Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passievrucht
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb sinds 2 jaar een macbook air 13 M1 2020 met Sequoia 15.0.1 met 2 USB-C poorten v,oor mijn studie.
Ik heb sinds vandaag een HDMI splitter gekocht.

Eerst lukte het prima om vanaf 1 beeldscherm te gaan. Ik kon schuiven van het ene beelscherm naar het andere beeldscherm.

Sinds dat ik die HDMI Splitter heb wilt 1 scherm als apart scherm het doen en het nieuwe scherm wordt gespiegeld met het andere scherm.

Ik heb al meerdere keren gekeken bij instellingen, alleen ik kreeg maar niet de optie om mijn 2e monitor (3e beeldscherm) een apart beeldscherm te kunnen gaan gebruiken.

Ook al weet ik dat Apple zegt dat het niet lukt met 2 monitors, was ik toch te nieuwsgrierig...
Ik ben er dus bijna, alleen ik moet dus de opitie te kunnen krijgen om ervoor te zorgen dat elk beeldscherm apart is.

Volgens mij heb ik het super moeiijk uitgelgd, alvast sorry daarvoor. :9~

Groetjes,
Passievrucht

Beste antwoord (via Passievrucht op 08-10-2024 18:46)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Passievrucht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:38:
Ik heb sinds 2 jaar een macbook air 13 M1 2020 met Sequoia 15.0.1 met 2 USB-C poorten v,oor mijn studie.

Eerst lukte het prima om vanaf 1 beeldscherm te gaan. Ik kon schuiven van het ene beelscherm naar het andere beeldscherm.

Sinds dat ik die HDMI Splitter heb wilt 1 scherm als apart scherm het doen en het nieuwe scherm wordt gespiegeld met het andere scherm.

Ik heb al meerdere keren gekeken bij instellingen, alleen ik kreeg maar niet de optie om mijn 2e monitor (3e beeldscherm) een apart beeldscherm te kunnen gaan gebruiken.

Ook al weet ik dat Apple zegt dat het niet lukt met 2 monitors, was ik toch te nieuwsgrierig...
Ik ben er dus bijna, alleen ik moet dus de opitie te kunnen krijgen om ervoor te zorgen dat elk beeldscherm apart is.

Groetjes,
Passievrucht
Het enige wat je kan doen om meerdere schermen te gebruiken is DisplayLink. Daar heb je dan wel een docking station of hub voor nodig die dat ondersteunt.

Have you tried turning it off and on again?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je een HDMI splitter hebt gekocht dan stuur je dus twee keer hetzelfde signaal uit. Daarmee krijg je nooit een extended display.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Passievrucht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:38:

Groetjes,
Passievrucht
Het enige wat je kan doen om meerdere schermen te gebruiken is DisplayLink. Daar heb je dan wel een docking station of hub voor nodig die dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Passievrucht Wat @Gr4mpyC3t zegt.

Zie ook dit artikel voor wat je het beste kan aanschaffen.

https://www.usb-c-adapter...wGAdcDnVxQs1fnxYgVDq6cP6V

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passievrucht
Super bedankt voor jullie hulp!

Ik heb er eentje voor een prima prijsje gevonden.
Is het mogelijk bij deze? @Gr4mpyC3t en/of @Greatsword ?

https://www.amazon.nl/Doc...ns%2Caps%2C99&sr=8-6&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Passievrucht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:25:
Super bedankt voor jullie hulp!

Ik heb er eentje voor een prima prijsje gevonden.
Is het mogelijk bij deze? @Gr4mpyC3t en/of @Greatsword ?

https://www.amazon.nl/Doc...ns%2Caps%2C99&sr=8-6&th=1
Geen probleem! Kan aan mij liggen, maar ik zie DisplayLink niet in de lijst staan. Dus nee, dat lukt niet bij deze. Check de link van @Greatsword eens. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:00
Passievrucht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:38:.

Apple heeft gelijk, het gaat *echt* niet.

Ik heb een MacBook Air M1 en Apple Mini M1 en beiden kunnen maximaal 2 schermen aansturen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07 16:03
FredvZ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Ik heb een MacBook Air M1 en Apple Mini M1 en beiden kunnen maximaal 2 schermen aansturen.
Ik gebruik een M2 air met dezelfde beperking en ik zit toch echt te kijken naar 3 schermen nu (inclusief het ingebouwde scherm). Dit merk heeft een paar adapters waar het mee werkt: https://www.hypershop.com...mi-adaptor-for-m1-macbook
Er moet wel een programma geinstalleerd worden om het te laten werken en af en toe heeft het ingebouwde scherm een kleine delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:51
Bij ons op het werk hebben we lenovo port replicator's daar kun je ook 2 schermen + eigen scherm aansluiten op mijn m1 macbook. Let wel het zijn fhd schermen, hogere resolutie wordt waarschijnlijk een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
flaskk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:11:
Bij ons op het werk hebben we lenovo port replicator's daar kun je ook 2 schermen + eigen scherm aansluiten op mijn m1 macbook. Let wel het zijn fhd schermen, hogere resolutie wordt waarschijnlijk een uitdaging.
Met mijn Dell D6000(?) docking station werkt het prima met drie schermen, waarvan één ook 1440p is op 144Hz. Dat gaat vooralsnog prima. De andere twee zijn 1080p op 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
SacredRose schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Ik gebruik een M2 air met dezelfde beperking en ik zit toch echt te kijken naar 3 schermen nu (inclusief het ingebouwde scherm). Dit merk heeft een paar adapters waar het mee werkt: https://www.hypershop.com...mi-adaptor-for-m1-macbook
Er moet wel een programma geinstalleerd worden om het te laten werken en af en toe heeft het ingebouwde scherm een kleine delay.
Dat is een software oplossing voor een hardware probleem. Het kan werken als je niet te veel eisen stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FredvZ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

