Zelfbouw NAS/Home-server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 18:06

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS, die daarnaast een beetje kan dienen als Home-server. Mijn streven is om er Linux op te draaien. De main focus moet zijn opslag, secundair maar wel belangrijk is het draaien van Plex Server voor het serveren van mijn geripte BluRay's (dat draai ik nu vanaf mijn PC, ik maak in de praktijk nooit gebruik van de transcoding van Plex) en het draaien van verschillende tools om Linux ISO's binnen te hengelen (Sabnzbd e.d.).

Verder vind ik het leuk om te experimenteren met allerlei software en omdat ik developer ben schrijf ik zelf ook wel eens tooltjes die ik in een docker container op het systeem wil kunnen draaien. Een pre maar zeker geen must: Ik host ook wel eens voor vrienden een (modded) Minecraft-server en als ik die er op kan draaien zou het een leuke bijkomstigheid zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtbudget is 1000 euro voor het systeem zonder de schijven voor bulkopslag. Die 1000 euro is, kort door de bocht, voor de case met inhoud. Meer mag, maar dat wil ik wel (naar mezelf) kunnen verantwoorden. Qua opslag is het idee om ergens mee te beginnen en later waar nodig of budget beschikbaar is schijven bijprikken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb, totaal niet belangrijk maar in 't bezit, een GTX 1080 Ti liggen voor als ik zou willen gaan experimenteren met iets dat compute kan doen op een GPU. Ik heb nog een werkende Intel 8700k liggen (met moederbord), maar hoef/wil die niet per se mee te nemen en ik ben bang dat het idle verbruik daarvan aan de hoge kant is.

Qua opslag heb ik wel een verzameling schijven (de opslag zoals die nu in mijn PC zit) maar die wil ik hooguit gebruiken als overbrugging.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een case, een PSU, een CPU (+ koeler), een (NVMe) SSD voor het OS + experimenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet zo merkvast. Alles mag, wat mij betreft. Qua case zat ik te denken aan de Fractal Design Node 804, maar dat is een gedachte en geen gegeven. Ik weet niet of ECC geheugen een pre of zelfs must is, in principe kan ik nu al mijn hele leven zonder maar als ik op de NAS een serieuze RAID array ga draaien is dat misschien wel belangrijker.

Ik wil graag dat de NAS 2.5Gbps ethernet ondersteund.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua formaat heb ik geen harde eisen (zie ook mijn voorsorteren op de Node 804). Ik heb relatief veel ruimte in de meterkast, maar ik vind het ook prima om hem weg te werken tussen de bank en het TV-meubel.

Stroomverbruik en geluidproductie zijn geen doorslaggevende factoren, maar ik wil er wel over hebben nagedacht. Qua stroomverbruik ben ik van plan c.q. bereid om met de instellingen (bijv. voltages) te spelen om een zo laag mogelijk idle verbruik te realiseren. Qua geluidproductie ben ik bijv. bereid om wat geld te steken in een goede 3rd party cpu cooler.

Ga je overklokken?
Stabiliteit gaat volgens mij voorop, en de chips van tegenwoordig doen het met hun verschillende boosts features volgens mij vooral zelf. Ik zie mezelf eerder underclocken als dat betekent dat het systeem minder verbruikt bij idle.

Wat verwacht je van ons?[i]
Adviezen, gedachtes, tips. Noem me vooral een idioot als ik een (in jouw ogen) rare keuze maak, of te veeleisend ben - maar laat me vooral weten waarom je dat denkt want dat inzicht vind ik waardevol.

EDIT:
Waar ik tot nu toe naar neig:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 138,94€ 138,94
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 119,93€ 119,93
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,99€ 109,99
2Geheugen internKingston KSM26SED8/16HD€ 56,89€ 113,78
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 111,99€ 111,99
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 148,35€ 148,35
Totaal€ 742,98

Mijn gedachtes hierbij: Dit systeem kan volgens mij redelijk veel. Ik zit redelijk onder budget. Dat is niet erg, maar ik heb dus nog wel ruimte voor mezelf om het systeem wat meer power te geven. Het nadeel daarvan is waarschijnlijk hoger energieverbruik en geluidsproductie, voor relatief weinig extra performance.

