Is Belgisch nieuws niet interessant genoeg voor de redactie?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.720 views

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:57
De voorbije 2 dagen zijn verschillende sites van de Belgische overheid gebukt gegaan onder DDOS aanvallen. Zowel federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke sites waren hier het slachtoffer van. Op Tweakers wordt dit echter doodgezwegen.
In tegenstelling van zulk een grote aanval merk ik wel dat bijna elk kleine hapering aan een Nederlandse site binnen de paar uur op de frontpage staat.
Is hier een reden voor? Bij mijn weten hoort België toch nog altijd bij het doelpubliek van Tweakers?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:55

Hayte

Nieuwsredacteur
Mortis__Rigor schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:52:
De voorbije 2 dagen zijn verschillende sites van de Belgische overheid gebukt gegaan onder DDOS aanvallen. Zowel federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke sites waren hier het slachtoffer van. Op Tweakers wordt dit echter doodgezwegen.
In tegenstelling van zulk een grote aanval merk ik wel dat bijna elk kleine hapering aan een Nederlandse site binnen de paar uur op de frontpage staat.
Is hier een reden voor? Bij mijn weten hoort België toch nog altijd bij het doelpubliek van Tweakers?
Die hebben we zeker voorbij zien komen, maar daar hebben we vooralsnog bewust nog geen artikel over geschreven. Het waren vooral websites waar de gemiddelde inwoner nauwelijks op komt en ook websites die niet 'cruciaal' zijn. Ik zou het niet eens doorhebben als de site van mijn gemeente een week offline is, maar de NS-reisplanner, iDeal, mijn bank, zelfs een 'nice-to-have'-dienst als Netflix of PSN heeft meer impact op mijn leven dan de site van mijn gemeente. Daarom vind ik het relevanter en belangrijker om een bericht over bijvoorbeeld een NS- of bankstoring eerder/sneller mee te pakken, maar heeft een aanval op een gemeentesite voor mij minder prioriteit. Overigens duurden de storingen voor zover ik begrijp ook niet heel erg lang.

Daar komt bij dat DDOS-aanvallen niet zo heel ingewikkeld zijn, en het doel van de aanvallers juist is om angst te zaaien. Als ik er een artikel over zou publiceren, dan zou dat alleen kunnen bijdragen aan het doel van de aanvallers. Terwijl de daadwerkelijke impact, zoals ik al beschreef, niet heel groot is. Als ze straks een andere dienst aan zouden vallen, die wél/meer impact heeft, dan zouden we daar wel aandacht aan kunnen besteden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
De aanvallen hebben 2 dagen geduurd en vinden plaats in de week voor de gemeentelijke en provinciale verkiezingen. Als een site van de gemeente plat ligt, heeft dat wel degelijk impact als we een afspraak willen maken, attesten en uittreksel willen opvragen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:28:
De aanvallen hebben 2 dagen geduurd en vinden plaats in de week voor de gemeentelijke en provinciale verkiezingen. Als een site van de gemeente plat ligt, heeft dat wel degelijk impact als we een afspraak willen maken, attesten en uittreksel willen opvragen, ...
Nou ja, de aanval duurde twee dagen, verspreid over verschillende sites, ja. Individuele sites waren, naar wat ik begrijp, niet langer dan een paar uur offline.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27
Er is hier al vaker aangekaart dat Belgisch nieuws onderbelicht en vaak vergeten wordt.

Ook de websites van Belgische havens (oa Antwerpen-Zeebrugge, een van de grootste havens in EU) werden aangevallen, blijkbaar zijn de Nederlandse havens belangrijker?
nieuws: Pro-Russische groep viel websites Nederlandse havens aan met ddos-aan...

Ik zie veel mogelijkheden op een technische website als Tweakers:
- onderscheid jullie van en counter het non-technisch nieuws dat vaak de bal mis slaat over dergelijke zeer technische onderwerpen
- Een ietwat uitgebreider artikel over hoe deze aanvallen in zijn werk gaan (gaan de websites plat of worden de verbindingen verzadigd)
- Welke affected services zijn bereikbaar via Belnet en hoe is hun beveiliging hiertegen?
- Contacteer de hackers en ondervraag hen technisch (
- Onderzoek/beschrijf hoe het elektronisch systeem voor de verkiezingen in elkaar zit in België

[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 09-10-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
BlackShadow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:51:
Ook de websites van Belgische havens (oa Antwerpen-Zeebrugge, een van de grootste havens in EU) werden aangevallen, blijkbaar zijn de Nederlandse havens belangrijker?
nieuws: Pro-Russische groep viel websites Nederlandse havens aan met ddos-aan...
Ik had dat artikel nu ook niet geschreven :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
Mijn vraag is dan ook gericht aan de Tweakers redactie. Niet aan 1 journalist. Ik mag toch hopen dat jullie algemene richtlijnen hebben.

Maar het toont wel mooi aan dat jullie dubbele standaarden hanteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
En dan vooral weten dat tweakers onderdeel is van dpg media... een Belgisch bedrijf...

Edit typo: dog > dpg

[ Voor 14% gewijzigd door Lt.Mitchell op 09-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:55:
[...]
Dat lijkt me dan weer een beetje naar boven afgerond, maar wie weet is je vraag voldoende zodat ze op de redactie hun kalibratie een beetje anders afstellen :) Ze hebben (gelukkig) ook uiteindelijk een bericht over StopKillingGames geplaatst.

En je kunt natuurlijk ook altijd zelf een artikel schrijven als gast auteur :P

Complimentje?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, ik denk dat de meeste mensen van de redactie Nederlands zijn en dan is dat logisch. Een Vlaams persoon op de recactie zou dan helpen, (Niet Belgisch, want nieuws uit Wallonie brengen de Vlaamse kranten niet eens ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackShadow
Lt.Mitchell schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:00:
En dan vooral weten dat tweakers onderdeel is van dog media... een Belgisch bedrijf...
Ze maken/maakten zelfs reclame op de Vlaamse radio, als ik me niet vergis zelfs met een Vlaams accent.
Martijn.C.V schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Dat lijkt me dan weer een beetje naar boven afgerond, maar wie weet is je vraag voldoende zodat ze op de redactie hun kalibratie een beetje anders afstellen :) Ze hebben (gelukkig) ook uiteindelijk een bericht over StopKillingGames geplaatst.

