Bouwdepot execution only?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07 20:32
Hoi!

We willen een bouwdepot aanvragen en hebben daarvoor gister kennismakingsgesprekken gevoerd met twee hypotheekadviseurs. (Met oorspronkelijke adviseur die de hypotheek 11 jaar terug afsloot waren we niet zo blij.)

Duidelijk is wel dat alle seinen financieel iig wel op groen staan; maar dat wisten we zelf eigenlijk ook al wel. Vast contract, veel extra op hypotheek afgelost, zo'n 3 ton overwaarde doordat de huizenprijzen in 11 jaar zo zijn gestegen en dan hebben we destijds bij de notaris ook nog een 50.000 hogere inschrijving vastgelegd.

Bij beide adviseurs merken we bij de kennismaking wel dat ze van onze bank (Aegon) eigenlijk niet zoveel sjoege hebben, ook al staan de namen van beide adviseurs op de website van Aegon vermeld. Op het moment dat we vragen stellen over 'hoe is Aegon daarin', pakken ze de website van de bank erbij... die we zelf natuurlijk ook al gelezen hadden.

Ik mopperde hierover net tegen een kennis, die toen begon over execution only, of goedkope online afhandeling. Kun je je daar bij een bouwdepot nog een buil aan vallen?

Bouwdepot zal na 12 maanden handmatig verlengd moeten worden, maar ik zie al dat we dit ook zelf kunnen aanvragen via de klantenomgeving van de bank. Idem met als we wat aan de verbouwingsspecificatie willen wijzigen: die kunnen (of moeten?) we sowieso ook zelf aanleveren via MijnAegon. Waar betalen we de 2500-3000 euro aan 'hulp' van de hypotheekadviseur dan nog voor?

Enige aandachtspuntje is dat we beiden geregistreerd staan bij KvK. Ega freelancet ook nog, ik op het moment niet. Beide inschrijvingen kunnen sowieso op nul worden gesteld, omdat we voor bouwdepot genoeg hebben aan inkomen uit vast contract. Moet alleen wel even gebeuren, om aan de bank aan te tonen dat we als ondernemers geen schulden hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 08-10-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32
Veel ruis, misschien kan je de exacte vraag nog eens herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:27

Barrycade

Through the...

Als ik het goed begrijp wil je je huidige hypotheek ophogen om een verbouwing te kunnen doen?

Als je bij Aegon een hypotheek hebt zou ik daar eens een belletje aan wagen.

Ik zit bij de Rabo, maar kan ze gewoon bellen om te horen hoe zoiets aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Wat is nu precies je vraag? Wat zeggen die adviseurs die je gesproken hebt daar zelf over? Die kunnen vast uitleggen wat hun meerwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:59
Barrycade schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:52:
Als ik het goed begrijp wil je je huidige hypotheek ophogen om een verbouwing te kunnen doen?

Als je bij Aegon een hypotheek hebt zou ik daar eens een belletje aan wagen.

Ik zit bij de Rabo, maar kan ze gewoon bellen om te horen hoe zoiets aan te pakken.
Sommige banken leveren hypotheek producten niet execution only aan B2C, maar eisen dat je deze via een adviseur afneemt. Zeker de niet-grootbanken die vaak geen eigen adviseurs in dienst hebben. Die eisen dan dat de aanvraag verloopt via een intermediar.

Er zijn ook online diensten die exeuction only verkopen aan consumenten. Zij treden dan op als aanvragende partij maar het is veel goedkoper dan via een traditionele adviseur, bv: https://www.hypotheek24.nl/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Laatst online: 03-07 11:56
Wat andere ook aangeven, wat is je vraag? Gaat het om het geen vertrouwen hebben in de huidige adviseurs? Prijs? Iets anders
Zelf ik ons bouwdepot execution only afgesloten maar dit was vanwege de prijs t.o.v. het volledig regelen via een adviseur. Sommige banken, zoals die van ons, eisen een kennistest die je met voldoende dient te doorlopen. Doorloop je deze, kan je verder anders dien je alsnog, volwaardig, via een adviseur alles te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Haha, en ik maar denken dat ik kraakhelder was. Maar bericht was wel wat in haast geschreven, had wellicht nog even moeten overkijken.

Het gaat inderdaad om de kosten. Hypotheekadviseurs die we gesproken hebben vragen 2500 advieskosten voor afsluiten bouwdepot. We horen in die gesprekken eigenlijk niks nieuws en als we vragen hebben, gaan ze de antwoorden waar we bij zitten opzoeken op de website van Aegon, die wij zelf natuurlijk ook al gelezen hebben. Daardoor krijgen we niet de indruk dat ze veel extra kennis in huis hebben en het betalen al die advieskosten ons in die zin wat zullen opleveren. We liepen ook 2x de deur uit met exact de looptijd, hoogte etc. en extra aandachtspunten die we zelf ook al bedacht hadden.

