Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamfield
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-05 20:34
Beste Tweakers,

Ik loop vast en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Terwijl ik muziek aan het luisteren was kreeg ik plotseling kleurrijke artifacts (afbeelding 1) op mijn beeldscherm voor zo'n twee minuten, waarna alle drie mijn beeldschermen ermee stopten.

Een update van het stuurprogramma maakte geen verschil voor de artifacts en een verse installatie na de DDU gebruikt te hebben ook niet.
Safe-mode geeft ook geen oplossing.

De GPU wordt niet weergegeven in OpenHardwareMonitor, maar wel in Device Management met een error 43.

Als ik opstart zijn er geen artifacts, maar net voor het booten van Windows begint het.

Soms na een aantal restarts en Safe-mode pogingen zijn de artifacts weg, maar heb ik nog steeds een maximale resolutie van 800x600 en maar één beeldscherm. (video 1)

Soms na een restart werkt het beeldscherm wel in 1080p en zijn er artifacts (afb 2)

Het gaat hier om een MSI NVIDIA RTX3070 op een Win11 machine.

Ik ben ten einde raad. Wie kan mij van nieuwe inzichten voorzien?
BIJLAGEN
Afb. 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfi5liOtbo2ojw8JwawsZMXSHes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKoLVTe1iZrbQGG944VxMf9g.png?f=fotoalbum_large

Afb. 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibu3ksEwZIGogVc398ngqbn-HfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DbWkhoBwF8QPaDsVD65CqGP.jpg?f=fotoalbum_large

Video 1
https://file.io/X13awbxHg4lr

Beste antwoord (via Hamfield op 14-10-2024 13:28)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klassiek voorbeeld van defect VRAM inderdaad. Vroeger was de oven nog een laatste redding met slechte solderingen, maar die tijd is ook wel voorbij gok ik zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kun je aangeven hoe de rest van de hardware er uit ziet en wat is de leeftijd van die onderdelen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamfield
Yaksa schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:35:
Kun je aangeven hoe de rest van de hardware er uit ziet en wat is de leeftijd van die onderdelen?
GPU: MSI 8GB D6 RTX 3070 Gaming X Trio (december 2020)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X (april 2020)
RAM: 4x Corsair Vengeance LPX 8GB 3200MHz (2x april 2020, 2x dec 2022)
MOBO: MSI B450 TOMAHAWK MAX (april 2020)
PSU: Sharkoon WPM600 Bronze (nov 2016)
SSD: Samsung Evo 970 1TB (?, <2j)

[ Voor 0% gewijzigd door Hamfield op 08-10-2024 18:47 . Reden: Foutje jaartal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Al 'ns een nieuw(ere) PSU geprobeerd?
Deze zou wel eens aan het einde van z'n latijn kunnen zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
error 43 is meestal 'te warm' , even met iets als HWMonitor or MSI Afterburner kijken wat de temp values zijn. Verklaard ook waarom pas na tijdje gebeurd.

De error betekend 'letterlijk' dat windows de driver heeft uitgeschakeld ivm een hardware issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:50
Gebeurt het ook met een Linux live versie om drivers en Windows uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamfield
Hell-Slave schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:50:
Gebeurt het ook met een Linux live versie om drivers en Windows uit te sluiten?
Dit is met Ubuntu 24.04. Alleen links en rechts zitten aangesloten, vandaar dat de middelste uit is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBh163qgK3XuPTpPkAwh2hDiYtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNyFkXJNZezBbK8HDZIigr6U.jpg?f=fotoalbum_large
graceful schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:56:
error 43 is meestal 'te warm' , even met iets als HWMonitor or MSI Afterburner kijken wat de temp values zijn. Verklaard ook waarom pas na tijdje gebeurd.