En je kunt natuurlijk ook altijd zelf een artikel schrijven als gast auteur :P
Dit is helaas absoluut niet de eerste keer dat er opmerkingen komen dat Belgisch nieuws onderbelicht wordt.
Er komt regelmatig reclame verpakt als "nieuws", met veel minder impact voor de gemiddelde mens, voorbij en hier is het excuus dat het plat liggen van overheidswebsites in België "geen inpakt heeft op zijn leven", aldus 1 redacteur. Komaan, dat is er toch over.

Dat er documenten en paspoorten in orde moeten zijn om uberhaupt te kunnen stemmen, daar wordt compleet aan voorbij gegaan. Mijn vorig bericht wordt voor 90% genegeerd/niet op gereageerd, enkel dat "hij" dat artikel over de NL havens zelf ook niet zou geschreven hebben.

Dat is een professionele redactie onwaardig.

[ Voor 29% gewijzigd door BlackShadow op 09-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Mijn vraag is dan ook gericht aan de Tweakers redactie. Niet aan 1 journalist. Ik mag toch hopen dat jullie algemene richtlijnen hebben.

Ons werk is mensenwerk en is in de praktijk onmogelijk om volledig in algemene richtlijnen samen te vatten. Het kan daardoor zijn dat collega's in gevallen daar verschillende keuzes in maken, ja. Het kan voorkomen dat er achteraf gesprekken plaatsvinden en dat daaruit geconcludeerd wordt dat we dergelijke berichten in de toekomst niet meer willen plaatsen, ja. Dat kan je zien als dubbele standaarden, ik noem dat reflectie en ontwikkeling. België en Belgisch nieuws blijft voor ons belangrijk, en blijven we ook brengen.

Deze DDOS-aanvallen zijn voor ons geen nieuws, omdat de impact gering is en het doel vooral aandacht en angst zaaien is. Daarom publiceren we er niet over, dat heeft niks met België te maken. Als Nederland morgen aan de beurt is, dan blijf ik hetzelfde zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:08:
Tja, ik denk dat de meeste mensen van de redactie Nederlands zijn en dan is dat logisch. Een Vlaams persoon op de recactie zou dan helpen, (Niet Belgisch, want nieuws uit Wallonie brengen de Vlaamse kranten niet eens ;) )
Die zijn er dan ook, maar werken volgens mij op freelance basis voor Tweakers en (volgens mij) alleen wanneer er niemand op de redactie zit. Jay Stout is bijvoorbeeld een Vlaamse redacteur voor Tweakers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
BlackShadow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:09:
Dat er documenten en paspoorten in orde moeten zijn om uberhaupt te kunnen stemmen, daar wordt compleet aan voorbij gegaan. Mijn vorig bericht wordt voor 90% genegeerd/niet op gereageerd, enkel dat "hij" dat artikel over de NL havens zelf ook niet zou geschreven hebben.

Dat is een professionele redactie onwaardig.
En die documenten en paspoorten kunnen nog steeds in orde gemaakt worden, aangezien de storing max een paar uur heeft geduurd. Nogmaals, de daadwerkelijke impact is gering. Om nog op je laatste reactie te reageren; hoeveel professionele redacties ken je waarin je op deze manier, in het openbaar, kan communiceren met individuele redacteuren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

En die documenten en paspoorten kunnen nog steeds in orde gemaakt worden, aangezien de storing max een paar uur heeft geduurd. Nogmaals, de daadwerkelijke impact is gering.
Maar over een storing bij een Nederlandse bank die een paar uur duurt worden 2 artikels over geschreven? Daar zou ik ook bij kunnen zeggen dat de impact dan gering is.

Dit was nu ook maar 1 voorbeeld. Ik heb de voorbije weken nog zaken opgemerkt dat Belgisch nieuws genegeerd wordt, maar dat soortgelijk Nederlands binnen de 2 uur online staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Mortis__Rigor op 09-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Maar over een storing bij een Nederlandse bank die een paar uur duurt worden 2 artikels over geschreven? Daar zou ik ook bij kunnen zeggen dat de impact dan gering is.

Dit was nu ook maar 1 voorbeeld. Ik heb de voorbije weken nog zaken opgemerkt dat Belgisch nieuws genegeerd wordt, maar dat soortgelijk Nederlands binnen de 2 uur online staat.
Bij een bankstoring schrijven we inderdaad één artikel, of het nou een Nederlandse of Belgische bank is, maakt niet uit. Een bankstoring heeft een grotere impact hebben dan ddos'jes bij gemeentelijke websites, ja. En je mag ons altijd Belgisch nieuws tippen natuurlijk, om er zeker van te zijn dat het op ons netvlies staat :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Maar is dat dan een probleem? Tweakers is van origine Nederlands, ook al zijn ze overgenomen door het Vlaamse DPG, de hele redactie zit in Nederland.
Dat betekent automatisch dat nieuws uit Nederland vanzelf bij de redactie aan komt zwerven, en nieuws uit België niet zo gauw, maw zonder tips van gebruikers zullen ze die sneller missen.

Ik vind zelf als Nederlander juist dat er wel érg veel berichten over Belgische internet/telefoonproviders gepost worden die mij een worst kunnen wezen.

Als je het heel lomp/zwart-wit gaat stellen dan kan ik mij niet anders voorstellen dan dat er meer Nederlanders dan Belgen aanwezig zijn en dat als die keuze gemaakt zou worden inderdaad Nederlands nieuws belangrijker zou zijn, maar van wat ik vanuit Nederland zie is dat absoluut niet het geval. Tweakers is een nieuwssite over tech, 2/3e van de artikelen hebben niks met Nederland of België te maken en de 1/3e die dat wel doet heeft vaak de username van een Tweakers-gebruiker erbij staan die deze tip heeft doorgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Uiteraars zullen er meer Nederlanders lanfskomen op Tweakers dan Vlamingen, er zijn ook 2,6 maal zoveel Nederlanders. Een goede balans vinden is uiteraard niet eenvoudig.

Nu neem ik aan dat de redactie niet gewoon naar de radio luistert voor algemeen nieuws, maar dat zij, net zoals alle andere redacties onder DPG, feeds binnen krijgen waarin zowel nationaal als internationaal nieuws zal zitten. Zoals de redactie aangeeft waren ze zich wel bewust van dit nieuws, maar hebben ze er expliciet voor gekozen om het niet te brengen.