Het is "maar" Zen 3, maar beter is momenteel al snel onbetaalbaar en het TDP van deze chip is niet al te hoog.

Er zit geen CPU koeler in het lijstje, maar ik heb nog een Dark Rock Pro 5 liggen die ik volgens mij uitstekend hiervoor kan gebruiken.

Waar ik over twijfel: Het geheugen. Deze chips staan technisch gezien niet op de QVL. Voor de QVL zijn dezelfde sticks met chips van Micron gevalideerd, deze hebben chips van Hynix.

EDIT2: Qua opslag zit ik te denken aan Seagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001, 4 pack). Dat dan in RAID 5. Is dat logisch, nodig en realistisch? Het scheelt natuurlijk 25%, en hoewel het fijn is als er niks verloren gaat bij een defect: RAID is geen back-up. Echt belangrijke dingen zet ik alsnog in de cloud en/of op een extern opslagmedium.

EDIT3: Misschien is gewoon een soort jbod/alles in een pool oplossing even geschikt. Bijkomend voordeel is dat ik de opslag die ik nu toch heb, wel mee kan nemen (of in ieder geval de schijven van 4 TB en 2 TB).

EDIT4: Mijn voorkeur voor 2.5Gbps ethernet-ondersteuning toegevoegd.

[ Voor 37% gewijzigd door Patriot op 08-10-2024 17:02 . Reden: extra eigen inbreng ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
Het geheugen is SoDimm voor in een laptop, dus dat gaat niet passen. Neem ook een kit van 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenBiostar B760M-Silver€ 178,69€ 178,69
1BehuizingenSilverstone CS382€ 229,-€ 229,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F16GX2-RS5K€ 96,91€ 96,91
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,40
NAS behuizing met front USB Type-C, geschikt voor 8x SAS/SATA-schijven: https://www.silverstonete...o/computer-chassis/cs382/
Max. cpu-koeler hoogte 168mm, geschikt voor jou BQ DRPR5.
Intel 12600K met laag idle verbruik, veel cache, met igpu voor quicksync support. TDP zegt niets.
Moederbord met 2,5Gb Lan en 6x sata.
Goedkopere PCIe4.0 SSD met 2Gb cache.
6000CL36 DDR5 geheugen met Intel XMP support, 12,0ns true latency.
ATX3.0 Gold voeding met 8x sata, 4x molex en dubbele EPS aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heb ik een Ryzen 9 5900x als CPU in mn server/nas... maar daar heb ik dan weer geen GPU in zitten, want de genoeg CPU power..
asrockrack bord als bord.. jammerlijk nog geen 2,5gbe op het bord.. maar ik vond de IPMI interface wel weer erg handig..

maar het gemis van 2,5/5/10gbe los ik op nog op met een PCIE adapter (2x 10GBE :) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Woezik schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:08:
Het geheugen is SoDimm voor in een laptop, dus dat gaat niet passen. Neem ook een kit van 2.
8)7 geen idee hoe die erin is gekomen, in het filter stonden die toch echt uit.
Woezik schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:43:
Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenBiostar B760M-Silver€ 178,69€ 178,69
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,40
NAS behuizing met front USB Type-C, geschikt voor 8x SAS/SATA-schijven: https://www.silverstonete...o/computer-chassis/cs382/
Max. cpu-koeler hoogte 168mm, geschikt voor jou BQ DRPR5.
Intel 12600K met laag idle verbruik, veel cache, met igpu voor quicksync support. TDP zegt niets.
Moederbord met 2,5Gb Lan en 6x sata.
Goedkopere PCIe4.0 SSD met 2Gb cache.
6000CL36 DDR5 geheugen met Intel XMP support, 12,0ns true latency.
ATX3.0 Gold voeding met 8x sata, 4x molex en dubbele EPS aansluiting
toon volledige bericht
Ah, die behuizing vind ik wel een goeie eerlijk gezegd. De 804 heeft iets meer ruimte, maar dat is misschien eerder een nadeel dan een voordeel.

De CPU vind ik eigenlijk ook niet zo gek, met z'n efficiency cores kan ik me voorstellen dat die het eigenlijk redelijk goed doet qua verbruik bij weinig werk.

