dak? Heeft iemand ervaringen hiermee? En zou de vloerkoeling hierbij uitkomst kunnen bieden of is een airco beter voor de laatste verdieping?
Plat dak of niet, zonder externe zonnewering of actieve koeling wordt een goed geïsoleerde woning uiteindelijk bloedheet. Neem altijd externe zonnewering mee in je bouwplannen of accepteer dat je wellicht airco nodig zal hebben.
Wat voor warmtepomp heb je, l/w of w/w? (Grondboring).
Wij koelen met een l/w en dat gaat best redelijk tegen hoog stroomverbruik (wat prima is na salderen), een w/w zou nog beter moeten koelen. Moet je natuurlijk wel vloerverwarming hebben en koeling op je warmtepomp.
Maar ik denk dat je ramen op Zuid meer invloed hebben op de warmte dan een plat dak die goed geïsoleerd is .
Wij koelen met een l/w en dat gaat best redelijk tegen hoog stroomverbruik (wat prima is na salderen), een w/w zou nog beter moeten koelen. Moet je natuurlijk wel vloerverwarming hebben en koeling op je warmtepomp.
Maar ik denk dat je ramen op Zuid meer invloed hebben op de warmte dan een plat dak die goed geïsoleerd is .
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2024 22:01 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het gaat hier om een bodemwarmtepomp (verder is er geen specificatie opgenomen).Sport_Life schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:00:
Wat voor warmtepomp heb je, l/w of w/w? (Grondboring).
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Als je m goed neer zet op dat platte dak zit ie niemand in de weg.KrsOne schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:52:
[...]
Dat klinkt niet best. Vraag mij overigens af of het hier toegestaan is om een airco toe te voegen bij een tussenwoning. Over ongeveer welke temperatuur praten wij hier (in de situatie dat de hitte eenmaal binnen is)?
Omdat je op de erfgrens maar een bepaald aantal decibel mag hebben.Ascension schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:43:
[...]
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Als je m goed neer zet op dat platte dak zit ie niemand in de weg.
Op het platte dak neerzetten kan dan in ieder geval voorkomen dat de buren het in huis/tuin horen.
Zonnepanelen helpen ook om minder hitte binnen te krijgen, maar ik zou 100% aanraden om een lucht/lucht warmtepomp te installeren.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Zie veel vergelijken met oudere A en A+ huizen. De huidge standaard met warmtepomp die ook kan koelen en een ventilatie systeem die hetzelfde kan is niet te vergelijken. Ik woon in een A+++ huis (nu ++++ vanwege panelen na oplevering) en het is altijd 21 graden binnen, ook al is het 35 buiten of -15. De huidige systemen kunnen dat makkelijk aan, kost wel een bak stroom maar heb je ook wat.
Airco aansluiten binnen dat systeem is onnodig en zorgt er alleen maar voor dat de systemen die in het huis zitten van slag raken, dus ook gewoon niet doen. En een bodem warmtepomp is aanwezig, waarom zou je in hemelsnaam een lucht-lucht pomp willen? Minder efficient, maakt herrie en is nog eens lelijker.
Platte dak gebruiken voor panelen om de systemen van voeding te voorzien en je bent koning in je A++++ huis
Airco aansluiten binnen dat systeem is onnodig en zorgt er alleen maar voor dat de systemen die in het huis zitten van slag raken, dus ook gewoon niet doen. En een bodem warmtepomp is aanwezig, waarom zou je in hemelsnaam een lucht-lucht pomp willen? Minder efficient, maakt herrie en is nog eens lelijker.
Platte dak gebruiken voor panelen om de systemen van voeding te voorzien en je bent koning in je A++++ huis
Mijn ervaring is heel anders. Woon in een woning met bodemwarmtepomp, sterk geisoleerd. Geen problemen met hitte of kou. Het hele jaar door een constante temperatuur. Huis bevat een bodemwarmtepomp en WTW. De warme lucht blijft niet binnen, wordt naar buiten afgevoerd en woning heeft continu ventilatie en vloerkoeling. Dat zolder warmer is dan de rest in de zomer komt ook doordat warme lucht opstijgt en doorgegeven wordt aan bovenstaande verdieping en de zolder is hoogste verdieping. Daarnaast heeft onze zolder minder vloerverwarming buizen (bouw norm). Ik heb totaal geen airco nodig in de zomer, zelfs niet met 40 graden, zolang je maar de ramen niet open zet.