Zelf vind ik dat spijtig want dit is geen klein bericht, Ondanks dat de getroffen sites misschien niet de belangrijkste zijn voor de gemiddelde Belg, is het doel erachter toch ook niet onbelangrijk gegeven dat we Zondag weeral maar eens naar de stembus mogen gaan en toont het aan dat we nog veel infrastructuur hebben die niet goed beschermd is tegen dit soort aanvallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13
Ik vind zelf als Nederlander juist dat er wel érg veel berichten over Belgische internet/telefoonproviders gepost worden die mij een worst kunnen wezen.
De vele berichten over problemen met Nederlandse banken kunnen mij ook worst wezen, maar ik lees ze dan ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Blokker_1999 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:28:
Zelf vind ik dat spijtig want dit is geen klein bericht, Ondanks dat de getroffen sites misschien niet de belangrijkste zijn voor de gemiddelde Belg, is het doel erachter toch ook niet onbelangrijk gegeven dat we Zondag weeral maar eens naar de stembus mogen gaan en toont het aan dat we nog veel infrastructuur hebben die niet goed beschermd is tegen dit soort aanvallen.
Dit is dus precies waarom ik voorzichtigheid pleit als het gaat om het schenken van aandacht aan deze onderwerpen. Het ddos'en van een gemeentelijke website heeft niet zoveel te maken met de veiligheid van de verkiezingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Dit is dus precies waarom ik voorzichtigheid pleit als het gaat om het schenken van aandacht aan deze onderwerpen. Het ddos'en van een gemeentelijke website heeft niet zoveel te maken met de veiligheid van de verkiezingen :)
En dat is net het gedeelte dat jullie als techsite kan onderscheiden door dit duidelijk te beschrijven met correcte informatie ipv te negeren dat Belgische overheidssites nu al 3 dagen geddossed worden. En daar dan misschien ook te beschrijven hoe de veiligheid bij de verkiezingen en bij de stemcomputers in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Het is al meermaals aangehaald in dit topic dat het niet enkel om gemeentelijke websites gaat. Hier kan een enorm interessant technisch artikel uit komen als je die bril eindelijk eens af doet en je je wat verder zou inlezen. Ik heb reeds een voorzet gegeven.

Zo ligt ook de website van de haven van Luik op dit moment nog volledig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
BlackShadow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Het is al meermaals aangehaald in dit topic dat het niet enkel om gemeentelijke websites gaat. Hier kan een enorm interessant technisch artikel uit komen als je die bril eindelijk eens af doet en je je wat verder zou inlezen. Ik heb reeds een voorzet gegeven.

Zo ligt ook de website van de haven van Luik op dit moment nog volledig uit.
Ook de website van de haven van Luik zie ik niet als een cruciale website, zolang de haven zelf nog gewoon werkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:00

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Ook de website van de haven van Luik zie ik niet als een cruciale website, zolang de haven zelf nog gewoon werkt.
- knip -

Niet constructieve en onvriendelijke aanval verwijderd

Ipv dat je constant in de verdediging gaat waarom jij/er bepaalde keuzes worden gemaakt, kun je ook dit signaal verwerken en dit intern bespreken.

Ik ben niet eens Belgisch en ik vind dat ze een punt hebben.

- knip -

Niet constructieve flame verwijderd

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 09-10-2024 12:50 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

- knip -
Ipv dat je constant in de verdediging gaat waarom jij/er bepaalde keuzes worden gemaakt, kun je ook dit signaal verwerken en dit intern bespreken.

Ik ben niet eens Belgisch en ik vind dat ze een punt hebben.

- knip -
Je zou ook gewoon het gegeven antwoord kunnen, nee moeten, accepteren. Volgens mij is dat antwoord klip en klaar. Elke keer weer gelijksoortigevoorbeelden aanbrengen die hetzelfde antwoord op leveren is ook niet echt constructief. Dat is ook om te huilen

Ergo, het antwoord is gegeven en leer daar mee leven en negeer het verder

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 09-10-2024 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42
Denk dat het toch goed is om hier lijn in te trekken.

Over de afgelopen tijd lijken DDOS aanvallen toch wel nieuws te zijn waarbij het argument over impact niet echt op gaat want deze sites hebben ook niet echt mega impact:

Algemene BE overheid site: nieuws: Belgische overheidssites waren deels offline door ddos-aanval
Kamer van Volksvertegenwoordigers: nieuws: Website Belgische overheid afgelopen weekend getroffen door ddos-aanv...
Internet Archive: nieuws: Internet Archive heeft al dagen last van ddos-aanvallen
Random Russische Telegram nerd voert ddos uit: nieuws: Pro-Russische groep viel websites Nederlandse havens aan met ddos-aan...

Denk dat het wel goed is om het signaal mee te nemen. Ben het wel eens dat de reactie wat belerend overkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
RCBL schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Ergo, het antwoord is gegeven en leer daar mee leven en negeer het verder
Moest het antwoord dan consequent toegepast worden, zou het geen probleem zijn. De ns reisplanner lijkt me ook geen cruciale tool te zijn. De treinen rijden nog altijd en de gebruiker heeft alternatieve manieren om aan zijn info te geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In 1830 moest en zou België zich afscheiden van Nederland en zelfstandig verder gaan en ipv zelf iets te maken willen ze toch onze Nederlandse Tweakers koloniseren.

En niet roepen dat ze dezelfde taal spreken en daarom hier welkom zijn want dan wil ik ook het nieuws uit alle andere Nederlands talige landen lezen zoals Suriname ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Moest het antwoord dan consequent toegepast worden, zou het geen probleem zijn. De ns reisplanner lijkt me ook geen cruciale tool te zijn. De treinen rijden nog altijd en de gebruiker heeft alternatieve manieren om aan zijn info te geraken.
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:17:
[...]
Het waren vooral websites waar de gemiddelde inwoner nauwelijks op komt en ook websites die niet 'cruciaal' zijn. Ik zou het niet eens doorhebben als de site van mijn gemeente een week offline is, maar de NS-reisplanner, iDeal, mijn bank, zelfs een 'nice-to-have'-dienst als Netflix of PSN heeft meer impact op mijn leven dan de site van mijn gemeente. Daarom vind ik het relevanter en belangrijker om een bericht over bijvoorbeeld een NS- of bankstoring eerder/sneller mee te pakken, maar heeft een aanval op een gemeentesite voor mij minder prioriteit.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

De treinen rijden nog, ja, maar de NS Reisplanner is toch wel een verdomd handige tool om te weten welke treinen waar rijden. Je kan inderdaad naar het station gaan en vanaf daar je route plannen, maar de Reisplanner is toch wel een flink stukje handiger. Daarnaast konden we in ons artikel ook aangeven dat alternatieven, zoals 9292 wel werken. Het publiceren van dat artikel is een stuk beter te verdedigen dan schrijven dat de haven van Luik offline is, terwijl de gemiddelde consument die site nooit gebruikt en ook nooit nodig heeft.