Wat PSU betreft, daar haal ik toch niet zoveel uit de ruimere specs van 3.0? Jouw advies is iets goedkoper, maar ik ben minder enthousiast over de kabels die MSI doorgaans meelevert en de Seasonic heeft een semi-passieve fan dus ik verwacht daar iets minder geluid.

Wat geheugen betreft zeg jij dus geen ECC? Ik heb begrepen dat als je richting ZFS gaat (geen gegeven, maar sluit ik zeker niet uit) je dat eigenlijk wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:31:
hier heb ik een Ryzen 9 5900x als CPU in mn server/nas... maar daar heb ik dan weer geen GPU in zitten, want de genoeg CPU power..
De 5900X heb ik naar gekeken, maar ik denk dat dat wel een beetje aan de kant van overkill is. Heb vooral 't gevoel dat het geschaald is in de breedte t.o.v. de 5700X, en ik verwacht nou ook weer niet dat er enorm veel concurrently op gedaan gaat worden.
asrockrack bord als bord.. jammerlijk nog geen 2,5gbe op het bord.. maar ik vond de IPMI interface wel weer erg handig..
IPMI had ik niet in overweging genomen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ik geloof dat mensen daar nog wel eens raspi's op aansluiten zodat je echt remote management kunt doen zonder dat het überhaupt aan hoeft te staan, toch? Hoe werk je daar eigenlijk mee?
maar het gemis van 2,5/5/10gbe los ik op nog op met een PCIE adapter (2x 10GBE :) )
10 gbit gaat er bij mij (voorlopig) toch niet komen, dus dat los ik het liefst op met 2.5 op het bordje, maar dat heeft tegenwoordig vrijwel elk bord volgens mij. Ik ben eigenlijk nog niks tegengekomen wat ik in overweging heb genomen maar geen 2.5gbe had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50
Een AMD systeem is erg leuk, maar verbruikt relatief veel in idle ten opzichte van Intel. Ik heb vorig jaar een zelfbouw NAS gebouwd met de volgende onderdelen:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 247,20€ 247,20
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 120,58€ 120,58
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 68,75€ 68,75
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 60,99€ 60,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,35€ 91,35
Totaal€ 588,87

Ik heb even de opslag eruit gelaten, maar die kun je vinden in mijn Inventaris op mijn profiel.

Dit bord heeft 2.5Gbit ethernet, is zeer energiezuinig en heeft een bak aan power aan boord. Idle zit ik gemiddeld rond de 20W met 3 3,5" disks in idle, 3 SSD's en zo'n 60 containers waaronder Home Assistant, Plex en eigenlijk alles wat je op een selfhosted / homelab kan verwachten.

De case was uiteindelijk niet bijster praktisch, maar wel erg goedkoop en makkelijk om in te bouwen. Het gebrek zat 'em vooral in documentatie. Na veel passen en meten hebben we er 3 HDD"s ingekregen. Ik gebruik de stock cooler en met 65W power limit is dat prima. Hoger dan gaat de CPU throttlen.

Ik ben nu, ruim een jaar later, nog steeds enorm tevreden met mijn build en zou er zo weer voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ipmi was hier een must eigenlijk, gezien het ding op een onhandige plaats staat om er even een toetsenbord en scherm bij te hangen als het OS niet meer dusdanig opstart dat ik daarop kan inloggen (gelukkig komt dat zelden voor ;) )

maar heb hem ook compleet via ipmi (tot ik SSH kon aanzetten eigenlijk) geïnstalleerd..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
alex3305 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:38:
Een AMD systeem is erg leuk, maar verbruikt relatief veel in idle ten opzichte van Intel. Ik heb vorig jaar een zelfbouw NAS gebouwd met de volgende onderdelen:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 247,20€ 247,20
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 120,58€ 120,58
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 68,75€ 68,75
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 60,99€ 60,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,35€ 91,35
Totaal€ 588,87

Ik heb even de opslag eruit gelaten, maar die kun je vinden in mijn Inventaris op mijn profiel.

