Riool ontluchting bijgebouw; nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
In mijn tuin wordt een nieuw bijgebouw geplaatst. Daarin komt ook een WC. Is het dan noodzakelijk dat dat bijgebouw ook een eigen riool ontluchting op het dak krijgt?

De ontluchting van het woonhuis zit op een andere 'tak' van de riolering. Zie schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL1HBqVJf119bvGJ2L2KGbLraok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J25Rk3QO06cwDerCkTk5p0cA.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht relevant: er komt ook een HWA op de riolering. Ik kan die eventueel zonder sifon aansluiten en gesloten maken zodat die als beluchting via de vergaarbak aan de dakrand kan functioneren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5aX9j7BEUKdZ0zu20P_hb0oPdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHPU6exWtaZctI0ix9vG6TJn.jpg?f=fotoalbum_large

In het bestaande bijgebouw zit al een WC die zonder problemen zonder beluchting werkt. Er zit echter al wel een hele lange lege 125mm pijp 'stroomopwaarts' (degene op de schets waar 125mm bij staat) aan met voldoende lucht om geen tegendruk te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door MWDKing op 08-10-2024 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
Ja en dat is toch ook een kleinigheid.
Ook zou ik het riool in het nieuwe bijgebouw doortrekken naar buiten en een ontstoppingsstuk plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Analamoebe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:15:
Ook zou ik het riool in het nieuwe bijgebouw doortrekken naar buiten en een ontstoppingsstuk plaatsen.
Ja is niet zo spannend, maar gaat weer in de weg zitten met de zonnepanelen helaas dan.
Wat bedoel je met 'doortrekken naar buiten'? Het riool moet sowieso naar buiten toch? :P
Ontstoppingsstuk; zeker!

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 08-10-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Analamoebe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:15:
Excuus, ik ben nog vergeten te melden: er komt ook een HWA op de riolering. Ik kan die eventueel zonder sifon aansluiten en gesloten maken zodat die als beluchting kan functioneren. Dat zou moeten werken toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5aX9j7BEUKdZ0zu20P_hb0oPdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHPU6exWtaZctI0ix9vG6TJn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
MWDKing schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Ja is niet zo spannend, maar gaat weer in de weg zitten met de zonnepanelen helaas dan.
Het riool moet sowieso naar buiten toch? :P
Ontstoppingsstuk; zeker!
Die ontluchting hoeft niet bovendaks uit te komen hoor, mag er ok onder.
Wat bedoel je met 'doortrekken naar buiten'?
Precies zoals ik het zeg en dat geef je in je extra schets ook enigszins aan.
Alleen gaat die HWA niet functioneren als ontluchting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@Analamoebe Bedankt voor je reacties!

het is een plat dak, dus dan moet die erboven uitkomen toch met zo'n paddestoeltje? Of bedoel je beluchting middels een klep binnen?
ik kan je niet helemaal volgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
MWDKing schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:48:
@Analamoebe Bedankt voor je reacties!

het is een plat dak, dus dan moet die erboven uitkomen toch met zo'n paddestoeltje? Of bedoel je beluchting middels een klep binnen?
ik kan je niet helemaal volgen helaas.
https://www.pvc-handel.nl/riool-beluchter
zo iets, dat hoeft dus niet door je dak, maar kan gewoon binnen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Denniz0229 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

https://www.pvc-handel.nl/riool-beluchter
zo iets, dat hoeft dus niet door je dak, maar kan gewoon binnen geplaatst worden.
Ik ken ze, maar dit is een beluchter, geen ontluchter.
Maar voor de beluchting is het best een prima oplossing.

Is ontluchting dan niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
MWDKing schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Ik ken ze, maar dit is een beluchter, geen ontluchter.
Maar voor de beluchting is het best een prima oplossing.

Is ontluchting dan niet nodig?
even uit me hoofd hoeft dat niet als je dus op hetzelfde systeem al ontluchting hebt.
maar het is al tijden geleden dat ik hiervoor de theorie heb geleerd, dus als je het echt 100% zeker wilt weten moet je zelf even verder onderzoeken.

als het wel nodig is, dan kan je er ook nog voor kiezen om het door de gevel te doen i.p.v. door het dak als het echt in de knoop komt met je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:12
Niet helemaal van toepassing op platdak maar zag laatst een video van kettelklets over eendakpan met geïntegreerde ontluchter. Deze was dan laag genoeg om onder zonnepanelen te passen. Vermoed dat ze dan ook iets vergelijkbaars moeten hebben voor een platdak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Piepenbrink schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:46:
Niet helemaal van toepassing op platdak maar zag laatst een video van kettelklets over eendakpan met geïntegreerde ontluchter. Deze was dan laag genoeg om onder zonnepanelen te passen. Vermoed dat ze dan ook iets vergelijkbaars moeten hebben voor een platdak
Ik ken die dakpannen. Bijvoorbeeld deze

Voor een plat dak zal iets dergelijks niet bestaan denk ik, aangezien het water het water erin kan spatten of stromen (bij harde wind). Ik kan natuurlijk wel proberen net onder een hoog stuk uit te komen. Hoe dan ook; ik ga het eerst proberen met een beluchter. Heb ik dan problemen, dan kan ik nog aan een ontluchting gaan denken :).
Pagina: 1