AutoCAD Version and License Request

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Ik heb een klein bedrijf en gebruik een gekraakte versie van AutoCAD. Vandaag kreeg ik een e-mail van hen waarin staat dat ik een gekraakte versie gebruik en dat ik een licentie moet kopen. Op de een of andere manier hebben ze mijn computernaam., maar vragen alleen dat ik de licentie bij hen koop. Komen ze niet achter me aan als ik de licentie niet bij hen aanschaf?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 16:04
Het lijkt me inderdaad niet dat je slim bezig bent, vooral omdat je het zakelijk gebruikt! Ik denk wel dat ze er alles aan doen om "achter je aan te gaan" inderdaad, in hoeverre dat mogelijk is met beperkte informatie die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Het is inderdaad niet slim, maar voor zover ik weet hebben ze alleen de computernaam inclusief domeinnaam van één computer/gebruiker. Ik gebruik AutoCAD niet dagelijks, maar ongeveer eens in de twee maanden.

Wat is jouw advies in deze situatie? en wat kunnen ze juridisch doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
je hebt mogelijk niet alleen autocad geinstalleerd, maar ook een licentiemanager ofzo iets
Dikke kans dat de 'bij programma's' een licentie check hebben gedaan.

Zodra je een goede licentie koopt, en knoopt aan je autocad account - kun je een frisse versie downloaden en installeren, en voldoe je weer.

Bij twijfel; format C: ... das is je verkeerde software echt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:59
Juridisch kunnen ze een dikke rekening sturen voor het 'geschatte' gebruik van Autocad de afgelopen jaren/tijden. Want ze hebben een IP/adres = dus makkelijk te bewijzen. --> iedere keer als je Autocad opent wordt dit gelogd (zelfs de gekraakte versie).

Een autocad LT licentie kun je kopen of huren. Bij Autodesk kun je een LT licentie kopen voor 550ish euro op jaarbasis of 73euro/maand.. als je deze kosten al niet kunt dragen als klein bedrijf dan moet je wellicht kijken of je nogsteeds Autocad nodig hebt.

Dusja je hebt 2 keuzes: Autocad kopen en gebruiken. Of een alternatief zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Inderdaad.
Ik vergelijk het met een winkeldiefstal waarbij ze alleen maar camerabeelden hebben waar mijn achterhoofd op staat, en vervolgens jezelf afvragen wat je moet doen... Die ontwikkelaars willen ook graag geld zien voor hun werk. Dus betaal gewoon, of gebruik het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Dank jullie wel voor de informatie en het advies. Ze willen dat ik minimaal 50k aan licenties bij hen koop. Ik heb een e-mail van hen ontvangen. Is het voldoende om AutoCAD te verwijderen, een LT-licentie aan te schaffen en niet op hun dreigement in te gaan? Ik kan de C-schijf formatteren. Kunnen ze er nog op terugkomen als ik hem geformatteerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Wie is van hen? dit klinkt dan meer op een sketchball site waar ook de crack vandaan komt :+.

Ik zou als ik jou was de software verwijderen en een nieuwe licentie aanschaffen via Autodesk. (de officeele vendor) je kunt eventueel ook nog shopppen bij andere aanbieders om een licentie te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
epicfailguy23 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:25:
Wie is van hen? dit klinkt dan meer op een sketchball site waar ook de crack vandaan komt :+.

Ik zou als ik jou was de software verwijderen en een nieuwe licentie aanschaffen via Autodesk. (de officeele vendor) je kunt eventueel ook nog shopppen bij andere aanbieders om een licentie te huren.
Wat ik bedoel is dat er een willekeurige e-mail is gestuurd vanuit een Autodesk-medewerker in Polen naar mijn info-mail, met de mededeling dat er een piratenlicentie is geconstateerd, en dat voor 20-10-2024 software via Autodesk moet worden aangeschaft ter waarde van 50k, zodat 30% van de schadevergoeding komt te vervallen.
email is in het Nederlands taal geschreven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 13:01
Waar ik gewerkt had, hadden we dit ook, echter het ging om legale licenties die verlopen waren. Op enkele PC's waren deze nl. nog actief. Wij hebben uiteraard e.e.a. gedocumenteerd en teruggekoppeld naar Autodesk, dat wij juist wel nieuwe licenties hadden, en dat ze ook gekoppeld waren aan de juiste gebruiker. De licentiemanager bleek idd nog actief en hierdoor kon Autodesk dus zien hoe wat wanneer en hoevaak e.e.a. gebruikt/gestart werd.

