Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:06
Ouders hebben enkele jaren terug via een promotie actie tegen installatiekosten een elga 4kw hybride warmtepomp “gekregen”. De warmtepomp is echter veel te licht voor de woning. In de winter kan de warmtepomp het niet aan, ouders zaten bijna letterlijk in de kou.

Gegevens:
- vrijstaande woning
- bouwjaar 1995
- woon oppervlakte 186 m2
- begane grond 70m2 voorzien van vloerverwarming als bijverwarming, 4 groepen. Thermostaat en mengknop is al verwijderd.

Radiatoren zitten ook nog in woonkamer, maar worden niet echt warm met 35 graden aanvoer. Vloerverwarming vervangen is geen optie meer, wel eventueel LTV radiatoren.

Binnenkort wordt het huis voorzien van HR+++ glas met kunststof kozijnen. Voor de rest zijn er geen extra isolatiemaatregelen genomen.

Ouders willen upgraden naar een zwaardere hybride warmtepomp. Vooral vanwege isde subsidies en een extra stuk comfort. Oude warmtepomp wordt dan bij een van mijn broers geïnstalleerd.

Het blijft zeker een hybride opstelling: ouders hebben al een zonnecollector voor warm water en vooralsnog is onbekend hoelang ze blijven wonen in de woning. Extra kosten voor full electric zijn een no-go voor mijn moeder.

We hebben nu concreet twee opties waar ouders mee verder willen gaan:
- Remeha elga ace monoblock 8 kw
- Remeha elga ace monoblock 6 kw
Prijsverschil tussen beide wamtepompen is €150, totaalprijs met installatie ongeveer €5700.

Warmteverliesberekening voor de woning komt uit op ongeveer 6,8kW. Historisch gasverbruik excl SWW was ongeveer 1300-1400 m3.

Ik heb geen documentatie gevonden over minimum vermogen van de warmtepompen. De 8kw warmtepomp levert bij -7 graden nog 7kw warmte, de 6kw doet 5,5kw als ik het goed heb.

Welke warmtepomp zouden jullie kiezen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:26
8 kW. Wij hebben historisch 1100 m³ en een 7kW warmtepomp. In de situatie rond 0 graden C met flink wat defrosts moet deze er flink aan trekken. Echt winterweer is geen punt. Je kan ook de Koevlaas-formule even invullen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:47
Is het hele idee van een hybride warmtepomp niet dat de CV ketel alsnog bijspringt als er niet genoeg vermogen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
HikariMisako schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:36:
Is het hele idee van een hybride warmtepomp niet dat de CV ketel alsnog bijspringt als er niet genoeg vermogen is?
Dat is inderdaad de theorie, maar we zijn nerds. 😊
Er liggen voldoende zonnepanelen op het dak, waarvoor €0,07 wordt vergoed, een kuub gas kost €1,30. Doel blijft om voor de warmtevraag volledig op warmtepomp te leunen. Voor SWW wordt dan zonnecollector en eventueel bijspringen cv ketel gebruikt. Hoewel dat laatste ook minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:18
HikariMisako schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:36:
Inderdaad. Dit lijkt me iets in de parameterinstellingen of aansluitingen wat niet goed is ingeregeld waardoor de cv ketel niet bijspringt.

Als hybride warmtepomp is dit overigens prima gedimensioneerd. Normaliter zou je zo'n 60 tot 70% op je gasverbruik excl. SWW moeten besparen met een opstelling als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:24:
Als hybride warmtepomp is dit overigens prima gedimensioneerd. Normaliter zou je zo'n 60 tot 70% op je gasverbruik excl. SWW moeten besparen met een opstelling als dit.
je bedoelt de 8kw monoblock warmtepomp? Voor omgerekend minder dan €2300 inclusief installatie lijkt me dat een prima investering gezien alle plussen en minnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
TweakersOnly schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:20:
[...]
je bedoelt de 8kw monoblock warmtepomp? Voor omgerekend minder dan €2300 inclusief installatie lijkt me dat een prima investering gezien alle plussen en minnen.
Nee, die 4kW warmtepomp. Die is prima gedimensioneerd voor een hybride. De samenwerking tussen cv ketel en warmtepomp is bij je ouders niet op orde en daarom zijn er comfort klachten. Die problemen in de bestaande 4kW warmtepomp oplossen geeft hetzelfde comfort als een 8kW hybride.

Elke hybride warmtepomp moet de ingestelde ruimtetemperatuur eenvoudig kunnen halen. Er zit immers een cv ketel in het systeem met enorm veel vermogen die ingeschakeld wordt op het moment dat het vermogen van de wp niet toereikend is. Als dat niet gebeurt dan gaat er iets mis en dat kan opgelost worden door de installatie en instellingen na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Oh op die manier bedoel je. Dat ben ik als nerd/hobbyist niet met je eens. Natuurlijk bespaar je met standaard instellingen al een hoop, maar de elga 4kw zakt wat mij betreft bij lagere temperaturen, onder 5 graden, volledig door het ijs.

