NAS meer opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Beste Tweakers,

Ik heb een Synology NAS met 3x 10TB en 1x 4TB.
Met raid ingesteld heb ik 21,8TB aan opslag beschikbaar. En de rest aan systeem en beveiliging volgens de raid calculator van Synology.

Ik wil als eerste de 4TB gaan vervangen met 16TB, dat vergroot inderdaad de opslagcapaciteit maar er blijft ook 5,5TB ongebruikt over. Als ik er dan nog één vervang kom ik op 2x 10TB en 2x 16TB en is alle beschikbare opslag in gebruik.

Mijn vraag is: Als ik er eerst één vervang en later ook de tweede vervang gaat dat dan goed, wordt die 5,5TB er vanzelf er automatisch aan toegevoegd?

Ik hoor het graag van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Weet niet welk model je hebt, maar als je schijven hot swappable zijn (of beter gezegd de Synology ondersteunt het) en SHR gebruikt zal de Synology na het wisselen vragen of je de nieuwe schijf onderdeel wilt maken van je RAID. De NAS bouwt de RAID opnieuw (kan even duren) en je hebt automatisch meer vrije ruimte.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Is al wel vaker voorgekomen en meer dan voldoende over terug te vinden op het internet. Ja, dit werkt gewoon en de 5.5TB wordt automatisch toegevoegd.

En wat @Sharky hierboven zegt..

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
@ElCondor @Sharky Dank je wel voor jullie snelle reactie.
Ik heb een DS418, voor zover ik weet ondersteund deze hotswap, dus dan zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 16:39
Een full backup maken voor zo'n grote wijziging is nooit een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 19:27
hot swap is nergens voor nodig.
Gewoon uitzetten en disk vervangen en weer aanzetten.
Wel moet je die nieuwe disk aan je bestaande raidset toevoegen en dus geen nieuwe storagepool aanmaken.
Gaat lang duren.

Nooit meer dan eens disk gelijktijdig vervangen!
Je mag pas een volgende disk vervangen als de rebuild gereed is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1