Hallo allemaal,
Ik heb in het verleden een 'zuinige' nas samengesteld met volgende componenten.
Unraid is de software dat ik gebruik en dat zal ook zo blijven.
Nu heb ik op een paar jaar tijd al 3 kapotte 2,5" HDD's gehad.
Tijd om eens grondig naar de samenstelling te kijken.
Wat ik voorlopig merk is dat de snelheid van bestanden overbrengen niet altijd naar wens is.
Als ik bestanden naar of van de NAS haal en ik wil nog even wat zoeken op de NAS dan gaat dit vrij traag.
Dat wil ik graag verbeteren.
Ook wil ik de de hardware een upgrade geven (CPU, RAM, voeding) want ik merk dat het niet altijd wil vlotten.
Ik heb ondertussen 15-tal docker applicaties draaien en download af en toe wel eens iets.
Het moederbord wil ik behouden, daar ben ik wel tevreden van.
Kunnen jullie mij even op weg helpen met nieuwe hardware?
- Waar moet ik op letten als ik een voeding koop?
- Ik ga voor 8TB schijven voor de parity en voor de grote opslag. Backup van de laptop/pc wil ik op een SSD uitvoeren.
Moet ik daarbij kiezen voor specifieke NAS schijven? Seagate NAS, WD RED, etc...
- Is er een cpu die upgradewaardig is of voldoet de huidige nog maar gebruik ik niet de capaciteit?
- Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij een upgrade? Dan denk ik aan geheugen dat ECC ondersteunt? Ik dacht mij te herinneren dat Unraid dat ondersteund?
Alvast bedankt!
Ik heb in het verleden een 'zuinige' nas samengesteld met volgende componenten.
Unraid is de software dat ik gebruik en dat zal ook zo blijven.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital 750GB 2,5" | -- | -- | |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 113,05 | € 113,05 |
6 | Kabels | Delock SATA Cable - 0.5m | € 1,73 | € 10,38 |
4 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) | € 5,95 | € 23,80 |
2 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 5TB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 46,76 | € 46,76 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS8266 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 55,70 | € 55,70 |
1 | SSD's | Corsair Force MP510 240GB | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Crucial MX200 2,5" 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 3,20 | € 3,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 252,89 |
Nu heb ik op een paar jaar tijd al 3 kapotte 2,5" HDD's gehad.
Tijd om eens grondig naar de samenstelling te kijken.
Wat ik voorlopig merk is dat de snelheid van bestanden overbrengen niet altijd naar wens is.
Als ik bestanden naar of van de NAS haal en ik wil nog even wat zoeken op de NAS dan gaat dit vrij traag.
Dat wil ik graag verbeteren.
Ook wil ik de de hardware een upgrade geven (CPU, RAM, voeding) want ik merk dat het niet altijd wil vlotten.
Ik heb ondertussen 15-tal docker applicaties draaien en download af en toe wel eens iets.
Het moederbord wil ik behouden, daar ben ik wel tevreden van.
Kunnen jullie mij even op weg helpen met nieuwe hardware?
- Waar moet ik op letten als ik een voeding koop?
- Ik ga voor 8TB schijven voor de parity en voor de grote opslag. Backup van de laptop/pc wil ik op een SSD uitvoeren.
Moet ik daarbij kiezen voor specifieke NAS schijven? Seagate NAS, WD RED, etc...
- Is er een cpu die upgradewaardig is of voldoet de huidige nog maar gebruik ik niet de capaciteit?
- Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij een upgrade? Dan denk ik aan geheugen dat ECC ondersteunt? Ik dacht mij te herinneren dat Unraid dat ondersteund?
Alvast bedankt!