Onderhandeling aannemer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenevlinder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-01 19:07
Goedemorgen!

Wij zijn bezig met een verbouwing die wordt uitgevoerd door een aannemer.

Geleverde werk tot nu toe is prima. Tijd geleden hebben we een aanneemsom afgesproken en zo als toch vaak komt er meerwerk bij kijken.

Van het meerwerk hebben we afgelopen week een overzicht gekregen. Bedragen hierop zijn echter ontzettend hoog en ook niet zoals eerder afgesproken. Echter bevat dit meerwerk nog niet het meerwerk qua installaties. Ook zien we dat op basis van de initiële aanneemsom een aantal activiteiten niet nodig zijn gebleken.

Hoe zouden jullie het gesprek met de aannemer aanpakken? Nu al aangeven dat het meerwerk (veel) te hoog is? Of wachten tot alle afrekeningen er zijn (initiële aanneemsom plus installatiewerk) zodat hij daar niet achteraf nog weer extra bij kan plussen?

Ben benieuwd hoe de Tweakers dit aan zouden pakken!

Gaat niet over de klussen => op naar WON

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 08-10-2024 14:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een deel van je vraag is dat je niet weet wat de aannemer van plan is, lijkt me iets om met 'm te bespreken.
Gewoon de volgende keer dat je 'm ziet even zeggen van 'hé ik zag dat op het overzicht hogere bedragen stond dan ik verwacht had maar dat er ook dingen niet zijn gebeurd, kun je aangeven wat we kunnen verwachten qua uiteindelijk totaalplaatje?'

Een goede aannemer zal zonder problemen even met je gaan zitten om het samen te bekijken en door te spreken. Goed aangeven dat je duidelijkheid wil maar wel bereid zijn om eerst uitleg te krijgen is het beste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ja wachten tot het is uitgevoerd en dan gaan muiten over de prijs.. 8)7

Je kan toch open en eerlijk communiceren?
Vraag hem gewoon waarom kosten zo hoog zijn, en waarom er geen minderwerk is is meegenomen. (wellicht komt dat nog of wordt dat verrekend?)

Ik neem toch aan dat je akkoord moet geven op het meerwerk. En als je dat doet, ga je dus ook akkoord met het prijskaartje wat daar aan hangt.

Ik zou dit dus niet achteraf gaan doen, maar vooraf duidelijk maken wat de kosten gaan zijn, wat er voor dat geld gaat gebeuren, en blijven overleggen over meer/minderwerk.

En goeie relatie met heldere/open/eerlijke communicatie met de partij die je huis komt verbouwen is echt key. Jullie moeten je er allebei goed bij voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36

m-vw

Dus?

Kosten van het meerwerk moet je voor aanvang van het (meer)werk uitklaren.

Verder moet je niet wachten, want je bent nu op de hoogte. Als je het werk door laat gaan krijg je later vast en zeker te horen dat je tijdig geïnformeerd bent.

En is het echt meerwerk, of heeft de beste man/vrouw zich verkeken op het werk?
Ik neem aan dat er een duidelijke scope omschrijving is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
Groenevlinder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:56:
Ben benieuwd hoe de Tweakers dit aan zouden pakken!
Bij een verbouwing zal deze tweaker vooraf goede afspraken maken. Wat te doen bij meer- en minderwerk. Deze tweaker zal bijna iedere dag even aanwezig zijn om de voortgang te bespreken. Wat gaan ze doen, hoe ver zijn ze, hoe zit het met eventuele problemen? Even kort. Zoals dat wel "de boel op gang krijgen" genoemd wordt. In dat soort momenten is het ook het momen om te overleggen over meer- en minderwerk.
Groenevlinder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:56:
Van het meerwerk hebben we afgelopen week een overzicht gekregen. Bedragen hierop zijn echter ontzettend hoog en ook niet zoals eerder afgesproken. Echter bevat dit meerwerk nog niet het meerwerk qua installaties. Ook zien we dat op basis van de initiële aanneemsom een aantal activiteiten niet nodig zijn gebleken.
Wat zijn je afspraken met de aannemer? Heb je afgesproken dat er een verrekening plaats vindt op het meer- en minderwerk? Of is het een "vaste" aanneemsom voor al het werk? Dus wat heb je allemaal afgesproken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ja wachten tot het is uitgevoerd en dan gaan muiten over de prijs
Ja eerst zonder overleggen allerlei dingen uitvoeren en dan met exorbitante prijzen komen

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
marcieking schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Ja eerst zonder overleggen allerlei dingen uitvoeren en dan met exorbitante prijzen komen
Ik kan niet uit de OP halen dat het meerwerk reeds is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:02
dat meerwerk verhaal hoor ik steeds vaker om mij heen en lijkt een "modus operandi" van aannemers te worden.
De prijzen rijzen de pan uit voor simpele verbouwingen dus om meer klandizie te krijgen, laag inzetten en tijdens de klus meerwerk te gaan rekenen voor zeer hoge prijzen.

