Upgraden NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23
Hallo allemaal,

Ik heb in het verleden een 'zuinige' nas samengesteld met volgende componenten.
Unraid is de software dat ik gebruik en dat zal ook zo blijven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1Western Digital 750GB 2,5"----
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 113,05€ 113,05
6KabelsDelock SATA Cable - 0.5m€ 1,73€ 10,38
4KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,95€ 23,80
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 46,76€ 46,76
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 55,70€ 55,70
1SSD'sCorsair Force MP510 240GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,89

Nu heb ik op een paar jaar tijd al 3 kapotte 2,5" HDD's gehad.
Tijd om eens grondig naar de samenstelling te kijken.

Wat ik voorlopig merk is dat de snelheid van bestanden overbrengen niet altijd naar wens is.
Als ik bestanden naar of van de NAS haal en ik wil nog even wat zoeken op de NAS dan gaat dit vrij traag.
Dat wil ik graag verbeteren.

Ook wil ik de de hardware een upgrade geven (CPU, RAM, voeding) want ik merk dat het niet altijd wil vlotten.
Ik heb ondertussen 15-tal docker applicaties draaien en download af en toe wel eens iets.

Het moederbord wil ik behouden, daar ben ik wel tevreden van.

Kunnen jullie mij even op weg helpen met nieuwe hardware?

- Waar moet ik op letten als ik een voeding koop?

- Ik ga voor 8TB schijven voor de parity en voor de grote opslag. Backup van de laptop/pc wil ik op een SSD uitvoeren.
Moet ik daarbij kiezen voor specifieke NAS schijven? Seagate NAS, WD RED, etc...

- Is er een cpu die upgradewaardig is of voldoet de huidige nog maar gebruik ik niet de capaciteit?

- Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij een upgrade? Dan denk ik aan geheugen dat ECC ondersteunt? Ik dacht mij te herinneren dat Unraid dat ondersteund?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:56
Asterion schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:02:

Nu heb ik op een paar jaar tijd al 3 kapotte 2,5" HDD's gehad.
Tijd om eens grondig naar de samenstelling te kijken.
Hoe oud zijn die schijven?

Wat ik voorlopig merk is dat de snelheid van bestanden overbrengen niet altijd naar wens is.
Als ik bestanden naar of van de NAS haal en ik wil nog even wat zoeken op de NAS dan gaat dit vrij traag.
Dat wil ik graag verbeteren.
Kun je iets meer vertellen over wat 'vrij traag' betekent voor je? En, waar je het dan graag naartoe zou willen verbeteren?

- Waar moet ik op letten als ik een voeding koop?
Waarom zou je je voeding vervangen? Als hij toereikend is voor het systeem gaat het vervangen van je voeding geen verandering brengen in je performance.

Moet ik daarbij kiezen voor specifieke NAS schijven? Seagate NAS, WD RED, etc...
Dat zou ik je wel aanraden ja.

- Is er een cpu die upgradewaardig is of voldoet de huidige nog maar gebruik ik niet de capaciteit?
Dat kun je zien in Unraid, open het dashboard eens en je kunt zien hoe je CPU gebruikt wordt. Het is een zes jaar oude CPU, als je niet al teveel spannende dingen doet dan zou deze CPU dat prima moeten kunnen trekken.

- Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij een upgrade? Dan denk ik aan geheugen dat ECC ondersteunt? Ik dacht mij te herinneren dat Unraid dat ondersteund?
ECC gaat je ook geen performance winst opleveren. Als je het wel wilt dan ondersteund Unraid het, dus je kunt er prima voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Flans schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Hoe oud zijn die schijven?
De oudste schijf zal nu ongeveer naar de 4 jaar gaan vermoed ik.
Ik kan de facturen niet zo direct terug vinden. De jongste is een goed jaar.

Ze staan ook zo ingesteld dat ze uitschakelen als ze niet gebruikt worden.
[...]

Kun je iets meer vertellen over wat 'vrij traag' betekent voor je? En, waar je het dan graag naartoe zou willen verbeteren?
Met traag bedoel ik dan ook vooral de laadsnelheid.
Het openen van een (andere map) map gaat dan traag tijdens het kopieren. Ik vermoed omdat hij dan ook de gehele bandbreedte gebruikt voor de bestanden en de beperkte snelheid van de schijf.

In een map vol met foto's gaat het laden van de miniatuurafbeeldingen ook traag. Daar had ik toch wel wat meer snelheid verwacht.
[...]

Waarom zou je je voeding vervangen? Als hij toereikend is voor het systeem gaat het vervangen van je voeding geen verandering brengen in je performance.
De voeding is nu een adapter omdat het huidige gebaseerd is om 'zo zuinig mogelijk' te draaien.
Ik zou de berekening moeten maken als ik wat hardware verander of de voeding nog voldoet maar ik vermoed als ik overschakel naar 3,5" schijven dat deze niet meer zal voldoen.
[...]

