Router en Accesspoints voor betonnen huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Registratie: Juni 2020
  • Niet online
Ik wil voor een nieuwbouwwoning 1 nieuwe router en 3 accesspoints kopen.

De router gaat in de meterkast.
2 APs gaan op de 1e en 2e verdieping.
En de 3e AP in de schuur die in de tuin staat.

Nu zoek ik daarvoor goede apparatuur dat betaalbaar is. Ja, ik heb gelezen dat Ubiquiti heel goed is, maar dat is ver boven wat ik wil.

Verder heb ik in het verleden Netgear gebruikt, omdat velen dat merk goed vinden mbt newerken. Ik heb er echter geen goede ervaringen mee.

Nu gebruik ikzelf een Asus en ben er zeer tevreden over. De prijs/kwaliteit is uitstekend mijn inziens.

Dus nu zoek ik bovenstaande apparatuur, het liefst van Asus. Maar heb ook gehoord dat tp-link er niet onder doet.

Alleen wil ik wel dat ik maar 1x hoef te verbinden met mijn netwerk en wanneer ik bijvoorbeeld op de zolder ben, dat ik niet hoef te switchen. Ik heb begrepen als je de namen van de APs allemaal hetzelfde maakt, dat er een naadloze overgang is. Kan iemand dit bevestigen of aangeven hoe je die overgang maakt?

Verder zou ik dus advies willen over welk model van Asus (of een andere) ik kan kopen.

Mijn budget voor de router is €100. Voor de APs wil ik wel iets minder uitgeven, het liefst rond de 50. Maar max 75. Liefst alles van 1 merk.

Er zijn veel slimme apparaten thuis. Denk aan philips hue, tvs, tablets, telefoons, witgoed, koffie apparatuur, etc....

Beste antwoord (via fkaktas op 14-10-2024 12:05)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik zou lekker je provider router pakken met daarachter een switch :)

Zelf ben ik fan van de Deco serie. Geen aparte controller nodig. Weinig instelmogelijkheden maar tegleijk wel een "it just works" setup.

In jouw geval zou ik dan gaan voor:
- 3x Deco X50-Poe waarvan je er 1 buiten in de schuur zet. Wil je het echt netjes doen pak je 2x X50-POE en combineer je dit met een X50 outdoor.

Heb je utp in die schuur? Of moet die verbonden worden via wireless uplink

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Location location location.

Elk modern AP zal voldoen, mits bekabeld aangesloten. Blijf weg van wireless backhaul.

Ik heb al jaren wifi via een AP in de woonkamer en 1 in het trapgat naar zolder. APS uit inmiddels jaar kruik (2012). Nooit problemen. Snelheid op AP boven is max 50-80mbit maar boeit me niet. Woonkamer is sneller, haal daar 300-400 Mbit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Je krijgt een router van je provider, kost je niks. Of wil je die niet gebruiken? Neem je daar een paar "extenders" bij (wel bekabeld aansluiten), klaar

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 08-10-2024 04:37 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
fkaktas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:21:
Ik heb begrepen als je de namen van de APs allemaal hetzelfde maakt, dat er een naadloze overgang is. Kan iemand dit bevestigen of aangeven hoe je die overgang maakt?
De overgang heet "roaming" en dat doet het mobiele apparaat zelf. Wat voor de AP's moet gebeuren is dat ze allemaal hetzelfde SSID en wachtwoord gebruiken. Het ene apparaat kan beter roamen dan het andere, maar meestal gaat het goed.

De AP's met kabel verbinden en op een centrale locatie plaatsen. Dan moet het allemaal goed komen.
(Weet niet wat jouw definitie van "veel" slimme apparaten zijn, dan is het misschien goed om te kijken naar de beheermogelijkheden van het merk dat je kiest. Btw. Hue werkt op Zigbee; dus geen WiFi :) )

[ Voor 23% gewijzigd door heiyu op 08-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
heiyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

De overgang heet "roaming" en dat doet het mobiele apparaat zelf. Wat voor de AP's moet gebeuren is dat ze allemaal hetzelfde SSID en wachtwoord gebruiken. Het ene apparaat kan beter roamen dan het andere, maar meestal gaat het goed.

De AP's met kabel verbinden en op een centrale locatie plaatsen. Dan moet het allemaal goed komen.
Thanks! Ik zal dat zeker zo instellen nadat ik ze heb aangeschaft.

De aansluitplek staat vast, aangezien de internetaansluiting vanuit de muur al geplaatst is. Maar dat is wel ongeveer centraal gelegen. Dus zal zeker een kabel gebruiken.

Heb je ook advies voor welke AP's ik kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15
TP-Link Deco serie is populair en betaalbaar. Inderdaad wel alles bekabeld aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:20
MarcoC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
TP-Link Deco serie is populair en betaalbaar. Inderdaad wel alles bekabeld aansluiten.
Hier sluit ik mij bij aan. Uit je berichten denk ik op te maken dat je niet heel ervaren bent op het gebied van netwerken (no offense), maar dan is TP-Link gewoon een goede, maar ook fijne oplossing omdat het makkelijk te installeren is.

