Videokaart uitschakelen gamepc ter besparing stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een flink performante game pc die ik twee jaar geleden heb samengesteld voor het spelen van games (goh). Nu wil het zo zijn dat dit automatisch ook de best performende machine is die ik in huis heb maar gezien wat er in zit qua hardware ook de meest "dure" in gebruik.

Omdat mijn laptop zo af en toe echt tekort schiet (op gebied van SSD, RAM en CPU) wil ik mijn desktop vaker inzetten. Echter zit hier een videokaart in die ik praktisch niet ga benutten tijdens dat werk.

Device manager geeft aan dat ik naast der RTX3070 ook een Intel UHD630 op het moederbord (of meer technisch correct, de CPU) moet hebben zitten - inclusief Displayport en HDMI-uitgang op het moederbord. Daarmee kwam ik op het idee dat ik 90% van de tijd de RTX zou kunnen uitschakelen en daarmee stroom zou moeten kunnen besparen.

De vraag is echter: gaat die theorie op? Uiteraard wil ik niet telkens fysiek kabels lostrekken dus zou ik via device management (of soortgelijk) de RTX uit willen zetten.

Is dit inderdaad een goed bruikbaar idee, gaat het om technische of praktische redenen niet werken, of zie ik dingen over het hoofd? Benieuwd naar jullie advies!

PS:
Overige specs:
  • i7-10700K CPU @ 3.80G
  • 32,0 GB
  • 1000 GB NVME
  • 1x 3440x1400 voor gamegebruik (ander scherm uit)
  • 1x 5120x1440 voor werkgebruik (ander scherm uit)
Het is de 5120x1440 die ik op de ingebouwde cpu zou willen zetten.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:01

Jorissie87

No diggity

Het TDP van die kaart is inderdaad een paar honderd watt (edit: 235 lees ik online) maar dat is dus alleen onder maximale load (bijvoorbeeld tijdens een benchmark draaien of gamen op max settings). Als jij gewoon wat aan het browsen bent oid dan is het echter maar 30 watt ofzo (13 watt in idle).

Je geeft ook aan dat je geen zin hebt om kabels te verwisselen maar als je van je GPU naar je IGPU switcht moet dat wel of je moet telkens het inputsignaal van je monitor aanpassen (in dat geval loopt er een kabel van je 3070 naar je monitor en een tweede kabel van je mobo naar je monitor), dat is ook wel wat omslachtig.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorissie87 op 08-10-2024 14:56 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Als je geen game opstart en daarmee ook geen echte workload op je videokaart zet, dan is je stroomverbruik ook al veel lager.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:14
Pak een stroommeter en meet het verschil tussen desktop browsen en gamen, dan zie je al snel dat bij laag gebruik je gpu heel weinig stroom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Jorissie87 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:53:

Je geeft ook aan dat je geen zin hebt om kabels te verwisselen maar als je van je GPU naar je IGPU switcht moet dat wel of je moet telkens het inputsignaal van je monitor aanpassen (in dat geval loopt er een kabel van je 3070 naar je monitor en een tweede kabel van je mobo naar je monitor), dat is ook wel wat omslachtig.
Ik heb twee aparte schermen. Een voor werk, een voor gaming. Dus daarin hoef ik niet te wisselen.
HikariMisako schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:55:
Pak een stroommeter en meet het verschil tussen desktop browsen en gamen, dan zie je al snel dat bij laag gebruik je gpu heel weinig stroom trekt.
Weinig is nog steeds geen "geen". Daarnaast kunnen diverse applicaties ook van GPU-acceleratie gebruikmaken, en die hoef ik niet op de GPU te draaien maar wil ik via idealiter de intel GPU laten doen.

Ik ben dus benieuwd of dat het verbruik van de RTX kaart naar "near zero" terug kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar als je videokaart het niet verbruikt, dan gaat je IGP het verbruiken. Dus dat is echt lood om oud ijzer.
Je videokaart zal altijd iets aan stroom wegtrekken, als daar schermen aanhangen die die aanstuurt. Maar als je dat door je IGP laat doen, zal die weer wat meer verbruiken om die schermen aan te sturen. Hardwareacceleratie geldt ook voor je IGP.

Ik zou zeggen, probeer het anders eens uit. Meet het verbruik met de videokaart erin, en doe hetzelfde als je 'm eruit haalt en je alles op de IGP doet. Er zal waarschijnlijk wel wat verschil inzitten, maar dat zal echt heel klein zijn als je geen zware grafische dingen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:06:
Maar als je videokaart het niet verbruikt, dan gaat je IGP het verbruiken. Dus dat is echt lood om oud ijzer.
Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen. De dGPU kan veel verder opschalen dan de IGP ooit zal kunnen. En wat hij kán gebruiken, zál hij gebruiken.

Daarnaast is mijn vraag primair of dat door het uitschakelen in apparaatbeheer het stroomverbruik significant wordt teruggedrongen, veel verder dan een idle gebruik dat in de praktijk ook dikwijls niet idle zal zijn.

Ik vind het mooi dat wordt geadviseerd om te meten maar feitelijk hoop ik op een Tweaker die hier kennis van heeft en dit uit ervaring weet te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Voor zover ik weet stel je in de BIOS in welke GPU je wilt gebruiken en daarmee start je op, lijkt me dus niet.

Ik zou zeggen probeer de kaart uit te schakelen en laat ons weten hoe het is verlopen :)

[EDIT]
Eerste zoekresultaat..

https://helpdeskgeek.com/...-and-integrated-graphics/

[ Voor 24% gewijzigd door Nopheros op 08-10-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
Geen ervaring mee, maar je zou kunnen kijken of je Optimus op je desktop kunt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eagle Creek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen. De dGPU kan veel verder opschalen dan de IGP ooit zal kunnen. En wat hij kán gebruiken, zál hij gebruiken.
De GPU kan veel verder opschalen, maar dat wil niet zeggen dat die dat gaat doen. Hardwareacceleratie voor je desktop is niet per se heel veel anders met een IGP dan met een dedicated GPU. Het is vooral dat niet alles door software gedaan hoeft te worden.

In het verleden heb ik nog wel eens wat testjes gedraaid met Lucid Virtu, dat je IGP ging gebruiken ipv de GPU, en die verschillen waren niet gigantisch. Lees 2W verschil (Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 review door TERW_DAN).
Het verschil met de kaart er helemaal uithalen is een flink stuk groter, maar de 6870 die ik heb gebruikt voor die tests is ook niet echt te meten met hedendaagse kaarten die stukken zuiniger zijn in idle dan die dingen destijds.

Recentere testen heb ik niet, maar het verschil was toen al klein, ik verwacht dat het alleen nog maar kleiner geworden is.
Pagina: 1