Poort verbreden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 13:10

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Topicstarter
Ha medetweakers,

Ik ben van plan om mijn poort te gaan verbreden, en aangezien dat mn eerste keer wordt zou ik graag hier m'n gedachte willen delen in de hoop dat iemand met meer inzicht/ervaring misschien een denkfout kan verbeteren :D

De uitdaging:
De huidige poort is incl. Kozijn zo'n 80cm breed. Dat is helaas lang niet breed genoeg om een motor naar binnen te kunnen rijden, en moet het dus wijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orJrUU0YFAm0YymitFZlMnWK3EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owLtcCxMrSmHKs1ED3cgxUS1.jpg?f=fotoalbum_large

Mn theoretische oplossing:
De poort verbreden naar een poort van 120cm breed excl. Kozijn. De bovenste balk op de foto blijft zitten voor de stabiliteit van de halfsteense muur. De muur moet worden ingeslepen om de bredere poort erin te krijgen. De muur zit dan nog vast aan de poort van de buren, de bovenliggende balk en de schutting. De scharnieren komen tegen het kozijn tegen de schuur (rechts).

Waar zit ik mee:
Door de muur een deel weg te halen, en een beperkt deel te laten staan, twijfel ik of dit stevig genoeg is. Het gaat nu nergens heen, ding staat stevig en de zit ook geen beweging in, maar het muurtje zelf wordt dan nog maar zo'n 50cm breed.

Daarnaast zijn de meeste poorten die ik online kan kopen max. 180 hoog, terwijl de huidige poort 220cm hoog is. Nu zou ik het niet erg vinden als de onderkant meer open is, maar 40cm is wel erg gortig. Heeft daar ook iemand tips voor?

Ik denk dat ik het bovenstaande zelf wel kan uitvoeren, maar de enige twijfel die ik nu dus heb is dat muurtje.

Wat denken jullie, is dit goed uit te voeren of ben ik te optimistisch?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakOverflow op 08-10-2024 18:53 ]

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
optie om het hele muurtje er uit te halen samen met de buren en er een nieuwe schutting + poorten voor terug te plaatsen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je huidige poort inclusief kozijn is 80cm, en de totale afstand van de gele pijl is 1 meter 32? Misschien is het perspectief op de foto flink vervormd, maar het stuk links van de poort lijkt me minder dan de helft van de poort-breedte, dus geen 52cm. Weet je zeker dat je maten kloppen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 21:33
Lijkt me dat je huidige poort ook 1,80m is, ze hebben er wat extra plankjes aan de onderkant aan vastgemaakt en er overheen geverfd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou beginnen op een pleintje of parkeerplaats met een stuk stoepkrijt of pionnen de gewenste situatie uit te zetten en dan te kijken of het wel past. Zonde om de boel te verbouwen en dan alsnog klem te staan met je motor.

Ik neem aan dat je van opzij aan komt rijden? 80cm is voor rechtuit breed zat. Ik heb zelf ooit voor zo'n situatie (krappe steeg, motor, door de poort) 2x1m poort gehad. Dat was lekker ruim, maar een enkele van 1m was te krap. Of 120 genoeg is weet ik niet, dat ligt er ook maar net aan hoe je aanrijroute is qua breedte/obstakels/hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:23

M14

Stuk muur er af slijpen en daar een nieuwe poort tussen zetten. Meer is het niet.

Eventueel de muur verstevigen. Je zou een hoekprofiel (verzinkt staal 80x80) om de kopse kant van de muur kunnen bevestigen en daar aan vast een horizontale balk (ook staal verzinkt) naar de muur rechts.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 08-10-2024 19:50 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Pastv de motor er achteruit ook niet in? Heb je zulke brede koffers?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 22:21
Nu weet ik niet wat er aan de ander kant van de deur zit maar als die haaks op een gang zit kun je de draai met je motor dan wel maken? En anders inderdaad gewoon de ruimte pakken die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 13:10

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:52:
optie om het hele muurtje er uit te halen samen met de buren en er een nieuwe schutting + poorten voor terug te plaatsen?
Ik wil m'n buren niet op kosten jagen omdat ik zo nodig een motor wil rijden, de schutting is op zich nog prima (oubollig, maar niet storend). Het blijft altijd nog een optie, maar eerst wil ik deze optie wat verder uitwerken.
Nopheros schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:01:
Lijkt me dat je huidige poort ook 1,80m is, ze hebben er wat extra plankjes aan de onderkant aan vastgemaakt en er overheen geverfd?
Klopt inderdaad, 't kozijn loopt wel verder door. Geen idee hoe dat met zo'n nieuw meegeleverd kozijn zit maar ik gok dat die ook maar tot 1,95 komen. Eens zoeken of ik daar langere latten voor kan bestellen.
phYzar schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:09:
Ik zou beginnen op een pleintje of parkeerplaats met een stuk stoepkrijt of pionnen de gewenste situatie uit te zetten en dan te kijken of het wel past. Zonde om de boel te verbouwen en dan alsnog klem te staan met je motor.