jadjong schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Dat is een software oplossing voor een hardware probleem. Het kan werken als je niet te veel eisen stelt.
CC @Passievrucht

Belangrijke nuance is dat het met ARM-based chips niet kan direct op het apparaat zelf, die hebben een vast aantal monitor clocks (vaak 1 of 2) zoals ook Intel-based chips hebben, maar kunnen i.t.t. Intel niet zomaar gebruik maken van een externe GPU. Waar een andere laptop dus ook een ingebouwde Nvidia-GPU kan hebben om nog meer clocks te bieden, heb je bij een Macbook alleen de CPU/APU met de clocks die daar in zitten.

DisplayLink is een losse chip die alleen bedoeld is voor het aansturen van een monitor over USB. Dat is geen software oplossing maar echt losse hardware, maar het nadeel is dat DisplayLink chips omdat ze over USB gaan aan de PC-kant dus puur op CPU werken. Er is aan die kant geen hardware acceleratie zoals je bij de ingebouwde monitor clocks hebt, maar je virtualiseert eigenlijk aan de PC-kant een monitor en de DisplayLink chip zorgt voor die clock die het beeld weer omtovert in herkenbare pixels.
Dit zorgt ervoor dat je een beetje overhead hebt (een 3440x1440 scherm is een paar procent, een dik 5K scherm zal tegen de 10% kunnen lopen bij idle verbruik) en dat grafisch intensieve programma's niet gaan werken, want in plaats van dat het renderen via een videokaart gaat is het helemaal CPU.
Ook als je veel beeld hebt dat over USB moet (bijv. als je een film aan het kijken bent in 4K) dan zul je met compressie te maken hebben, zelfs als de CPU van je apparaat het beeld zonder moeite 60FPS kan renderen is het te veel bandbreedte voor USB, dus je PC comprimeert het beeld en de DisplayLink chip pakt dat weer uit, met soms enige artifacting als gevolg.

In het heel kort; een DisplayLink dock is eigenlijk gewoon een chip die hetzelfde doet als een videokaart, maar over USB aangesloten zit op je apparaat.

Voordeel is wel dat DispalyLink op vrijwel alle apparaten die een USB aansluiting hebben werkt. Je hebt geen DP-Alt modus of Thunderbolt ondersteuning nodig op je USB-C poort.

@Passievrucht wat je zoekt is iets als deze, of als je een volwaardige dock wil (waarmee je extra USB-poorten, beeldschermaansluitingen, netwerkaansluiting en zelfs voeding allemaal op de dock hebt en alleen één USB-C kabel op je Macbook hoeft in te steken) zou je bijv. een Dell D6000 kunnen kopen. Die laatste zijn redelijk prijzig, maar wel echt de koning van de docks en worden nog heel veel in grote organisaties toegepast omdat ze zo degelijk zijn. Via V&A zijn ze vaak voor weinig geld te krijgen, let er alleen wel even op dat je een adapter hebt die stevig genoeg is voor je Macbook. uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

[...]

CC @Passievrucht

Belangrijke nuance is dat het met ARM-based chips niet kan direct op het apparaat zelf, die hebben een vast aantal monitor clocks (vaak 1 of 2) zoals ook Intel-based chips hebben, maar kunnen i.t.t. Intel niet zomaar gebruik maken van een externe GPU. Waar een andere laptop dus ook een ingebouwde Nvidia-GPU kan hebben om nog meer clocks te bieden, heb je bij een Macbook alleen de CPU/APU met de clocks die daar in zitten.

DisplayLink is een losse chip die alleen bedoeld is voor het aansturen van een monitor over USB. Dat is geen software oplossing maar echt losse hardware, maar het nadeel is dat DisplayLink chips omdat ze over USB gaan aan de PC-kant dus puur op CPU werken. Er is aan die kant geen hardware acceleratie zoals je bij de ingebouwde monitor clocks hebt, maar je virtualiseert eigenlijk aan de PC-kant een monitor en de DisplayLink chip zorgt voor die clock die het beeld weer omtovert in herkenbare pixels.
Dit zorgt ervoor dat je een beetje overhead hebt (een 3440x1440 scherm is een paar procent, een dik 5K scherm zal tegen de 10% kunnen lopen bij idle verbruik) en dat grafisch intensieve programma's niet gaan werken, want in plaats van dat het renderen via een videokaart gaat is het helemaal CPU.
Ook als je veel beeld hebt dat over USB moet (bijv. als je een film aan het kijken bent in 4K) dan zul je met compressie te maken hebben, zelfs als de CPU van je apparaat het beeld zonder moeite 60FPS kan renderen is het te veel bandbreedte voor USB, dus je PC comprimeert het beeld en de DisplayLink chip pakt dat weer uit, met soms enige artifacting als gevolg.