Dit bord heeft 2.5Gbit ethernet, is zeer energiezuinig en heeft een bak aan power aan boord. Idle zit ik gemiddeld rond de 20W met 3 3,5" disks in idle, 3 SSD's en zo'n 60 containers waaronder Home Assistant, Plex en eigenlijk alles wat je op een selfhosted / homelab kan verwachten.

De case was uiteindelijk niet bijster praktisch, maar wel erg goedkoop en makkelijk om in te bouwen. Het gebrek zat 'em vooral in documentatie. Na veel passen en meten hebben we er 3 HDD"s ingekregen. Ik gebruik de stock cooler en met 65W power limit is dat prima. Hoger dan gaat de CPU throttlen.

Ik ben nu, ruim een jaar later, nog steeds enorm tevreden met mijn build en zou er zo weer voor kiezen.
toon volledige bericht
De case lijkt me wat aan de kleine kant. Ik wil eigenlijk beginnen met vier disks. De CPU is natuurlijk een generatie nieuwer. Ik weet er het fijne niet van, maar heb jij nog last gehad van die instabiliteit waar 13th en 14th gen mee kampt(e)?

EDIT: Even los van bovenstaande post, maar wow, ECC is niet echt een optie als je voor Intel gaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Patriot schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:32:
Wat geheugen betreft zeg jij dus geen ECC? Ik heb begrepen dat als je richting ZFS gaat (geen gegeven, maar sluit ik zeker niet uit) je dat eigenlijk wel wilt.
DDR5 heeft standaard een beperkte error correctie: https://www.corsair.com/u...emory/is-ddr5-ecc-memory/
Volgens mij heb je een behoorlijk exotisch W680 moederbord nodig voor volwaardig ECC geheugen of een duur server moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Woezik schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:56:
[...]
DDR5 heeft standaard een beperkte error correctie: https://www.corsair.com/u...emory/is-ddr5-ecc-memory/
Volgens mij heb je een behoorlijk exotisch W680 moederbord nodig voor volwaardig ECC geheugen of een duur server moederbord.
Ik ben er ook niet mee getrouwd. Nu is mijn opslag een zootje bij elkaar geraapte schijven die in mijn rig hangen, dus ik heb ook niet het idee dat nu overstappen naar een non-ecc systeem ineens tot enorme problemen gaat leiden. Als ik hier en daar lees dan is het argument voor ecc ook wel een beetje uit purisme. Ik ga er even van uit dat ook voor ZFS het hebben van ecc niet vereist is, hooguit 'beter' als je het wel hebt.

Terzijde, het geheugen dat je me aanraadde was DDR4 dus die heeft ook de beperkte ECC van DDR5 niet :+

EDIT: En hoe dacht jij over mijn opmerkingen betreft de PSU?

EDIT2: Mijn DDR4-opmerking was onjuist, ik keek verkeerd - excuus!

[ Voor 7% gewijzigd door Patriot op 08-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 19:06
Wellicht een idee om het e.e.a. van V&A af te halen dit heb ik gedaan voor mijn NAS/Homeserver en heb voor 400euro een knap systeem kunnen bouwen met een 13600 (alles onder t/m de13600 heeft geen last van instabilliteit voor zover ik weet) . Alleen de HDD's zou ik wel echt nieuw halen. Als je voor de Fractal node 804 gaat vergeet niet wat extra fans te halen om de airflow rondom je HDD's wat te bevorderen.

Je geeft aan niet te willen transcoden, maar wellicht veranderd dit in de toekomst en is het mischien wel fijn om toch voor intel te gaan voor je server.

Deze site is handig om te checken voor HDD's: https://diskprices.com/?locale=us

Mijn server zit geen ECC-ram in en draait eigenlijk 24/7 en start ik eens per 2 maanden ongeveer opnieuw op en dan vooral omdat ik zelf heb lopen klooien.