De error betekend 'letterlijk' dat windows de driver heeft uitgeschakeld ivm een hardware issue.
GPU staat er niet tussen bij HWMonitor, OpenHardwareMonitor of de ingebouwde monitor van de BIOS. Voelt ook fysiek niet warm aan en heb hem net een uur uit gehad.
Yaksa schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:49:
Al 'ns een nieuw(ere) PSU geprobeerd?
Deze zou wel eens aan het einde van z'n latijn kunnen zijn.
Heb geen nieuwe op de plank liggen. Mochten er geen andere oplossingen komen, probeer ik dat eens. Kan inderdaad na 8 jaar sowieso geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Powersupply problemen geven zover ik weet geen artifacts.
Kapotte videokaarten wel.
Je zou nog kunnen kijken of dat de videokaart te warm wordt en met een underclock (en undervolt) kunnen proberen of de boel dan nog wel wil werken, maar zeer waarschijnlijk is ie niet meer te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamfield
DannyXP1600 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:09:
Powersupply problemen geven zover ik weet geen artifacts.
Kapotte videokaarten wel.
Je zou nog kunnen kijken of dat de videokaart te warm wordt en met een underclock (en undervolt) kunnen proberen of de boel dan nog wel wil werken, maar zeer waarschijnlijk is ie niet meer te redden.
Undervolt en underclock lukt niet omdat MSI Afterburner de kaart niet detecteert.
Heb nog m'n andere PCIe slot geprobeerd, maar ook daar hetzelfde resultaat.
Wordt (na 4 jaar al!) een nieuwe kopen dus 8)7

Iemand enig idee wat hiervan de onderliggende oorzaak kan zijn? Voordat ik over 4 jaar weer in hetzelfde schuitje zit...

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hamfield schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:44:
Voelt ook fysiek niet warm aan en heb hem net een uur uit gehad.
Dat zegt niet alles, dat kan ook komen omdat het koelblok geen contact maakt met de GPU. Dan kan die GPU bij wijze van spreken gloeiend heet zijn en je voelt aan het koelblok niks. Je kan nog een ventilator op 100% vol op de GPU richten, met in het achterhoofd dat het koelblok dan dus niet zou functioneren om iets in die hoek te zoeken, als dat het zou zijn zou je bijvoorbeeld de koelpasta kunnen vervangen. Simpeler alternatief is een enkel scherm aansluiten, dan gaat het verbruik wat omlaag en daarmee ook de warmteproductie.

Maar als dat bij het opstarten al gebeurt is die kans klein. Koelpasta moet ook echt wel heel slecht zijn om een GPU bij idle-verbruik niet koel te houden.

Andere PSU gebruiken kan geen kwaad maar de kans ik klein dat dat de oorzaak is. Dit soort problemen is in de overgrote meerderheid van de gevallen een niet functionerende GPU: te heet, te instabiel (te lage spanning / te hoge clocks), of gewoon defect. Onderliggende oorzaak zal dan niet meer zijn dan botte pech.

[ Voor 31% gewijzigd door bwerg op 08-10-2024 23:17 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hamfield schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Undervolt en underclock lukt niet omdat MSI Afterburner de kaart niet detecteert.
Heb nog m'n andere PCIe slot geprobeerd, maar ook daar hetzelfde resultaat.
Wordt (na 4 jaar al!) een nieuwe kopen dus 8)7

Iemand enig idee wat hiervan de onderliggende oorzaak kan zijn? Voordat ik over 4 jaar weer in hetzelfde schuitje zit...

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!
Mogelijke oorzaken? Precies pech hebben. Of te warm worden, bijvoorbeeld omdat koelpasta niet goed meer is of ertussenuit gelopen is, of dat de kaart zo ver doorhangt dat de kaart krom trekt en koelblok niet goed meer raakt. Bepaalde merken kaarten hebben eerder last van uitgedroogde koelpasta of een pump out, door het merk of type koelpasta dat gebruikt is. Sommige andere merken gebruiken geen pasta meer, maar thermal pads. Bij een nieuwe videokaart uitzoeken zou ik op zoek gaan eentje met thermal pads.

Sowieso kan doorhangen een probleem zijn, niet alleen voor niet rakende koelblokken, maar dat verbindingen in het pcb uiteindelijk breken.

Je zou overigens nog even de videokaart in een ander systeem kunnen zetten om te testen of ie dan hetzelfde doet en de videokaart uit dat andere systeem in de jouwe om te kijken of je systeem dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-03 16:00
Videokaart geheugen errors zo te zien.
Niet veel wat je zelf zou kunnen fiksen, helaas….
Wellicht even kijken of je een techneut kan vinden hier op Tweakers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klassiek voorbeeld van defect VRAM inderdaad. Vroeger was de oven nog een laatste redding met slechte solderingen, maar die tijd is ook wel voorbij gok ik zo.
Pagina: 1