Kelder ventileren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 09:40
Hallo, wij hebben een woning op het oog. Welke een grote gegoten betonkelder heeft. Deze ruimte is 4x10m.

In deze hele ruimte zitten maar 2 kleine raampjes. Nu waren we aan het denken om deze ruimte op te splitsen in bijv Bar of Speelkamer/Cinema en Fiets/Sport kamer.

Alleen hoe zit het met ventilatie / klimaat? De rode strepen zijn de raampjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBLkcXo90gMR8KhSf0X7qiIhIng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfkA7darb1hDII2nK6c9zNYv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een ventilatiesysteem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat is de luchtvochtigheid nu?
Is de ruimte verwarmd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Yaksa schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:52:
Wat is de luchtvochtigheid nu?
Is de ruimte verwarmd?
We hadden een eerste bezichtiging ik heb niks kunnen meten, er was geen CV. De kelder was wel droog. Evt verwarmen met een airco gaf de makelaar aan, al vraag ik me af hoe je bij de buiten unit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tsja, droog is een relatief begrip. Voor de een is een natte vloer 'een beetje vochtig', terwijl een meting dan misschien wel 95% luchtvochtigheid aangeeft. Zelfde geldt ook voor het begrip droog. Wanneer de luchtvochtigheid permanent (zonder dat er mensen in verblijven) 65% is en je gaat er sporten dan moet er wel een raampje open kunnen (mits de lucht buiten dan droger is dan binnen, anders heeft het geen nut). Airco zou kunnen helpen, die haalt ook vocht uit de lucht.
Is de lucht redelijk droog (< 55%) dan zou ik niet meteen extra maatregelen nemen, dan nemen de muren het beetje extra vocht wel op en staan dat ook geleidelijk weer af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze kelder is ongeveer even groot, er zit een koekoek in die open kan (valraam). Daar heb ik een Axa remote 2.0 op gezet (https://www.praxis.nl/ger...er-remote-2-0-wit/5365072).
Deze kan ook deels open. In de zomer staat het raampje vaak volledig open en in de winter enkele centimeters.

Verder hebben we meerdere ventilatie roosters naar buiten.

Sinds we vloerverwarming hebben in de ruimte erboven is de radiator eruit gehaald, het is nu in de winter altijd minimaal 18,5 graden. Voor sporten ideaal, als we een filmpje kijken dan zet ik 5 min. een electrische kachel aan (cop 1), dat is altijd gunstiger dan 24/7 verwarmen met een radiator op de warmtepomp aangesloten .

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2024 21:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Verwarming is een stukje ervaring opbouwen. Misschien blijft het wel heel mild zoals bij @Sport_Life even elektrisch verwarming (SToov kussens bijvoorbeeld) als je echt film gaat kijken en zien hoe dat gaat.

Voor ventilatie kan je alvast aktieve ventilatoren in die raampjes zetten. Als je flink gaat verbouwen hou je alvast rekening met aircoslangen en stroom, maar misschien is er weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Bedankt voor alle reacties! het is dus zeker mogelijk om hier een "leefruimte" van te maken. We hadden een beetje in ons achterhoofd, dadelijk hebben we een grote kelder, waar we niks mee kunnen.
Pagina: 1