Niet on topic, maar als mede self-hoster:

Ik lees dat je ook plex wilt gaan draaien, je kan eventueel kijken naar het FOSS alternatief voor Plex, Jellyfin. Met de *arr suite Sonarr, Radarr, Bazarr, Prowlarr en Overseerr/Jellyseerr kan je van alles automatiseren voor het downloaden van je media. Er zijn nog een tal van andere *arr apps die misschien handig zijn: https://locatarr.github.io

Success met het bouwen van je server!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Patriot schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:50:
De case lijkt me wat aan de kleine kant. Ik wil eigenlijk beginnen met vier disks.
Dat is voorkeur. Beetje raar om hier een opmerking over te maken en al het andere buiten beschouwing te laten.
De CPU is natuurlijk een generatie nieuwer. Ik weet er het fijne niet van, maar heb jij nog last gehad van die instabiliteit waar 13th en 14th gen mee kampt(e)?
Nee. Dat komt alleen voor bij hogere temperaturen. Niet bij 65W thermal limit.
EDIT: Even los van bovenstaande post, maar wow, ECC is niet echt een optie als je voor Intel gaat :X
Dat is bij Intel alleen op workstations. IMHO ook onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
mikeve97 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:10:
Wellicht een idee om het e.e.a. van V&A af te halen dit heb ik gedaan voor mijn NAS/Homeserver en heb voor 400euro een knap systeem kunnen bouwen met een 13600 (alles onder t/m de13600 heeft geen last van instabilliteit voor zover ik weet) . Alleen de HDD's zou ik wel echt nieuw halen. Als je voor de Fractal node 804 gaat vergeet niet wat extra fans te halen om de airflow rondom je HDD's wat te bevorderen.
Thanks voor de tip, ik ben nu wel gecharmeerd van die Silverstone maar als 't toch de Fractal wordt ga ik daar rekening mee houden.
Je geeft aan niet te willen transcoden, maar wellicht veranderd dit in de toekomst en is het mischien wel fijn om toch voor intel te gaan voor je server.
Het is meer dat ik het in de afgelopen 10 jaar nog nooit heb hoeven doen. Voordat ik Plex gebruikte, maakte ik gewoon gebruik van een fileshare op mijn PC waar ik de mkv'tjes direct van opende en zelfs dat werkte prima. Dus het is niet zo dat ik het niet wil, ik heb het gewoon nog nooit nodig gehad. Dat gezegd hebbende, ik zie vooral wat in Intel omdat ze bij idle gewoon wat minder verbruiken.
Deze site is handig om te checken voor HDD's: https://diskprices.com/?locale=us
Thx voor de tip :)
Mijn server zit geen ECC-ram in en draait eigenlijk 24/7 en start ik eens per 2 maanden ongeveer opnieuw op en dan vooral omdat ik zelf heb lopen klooien.
Mag ik vragen wat je draait (OS/FS)?
Niet on topic, maar als mede self-hoster:

Ik lees dat je ook plex wilt gaan draaien, je kan eventueel kijken naar het FOSS alternatief voor Plex, Jellyfin. Met de *arr suite Sonarr, Radarr, Bazarr, Prowlarr en Overseerr/Jellyseerr kan je van alles automatiseren voor het downloaden van je media. Er zijn nog een tal van andere *arr apps die misschien handig zijn: https://locatarr.github.io

Success met het bouwen van je server!
Wat mij betreft niet offtopic. Jellyfin heb ik geprobeerd, maar in algemene werking vind ik Plex iets fijner en ik heb de lifetime license. Ik draai al Sonarr, Radarr en Bazarr. Uiteraard alleen voor educatieve doeleinden. Ik download via Sabnzbd en de private indexer uiteraard alleen maar Linux ISO's, en alle content die ik consumeer via Plex is geript van gekochte fysieke media O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
alex3305 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Dat is voorkeur. Beetje raar om hier een opmerking over te maken en al het andere buiten beschouwing te laten.
Sorry, ik wilde je niet de indruk geven dat ik je input niet waardeer. Ik ben alleen als ik je verhaal lees niet op zoek naar een SFF, want buiten de dingen die je er zelf als lastig aan hebt ervaren biedt het voor mij niet de ruimte ín de kast en de ruimte erbuiten is me niet zoveel waard.
[...]

Nee. Dat komt alleen voor bij hogere temperaturen. Niet bij 65W thermal limit.
Ok, top :)
[...]

