Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zag dat mijn WTW een error gaf, filter bleek vervangen te moeten worden. De WTW is een half jaar geleden geplaatst, ik dacht ik probeer eerst de filters schoon te maken. Zo gepiept. Nadat ik dit gedaan had (ja, stom!) kwam ik erachter dat je de WTW op standby modus moet zetten als je de filter vervangt. Het apparaat geeft vooralsnog geen error, maar ik hoor 'm nu op de badkamer niet meer (voorheen wel). Ben bang dat ik nu iets beschadigd heb door 'm niet p de standby-modus te zetten, maar op andere plaatsen hoor ik 'm wel evengoed als voorheen. Even met mijn hand geprobeerd te voelen hoe het met de zuigkracht zit, die lijkt op de badkamer nu wat minder maar je zou toch zeggen dat dit dan overal het geval zou moeten zijn.

Ik snap hoe dom dit klinkt trouwens, als ik dit topic zou lezen zou ik denken 'heb je weer zo'n kneus' en zo voel ik me nu ook. Het was gewoon even te gehaast.

Mijn vraag is, kan het zijn dat ik wat beschadigd heb en moet ik een monter langs laten komen of denken jullie dat het op basis van deze info wel los zal lopen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Het kan zijn dat er wat stof in de warmtewisselaar terecht komt als je de filters er uit trekt terwijl hij nog loopt.

Het totale debiet/efficiëntie zal iets minder kunnen worden, maar dat zal niet alleen voor één ruimte zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:53:
Het kan zijn dat er wat stof in de warmtewisselaar terecht komt als je de filters er uit trekt terwijl hij nog loopt.

Het totale debiet/efficiëntie zal iets minder kunnen worden, maar dat zal niet alleen voor één ruimte zijn.
Dank voor je reactie. Ik heb gevoeld maar weet niet zeker of het nu minder is, hoor 'm alleen niet meer loeien op de badkamer.

De badkamer is wel de dichtstbijzijnde ruimte bij de WTW, zou het kunnen dat juist omdat die filter nu schoon is het geluid nagenoeg verdwenen is?

Anders app ik die installateur ff, die woont hier een paar dorpen verderop. Hij heeft een apparaat waarmee ie het per ruimte kan meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51
Hier gingen de ventilatoren na het vervangen van de filters een stuk langzamer draaien (minder weerstand dan over een vuil filter) wat overal een iets stillere ervaring opleverde. Ik vermoed dat het wel los zal lopen, anders even de warmtewisselaar eruit halen en kijken of deze erg vuil is geworden.
Wellicht dat dit met een stofzuiger al schoon te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Jouw WTW is debiet gestuurd, dus wanneer hij meer weerstand krijg zal deze ook harder gaan draaien. Ik heb ook eentje van Zehnder.

Je apparaat is hierdoor niet stuk gegaan. Je hoort het apparaat nu gewoon niet of minder omdat deze rustiger zal draaien. Ik heb ook de app en zie na nieuwe filters dan de motoren ieder zon 5% minder draaien en scheelt ongeveer 6 watt.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 07:45
Om even hier op in te haken. Ik heb ook een Zehnder. Ik wat ik merk is dat als ik de filters heb vervangen het systeem snel meet of dat de lucht vochtig is of niet. Maar een paar weken later duurt het alweer langer voordat hij dit meet waardoor de badkamer langer vochtig blijft. Ik gebruik niet de officiele filters. Die vind ik namelijk best prijzig. Hebben jullie tips voor goede filters?
Pagina: 1