Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-11-2024
Aangezien mijn laptop het ieder moment kan begeven ben ik op zoek naar een nieuw exemplaar. Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken. :)

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal dagelijks worden gebruikt voor werk (maar daarvoor log ik via de laptop in op een externe computer) en voor gamen (meer richting "cozy games", Hogwarts Legacy, RDR2, Coral Island). Verder kijk/luister ik veel YouTube.

Wat is je budget?
Tot ongeveer € 2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Soms zal ik de laptop meenemen om te werken in een café of de bieb, meestal wel een paar keer per week.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zoek een laptop van maximaal 16". Ik hou van een mooi, helder scherm. Zelf zit ik te kijken naar:

ASUS ROG Zephyrus G16 GU603VI-N4015W 16" gaming laptop
Core i9-13900H | RTX 4070 | 16 GB | 1 TB SSD | DDR4 | € 1849

Dit is geloof ik een model uit 2023. Het geheugen kan nog worden uitgebreid tot 48GB indien nodig. Deze laptop wekt vooral mijn interesse omdat hij wat lichter en net wat kleiner is dan veel andere gaming laptops (ivm meenemen), echter lees ik minder goede verhalen over de technische ondersteuning/reparatie indien nodig.

Het andere model op mijn radar is:

Lenovo Legion 5 16IRX9 83DG00EGMH 16"
i7-14650HX | RTX 4070 | 32GB | 1 TB SSD | DDR5 | € 1899

Deze laptop heeft al meer geheugen (evt. uitbreidbaar) en DDR5, maar is wel een stukje zwaarder en groter. Dan is er natuurlijk ook nog de "slim" versie (volgens mij met ongeveer dezelfde specs, maar dan AMD Ryzen 7 (overigens wel 100 euro goedkoper zie ik nu)). Ik geloof niet dat het veel scheelt qua grootte/gewicht.

Ik ben benieuwd wat jullie mij zouden aanraden, andere laptops zijn ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-06 22:19
De Lenovo's ken ik en zijn goede apparaten, maar die Asus volgens mij ook. Ik zou vooral kijken naar scherm, cpu en gpu. Opslag en RAM kun je altijd later upgraden.
Dit is eventueel ook een mooie aanbieding net boven je budget: https://www.dell.com/nl-n...-m16-r2-laptop/nawm16r203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massem
Advizor schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:05:
De Lenovo's ken ik en zijn goede apparaten, maar die Asus volgens mij ook. Ik zou vooral kijken naar scherm, cpu en gpu. Opslag en RAM kun je altijd later upgraden.
Dit is eventueel ook een mooie aanbieding net boven je budget: https://www.dell.com/nl-n...-m16-r2-laptop/nawm16r203
Dank! Die ziet er ook goed uit en kende ik nog niet. Ik twijfel alleen of deze niet te zwaar is om regelmatig mee te nemen (2,6 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Massem schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Dank! Die ziet er ook goed uit en kende ik nog niet. Ik twijfel alleen of deze niet te zwaar is om regelmatig mee te nemen (2,6 kg).
Is inderdaad wel iets zwaarder, maar ze zijn allemaal al snel rond de 2,5kg en dan komt de lader er nog bij.
Zorg liever voor een goede laptop tas/rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Advizor schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:05:
Opslag en RAM kun je altijd later upgraden.
Kan niet altijd. Dus kijk goed of de mogelijkheid er voor is. Laptops hebben steeds vaker Soldered RAM.

[ Voor 8% gewijzigd door njitter op 08-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
njitter schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Kan niet altijd. Dus kijk goed of de mogelijkheid er voor is. Laptops hebben steeds vaker Soldered RAM.
Klopt inderdaad. Bij de Lenovo's en Alienware kan het in ieder geval wel.
Bij de Asus zie ik dat er 1 slot is vast gesoldeerd. En die zou ik alleen daarom al mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massem
Ik denk dat ik met 16gb, evt. uitbreidbaar tot 48gb wel uit de voeten moet kunnen. Een stevigere rugzak is ook zeker een idee.
Pagina: 1