Ik ontvang spammail van e-mail adressen die persoonlijk zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOwnalicious
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 21:43
Dag allen. Ik ben zelf al 10 jaar actief als developer in de webwereld, maar ik heb nu zelf iets voor dat ik moeilijk kan verklaren.

Ik heb een e-mailadres dat ik al 10 jaar beheer. Het e-mail adres is jammer genoeg al meerdere keren in data breaches teruggevonden, en dat merk ik ook, want ik ontvang dagelijks meerde spammails. Soms gaat het over 2 mailtjes per dag, dan volgt er weer een periode van 10 mails per dag.

Tot recent waren deze spammails niet persoonlijk, als in: de content en afzender waren random en totaal buiten mijn interesses/persoonlijke leefomgeving.

Echter de laatste tweken heb ik iets opgemerkt:
Ik ontvang spammails (totaal random inhoud, kan gaan over erectieproblemen tot huisisolatie), waarbij de afzender (e-mailadres) wel persoonlijk is.
Onder persoonlijk bedoel ik dan: ik heb toevallig recentelijk een account aangemaakt bij dat bedrijf/die webshop. Het gaat dan niet over een bol.com of ebay.be, maar echt over 'niche'-websites.

Hoe valt zoiets te verklaren? Keylogger op 1 van mijn toestellen? Moet ik dringend m'n ww van m'n e-mailadres veranderen?

Hoe weet een malafide entiteit waar ik een account heb aangemaakt?

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jouw server is gehackt?
Waar je dat 'niche@domeinnaam' hebt aangemeld is gehackt?
Waar je dat 'niche@domeinnaam' hebt aangemeld verkoopt je gegevens?

[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 08-10-2024 18:13 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
Meest logische lijkt mij dat die websites zijn gehackt en die data op dit soort lijsten terecht zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik hoop dat je al iets meer veiligheid hebt dan een enkel (oud) wachtwoord. Krijg je nooit van die berichten als "ingelogd op nieuw apparaat" als je zelf bijvoorbeeld een nieuw mobieltje hebt?

Ik zou zeker wachtwoord veranderen en direct twee-factor authenticatie aanzetten. Log andere apparaten ook uit.

Is het niet een wat oubollig webmail systeem dat misschien gehackt is of andere lekken heeft?

Het kan ook zijn dat er tracking is op basis van cookies/advertentienetwerk of iets dat gemeenschappelijk is tussen al die niche sites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOwnalicious
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 21:43
Ik heb de oorzaak gevonden. Ik gebruik de Outlook app op m'n smartphone en deze toont foutieve e-mailadressen bij de afzender wanneer ik een spam e-mail ontvang zonder afzender.

De client in de browser toont het correcte e-mailadres (namelijk geen)!

Deze mag op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MrOwnalicious schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:30:
Ik heb de oorzaak gevonden. Ik gebruik de Outlook app op m'n smartphone
ah ja, die app die je wachtwoorden lekt naar de servers van Microsoft.
Tis maar wat je privacy en veiligheid noemt.

Gelukkig heb je het probleem gevonden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1