Gegalvaniseerde of toch koperen buis in zandcement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
Mijn vraag
Voor eens stuk van ca. 2 meter ga ik een leiding vervangen. De liggende leiding is koper, heeft een t stuk knel gemonteerd en nu er een hele boel werkjes op zolder gaan plaatsvinden is het ook het moment om deze leiding aan te pakken. De t splitsing gaat naar een radiator die verwijderd gaat worden. Er komt op de hele zolder vvw, deze buizen gaan naar de verdieping hieronder en moeten helaas blijven, maar dan dus zonder t stukkie.

De buis kan ik nu vervangen voor een leiding uit 1 stuk van koper of een leiding uit 1 stuk van gegalvaniseerd "cv buis".

De vraag is nu wat is handiger/noodzakelijk:
Gegalvaniseerde buis of koperen buis (die laatste is makkelijker te verwerken denk ik...?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hier op het forum rondgesnuffeld.

Foto voor de sfeer, dit is 30 jaar geleden bij de bouw zo aangelegd, door de t stukken lag die hele stuk als een soort bult in de vloer :?. Tijd om het netjes te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj3VVY0L-AzfVSvrRKeAuTiyhG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0CwxAeLrCpjxJ7EpOgWxs7u.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

de gegalvaniseerde laag zal op ten duur reageren met zuurstof in het water en langzaam wegslijten.
Dat is op zich niet erg, maar als die laag weg is krijg je roestwater als het water regelmatig stilstaat.

En je moet niet vergeten als je liever geen twee verschillende metalen wil gebruiken in een watercircuit. galvanische werking zullen de metalen elkaar "opeten"

Ik zou dus voor koper gaan, omdat de rest ook van koper is.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Staal zou ik niet wegwerken in cement of stuc, dus koper of meerlagenbuis. Die laatste is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker verwerken.

Lekker beunwerk ook overigens, knelkoppelingen wegsmeren in de vloer. Maargoed, er is een reden dat je dit nu aanpakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mrc4nl schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:50:
de gegalvaniseerde laag zal op ten duur reageren met zuurstof in het water en langzaam wegslijten.
Dat is op zich niet erg, maar als die laag weg is krijg je roestwater als het water regelmatig stilstaat.

En je moet niet vergeten als je liever geen twee verschillende metalen wil gebruiken in een watercircuit. galvanische werking zullen de metalen elkaar "opeten"

Ik zou dus voor koper gaan, omdat de rest ook van koper is.
Ja op de foto is het koper, onder de verdiepingsvloer is het weer gegalvaniseerde buis. Daarmee is dit stukje de vreemde eend.
Qua verwerken is koper iets zachter, het lag er al... Ik denk dat ik de portemonnee maar moet trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 08-10-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
_JGC_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:57:
Staal zou ik niet wegwerken in cement of stuc, dus koper of meerlagenbuis. Die laatste is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker verwerken.

Lekker beunwerk ook overigens, knelkoppelingen wegsmeren in de vloer. Maargoed, er is een reden dat je dit nu aanpakt ;)
Meerlagen is makkelijk te verwerken, alleen die koppeling, sokken, knietjes allemaal zijn zo nauw. Bij koper/gegalv. Blijft (zeker met sokken) de doorgang mooi groot. Een van die twee heeft daarom ook de voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 08-10-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
tcw82 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Meerlagen is makkelijk te verwerken, alleen die koppeling, sokken, knietjes allemaal zijn zo nauw. Bij koper/gegalv. Blijft (zeker met sokken) de doorgang mooi groot. Een van die twee heeft daarom ook de voorkeur.
Klopt, daarom een slag dikker nemen als je overgaat op kunststof. Waar je bij knel en soldeer gewoon lekker op de buitenkant van de buis werkt zit je met meerlagenbuis in de buis te werken wat ten koste gaat van de diameter.
Alternatief wat je nog kunt overwegen is Wicu buis, de steunhuls die je daarin aanbrengt heeft 1mm wanddikte, kan je op de buitenkant gewoon weer knellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37
Koppelingen in de vloer, zou ik altijd solderen. Waterleidingen: koper of mlc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:36:
Koppelingen in de vloer, zou ik altijd solderen. Waterleidingen: koper of mlc.
Bedankt, de koppeling gaat eruit, zou niet zo goed weten waar ik dan moet solderen?
Wordt leiding uit 1 stuk. (Voor beide leidingen uiteraard).
Pagina: 1