Maar nogmaals, wat hier ook meeweegt is dat de sites offline zijn gehaald door een groep die belang heeft bij aandacht, terwijl hun acties minieme consequenties hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:00:
In 1830 moest en zou België zich afscheiden van Nederland en zelfstandig verder gaan en ipv zelf iets te maken willen ze toch onze Nederlandse Tweakers koloniseren.

En niet roepen dat ze dezelfde taal spreken en daarom hier welkom zijn want dan wil ik ook het nieuws uit alle andere Nederlands talige landen lezen zoals Suriname ect.
Waar slaat dit op?
Maakt Tweakers dan ook actief reclame in Suriname?
Je weet ongetwijfeld dat Belgie/Vlaanderen mijlenver voor loopt op vlak van tijdschriften, kranten en hun online varianten tegenover NL?
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

De treinen rijden nog, ja, maar de NS Reisplanner is toch wel een verdomd handige tool om te weten welke treinen waar rijden. Je kan inderdaad naar het station gaan en vanaf daar je route plannen, maar de Reisplanner is toch wel een flink stukje handiger. Daarnaast konden we in ons artikel ook aangeven dat alternatieven, zoals 9292 wel werken. Het publiceren van dat artikel is een stuk beter te verdedigen dan schrijven dat de haven van Luik offline is, terwijl de gemiddelde consument die site nooit gebruikt en ook nooit nodig heeft.

Maar nogmaals, wat hier ook meeweegt is dat de sites offline zijn gehaald door een groep die belang heeft bij aandacht, terwijl hun acties minieme consequenties hebben.
Net als de website van je gemeente waar je online een afspraak (zij hebben hier een verdomd handige tool voor ontwikkeld) voor je rijbewijs, allerlei attesten, eID,... moet maken tegenwoordig. Dat is ook een flink stuk handiger.

[ Voor 53% gewijzigd door BlackShadow op 09-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tot nader order even dicht gezien het gedrag van sommigen in dit topic.

[ Voor 45% gewijzigd door Bor op 09-10-2024 12:37 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

En weer open. Ik heb een aantal reacties waarin onvriendelijk werd gereageerd aangepast en enkelen helaas moeten verwijderen. Feedback is welkom mits netjes en opbouwend gebracht. Wanneer je een reactie ziet die niet wenselijk is kan je de rapporteerknop gebruiken i.p.v. in het topic er op in te gaan zoals meerdere malen is gebeurd.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
Verwijderd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:00:

En deze mentaliteit is net hetgeen mij stoort. Tweakers zegt zelf dat het Belgisch publiek belangrijk voor ze is. Maar toch merk je dat ze Belgisch nieuws met een andere bril bekijken en soortgelijk nieuws minder publiceren.

Als ze zouden zeggen dat ze hun alleen richten op het Nederlandse publiek, zou ik er ook geen probleem van maken.

PS ik tip regelmatig de redactie met Belgisch nieuws en merk zo de verschillen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinierius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
In dezelfde gedachte zou ik het ook appreciëren om artikels die niet voor Belgen van toepassing zijn als dusdanig te betitelen. Bijvoorbeeld artikels betreffende overheidssubsidies mogen in de titel al vermelden dat dit over subsidies in Nederland gaan. Omgekeerd zullen artikels die nu over België gaan dit doorgaans wel aangeven heb ik de indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Martinierius schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:25:
In dezelfde gedachte zou ik het ook appreciëren om artikels die niet voor Belgen van toepassing zijn als dusdanig te betitelen. Bijvoorbeeld artikels betreffende overheidssubsidies mogen in de titel al vermelden dat dit over subsidies in Nederland gaan. Omgekeerd zullen artikels die nu over België gaan dit doorgaans wel aangeven heb ik de indruk.
Dat klopt inderdaad, NL nieuws wordt eerder algemeen verwoord en het is niet altijd even duidelijk voor Belgen dat het over NL wetgeving gaat. Als het over België gaat wordt het inderdaad meestal benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dat is toch meestal ook gewoon zo?
nieuws: Nederlandse overheid vernieuwt campagne 'Laat je niet interneppen'
nieuws: Onderzoek Nederlandse politie leidt tot arrestatie beheerders darkweb...
nieuws: Nederlandse overheid verleent weer subsidie voor tweedehands elektris...

De meeste artikelen staat gewoon in de titel dat het specifiek over Nederland gaat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Ons werk is mensenwerk en is in de praktijk onmogelijk om volledig in algemene richtlijnen samen te vatten. Het kan daardoor zijn dat collega's in gevallen daar verschillende keuzes in maken, ja. Het kan voorkomen dat er achteraf gesprekken plaatsvinden en dat daaruit geconcludeerd wordt dat we dergelijke berichten in de toekomst niet meer willen plaatsen, ja. Dat kan je zien als dubbele standaarden, ik noem dat reflectie en ontwikkeling. België en Belgisch nieuws blijft voor ons belangrijk, en blijven we ook brengen.

Deze DDOS-aanvallen zijn voor ons geen nieuws, omdat de impact gering is en het doel vooral aandacht en angst zaaien is. Daarom publiceren we er niet over, dat heeft niks met België te maken. Als Nederland morgen aan de beurt is, dan blijf ik hetzelfde zeggen.
Is uw reactie iets waar de hele redactie achter staat?

Want ik vind ze uitermate arrogant en denigrerend en het toont nog maar eens hoe diep tweakers.net gezonken is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36

Patriot

Fulltime #whatpulsert

680x0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Is uw reactie iets waar de hele redactie achter staat?

Want ik vind ze uitermate arrogant en denigrerend en het toont nog maar eens hoe diep tweakers.net gezonken is...
Wat is er volgens jou denigrerend en arrogant aan de redactionele keuze om minder tot geen aandacht te schenken aan dit soort gevallen, waar de maatschappelijke impact relatief gering is en waar die aandacht juist het doel is van de actie en je dit dus in feite aanwakkert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:17:
[...]