Dat is bij Intel alleen op workstations. IMHO ook onnodig.
Ja, je ziet dat zodra je begint te kijken naar TrueNAS, gebruik van ZFS, dat soort dingen, dat mensen doen alsof het vereist is. Maar dat is een beetje dat purisme waar ik het eerder over had denk ik. Het is natuurlijk strikt genomen beter als je ECC hebt, maar als dat voor je eigen NAS/Homelab is dan zijn je eisen toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 19:06
Patriot schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:36:
Mag ik vragen wat je draait (OS/FS)?
Yes, ik draai persoonlijk UnRaid, lekker makkelijk in het maken van VM's als ik ze nodig heb, en verder geeft het een mooie interface voor docker containers(Als je alles met docker compose wilt regelen kan dit ook in Unraid middels een plugin). Ook is het later bijzetten van storage gemakkelijk zolang de nieuwe schijven maar niet groter zijn dan je parity drive. Het nadeel van UnRaid is dat je niets in RAID kan draaien, en het is betaald.

Backups heb ik automatisch geregeld via RClone naar ProtonDrive, mijn collectie Linux ISO's maak ik geen backup van kan je altijd weer opnieuw verkijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door mikeve97 op 08-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
De voorkeur voor semi-passieve voeding begrijp ik, maar de Seasonic uit 2019 zou ik dan nog niet kiezen. Een ATX3.0 voeding kan pieken aan van 100%, maar heeft meestal ook een 12VHPWR connector, zodat je RTX40xx-videokaarten met de nieuwe 12+4 pins connector kunt aansluiten.

Edit: een alternatief met (smart zero) schakelaar voor inschakelbaar semi-passief en 10jaar garantie: https://tweakers.net/pric...w-tt-premium-edition.html

[ Voor 28% gewijzigd door Woezik op 08-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
mikeve97 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Yes, ik draai persoonlijk UnRaid, lekker makkelijk in het maken van VM's als ik ze nodig heb, en verder geeft het een mooie interface voor docker containers(Als je alles met docker compose wilt regelen kan dit ook in Unraid middels een plugin). Ook is het later bijzetten van storage gemakkelijk zolang de nieuwe schijven maar niet groter zijn dan je parity drive. Het nadeel van UnRaid is dat je niets in RAID kan draaien, en het is betaald.
Ah ja, ik zal dat ook eens echt overwegen. Heb er wel vaker over gehoord. De kosten lijken me overkomelijk, ik sorteer nu voor op het kopen van bijna 1500 euro aan opslag dan maakt die 5 tientjes voor 't eerste jaar ook niet zoveel meer uit :z
Backups heb ik automatisch geregeld via RClone naar ProtonDrive, mijn collectie Linux ISO's maak ik geen backup van kan je altijd weer opnieuw verkijgen.
Voor offsite backup maak ik gebruik van Stack van TransIP, dat is basically gewoon OwnCloud (of NextCloud? Ik kijk er niet naar om dus ik ben daar een beetje uit :+). Dat bevalt me op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Woezik schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:52:
De voorkeur voor semi-passieve voeding begrijp ik, maar de Seasonic uit 2019 zou ik dan nog niet kiezen. Een ATX3.0 voeding kan pieken aan van 100%, maar heeft meestal ook een 12VHPWR connector, zodat je RTX40xx-videokaarten met de nieuwe 12+4 pins connector kunt aansluiten.
Er is ook een 2023-variant voor een klein beetje meer, die heeft wel ATX 3.0 en is ook nog semi-passief. Dan pak ik die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Dan ziet mijn huidige lijstje er zo uit:

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 247,65€ 247,65
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS II€ 167,19€ 167,19
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001, 4 pack)€ 1.344,31€ 1.344,31
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 125,03€ 125,03
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 146,08€ 146,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.356,17

Dat is zo dicht als ik bij mijn richtbudget in de buurt ga komen. Ik ben bij de SSD gebleven die ik had gekozen, vooral wegens goede ervaringen en dat is me die twee tientjes wel waard. De 14th gen variant gekozen van de CPU die @Woezik heeft aangeraden. Is functioneel volgens mij een rebadge van de 13600k, maar hij is een euro goedkoper omdat ze geen koeler meer meeleveren (die ik niet ga gebruiken). Iets ander mobo want die zit wat beter in de USB support en zodra 4x SATA niet genoeg is ik niet verwacht dat 6x het wel gaat zijn. Geheugen hetzelfde gehouden als in dat advies, die staat strikt genomen niet op de QVL maar dat is volgens mij gewoon omdat ze de LED-variant hebben gevalideerd.