Ik neem aan dat je van opzij aan komt rijden? 80cm is voor rechtuit breed zat. Ik heb zelf ooit voor zo'n situatie (krappe steeg, motor, door de poort) 2x1m poort gehad. Dat was lekker ruim, maar een enkele van 1m was te krap. Of 120 genoeg is weet ik niet, dat ligt er ook maar net aan hoe je aanrijroute is qua breedte/obstakels/hoek.
Achter deze poort is een gang van ongeveer 1,50cm breed, dus helaas ook niet al te veel ruimte. We hebben met eenzelfde type motor als dat ik wil gaan aanschaffen gekeken naar de mogelijkheden, en het gangetje zelf is geen probleem. Je komt van opzij aanrijden, dus d'r is een haakse bocht die ik om moet. Heb ook zitten denken aan een mover voor onder het achterwiel om de draai makkelijker te maken, maar dat is naast de te verbreden poort.
M14 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:49:
Stuk muur er af slijpen en daar een nieuwe poort tussen zetten. Meer is het niet.

Eventueel de muur verstevigen. Je zou een hoekprofiel (verzinkt staal 80x80) om de kopse kant van de muur kunnen bevestigen en daar aan vast een horizontale balk (ook staal verzinkt) naar de muur rechts.
Goede tip, thanks!
franssie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:54:
Pastv de motor er achteruit ook niet in? Heb je zulke brede koffers?
pman63 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:05:
Nu weet ik niet wat er aan de ander kant van de deur zit maar als die haaks op een gang zit kun je de draai met je motor dan wel maken? En anders inderdaad gewoon de ruimte pakken die je nodig hebt.
Koffers kunnen d'r natuurlijk af, maar achteruit en vanuit de andere kant doorsteken is helaas nu niet mogelijk. We hebben beide geprobeerd met een gehuurde motor en dat was helaas geen succes. Met 10 a 20cm meer zou het te doen moeten zijn, vandaar de gewenste verbreding :D

[ Voor 1% gewijzigd door TweakOverflow op 09-10-2024 09:33 . Reden: Quote verkeerd gegaan ]

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:58
Als je maatwerk wilt met dit soort dingen dan koop je geen kant en klare niet passende spullen bij een bouwmarkt, dan koop je wat geïmpregneerde balken en maak je je eigen kozijn, en dan maak je je eigen deur met de maten die jij wilt van een stel geïmpregneerde tuinplanken. Dat is echt een stuk gemakkelijker en goedkoper en vergt ook niet veel extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 22:21
Ik zou nog maar even geen motor kopen, als ik zie hoe ik met een 3 wiel fiets van 85cm breed al moeite heb om de draai te maken in een steeg van 180 cm breed dan voorzie ik hier nog meer uitdagingen, de fiets is nog op te tillen, die motor wordt denk ik lastiger.
Dus misschien toch eens uittekenen (zoals Phyzzar) aangeeft op een pleintje of rustige straat om te kijken wat je echt aan ruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TweakOverflow schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:50:
Daarnaast zijn de meeste poorten die ik online kan kopen max. 180 hoog, terwijl de huidige poort 220cm hoog is. Nu zou ik het niet erg vinden als de onderkant meer open is, maar 40cm is wel erg gortig. Heeft daar ook iemand tips voor?
Je kunt ook een poortframe kopen. Dan heb je alle vrijheid in hoogte en gedeeltelijk in de breedte.

Losse tips:
Gebruik geen kozijn. Dat voegt nauwelijks iets toe. En zonder kozijn kan de poort beide kanten open. De deur naar buiten openslaan zorgt voor een ruimere doorgang. Officieel mag het niet altijd ivm het vrijhouden van je brandgang, maar als je midden in de brandgang staat met je motor kom je er ook niet langs.
Slijp eventueel de duimen van de scharnieren in de muur of kies een scharnier dat vlak op de muur kan. Daarmee bespaar je weer een paar cm.
Een poort uit 2 delen kan ook, dan heb je een normaal deel en een extra stuk voor als de motor er langs moet.
En bedenk vanaf welke kant je komt en plaats de scharnieren aan de binnenkant van de bocht. Als de deur niet 100% opent kom je anders de deur weer tegen in de bocht. Ook als de deur dicht waait of niet helemaal geopend is, kun je hem niet openduwen. (Of je moet je wiel er tegenaan zetten, wat met een motor lastiger is dan met een fiets)
Pagina: 1