Die hebben we zeker voorbij zien komen, maar daar hebben we vooralsnog bewust nog geen artikel over geschreven. Het waren vooral websites waar de gemiddelde inwoner nauwelijks op komt en ook websites die niet 'cruciaal' zijn. Ik zou het niet eens doorhebben als de site van mijn gemeente een week offline is, maar de NS-reisplanner, iDeal, mijn bank, zelfs een 'nice-to-have'-dienst als Netflix of PSN heeft meer impact op mijn leven dan de site van mijn gemeente. Daarom vind ik het relevanter en belangrijker om een bericht over bijvoorbeeld een NS- of bankstoring eerder/sneller mee te pakken, maar heeft een aanval op een gemeentesite voor mij minder prioriteit. Overigens duurden de storingen voor zover ik begrijp ook niet heel erg lang.

Daar komt bij dat DDOS-aanvallen niet zo heel ingewikkeld zijn, en het doel van de aanvallers juist is om angst te zaaien. Als ik er een artikel over zou publiceren, dan zou dat alleen kunnen bijdragen aan het doel van de aanvallers. Terwijl de daadwerkelijke impact, zoals ik al beschreef, niet heel groot is. Als ze straks een andere dienst aan zouden vallen, die wél/meer impact heeft, dan zouden we daar wel aandacht aan kunnen besteden.
Ik vind Belgisch nieuws ook niet zo super boeiend. Ik denk dat de verhouding Belg / Nederlander heel laag is. Maar de reden die je hier geeft vind ik wel een drogreden. Er komen vaak genoeg artikelen voorbij waarbij je denkt, is dit nu nieuws waardig? Dan denk ik, een DDOS op verschillende (ook al zijn het vrijwel niet gebruikte) Belgische overheidssites bieden veel meer waarde.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16
Gaat ook op voor Belgische artikelen, een greep van september:

nieuws: Moba Pokémon Unite stopt vanaf 30 november 2025 in België en Nederland
nieuws: Belgische Innoptus Solar Team wint voor het eerst Zuid-Afrikaanse zon...
nieuws: Aantal EV's in België stijgt in een jaar met 83,2 procent

Overigens vind ik dit topic wel een beetje spijkers op laag water zoeken hoor. Volgens mij hebben we momenteel wel grotere problemen in de wereld dan de verhouding NL - BE nieuwsartikelen. Op deze manier kan je je over alles wel achtergesteld voelen.

Maar goed, even feitelijk: als ik in het zoekveld bij nieuws "België" in tik krijg ik 1873 artikelen naar voren en op pagina 1 alleen al 12 artikelen t/m september.
Tik in "Nederland" in dan krijg ik 5043 artikelen naar voren en op pagina 1: 43 artikelen t/m steptember.

Ik heb geen idee hoe de verhouding Nederlandse - Belgische users is op Tweakers, maar dit lijkt me representatief en bovendien is het aantal artikelen ook aardig in verhouding?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

ik vind dat er hier nogal wat waardeoordelen aan hangen,en ik niet echt een duidelijke richtlijn in bespeur.
de sites offline zijn gehaald door een groep die belang heeft bij aandacht
Mmm maakt dat het nou daadwerkelijk anders als de reisplanner gehacked zou zijn door een groep die aandacht wil, ipv een onbekende partij? qua redactie kan je de aandacht naar de "slachtoffers" laten uitgaan en niet naar de daders.
(ja hypothetisch snap dat dat niet is gebeurd)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.dutchitchanne...s-met-20-procent-gestegen

Een DDoS is eigenlijk geen nieuws.

Het is hooguit interessant als het een nieuwe techniek is of als brevet van incompetentie van de IT organisatie. Maar er is niemand in de IT die daar van opkijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Mortis__Rigor schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

En deze mentaliteit is net hetgeen mij stoort. Tweakers zegt zelf dat het Belgisch publiek belangrijk voor ze is. Maar toch merk je dat ze Belgisch nieuws met een andere bril bekijken en soortgelijk nieuws minder publiceren.

Als ze zouden zeggen dat ze hun alleen richten op het Nederlandse publiek, zou ik er ook geen probleem van maken.

PS ik tip regelmatig de redactie met Belgisch nieuws en merk zo de verschillen op.
Dit is in ieder geval wel een signaal dat ik in dit topic lees, niet alleen van jou, ook van anderen. Dit is niet hoe het moet zijn. Ik zal het bij onze volgende vergadering ter sprake brengen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Misschien toch eens tijd om een Vlaamse journalist in jullie equipe te nemen.
Als jullie dit afdoen als een onbelangrijk iets zijn compleet fout.

Het zijn bijna verkiezingen. Vele mensen hebben dan attesten nodig, een volmacht, en die dingen kan je enkel in het stadhuis doen, meestal na een afspraak te maken via de stadswebsite.

Los daarvan is het toch minstens nieuwswaardig dat buitenlandse mogendheden actueel onze infrastructuur saboteren?
Een DDoS is inderdaad geen breaking news, maar het feit dat onze sites hier blijkbaar niet goed tegen beveiligd zijn vind ik ook al belangrijk nieuws. Maar goed...

Ik heb het ook al zo vaak aangebracht.
Bij storingen van banken wordt amper gemeld of dit over de NL of BE tak gaat.

Maar goed, we kennen onze plaats op den duur.
In de onderste la. (tenzij het is om advertenties aan te tonen)

[ Voor 10% gewijzigd door cadsite op 09-10-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
mrc4nl schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:08:
ik vind dat er hier nogal wat waardeoordelen aan hangen,en ik niet echt een duidelijke richtlijn in bespeur.
Dat begrijp ik, maar ons werk is ook lastig om duidelijke richtlijnen samen te vatten :) Het blijft mensenwerk, je kan er geen if this then that-achtige diagram van maken. We proberen bij storingsnieuws en dergelijken ook zoveel mogelijk te kijken naar de impact voor consumenten. En een op consumenten gerichte dienst is daarbij voor ons belangrijker dan de website van een industriële haven. Als die haven compleet plat zou komen te liggen door de ddos-aanval, dan zou dat nieuws voor ons kunnen zijn. Maar als alles werkt zoals normaal, dan is dat voor ons geen nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Dat begrijp ik, maar ons werk is ook lastig om duidelijke richtlijnen samen te vatten :) Het blijft mensenwerk, je kan er geen if this then that-achtige diagram van maken. We proberen bij storingsnieuws en dergelijken ook zoveel mogelijk te kijken naar de impact voor consumenten. En een op consumenten gerichte dienst is daarbij voor ons belangrijker dan de website van een industriële haven. Als die haven compleet plat zou komen te liggen door de ddos-aanval, dan zou dat nieuws voor ons kunnen zijn. Maar als alles werkt zoals normaal, dan is dat voor ons geen nieuws.
Dat heb je nu al een aantal keer gezegd, maar de realiteit is dat er in het verleden (vorig jaar) wel al over gerapporteerd werd. Zoals eerder aangehaald, een DDOS aanval door dezelfde hackersgroep op NL havens werd wel over gerapporteerd, daar was ook geen impact op de havenwerkzaamheden.