Ziet iemand nog iets geks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
G.Skill heeft het moederbord wel op zijn QVL staan: https://www.gskill.com/qv...-6000J3636F16GX2-RS5K-QVL
De 14600K heeft meer efficiency cores, waardoor het piekverbruik fors hoger ligt (als alle cores ook daadwerkelijk worden benut).
Ik zou nog even wat gebruikers reviews van de SN850X op Tweakers lezen.
Er zijn ook wel PCIe insteekkaarten om extra Sata-aansluitingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Patriot schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:42:
Sorry, ik wilde je niet de indruk geven dat ik je input niet waardeer. Ik ben alleen als ik je verhaal lees niet op zoek naar een SFF, want buiten de dingen die je er zelf als lastig aan hebt ervaren biedt het voor mij niet de ruimte ín de kast en de ruimte erbuiten is me niet zoveel waard.
Geen probleem. Mijn systeem is gewoon een mATX fcrmfactor, maar in een kleine case. De case keuze staat je natuurlijk vrij ;). Buiten de form factor heb ik mij vooral gefocust op stroombesparing en dan met name in idle. Daarvoor was het moederbord en de voeding erg belangrijk. De be quiet is een van de meest efficiënte volledig ATX voedingen die goed verkrijgbaar is. Dat kan enkele tot een tiental watt idle per uur verschil maken ten opzichte van bijvoorbeeld de door jouw gekozen Seasonic voeding. Die overigens ook enorme overkill is.

Ik heb destijds gekozen voor de 13500 omdat deze de beste (prijs)verhouding tussen P cores en E cores had. Ik gebruik met de meeste applicaties toch de E-cores met CPU affiniteit. Ik ben ook niet zeker hoe de K zich gaat verhouden met de stock cooler. Maar ik zie dat die goedkoper is dan de 14500 dus misschien toch een betere keuze ;).
Ja, je ziet dat zodra je begint te kijken naar TrueNAS, gebruik van ZFS, dat soort dingen, dat mensen doen alsof het vereist is. Maar dat is een beetje dat purisme waar ik het eerder over had denk ik. Het is natuurlijk strikt genomen beter als je ECC hebt, maar als dat voor je eigen NAS/Homelab is dan zijn je eisen toch anders.
Ik vind dat echt onzin. Bij Google hebben ze ooit een onderzoek uitgebracht (die ik niet terug kan vinden :|) waarin stond dat 1GB geheugen elk jaar gemiddeld 2 fouten had zonder ECC. Ik ben er niet 100% zeker meer van, maar laat het er 4 zijn. Mocht je dus 8GB in gebruik hebben dan hebben we het over 32 bitflips per jaar. En dat moet dan ook precies in de regio zitten waar het 'belangrijk' is. En ook nog eens dat het onherstelbaar is vanuit een ZFS pool. Tja, die kans is dan IMHO bizar klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Idle verbruik van de 14600K ligt wel hoger dan dat van de 13600K review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K

Die ene euro besparing is dan zo weer weg bij een NAS

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 09-10-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
alex3305 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Geen probleem. Mijn systeem is gewoon een mATX fcrmfactor, maar in een kleine case. De case keuze staat je natuurlijk vrij ;). Buiten de form factor heb ik mij vooral gefocust op stroombesparing en dan met name in idle. Daarvoor was het moederbord en de voeding erg belangrijk. De be quiet is een van de meest efficiënte volledig ATX voedingen die goed verkrijgbaar is. Dat kan enkele tot een tiental watt idle per uur verschil maken ten opzichte van bijvoorbeeld de door jouw gekozen Seasonic voeding. Die overigens ook enorme overkill is.
Voor mij is stroombesparing een pre, maar niet doorslaggevend. Wat de voeding betreft, die heb ik wat over-geprovisioneerd met als idee dat hij dan minder snel de fan aanzet. Want niks mis met de fans van BQ, maar een fan die niet draait is natuurlijk altijd stiller dan eentje die wel draait :+
Ik heb destijds gekozen voor de 13500 omdat deze de beste (prijs)verhouding tussen P cores en E cores had. Ik gebruik met de meeste applicaties toch de E-cores met CPU affiniteit. Ik ben ook niet zeker hoe de K zich gaat verhouden met de stock cooler. Maar ik zie dat die goedkoper is dan de 14500 dus misschien toch een betere keuze ;).
De stock cooler ga ik hoe dan ook niet gebruiken, de 600k prefereer ik boven de 500 omdat hij gewoon wat hoger turbo't voor vrijwel dezelfde prijs. De non-k is veel duurder, en de 14600k is iets goedkoper dan de 13600k.
[...]

