Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Hallo, ik wil graag in mijn keuken een slinger van 4m wled ophangen, 144 ledjes per meter om precies te zijn.
In totaal zijn dit 576 ledjes en als ik de WLED calculator gebruik, kom ik uit op een volgende uitleg voor mijn gekozen setup (WS2812B op 5v, nu even voor het gemak op 100% brightness)

- LED power consumption: 118.27 W / 23.65 A
- Recommended minimal wire crosssection: 4 mm2 (AWG 11)
- Recommended fuse (automotive standard or mini): 30 A (fuse color: green)
- Total voltage drop (wire + fuse): 0.195 V
- Recommended number of injections: 4 (at the beginning, at the end of the LED strip and inbetween distributed)
- Power off (standby) consumption: 3.187

De 'fuse' staat op 30A en er staat ook bij dat ik 4x een injection moet hebben. Aangezien de kabel 4meter is wil ik gaan voor een 5-tal injectie punten te weten begin / einde / 1m / 2m / 3m

De achterliggende vraag is omtrent de 30A fuse. Ik neem aan dat ze het hier hebben over 1 PLUS, die dan met 30A afgezekerd is, en deze zal dan over de 5 punten verdeeld worden? of gaat het hier om 4 (of 5) losse stroomdraden die vanuit de voeding komen en ELK met 30A moeten worden afgezekerd?

Als ik 144 leds invoer (dus het zaakje per meter opknip en ook zo soldeer) kom ik hierop uit:
- LED power consumption: 29.57 W / 5.91 A
- Recommended minimal wire crosssection: 0.5 mm2 (AWG 20)
- Recommended fuse (automotive standard or mini): 7.5 A (fuse color: brown)
- Total voltage drop (wire + fuse): 0.359 V
- Recommended number of injections: 2 (at the beginning and at the end of the LED strip)
- Power off (standby) consumption: 0.797 W

4mm2 is een beetje dik om te solderen op een led strip gok ik, dus misschien dan niet per meter maar per 2 meter aansluiten? Tips/trics? eerste WLED projectje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Bij elkaar afgezekerd op 30A, voor de hele strip.
Je kan het inderdaad per meter opknippen en dan met 0.5mm werken, dan heb je dus 8x 0.5mm2 naar je voeding liggen die je elk een 7.5A zekering geeft.
De plekken waar de strips bij elkaar komen kan je ze ook samenvoegen met 1mm2 en 15A zekering, maar misschien is 1 soort materiaal fijner.

4mm2 is inderdaad nogal dik op de ledstrip zelf, maar je kan vanaf de 4mm naar de injecties een kort stukje dunner draad leggen.

Vergeet trouwens niet dat dit ook moet met de ground, dus evenveel injections en net zo dikke kabel.

Als je het als 4 'losse' stukken legt en je verbind de data door naar de volgende strip, leg dan ook de ground daar aan elkaar, de vcc mag maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoeveel afstand ga je hebben tussen de strip en de voeding? Want vind 4qmm zelfs nog niets eens echt dik. Die spanningsval geloof ik dan ook alleen voor een hele korte afstand.

Zou misschien niet moeten kunnen maar leg dan de kabel wel in een lus. Dus zowel begin als einde naar de voeding toe.

Zou wel de strip als één geheel houden en dus ook altijd Vcc doorverbinden of op plekken waar je de strip onderbreekt er een weerstand in de datalijn op te nemen.. Adresseerbare led zijn echt niet dol om een hogere spanning te krijgen op hun Data dan op Vcc namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik begreep dat de "fuse" ervoor zorgt dat de kabel niet te heet word als er kortsluiting is, d.w.z. dan klapt de zekering 'gewoon'. De koker waar de leds in komen is 4m, en dan nog 30cm naar de voeding. Dus het begin van de led strip zal op ongeveer 30cm zitten van de voeding en dan het einde op 4m30.

Met het "in een lus leggen" bedoel je dan zowel het begin als het einde aansluiten op de voeding en dan vanaf die 'grotere' kabel aftappen naar de punten waar ik de leds moet voeden? (voor zowel plus als min)

Ik kan eigenlijk maar op 1 punt bij de voeding en daarmee bedoel ik dat de bekabeling ook in de aluminium goot moet worden geintegreerd zeg maar achter de leds, en dat is aan de linkerkant van de aluminium strip.

