onderste arm vaatwasser draait niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Vaatwasser is 3.5 jaar oud, maar wordt veelvuldig gebruikt. (Dus in vaatwasserjaren hier al zeker 6 :+ )
De onderste arm draait niet, althans wel als je hem een zwieper geeft. Er komt ook voldoende druk uit.

Ik ben er achter gekomen dat het lijkt alsof de propeller zoveel speling heeft dat ie naar 1 kant gaat hangen, en zo nog voordat ie 1 rondje heeft gedraaid vastloopt tegen de vuldop van het zout. (ook op het scherpst van de snede ontworpen :| )

Het gaat om deze arm: (en dan omgekeerd uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXo41x4pLVW5xM4RBxRtgii6G7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UOieIyL5t5yQMZrWCiNMZZcO.png?f=fotoalbum_large

Je steekt hem in de uitvoer in de bodem, en de twee grijpertjes pakken dan een ring vast op die uitvoer, zodat hij er niet afgeblazen wordt door het water.

Nu is mijn theorie als volgt, en ik vraag me af of dat klopt:
Het uiteinde van de holle as leunt als het ware met dat nokje in de uitvoer van de bodem. Dat slijt, er komt NET iets teveel speling op alles en hij loopt aan.

Makes dat sense?

Ik heb een vlakring in de uitvoer gestopt en de propeller er terug op. Hij loopt nu wat stroef, maar draait wel! :P
(ring is ook eigenlijk te dik)

Is zoiets doorgaans opgelost met een nieuwe propeller?

edit:
Ik bedenk me net dat het ook kan liggen aan slijtage van die twee geleidingsringen verderop de as, waardoor hij niet meer netjes gecentreerd staat. Maar komt in wezen op hetzelfde neer.

"slijtage de boosdoener?"

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 08-10-2024 17:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
Zelfde probleem hier ook gehad.
Bleek dat het ding behoorlijk verstopt zat door zeep- en vetresten. Het water dat er doorheen stroomt moet onder voldoende druk via de gaatjes aan de bovenkant eruit spuiten. Dat zorgt voor de voortstuwende kracht die het geheel doet rond draaien. Dus het toevoer kanaal checken en het ding zelf ook goed schoonmaken. Ik heb er op enig moment zelfs de compressor bij gepakt om de troep er uit te blazen. Dacht dat ik hem schoon had, maar zat er toch weer wat losgekomen troep voor de gaatjes. Dus is wel even priegelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 08-10-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Masimo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:34:
Zelfde probleem hier ook gehad.
Bleek dat het ding behoorlijk verstopt zat door zeep- en vetresten. Het water dat er doorheen stroomt moet onder voldoende druk via de gaatjes aan de bovenkant eruit spuiten. Dat zorgt voor de voortstuwende kracht die het geheel doet rond draaien. Dus het toevoer kanaal checken en het ding zelf ook goed schoonmaken. Ik heb er op enig moment zelfs de compressor bij gepakt om de troep er uit te blazen.
Vaak zitten de spuitmondjes dan inderdaad aan één kant van de sproei-arm volledig dicht waardoor alle druk aan de andere kant de sproei-arm verlaat en het ding vanwege die druk dus scheef in de machine komt te liggen tijdens een wasbeurt (met als gevolg dat in het geval het de onderste arm betreft de 'zoutvuldop' geraakt kan worden.

Afhankelijk van de locatie (in NL?) kan het ook door kalkafzetting ín de arm komen en dien je de arm dus goed te ontkalken (met azijn(zuur)?).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou zal hem eens doorblazen met de compressor voor de zekerheid, maar er is op het oog niets verstopt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt niet toevallig een bestekmandje in de onderste tray? Negen van de tien keer dat die onderste in mijn ervaring niet draait steekt er een vork o.i.d. door het mandje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pagani schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:10:
Je hebt niet toevallig een bestekmandje in de onderste tray? Negen van de tien keer dat die onderste in mijn ervaring niet draait steekt er een vork o.i.d. door het mandje uit.
Dat zou dan echt een 'major designfout' van de fabrikant (van dat mandje?) betreffen :P

Ik was al benieuwd naar het merk van de vaatwasser (wat TS hier niet vermeldt heeft en wat er nu eigenlijk ook nog niet echt toe doet) maar ben dat stiekem nog meer als het daar achteraf wél aan blijkt te liggen :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nee dat is het niet. want ook zonder inhoud blijft hij steken tegen de dop van het zout.

Wat wel een major design fout is, is als beneden links voor borden staan, het klepje van het vaatwasblokje niet open kan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23

MsG

Forumzwerver

Wat voor merk vaatwasser gaat het om? Heb ook nog wel van dit soort slingers liggen van een Siemens/Bosch.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:36
Had een stukje glas in de opening van de sproeiarm zitten wat de doorstroom enorm belemmerde. Duurde wel even voordat ik die gevonden had, alleen met echt goed licht er op zag ik het pas.

Mbt slijtage, volgens mij heeft het water ook de functie om de arm te smeren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MsG schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:03:
Wat voor merk vaatwasser gaat het om? Heb ook nog wel van dit soort slingers liggen van een Siemens/Bosch.
Etna / Pelgrim / Gorenje

Pagina: 1