[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 09-10-2024 15:34 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Mijn ervaring was utrecht, energielabel B.
Onder plat dak werd het snikheet, maar dat kwam ook door raampartij van plafond tot grond op zuidwest. Gordijnen hielpen flink, zonnepanelen op t dak haalde ook wat uit. Als ik er was blijven wonen had ik sedum cassettes geïnstalleerd. Die halen de zon van je dak, wat paar graden scheelt (en meteen het verschil tussen 22 (warm) en 19 (prima).
Onder plat dak werd het snikheet, maar dat kwam ook door raampartij van plafond tot grond op zuidwest. Gordijnen hielpen flink, zonnepanelen op t dak haalde ook wat uit. Als ik er was blijven wonen had ik sedum cassettes geïnstalleerd. Die halen de zon van je dak, wat paar graden scheelt (en meteen het verschil tussen 22 (warm) en 19 (prima).
Tsja, vanwege het bouwbesluit die alleen RC waarden voorschrijft zijn we alles met PIR kan isoleren. Mooi dun en voordelig en snel de juiste waarde bereikt.
Alleen heeft PIR niet de eigenschap om warmte langdurig buiten te houden. Ons huis uit 1967 met plat dak blijft in de zomer een stuk prettiger dan een nieuwbouwwoning.
Alleen heeft PIR niet de eigenschap om warmte langdurig buiten te houden. Ons huis uit 1967 met plat dak blijft in de zomer een stuk prettiger dan een nieuwbouwwoning.
Wij wonen in een huis met plat dak, welke afgelopen jaar is vervangen. Daarbij is ook de isolatie vervangen naar moderne standaarden. Op het bitumen ligt grind. Zelf merk ik geen verschil met beneden, maar het helpt dat alle ramen boven elektrische luiken buiten hebben.
Huis gehad (bj 2013, 130m2) met plat dak en w/w wp met WTW. Hele huis incl. zolder zelfde temperatuur, ook bij 40 graden buiten bleef het 22 graden in huis. Nooit last gehad van hitte op zolder.
Ons huidig huis (bj 2019, 220m2) ook w/w wp en ventilatie C. Zolder is 4 meter hoog, krijgen we niet goed gekoeld. Andere verdieping geen issues met koelen, maar juist wel met verwarmen ivm de ventilatie roosters. Inhoud van het huis wel behoorlijk groter, mogelijk speelt dat ergens ook een rol, in de winter met wind op de roosters is de warmte sneller verdwenen dan al die m3 te verwarmen.
Voordeel van plat dak is dat het ventiel op 2e verdieping gewoon in plafon zit, dan zuigt deze ook de warmte lucht naar buiten.
Bij een punt dak heb je grote kans dat deze laatste ventiel op hoogte van je WTW kast zit waardoor er te weinig warme lucht wordt afgevoerd.
Ons huidig huis (bj 2019, 220m2) ook w/w wp en ventilatie C. Zolder is 4 meter hoog, krijgen we niet goed gekoeld. Andere verdieping geen issues met koelen, maar juist wel met verwarmen ivm de ventilatie roosters. Inhoud van het huis wel behoorlijk groter, mogelijk speelt dat ergens ook een rol, in de winter met wind op de roosters is de warmte sneller verdwenen dan al die m3 te verwarmen.
Voordeel van plat dak is dat het ventiel op 2e verdieping gewoon in plafon zit, dan zuigt deze ook de warmte lucht naar buiten.
Bij een punt dak heb je grote kans dat deze laatste ventiel op hoogte van je WTW kast zit waardoor er te weinig warme lucht wordt afgevoerd.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Voordat je aan airco gaat denken zou ik eerst kijken of het mogelijk is om mos sedum toe te passen. Er zijn zelfs gemeenten die subsidie geven voor het plaatsen van mos sedum. Daarnaast verlengt dit ook de levensduur van je dakbedekking.
Airco op het dak kan altijd nog mits deze niet al vol ligt met zonnepanelen.
Airco op het dak kan altijd nog mits deze niet al vol ligt met zonnepanelen.
Pagina: 1