In het heel kort; een DisplayLink dock is eigenlijk gewoon een chip die hetzelfde doet als een videokaart, maar over USB aangesloten zit op je apparaat.

Voordeel is wel dat DispalyLink op vrijwel alle apparaten die een USB aansluiting hebben werkt. Je hebt geen DP-Alt modus of Thunderbolt ondersteuning nodig op je USB-C poort.

@Passievrucht wat je zoekt is iets als deze, of als je een volwaardige dock wil (waarmee je extra USB-poorten, beeldschermaansluitingen, netwerkaansluiting en zelfs voeding allemaal op de dock hebt en alleen één USB-C kabel op je Macbook hoeft in te steken) zou je bijv. een Dell D6000 kunnen kopen. Die laatste zijn redelijk prijzig, maar wel echt de koning van de docks en worden nog heel veel in grote organisaties toegepast omdat ze zo degelijk zijn. Via V&A zijn ze vaak voor weinig geld te krijgen, let er alleen wel even op dat je een adapter hebt die stevig genoeg is voor je Macbook. uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation
DisplayLink is weldegelijk een softwareoplossing.

De software draait op je machine (die moet je dus installeren) en creëert een virtuele videokaart waar je OS beeld naar toe kan sturen. De softwarematige videokaart voert alle GPU-berekeningen uit die nodig zijn, maar doet dit uiteraard wel op de CPU. De DisplayLink-software comprimeert het resultaat in een stream (weer middels een taak op de CPU), stuurt dat over USB naar de DisplayLink-hub.

in die DisplayLink-hub zit geen videokaart, maar een decoderchip die de stream omzet in displayport (en/of HDMI). De DisplayLink-chip bouwt dus niet zelf het beeld op, zoals een GPU zou doen, en is dus ook geen GPU. Wel zit er extra logica in de chip die de specs van je aangesloten beeldscherm(en) uitleest en doorgeeft aan de DisplayLink-software, zodat er een passende framebuffer gemaakt kan worden door die software.

De software zelf is CPU-intensief, en de stream is niet lossless (en daarmee niet geschikt voor CAD, foto- en /of videobewerking (althans niet op professioneel niveau) of games) en ook zit er een vertraging in. Die vertraging kun je terugbrengen door een betere DisplayLink-hub te kopen, maar je kunt het nooit wegnemen.

EDIT: bron: Synaptics zelf. Synaptics is de fabrikant van DisplayLink.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 09-10-2024 09:54 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
De software is CPU-intensief, en de stream is niet lossless (en daarmee niet geschikt voor CAD, foto- en /of videobewerking (althans niet op professioneel niveau) of games) en ook zit er een vertraging in. Die vertraging kun je terugbrengen door een betere DisplayLink-hub te kopen, maar je kunt het nooit wegnemen.
Dat valt tegenwoordig toch allemaal heel erg mee hoor.
Ik zou er geen Adobe Premiere met 4K-beelden mee willen gebruiken, en je hoeft er zeker niet op te gamen, maar bijv. gamen via Parsec (waar je dus wel heel veel bewegende beelden hebt maar het renderen van het spel zelf extern gebeurt), Photoshop, Fusion etc gaat zonder enige problemen.
De vertraging is merkbaar maar niet storend, en de artifacting van de compressie is bijna alleen merkbaar wanneer je óf hele hoge andere load hebt óf tijdens beweging. Ook de vertraging is vooral merkbaar bij hoge load en anders minimaal, het voelt gewoon alsof je een Bluetooth muis gebruikt ipv een bedrade.

De vraag is dus ook wat de usecase van TS is. Voor een daily driver is het prima, je gaat op een Macbook Air toch niet gamen. Als TS een grafisch ontwerper of video editor is dan is het misschien anders, maar ik doe zelf als software/web developer redelijk wat in applicaties als Photoshop of Figma en als hobbyist doe ik veel met Fusion, en dat is echt helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passievrucht
Super bedankt voor iedereen hun hulp!
Ik heb een bestelling geplaats en zal morgen wanneer die binnen is doorgeven of die werkt of niet.

Super bedankt!! :D

Groetjes,
Passievrucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Passievrucht schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:42:
Super bedankt voor iedereen hun hulp!
Ik heb een bestelling geplaats en zal morgen wanneer die binnen is doorgeven of die werkt of niet.

Super bedankt!! :D

Groetjes,
Passievrucht
En wat zijn je bevindingen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1