Ik hoop dat het gasverbruik met zwaardere warmtepomp ivm zonnecollector nagenoeg nihil wordt, maar bovenal dat mijn ouders zonder al teveel moeite en handmatige wijzigingen hun huis warm en behaaglijk kunnen houden. Ook als het koud is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:47
TweakersOnly schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:51:
[...]
Dat is inderdaad de theorie, maar we zijn nerds. 😊
Er liggen voldoende zonnepanelen op het dak, waarvoor €0,07 wordt vergoed, een kuub gas kost €1,30. Doel blijft om voor de warmtevraag volledig op warmtepomp te leunen. Voor SWW wordt dan zonnecollector en eventueel bijspringen cv ketel gebruikt. Hoewel dat laatste ook minimaal is.
TweakersOnly schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:27:

Het blijft zeker een hybride opstelling: ouders hebben al een zonnecollector voor warm water en vooralsnog is onbekend hoelang ze blijven wonen in de woning. Extra kosten voor full electric zijn een no-go voor mijn moeder.
Ik snap oprecht niet wat het nut is van een hybride pomp als je de cv ketel niet wil gebruiken maar vervolgens het ook te koud vindt? Die paar knaken die je uitgeeft om met de cv bij te springen als het wat kouder is haal je er niet uit als je naar de korte termijn kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
TweakersOnly schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:16:
Oh op die manier bedoel je. Dat ben ik als nerd/hobbyist niet met je eens. Natuurlijk bespaar je met standaard instellingen al een hoop, maar de elga 4kw zakt wat mij betreft bij lagere temperaturen, onder 5 graden, volledig door het ijs.

Ik hoop dat het gasverbruik met zwaardere warmtepomp ivm zonnecollector nagenoeg nihil wordt, maar bovenal dat mijn ouders zonder al teveel moeite en handmatige wijzigingen hun huis warm en behaaglijk kunnen houden. Ook als het koud is buiten.
Dan zul je een ander apparaat moeten kiezen inderdaad, je wil een doel bereiken en daar is je huidige opstelling niet voor geschikt.

De Remeha Elga Ace Monoblock is trouwens een rebranded Midea en ook verkrijgbaar als Nefit AWF2000 of bijvoorbeeld Ferroli Omnia M3.2. Bij Nefit en Ferroli kun je deze unit later inzetten als All Electric terwijl Remeha dat softwarematig onmogelijk heeft gemaakt. Remeha heeft in de software de boel zo geregeld dat ketel en warmtepomp nooit samen draaien, het is óf ketel óf warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10
@TweakersOnly wat willen jullie nou?

Een goed ingestelde Elga hybride moet probleemloos comfort geven… dat is het hele doel van hybride. Het systeem wat er nu staat moet gewoon goed ingesteld worden… het is een systeem wat verre van mijn voorkeur is, maar het is erg goed in waar het voor ontworpen is.

Of je wil je 100% van de verwarming op warmtepomp doen. Dat is geen hybride opstelling… dan wil je niet de complexiteit van een CV als back-up.

En zonder CV als back-up voor verwarming is het behouden van de gasaansluiting voor douchen echt heel, heel erg duur… dan is zelfs een COP1 boiler goedkoper…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Dan zul je een ander apparaat moeten kiezen inderdaad, je wil een doel bereiken en daar is je huidige opstelling niet voor geschikt.

De Remeha Elga Ace Monoblock is trouwens een rebranded Midea en ook verkrijgbaar als Nefit AWF2000 of bijvoorbeeld Ferroli Omnia M3.2. Bij Nefit en Ferroli kun je deze unit later inzetten als All Electric terwijl Remeha dat softwarematig onmogelijk heeft gemaakt. Remeha heeft in de software de boel zo geregeld dat ketel en warmtepomp nooit samen draaien, het is óf ketel óf warmtepomp.
Ik heb begrepen dat de Elga Ace wèl full electric kan draaien of is dat sinds kort gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Jan Workum schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Ik heb begrepen dat de Elga Ace wèl full electric kan draaien of is dat sinds kort gewijzigd?
Dat is de split variant, een ander type dan waar het in dit topic om gaat. Maar op basis van een aan/uit contact kan het sowieso natuurlijk. De warmtepomp weet dan simpelweg niet wat er aan gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Dat is de split variant, een ander type dan waar het in dit topic om gaat. Maar op basis van een aan/uit contact kan het sowieso natuurlijk. De warmtepomp weet dan simpelweg niet wat er aan gekoppeld is.
Ah, bedankt! Moet mij er nog beter in verdiepen.
Pagina: 1