Plafond ligt open, hoe mooie basis voor surround & muziek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 18:02
Ons plafond ligt nog een paar dagen open, en hoewel ik druk ben met van alles, zou ik graag vast de basis leggen voor een geluidssysteem.

Maar wat is handig?

Om het overzichtelijk te maken hierbij ook een plattegrond van onze begane grond, waarin ik sterretjes heb getekend als eventuele plaatsing van (plafond?) speakers :P Hierin zie je linksboven een lange woonkamer/keuken ruimte, linksonder twee kantoortjes en iets rechts daarvan een badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB6irGcYwt3DfaWgongrDssmvHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PaLY1LxTxEAwXYrj2ytmd9qU.png?f=fotoalbum_large

Doel: voornamelijk de mogelijkheid tot surround sound in woonkamer, maar ook het afspelen van muziek in de complete ruimte (vandaar nog 2 speakers in keukengedeelte). Verder zou de mogelijkheid tot muziek in de badkamer mooi zijn, en eventueel in de kantoortjes - maar dat is bijzaak.

Nu heb ik al veel gelezen op Tweakers over speakers, maar ik mis tot nog toe de mogelijkheden voor het combineren van gebruiksmogelijkheden. Kan je een setup maken waarbij je én de 4 speakers in de woonkamer kan gebruiken voor surround én de voltallige 6 speakers uit die ruimte voor muziek?

Ik heb (nog) geen 1000en euro's beschikbaar voor speakers van KEF bijvoorbeeld (800 per plafondspeaker :o ) wat kan ik nú het beste doen om later een leuk systeem te maken?

- Alleen op alle potentiële plekken een stopcontact in het plafond maken? (actieve speakers?)
- Enkel geluidskabels van alle punten trekken naar een en dezelfde plek in het huis?
- ..Beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De beste plek voor speakers voor surround en voor muziek is op oorhoogte of daar net iets onder/boven. Voor 3D-surround gebruik je de hoogtespeakers, maar voor gewoon surround zou ik nooit de speakers aan het plafond hangen. Voor muziek net zo. Voor achtergrondmuziek kan je het prima uit het plafond laten komen, maar als je echt gaat zitten luisteren, zou ik het altijd liever op de gebruikelijke hoogte installeren.

Het omgekeerde zie je bijv bij soundsbars gebeuren. Zij weerkaatsen de surround- en hoogtekanalen richting de plekken op de muur of plafond waar je eigenlijk de speakers verwacht. Dat klinkt op zich heel aardig, maar als je het vergelijkt met een setup waar de speakers écht op die posities hangen, dan is het verschil enorm.

Eigenlijk is de vraag aan jou dus: wat verwacht van je muziek en surround? Is bij benadering ook goed genoeg? En is het wegwerken van de speakers in het plafond belangrijker dan de uiteindelijke ervaring? Dan kan je prima alles in het plafond wegwerken. Is het geluid en de beleving juist belangrijker dan weggewerkte speakers? Dan zou ik het persoon niet in het plafond doen.

Voor wat betreft je vraag over welke speakers wanneer meedoen: veel receivers hebben een Zone 2 of zelfs Zone 3. Je kunt dan bijv instellen dat het geluid alleen in de keuken te horen is, of juist op alle speakers. Of dat je een cd-hoort in de keuken, terwijl je een film kijkt in de woonkamer. Wat een receiver precies kan, moet je natuurlijk altijd even nazien in de handleiding.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:29
Je wil sowieso denk ik de speakers in het kantoor los kunnen bedienen van die in de woonkamer/keuken.

Je zou in plaats van plafond speakers ook een wireless multiroom systeem kunnen overwegen voor de extra speakers in de keuken, kantoor. Denk aan Denon Heos of iets dergelijks. Los te bedienen bluetooth speakers in de extra ruimtes die te koppelen zijn aan je surround receiver van de home cinema setup.

Bovenstaande is natuurlijk ook zelf te maken met een set actieve speakers met wat wireless modules er achter.