Ik vind dat echt onzin. Bij Google hebben ze ooit een onderzoek uitgebracht (die ik niet terug kan vinden :|) waarin stond dat 1GB geheugen elk jaar gemiddeld 2 fouten had zonder ECC. Ik ben er niet 100% zeker meer van, maar laat het er 4 zijn. Mocht je dus 8GB in gebruik hebben dan hebben we het over 32 bitflips per jaar. En dat moet dan ook precies in de regio zitten waar het 'belangrijk' is. En ook nog eens dat het onherstelbaar is vanuit een ZFS pool. Tja, die kans is dan IMHO bizar klein.
Mee eens. Het is een voorzichtigheidje die volgens mij uit de professionele kant van dataopslag over is komen waaien, waar het niet zozeer gaat om het risico op dataverlies an sich, maar om het risico op juridische aansprakelijkheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
youridv1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:38:
Idle verbruik van de 14600K ligt wel hoger dan dat van de 13600K review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K

Die ene euro besparing is dan zo weer weg bij een NAS
Oh, dat is dan wel weer een heftig verschil. Dan verdampt het voordeel van een 14600k t.o.v. een 13600k wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Waarom geen bord met 8 sata poorten trouwens? uitvoering: ASRock Z690 PG Riptide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Die is te groot en DDR4 i.p.v. DDR5.

Maar, wat betreft de CPU heb je me kunnen overtuigen, dus dit is het nieuwe lijstje:

1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 249,32€ 249,32
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS II€ 174,55€ 174,55
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001, 4 pack)€ 1.235,34€ 1.235,34
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 148,35€ 148,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.263,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Heb je per se DDR5 nodig voor een NAS dan? DDR4 is alleen maar goedkoper en het performance verschil ligt in de enkele procenten

Voor mATX heb je de uitvoering: Biostar B760MX2-E Pro D4 maar die is ook ddr4

[ Voor 89% gewijzigd door youridv1 op 09-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
youridv1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:47:
Heb je per se DDR5 nodig voor een NAS dan?
Niet per se maar het is wel een pre. Doorslaggevend is dat hij gewoon niet past :+ Voor zover ik weet heeft alleen de Biostar 6 poorten en deze socket op Micro-ATX. Ik kan ook wel naar ATX gaan, maar er is wel een verschil tussen "het hoeft geen SFF te zijn" en "dan parkeer ik wel een kast waar een ATX-bord in past in de hoek van de kamer" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De uitvoering: Silverstone Grandia GD08B is ATX en kleiner dan de kast die je nu hebt gekozen. Alleen geen hotswap

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 09-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
youridv1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:07:
De uitvoering: Silverstone Grandia GD08B is ATX en kleiner dan de kast die je nu hebt gekozen. Alleen geen hotswap
Daar past de koeler die ik heb helaas niet in, en ik vind hem ook wat minder mooi. Interessanter vind ik de Biostar die je hier in je edit aanhaalt. Dat is wel DDR4, maar dan heb je wel meteen alle poorten die je ooit nodig gaat hebben in de kast die ik nu voor ogen hebt. Qua prestaties zit je her en der een paar procentjes minder. Enerzijds is dat waar, anderzijds "blijft dat zo" en telt het op een gegeven moment op. Hoewel ik inmiddels geen noodzaak zie in ECC, heeft DDR5 wel weer een beperkte ECC ingebouwd.

Lastig, lastig. Deze moet ik even laten weken in de bovenkamer.
Pagina: 1