Misschien is wled met zoveel leds dan niet de beste optie? Of denken jullie dat het wel zou moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Inderdaad, met een lus bedoel ik dat je een dikke kabel (dus zowel GND als 5V) langs de hele strip legt en inderdaad ook het einde weer terug naar de voeding brengt en aansluit. Zo voedt je de strip zowel van het begin als einde.

Op meerdere punten (en zou met 144led/m elke 50cm doen) verbind je dan met een klein stukje wat dunnere draad (zeg 1qmm) de strip met de dikke kabel. Zolang je dat stukje klein houdt zal het geen probleem zijn met de afzekering.

En WLED an sich is het probleem niet, langs lengte 5V strips zijn het issue. Zeker als je strips met extreem veel leds gaat gebruiken. 30A is gewoon echt serieus veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
@Septillion ik heb vandaag mijn bestelling van ome ali binnen gekreken, helaas 5x los 1m ipv 5m aan 1 stuk dus die gaan terug. Ik had nu de WS2812 5v versie, maar ik begrijp dat er ook een WS2815 versie is met 2 datalijnen en dat er ook weer 12v versies zijn. Ik zie ook dan weer 30/60/90/144 leds/m

Ik heb 2 vragen;
1) Weet jij misschien, als je de led strip in een diffuse koker monteerd, of 60l/meter er prima uit ziet?
2) Is 12V beter/makkelijker ivm spanningsval dan 5v?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

dragonhaertt

@_'.'

Ik weet niet precies wat wled is, maar ik zou voor zulke lengtes/vermogens sowieso liever een 24v led strip pakken.
Dan heb je een stuk minder stroom met hetzelfde vermogen, en dus dunnere kabels en minder warmteverliezen.

30A door zo'n klein print spoortje drukken is ook niet al te best. Er is vast een goede reden dat ze dat spul per meter los leveren ipv op rol.
xces schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:15:

Ik heb 2 vragen;
1) Weet jij misschien, als je de led strip in een diffuse koker monteerd, of 60l/meter er prima uit ziet?
120 leds per meter is wel een beetje het minimum voor mooi spotless licht in strips die niet al te diep zijn. Anders heb je echt wel hoge diffusers nodig (>15mm)

420 leds per meter is de shit. 8)

[ Voor 37% gewijzigd door dragonhaertt op 12-10-2024 22:24 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

2. Een 12V of 24V strip zal inderdaad heel stuk minder spanningsval hebben omdat de stroom een heeeel stuk lager is. Maar de meeste van die strips laten zich alleen per paar ledjes sturen dus het effect is dan wel echt anders.

1. Ligt heel erg aan de toepassing. Als je er direct op kijkt is 60led/m wel wat weinig. Dan zou ik inderdaad kijken naar 120led/m. Is het vooral bedoelt als indirect effect dan is 60led/m zo gek nog niet.

Overigens soldeer je die stukken zo aan elkaar, dat is het werk niet :) Sterker nog, als je 5m besteld dan is dat precies wat de fabriek dan al doet :+

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-10-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. ik heb uiteindelijk voor 96 led/m gekozen en daarmee kom ik ongeveer op 400 leds uit in mijn keuken. Het is een WS2815B op 12v geworden. Buiten 'sfeerlicht' in de keuken zal ik het gaan gebruiken om notificaties te sturen via UDP.

Verder heb ik een QuinLED-Dig-Uno bord op het oog, wat een mooi bordje is waarbij een zekeringhouder is geintegreerd in het bord en waarbij je een losse GPIO hebt waarmee je een relais kan schakelen als de leds uit zijn. Dit om te voorkomen dat de voeding nog steeds stroom trekt als de leds uit moeten zijn.

1 strip van 4m zal in de keuken komen, en ze hebben net mijn kozijnen vervangen, dus ik denk erover om 1 strip van 4m (afhankelijk van de brightness) boven mijn deur te monteren. Deze zal dan motion activated voor licht bij de voordeur zorgen, en daarnaast door het RGB effect voor halloween en kerstverlichting kunnen zorgen.

Dan heb ik 2m over, die ik aan elkaar soldeer en onder mijn TV meubel hang als extra 'notificatie' bij een deurbel press of zoiets. Ik houd jullie op de hoogte, e.e.a. duurt wel ff want een deel komt via ome Ali binnen.
Pagina: 1