Dat zou ik je wel aanraden ja.
Kan ik bvb naar een specifiek merk kijken of maakt dat weinig uit?
[...]

Dat kun je zien in Unraid, open het dashboard eens en je kunt zien hoe je CPU gebruikt wordt. Het is een zes jaar oude CPU, als je niet al teveel spannende dingen doet dan zou deze CPU dat prima moeten kunnen trekken.
De CPU staat veel op idle. Met een piek naar 25% als deze staat te rusten.
[...]

ECC gaat je ook geen performance winst opleveren. Als je het wel wilt dan ondersteund Unraid het, dus je kunt er prima voor kiezen.
Ok, dan hoeft ECC niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Èèn punt vind ik nog niet terug, hoe wordt de NAS benaderd? Bedraad, wifi, wat zit er tussen de NAS en het device waarop je de data benaderd?

Overigens het Up- en Down spinnen van een hardeschijf geeft meer stres op een hardeschijf dan deze contineu laten draaien, zeker als het frequent gebeurd. Daarnaast is het inderdaad verstandig het juiste type hardeschijf te gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 13-10-2024 11:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 20:37
Als die 2,5" harddiskjes zo traag waren, heb je dan wel op een snellere USB3 poort aangesloten (meestal zijn die poorten als je erin kijkt met een kleurtje gemarkeerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
_Dune_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:39:
Èèn punt vind ik nog niet terug, hoe wordt de NAS benaderd? Bedraad, wifi, wat zit er tussen de NAS en het device waarop je de data benaderd?

Overigens het Up- en Down spinnen van een hardeschijf geeft meer stres op een hardeschijf dan deze contineu laten draaien, zeker als het frequent gebeurd. Daarnaast is het inderdaad verstandig het juiste type hardeschijf te gebruiken.
De nas is bekabeld aangesloten en wordt benaderd door een laptop op Wifi.
Tussen de Nas zit er enkel een switch en het AP natuurlijk.
Renault schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:08:
Als die 2,5" harddiskjes zo traag waren, heb je dan wel op een snellere USB3 poort aangesloten (meestal zijn die poorten als je erin kijkt met een kleurtje gemarkeerd)?
Het staat niet direct vermeld maar de 2,5" schijven zijn uit de behuizing gehaald en intern op een sata poort aangesloten.
Met de reden dat ze veel goedkoper waren dan ze los te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:21

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het zou WIFI kunnen zijn... maar,

Weleens naar reviews van betreffende Seagate schijfjes gekeken?

Kijk hier even: uitvoering: Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart

Wat ik vooral zie is een rodelijn in performance en betrouwbaarheid, wat aan de verkeerde kant van de schaal uitslaat... :) Ik vermoed dat je al een verbetering krijgt door geschikte hardeschijven te kopen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
_Dune_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:48:
Het zou WIFI kunnen zijn... maar,

Weleens naar reviews van betreffende Seagate schijfjes gekeken?

Kijk hier even: uitvoering: Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart

Wat ik vooral zie is een rodelijn in performance en betrouwbaarheid, wat aan de verkeerde kant van de schaal uitslaat... :) Ik vermoed dat je al een verbetering krijgt door geschikte hardeschijven te kopen.
Dit reviews heb ik indertijd niet gelezen. Jammer maar het zij nu zo.

Ondertussen heb ik even wat componenten proberen zoeken en zou eventueel het volgende willen aanschaffen.

RAM uitbreiden naar 16 GB. Koop ik dan beter 2x van hetzelfde merk of kan ik deze uitbreiden?
uitvoering: Kingston 8GB DDR4 2666MHz

Harde schijven (Ben er nog even niet uit of ik 6 of 8TB zal nemen) Heeft een bepaald merk de voorkeur?
uitvoering: WD Red Pro (2020) (256MB cache), 6TB
uitvoering: WD Red Pro (2020) (256MB cache), 8TB
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 6TB (ST6000NT001)
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 8TB (ST8000NT001)

Als ik kies voor de WD RED PRO 6TB (laagste verbruik) kom ik samen met de andere componenten die hieronder staan (RAM heb ik geen verbruik gevonden) op een maximum verbruik van 107 Watt?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (256MB cache), 6TB€ 179,91€ 539,73
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 104,99€ 104,99
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 47,-€ 47,-
2Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 16,68€ 33,36
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 55,70€ 55,70
1SSD'sCorsair Force MP510 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,78

De Leicke adapter heeft een vermogen van 120 Watt. Is dat net wat te krap of kan dit? Ik wil uiteraard geen brandgevaar. :-)
Het vermogen is natuurlijk als alles op volle toeren draait, ben ik me zeker van bewust.
Pagina: 1