We spreken hier over een reeks aanvallen die nu al 3 dagen duren, waar ook verschillende haven websites plat liggen en waar totaal niet over gerapporteerd wordt: IF $haven == NL THEN frontpage() ELSEIF ignore() ENDIF

Feit dat over dit voorbeeld zo wordt gedebatteerd door een aantal mensen toont dat er in algemeenheid iets schort en Tweakers in eigen boezem moet kijken, fixeer je zo niet op enkel dit voorbeeld.

Ik kom naar Tweakers om een technische uiteenzetting te krijgen over deze aanvallen, de aanzet is door mij al meermaals gegeven waar de nieuwswaarde voor Tweakers kan liggen. Klakkeloos een artikel van HLN overnemen is inderdaad weinig nieuwswaardig op dit platform, maak het nieuwswaardig en onderscheid jullie van de rest als tech-nieuws website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExitDust
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 16:20
Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Is de redactie van Tweakers opgebouwd uit zowel vlamingen als nederlanders? Want ik kan me wel voorstellen dat iets voor ons nederlanders misschien triviaal is, voor vlamingen misschien wel veel zwaarder weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Het gaat niet enkel over 'zwaarder wegen', maar gewoon kennis.
Een site van een stad/gemeente die plat ligt wordt hier afgedaan als triviaal nieuws terwijl dit, zeker vlak voor de verkiezingen, echt wel hinder geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij is hier in het verleden al een discussie over geweest. Toen was de conclusie dat als het wel België betrof (of Belgische overheid, weet niet meer exact), dat dit duidelijk in de titel komt, wanneer dat niet zo is, is het niet Belgisch.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 09-10-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:35:
Tja, transacties bij een bank kunnen ook gewoon doorgaan wanneer je naar een kantoor van een bank gaat als er een storing met de app is (de storing voor de app kan net zo goed iets specifieks zijn waardoor de app niet werkt, immers). Dan ook maar geen bankstoringen meer melden? Ik vind dit dus wel een slechte vergelijking/argumentatie.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 09-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hayte schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:47:
Bij een bankstoring schrijven we inderdaad één artikel, of het nou een Nederlandse of Belgische bank is, maakt niet uit. Een bankstoring heeft een grotere impact hebben dan ddos'jes bij gemeentelijke websites, ja. En je mag ons altijd Belgisch nieuws tippen natuurlijk, om er zeker van te zijn dat het op ons netvlies staat :)
De ASN, SNS en RegioBank zitten alle drie op dezelfde infrastructuur, als de ene dus storing heeft, kun je vergif erop innemen dat de anderen ook storing hebben. Het wordt trouw ook elke keer gemeld in de reacties van de betreffende bank waar dan het artikel over aangemaakt is. Maar toch zijn er soms wel degelijk twee artikelen:
nieuws: ASN Bank heeft storing: website en betaaldiensten tijdelijk niet besc...
vs
nieuws: SNS Bank heeft last van storing waardoor app en internetbankieren nie... op dezelfde dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Doe eens niet zo moeilijk joh.

Tweakers is nog altijd ontstaan in Nederland, de redactie is grotendeels Nederlands en er zijn meer Nederlandse gebruikers dan Belgische gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BFmango schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:25:
Doe eens niet zo moeilijk joh.

Tweakers is nog altijd ontstaan in Nederland, de redactie is grotendeels Nederlands en er zijn meer Nederlandse gebruikers dan Belgische gebruikers.
Beetje erg zwart-wit, op deze manier, vind je ook niet? :? Waar iets ontstaan is, zou geen reden moeten zijn om Belgisch nieuws te vermelden. Bij het NOS of RTL journaal verwacht je toch ook niet enkel Nederlands nieuws, of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Wat een totale nondiscussie. Tweakers is een Nederlands platform dat in overgrote mate door Nederlanders gebruikt wordt.
Ik vind dat er zelfs te veel aandacht aan Belgisch nieuws besteed wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13
BertVK schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:29:
Wat een totale nondiscussie. Tweakers is een Nederlands platform dat in overgrote mate door Nederlanders gebruikt wordt.
Tweakers is een Belgisch platform. Eigenaar DPG Media is Belgisch.
Inderdaad ooit opgericht in Nederland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Tweakers is een nederlandsTALIG platform, het is ook tweakers.net, waarnaar zowel tweakers.nl als tweakers.be doorlinken.

Meer aandacht voor NL dan BE is een geldige klacht (ik kom uit NL overigens) en komt voornamelijk door een volledig NL redactie denk ik. Voor mij geen bezwaar als er meer BE nieuws zou komen, maar misschien wel goed om zaken die maar voor 1 land gelden wel meteen duidelijk te maken welk land het om gaat. Dan kan iedereen zelf kiezen of ze het lezen ja of nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Er zal een goede reden zijn waarom er geen speciek gevulde Tweakers.be is.

Denk dat de traffic gewoon niet voldoende is.

Het is net of de Belgen klagen dat het Algemeen Dagblad niets meldt of wij als HLN niets schrijft over een onderwerp hier in Nederland.

Maar denk dat het beter zou zijn gewoon een Belgische versie te maken. Je ziet het ook bij topics in Gathering, we wonen naast elkaar, maar zeker qua wetgeving en gebruiken is er naast de taal (hoewel dat ook al discutabel is) niet zo veel gelijk.

Waardoor veel discussies gewoon niet lekker lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
Barrycade schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:39:
Het is net of de Belgen klagen dat het Algemeen Dagblad niets meldt of wij als HLN niets schrijft over een onderwerp hier in Nederland.
Dat is appelen met peren vergelijken.

Tweakers voert actief reclamecampagnes in Vlaanderen (zelfs met reclamespots op radiozenders met Vlaams accent), onderandere HLN.be (ook DPG media) voert regelmatig tech artikels aan en verwijst naar Tweakers.net (https://www.hln.be/zoeken?query=tweakers).