Het is dus belangrijk om voorhand de maximale meerwerk kosten te bepalen, zeg een X % van het totaal.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36

m-vw

Dus?

gielie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:41:
dat meerwerk verhaal hoor ik steeds vaker om mij heen en lijkt een "modus operandi" van aannemers te worden.
De prijzen rijzen de pan uit voor simpele verbouwingen dus om meer klandizie te krijgen, laag inzetten en tijdens de klus meerwerk te gaan rekenen voor zeer hoge prijzen.

Het is dus belangrijk om voorhand de maximale meerwerk kosten te bepalen, zeg een X % van het totaal.
Je moet gewoon een duidelijke afspraken maken.
  • Wat moet er gebeuren. (Scope of work.)
  • Wat gaat bovenstaande kosten.
  • Wat te doen bij (mogelijk) meerwerk.
  • ....
Natuurlijk mag je van een aannemer ook wel iets verwachten. Hij zou wel een beetje in moeten kunnen schatten wat hij tegen kan komen. Is het een huis uit 1930 of een huis uit 2020, dat maakt wel wat uit.

Maar kort samengevat: Communicatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Daarom werk ik graag op basis van open boek. Ik betaal gewoon de uren en het materiaal. Daarmee ligt het risico bij mij maar heb ik ook volledige zeggenschap over de uitvoering van het werk en vooral de vele zaken die anders uitgevoerd worden dan vooraf bedacht.

Met een vaste aanneemsom eindig je vaak met een vervelende nasmaak van meer/ minderwerk. Vaak betaal je dubbel, want de risico opslag in de aanneemsom voor onvoorzien ben je ook kwijt als de uitvoering anders wordt dan besproken.

Het zou mooi zijn als je inzicht hebt in dit proces en een open gesprek met de aannemer kan voeren. Daarmee staat en valt je ‘onderhandeling’

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
gielie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:41:

De prijzen rijzen juist de pan uit omdat ze het zo druk hebben dat het niet boeit dat een klant wegloopt of bepaald meerwerk niet wil.

En maximale meerwerk kosten klinkt leuk, maar als je stelt dat "Ik wil dat je alles doet wat nodig en afgesproken is, en dit mag max 10% meer gaan kosten", dan worden je offertes duurder. Daarnaast wordt het verleidelijker voor een aannemer om te denken van "oh die dakranden gaan nog wel een paar jaar mee, die kunnen dus wel blijven zitten, en als ik ze niet vervang hoef ik er ook geen garantie op te geven"

[ Voor 24% gewijzigd door Groningerkoek op 08-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou afstemmen met de aannemer wat alles gaat kosten. Als je nu al vindt dat dat te hoog is, dan zou ik zeker kijken wat de verwachte kosten zijn van nog uit te voeren meerwerk, en daar niet achteraf de discussie over aangaan.

Ik heb met mijn aannemer eerst een begroting gemaakt, en als er onverwacht meerwerk komt, dan stem ik af of het wel of niet gedaan moet worden, en wat de factuur zal zijn (en dat is dan echt niet op de euro nauwkeurig, maar het is niet alsof ik €200 verwacht, en dan ineens €1000 voorgeschoteld krijg).

Zeker als het duur wordt, dan is het handig om te weten waar je geld heengaat, en wat je evt kan schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ligt er natuurlijk ook aan waar de extra kosten in zitten. Wij hebben ~2 jaar geleden groots verbouwd, precies in de periode dat de materiaalprijzen enorm begonnen te stijgen. Zo werd een verbouwing van 200k (offerte) uiteindelijk 300k (eindafrekening), dus een stijging van 50% op de totaalprijs (en bijna alles zat hem daar in materiaal, met name op wat vooraf ingeschatte stelposten).

Voor een aannemer zou het daadwerkelijke werk wel veel beter in te schatten moeten zijn, tenzij er ineens grote wijzigingen plaatsvinden of problemen gevonden worden.
Pagina: 1