Execution only kan rond de 600 euro. Vinden we nogal een verschil en dus wel het overwegen waard. We overwegen het dus inderdaad vanwege het prijsverschil.

Alleen... het verschil is zó enorm, dat we het bijna too good to be true vinden. Zijn er addertjes onder het gras?

Is execution only bijv. extreem veel werk? Of is er een grote kans dat je domme fouten maakt en daarmee dan in de problemen komt, ook als je zo'n kennistest prima doorstaat? (Ik heb zo'n test ingevuld en kom op zich wel 'door de keuring'.)

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 09-10-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:59
@Purk80 Risico valt wel mee. Wellicht is de doorlooptijd wat langer omdat je misschien makkelijker iets verkeerd aanlevert dan een adviseur die wekelijks 10 aanvragen bij Aegon indiend. Uit eindelijk is het contract dat je krijgt exact hetzelfde als je dat snapt en goed kan doorgronden is er weinig risico.

Prijsverschil zit natuurlijk in de dienstverlening. Zo'n adviseur heeft ook hoge overheadkosten. Administratie, kantoor, IT, marketing etc. Dan is dat prijsverschil prima te verklaren.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-07 21:51

CaDje

Framedrops for life

Heb je al contact met Aegon hierover, want in de produktwijzer staat het volgende:
Het is niet toegestaan een Aegon hypotheekproduct aan te bieden aan een
klant op basis van execution only, tenzij Aegon Hypotheken daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
https://www.aegon.nl/syst...jzer_Aegon_Hypotheken.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Davidshadow13 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:51:
@Purk80 Risico valt wel mee. Wellicht is de doorlooptijd wat langer omdat je misschien makkelijker iets verkeerd aanlevert dan een adviseur die wekelijks 10 aanvragen bij Aegon indiend. Uit eindelijk is het contract dat je krijgt exact hetzelfde als je dat snapt en goed kan doorgronden is er weinig risico.

Prijsverschil zit natuurlijk in de dienstverlening. Zo'n adviseur heeft ook hoge overheadkosten. Administratie, kantoor, IT, marketing etc. Dan is dat prijsverschil prima te verklaren.
Ah, goed om te horen. Bij 2500 euro advieskosten denk ik aan 15 uur werk bij een uurtarief van 170 euro, waarmee je als ondernemer (wat ik zelf ook ben geweest) je kantoorkosten toch in principe echt wel dekt, tenzij je echt gevestigd bent op een toplocatie - waarvan hier geen sprake is. 15 uur werk ga ik er liever niet insteken. Moet ik denken aan die orde grootte of gaat het echt om minder uren?

[ Voor 6% gewijzigd door Purk80 op 09-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
CaDje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:01:
Heb je al contact met Aegon hierover, want in de produktwijzer staat het volgende:

[...]

https://www.aegon.nl/syst...jzer_Aegon_Hypotheken.pdf
Dankjewel! Tof dat je het opzoekt. Ik heb ze gebeld, ze geven onder voorwaarden wel toestemming. Daarnaast kun je via zo'n online partij voor paar honderd euro meer ook een heel dun 'advies' krijgen, en dan alsnog de rest zelf doen, waardoor je nog steeds veel bespaart.

[ Voor 28% gewijzigd door Purk80 op 10-10-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:05
Purk80 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Ah, goed om te horen. Bij 2500 euro advieskosten denk ik aan 15 uur werk bij een uurtarief van 170 euro, waarmee je als ondernemer (wat ik zelf ook ben geweest) je kantoorkosten toch in principe echt wel dekt, tenzij je echt gevestigd bent op een toplocatie - waarvan hier geen sprake is. 15 uur werk ga ik er liever niet insteken. Moet ik denken aan die orde grootte of gaat het echt om minder uren?
Minder uren. Als je je admin een beetje op orde hebt is het niet veel meer dan het doorsturen van de juiste documenten, evt met wat toelichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herda
  • Laatst online: 03-07 11:56
Purk80 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Dankjewel! Tof dat je het opzoekt. Ik heb ze gebeld, ze geven onder voorwaarden wel toestemming. Daarnaast kun je via zo'n online partij voor paar honderd euro meer ook een heel dun 'advies' krijgen, en dan alsnog de rest zelf doen, waardoor je nog steeds veel bespaart.
Dat is het fijne dus aan execution only :)
Toen ik zelf het bouwdepot heb gedraan, heb ik dit zonder extra advies gedaan. Een bouwdepot is niet spannend om zelf te regelen. Of er moet echt veel veranderd zijn in je situatie, zoals inkomen of extra leningen. Maar zelfs dan, kan je het gewoon zelf doen. En ja, scheelt bakkie geld.
Pagina: 1