Bij mij thuis draait ook al jaren een TP-Link opstelling naar volle tevredenheid. Ik gebruik nu deze set: uitvoering: TP-Link AX5400 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) als AP's en dat bevalt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik heb goeie ervaring met een AP achter het knieschot, boven de trap naar zolder. Dan pak je 2 verdiepingen mee. Omdat de trap zelf en het wandje daar van hout is blijft de ontvangst prima op beide etages. Mogelijk kan je er zo één uitsparen, het scheelt bedraden en zit mooi weggewerkt en je kan energieverbruik ook wat drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door jnr24 op 08-10-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
jnr24 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:16:
Ik heb goeie ervaring met een AP achter het knieschot, boven de trap naar zolder. Dan pak je 2 verdiepingen mee. Omdat de trap zelf en het wandje daar van hout is blijft de ontvangst prima op beide etages. Mogelijk kan je er zo één uitsparen en de bedrading, plaatsing en energieverbruik ook wat drukken.
Dat kan zeker, maar moet ik wel een kabel trekken terwijl er nu al een aansluiting aanwezig is in een kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
fkaktas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Dat kan zeker, maar moet ik wel een kabel trekken terwijl er nu al een aansluiting aanwezig is in een kamer.
Je hebt nu toch minimaal twee aansluitingen voor 1e en zolder voorbereid? Op zolder is dat heel eenvoudig achter het hout te krijgen en vanuit de eerste etage is dat ook niet moeilijk met een gaatje ergens langs de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
-En4Cer- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Uit je berichten denk ik op te maken dat je niet heel ervaren bent op het gebied van netwerken (no offense), maar dan is TP-Link gewoon een goede, maar ook fijne oplossing omdat het makkelijk te installeren is.

Bij mij thuis draait ook al jaren een TP-Link opstelling naar volle tevredenheid. Ik gebruik nu deze set: uitvoering: TP-Link AX5400 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) als AP's en dat bevalt goed.
Er staat bij "Mesh". Maakt dat wat uit? Of kan ik instellen dat het als AP moet fungeren.

Daarnaast heb jk deze gevonden: uitvoering: TP-Link EAP610 Slim

Is dat vergelijkaar met wat jij hebt? Ik wil ze aan de muur (misschien plafond) monteren en dan staat dit mooier. En als het goed is kan deze ook met poe worden aangesloten (weer een kabel minder :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Zelf ben ik fan van de Deco serie. Geen aparte controller nodig. Weinig instelmogelijkheden maar tegleijk wel een "it just works" setup.

- 3x Deco X50-Poe waarvan je er 1 buiten in de schuur zet. Wil je het echt netjes doen pak je 2x X50-POE en combineer je dit met een X50 outdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:40:

Op het moment heb ik niets in de schuur. Maar ik wil wel via de kruipruimte een kabel naartoe trekken, zodat ik daar ook via kabel een verbinding heb.

Dit is die wat jij bedoelt toch?
https://www.mediamarkt.nl...29ee8db6ede6e1e9c7f043857

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15
fkaktas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Er staat bij "Mesh". Maakt dat wat uit? Of kan ik instellen dat het als AP moet fungeren.

Daarnaast heb jk deze gevonden: uitvoering: TP-Link EAP610 Slim

Is dat vergelijkaar met wat jij hebt? Ik wil ze aan de muur (misschien plafond) monteren en dan staat dit mooier. En als het goed is kan deze ook met poe worden aangesloten (weer een kabel minder :)
Het heet mesh omdat de access points ook draadloos met elkaar kunnen communiceren, in feite worden het dan het "wifi versterkers". Maar als je alles bedraad aansluit zijn het simpelweg bedrade access points die je met 1 app in een handomdraai allemaal tegelijk kunt configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
fkaktas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Op het moment heb ik niets in de schuur. Maar ik wil wel via de kruipruimte een kabel naartoe trekken, zodat ik daar ook via kabel een verbinding heb.

Dit is die wat jij bedoelt toch?
https://www.mediamarkt.nl...29ee8db6ede6e1e9c7f043857
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Zou ze voor die prijs niet bij de mediamarkt kopen.
Op amazon kost zo'n setje momenteel veel minder.
https://www.amazon.nl/dp/...LVG58VX&linkCode=asn&th=1

of bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:19:
Zou ze voor die prijs niet bij de mediamarkt kopen.
Op amazon kost zo'n setje momenteel veel minder.
https://www.amazon.nl/dp/...LVG58VX&linkCode=asn&th=1

of bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl
Maar dit is een ander model. De vorm is ten eerste anders, die van de mediamarkt is plat, die van jou is een cilinder.

Daarnaast is die van jou geen PoE (voor zover ik heb kunnen lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Ok blijkbaar hebben ze meerder X50 modellen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt, X50, X50-PoE, X50-outdoor, X50-4g, X50-5g

maar de PoE versie is ook in de aanbiedin bij amazon prime deals nu :)
https://www.amazon.nl/TP-...DC-voeding/dp/B0BNKKLYYY/

Pagina: 1