Na onze inventarisatie en oplossingen is het ook aan hun kant gesloten.

Als je gewoon eerlijk bent en aangeeft dat je AutoCAD op 1 PC hebt gebruikt (is dat zo?) dan kan je een licentie aanschaffen en kan je hopen op coulance van hun kant aangezien je dit al jaren (?) hebt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Klinkt als we zetten er druk op en dan betalen ze wel.. Ten eerste twijfel ik ten strengste of het echt van Autodesk zelf afkomt. Ten 2de mocht je een 'normale' autocad gecracked hebben dan lijkt het mij sterk dat ze 10.000en euros aan schade vergoeding kunnen claimen :+ lijkt me een beetje van de zotte.

Ik zou denk ik gewoon de crack verwijderen en via autodesk dus een LT versie aanschaffen (mits je die nodig hebt) en de mail als niet verzonden beschouwen.

Mochten ze wel een mega bedrag claimen doen ze dat maar via de rechter. Mogen ze ook uitleggen hoeveel schade het is. (voor jou voorbeeld, wij gebruiken +-8 programma's van Autodesk (we hebben een pakket)). wij betalen per pakket ongeveer 4,5k/jaar. Dus laat ze maar claimen dat de voor een 'basis' Autocad zoveel schade hebben geleden.

Oh p.s. ik ben geen advocaat ect, echter zeg ik dit met gezond boerenverstand die redelijk wat Autodesk gebruik en vroeger ook in mijn studententijd toch redelijk wat ge-cracked software heb gebruikt :9

[ Voor 11% gewijzigd door epicfailguy23 op 08-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou hier niet op reageren, Autodesk heeft een hele mooie Nederlandse afdeling waarvan ze emails kunnen versturen.
Een boete via mail is natuurlijk ook een beetje raar. Volgens mij moeten die altijd via de post komen en dan ook via de BSA en niet rechtstreeks van Autodesk.

En als alternatief voor Autocad kan ik de gratis QCAD aanbevelen. Of natuurlijk gewoon Autocad LT, die is niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbot
Oh ja, ik ben vergeten te melden dat ze een PDF hebben gestuurd met de computernaam waarmee ze mij hebben gevonden: pc01.domain.lan. In de PDF staat ook wanneer ik AutoCAD heb geopend en gebruikt. Ik ga de computer formatteren en een LT aanschaffen. Verder beschouw ik hun e-mail als niet verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ik zou niet zo zwaar tillen aan de mail met computer naam ect (behalve als je dan als systeembeheerder naar het geheel kijkt... :+ )

Waarschijnlijk heb je de mail van de gene die de crack heeft gemaakt. Daar zal net zoals in de 'normale' autocad loggin software zitten. Die sturen je nu de mail of je aub wilt betalen. Zoals hierboven aangegeven. gewoon verwijderen en een legale versie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
epicfailguy23 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:20:
Ik zou niet zo zwaar tillen aan de mail met computer naam ect (behalve als je dan als systeembeheerder naar het geheel kijkt... :+ )

Waarschijnlijk heb je de mail van de gene die de crack heeft gemaakt. Daar zal net zoals in de 'normale' autocad loggin software zitten. Die sturen je nu de mail of je aub wilt betalen. Zoals hierboven aangegeven. gewoon verwijderen en een legale versie nemen.
Dank je wel voor je antwoord. Ik heb contact opgenomen met leveranciers over het kopen van de licenties, maar zij gaven aan dat dit alleen via AutoCAD kan.morgen een nieuwe dag!.

[ Voor 12% gewijzigd door cyberbot op 08-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Ik kwam er net achter dat ik ooit 2022 een licentie heb gekocht bij ecomkeys.com. Ik heb de e-mail met de licenties nog.
Is dit te claimen bij ecomkeys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt de junk bij het treinstation aansprakelijk stellen als je een gejatte fiets blijkt te hebben gestolen. Of het zin heeft...

De enige inhoudelijke reactie lijkt te zijn: beken schuld en betaal, of huur (zonder garantie op winst) een voor dit onderwerp deskundig jurist in. De rest is onderbuik en wensdenken. Of meedenken met warez.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.