De Vlaamse markt wordt zeker aangeboord, iets dat je van AD.nl (trouwens ook in Belgische handen via DPG media) niet kan zeggen, evenals HLN geen campagnes in Nederland voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Patriot schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is er volgens jou denigrerend en arrogant aan de redactionele keuze om minder tot geen aandacht te schenken aan dit soort gevallen, waar de maatschappelijke impact relatief gering is en waar die aandacht juist het doel is van de actie en je dit dus in feite aanwakkert?
Een zoveelste artikel over een DDoS attack niet plaatsen wegens weinig nieuwswaarde heden ten dage is 1 ding.

Het dan afdoen met de woorden "Dat kan je zien als dubbele standaarden, ik noem dat reflectie en ontwikkeling.", dan is dat in mijn ogen zeer denigrerend en arrogant naar de lezers toe. Het impliceert dat jullie wijsheid van een hogere orde is dan van de meeste lezers hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

680x0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Een zoveelste artikel over een DDoS attack niet plaatsen wegens weinig nieuwswaarde heden ten dage is 1 ding.

Het dan afdoen met de woorden "Dat kan je zien als dubbele standaarden, ik noem dat reflectie en ontwikkeling.", dan is dat in mijn ogen zeer denigrerend en arrogant naar de lezers toe. Het impliceert dat jullie wijsheid van een hogere orde is dan van de meeste lezers hier.
Dat vind ik een onlogische conclusie, dat ze op enig moment gestopt zijn met brengen van dat nieuws is een ontwikkeling (na reflectie). Ik heb het idee dat je je mening klaar hebt, en alleen nog maar op zoek bent naar het verbuigen van de waarheid tot het aansluit op je mening. Prima, maar dan hoop ik voor je dat je hier niet kwam om een doel te bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
- knip -
Onvriendelijke generalisatie weggehaald

De redactie geeft zelf aan dat Belgen bij hun doelpubliek horen. Ze maken zelfs actief reclame in België. Als ze dan echter Belgisch nieuws anders behandelen als Nederlands nieuws, gaan ze Belgische bezoekers eerder wegjagen dan aantrekken. Ik vraag ook niet om in verhoudingen te denken, maar om relevant nieuws te plaatsen (dus ook als het alleen relevant is in België). En dat laatste is wat veel Belgische bezoekers merken dat het niet gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 09-10-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
omg, uit de titel is toch altijd wel duidelijk over welk bedrijf / land / product het artikel gaat.
Ik lees amper 50% van de artikels op de homepage... Als iets je niet boeit lees je het toch gewoon niet...
*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2024 18:08 . Reden: Schelden is nergens voor nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Dat DPG nu klaarblijkelijk Belgisch is en er 'geproefd' wordt of er animo is in Vlaanderen voor een breder publiek is geen argument. Stel dat DPG in Engelse handen zou komen te vallen dan verwacht ik nog geen berichten hier op T.Net over een dDOS-aanval in een of andere Engels dorp.

Dat er synergie is dat is duidelijk. Er is immers een BE pricewatch en als er een abo bij een ISP in BE veranderd dan is er altijd wel berichtgeving met de eeuwige discussie waarom Belgie t.o.v. NL nog steeds limieten kent. De Ebelgcipatie (Evlaamcipatie?) is dus wel in volle gang op T.net, maar je moet moet niet verwachten dat dit 1 op 1 gedaan is. Mocht je nieuws missen dan is een nieuwssubmit altijd welkom, maar hou er rekening mee dat ook al is T.net niet meer in NL handen dat het nog altijd NL roots heeft.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
Patriot schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Dat vind ik een onlogische conclusie, dat ze op enig moment gestopt zijn met brengen van dat nieuws is een ontwikkeling (na reflectie). Ik heb het idee dat je je mening klaar hebt, en alleen nog maar op zoek bent naar het verbuigen van de waarheid tot het aansluit op je mening. Prima, maar dan hoop ik voor je dat je hier niet kwam om een doel te bereiken.
Waarom staat een zoveelste storing bij een van jullie banken steeds weer direct op de FP, en meerdaagse DDoS attacks niet meer?

Waarom is het eerste relevanter dan het tweede?

Als DDoS attacks 'boring news' zijn, dan zijn die zeer regelmatige storingen bij jullie banken dat zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

680x0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Waarom staat een zoveelste storing bij een van jullie banken steeds weer direct op de FP, en meerdaagse DDoS attacks niet meer?

Als DDoS attacks 'boring news' zijn, dan zijn die zeer regelmatige storingen bij jullie banken dat zeker.
Zelfs als domme Hollander kan ik het hier niet anders dan mee eens zijn... :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:06
Deze Hollander vindt dat TS gewoon een terecht (voldoende) onderbouwd argument heeft.

De parallel met de NS storing gaat ook niet op, want Nederlanders zijn echt wel slim genoeg om zelf een alternatief als 9292 of google maps (ja die werkt echt prima voor OV!) te vinden. Dat kan geen argument zijn om daarvoor wel een artikel te schrijven.

Ik snap dat het subjectief is en er afwegingen worden gemaakt die niet altijd in regelgeving/richtlijnen te kaderen zijn, maar België is wel degelijk onderbelicht.

De "over Tweakers" pagina maakt toch ook heel duidelijk waar men zich op richt:
Tweakers wordt door 7.749.619 unieke user id's per maand bezocht, gemeten over de laatste zes maanden. En is met gemiddeld 80 miljoen pageviews per maand de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België. De site behoort tot de top-20 van drukst bezochte websites van het Nederlandstalige internet.
Zelfs de pricewatch is er op ingericht, dus zodra het eurootjes in het laadje brengt kan het wel:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/pw_taal.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door KnoxNL op 09-10-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

680x0 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Wat mij betreft mogen de berichten over bankstoringen ook wel verdwijnen. Zoals Hayte heeft aangegeven is het gevoel dat bij Belgische bezoekers heerst dat Belgisch nieuws onderbelicht blijft ook een signaal wat ze niet links laten liggen. Dan zijn we nog niet bij de anti-Belgische sentimenten die hier worden geinsinueerd, en het is ook geen rechtvaardiging van de verwijten die worden gemaakt. De aangeslagen toon is ronduit onbeschoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Lt.Mitchell schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

omg, uit de titel is toch altijd wel duidelijk over welk bedrijf / land / product het artikel gaat.
Ik lees amper 50% van de artikels op de homepage... Als iets je niet boeit lees je het toch gewoon niet...
[mbr]*knip*[/mbr]
Nope.
Hoe vaak krijgen we niet als titel
"ING kampt met storing".

NEWSFLASH: Ook in België is er een ING. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Warpozio schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Tweakers is een Belgisch platform. Eigenaar DPG Media is Belgisch.
Inderdaad ooit opgericht in Nederland.
Juist, en daarom zou Tweakers dus ineens Belgisch zijn, zo van de een op andere dag :o 8)7 :O

Krabbeltje hier, krabbeltje daar, en Shell zou zomaar ook ineens Zimbabwaans kunnen zijn.

Opgericht in NL, grootgebracht door NL'ers, redactie en bezoekers grotendeels NL...

Het is hier gewoon wat meer Nederlands dan Belgisch. Niet geheel onlogisch volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanVQ
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 07:00
Ik zal wel de noodzakelijke uitzondering zijn, maar ik – als Belg – zou het absoluut niet erg vinden als Tweakers gewoon helemaal geen Belgisch nieuws meer zou geven, dat haal ik wel uit andere bronnen. Ook nieuws uit Nederland interesseert me niet, ik zit hier echt alleen maar voor "de tech", ook al is dat soort nieuws serieus aan het verminderen ten faveure van berichten over ontslagen en juridisch gekibbel tussen de grote bedrijven. Wat heb ik 's hemelsnaam aan een bericht dat er 100 mensen bij een of ander Amerikaans bedrijf ontslagen zijn of dat Microsoft weer eens aangeklaagd werd voor een of andere prul?

Waar ik me wél soms aan erger is dat pertinente gebruik van de term "Benelux" als het over Nederland en Vlaanderen gaat. Ten eerste bestaat "de Benelux" al sinds 2008 niet meer (die heet nu de "Benelux Unie") en ten tweede is het vaak niet eens van toepassing op Wallonië en op Luxemburg al helemaal niet. Maar Tweakers blijft desondanks aan die verouderde term vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
[b]JanVQ in "Is Belgisch nieuws niet interessant genoeg voor de redactie?" Maar Tweakers blijft desondanks aan die verouderde term vasthouden.
Dat is gewoon een deel van het probleem.
Er wordt vanuit tweakers heel denigrerend richting het zuiden gekeken.
Het interesseert hen amper, enkel als het over 'verdienen' gaat, dan is er wel aandacht.
De pricewatch, die is netjes geregeld. Advertentie in gedrukte media? Dik in orde.
(belachelijke) Advertenties op Vlaamse radio? Check!

Maar datzelfde doelpubliek als volwaardige bezoeker behandelen en zich inlezen in wat hen aanbelangt?
Ho maar, zo ver gaan we nu ook weer niet hoor, er zijn grenzen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Blokker_1999 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:28:
Uiteraars zullen er meer Nederlanders lanfskomen op Tweakers dan Vlamingen, er zijn ook 2,6 maal zoveel Nederlanders. Een goede balans vinden is uiteraard niet eenvoudig.

Nu neem ik aan dat de redactie niet gewoon naar de radio luistert voor algemeen nieuws, maar dat zij, net zoals alle andere redacties onder DPG, feeds binnen krijgen waarin zowel nationaal als internationaal nieuws zal zitten. Zoals de redactie aangeeft waren ze zich wel bewust van dit nieuws, maar hebben ze er expliciet voor gekozen om het niet te brengen.

Ze wisten gedeeltelijk van het nieuws denk ik. De meeste Nederlanders weten niet wanneer in Belgie de gemeenteraadverkiezingen zijn, andersom weten Belgen dat ook niet van Nederland denk ik.

Ze weten ook niet dat de Vlaming een gevecht voert voor zijn bestaan, tegen de Franstaligen en de taalverloedering en tegen de Hollanders die België niet interesseert ;) In Nederland leeft dat issue helemaal niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
Marzman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Ze wisten gedeeltelijk van het nieuws denk ik. De meeste Nederlanders weten niet wanneer in Belgie de gemeenteraadverkiezingen zijn, andersom weten Belgen dat ook niet van Nederland denk ik.
Er mag van een journalist toch verwacht worden dat hij een beetje onderzoek doet vooraleer conclusies te trekken.
Daarnaast wordt het gegeven van de verkiezingen vermeld op elke site die dit nieuws van deze DDoS aanval brengt, zelfs op NOS.nl
De nieuwsmedia is bij ons niet te beroerd om ook te vermelden als er in Nederland verkiezeingen zijn. We weten misschien niet de volledige details, of weten niet hoe jullie structuur van staat tot gemeente er juist uitziet, maar zijn wel een beetje op de hoogte als er iets politieks belangrijk plaats vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanVQ
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 07:00
Ze weten ook niet dat de Vlaming een gevecht voert voor zijn bestaan, tegen de Franstaligen en de taalverloedering en tegen de Hollanders die België niet interesseert ;) In Nederland leeft dat issue helemaal niet.
Het zijn anders altijd wel de Nederlanders die met dit vooroorlogse idee van "de taalstrijd" op de proppen komen en dat dat issue helemaal niet bestaat in Nederland enz. Nu, ik heb nieuws voor je: in België bestaat dat hele idee ook niet of nauwelijks. Ik ben Vlaming, woon in Wallonië en werk dagelijks tussen Vlamingen en Walen. Ik moet het eerste teken van die "taalstrijd" nog meemaken. Ik zeg niet dat er geen (historische) kern van waarheid in zit, maar het zijn toch vooral de Nederlanders die het idee levend houden.

"Vechten voor ons bestaan"... doe even serieus zeg, het is 2024. Tijd om dat rare idee dat véél sterker leeft in Nederland dan in België eindelijk eens te laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:40

DaFeliX

Tnet Devver
We gaan ondertussen aardig off-topic. De disucssie is weliswaar interesant, maar lijkt mij niet thuis te horen in GR.

De TS heeft het verhaal kunnen doen, @Hayte heeft er uitgebreid op gereageerd. Voor iedereen geldt dat het aandragen van submits een hulpmiddel kan zijn om dingen op de radar te brengen van de redactie. Verdere discussie wat de buren nu wel of niet van elkaar (moeten) weten lijkt mij niet veel toevoegen. Ik sluit daarom dit topic voor nu.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.