Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:43
Dag Tweakers,

Ik maak al geruime tijd graag gebruik van mijn oude Sony A58K met bijhorende lenzen (niet allemaal meer in topconditie)
-Sony 18-55 f/3.5-5.6 SAM II
-Sony 35 f/1.8
-Minolta 50 f/1.4
-Minolta 70-210 f/4 (Beercan)
-Minolta 35-105 f/3.5-4.5
-Minolta 100-300 f/4.5-5.6

Zit ondertussen op zo'n 87K clicks (en kapotte body stabilisatie die vast zit) waaronder veel foto's van de natuur, landschappen, vergezichten, bloemen, vakantie foto's en sfeerbeelden. Af en toe wat auto's of vogels en vooral weinig portretten, macro of nachtfoto's.

Wat ik ook nooit doe (voorlopig) is RAW's bewerken buiten wat croppen en de horizon rechtzetten (op de jpg). Ik schiet wel al jaren in JPG + RAW om de optie open te houden. Momenteel heb ik hier weinig interesse in en dat gaat waarschijnlijk wel zo blijven. Vind het vooral leuk om foto's te maken en het te capteren zoals het is.

Filmen gaat nu max in 1080i dus doe ik standaard met mijn gsm in 4K, vind ik minder belangrijk eerlijk gezegd maar zou natuurlijk beter zijn om dit met fatsoenlijke lenzen te kunnen doen ipv een gsm.

Qua lenzen gebruik ik voornamelijk de 70-210 en de 35 prime, af en toe ook nog wel de standaard zoom maar de kwaliteit ervan is natuurlijk wat minder en hier val ik toch wat meer over dan vroeger.

Waar ik vooral tegenloop is de autofocus die er wel geregeld naast zit als ik niet oplet bij de selectie en de scherpte die ook wel wat beter mag. Snel wat foto's achter elkaar maken zit er ook niet in en zaken zoals de in-camera panorama functionaliteit zijn maar matig bruikbaar.

Wat raden jullie aan qua nieuwe setup? Wil opzich wel bij Sony blijven.
Heb al veel liggen lezen en spring wel eens tussen verschillende ideeën.
Gezien het maar een hobby is, is het budget ook wel beperkt. Ik probeer erg lang te doen met mijn spullen en sta opzich ook wel open voor een deel 2de hands aan te schaffen.
Ik doe ook wel eens een trektocht dus totaal gewicht en batterij duur zijn voor mij ook belangrijk.

Vragen waar ik mee sukkel is het (grote?) verschil tussen fullframe en cropfactor. Los van de kleinere scherpte diepte, hoeveel meer licht kan je nu opvangen met een fullframe waardoor je de sluitertijd kan verhogen en toch dezelfde belichting krijgt bij een prime op 2.8 bijvoorbeeld?
Bij het vergelijken van JPG's, wat is het kwaliteitsverschil?
Is er nog een extra verschil qua lichtopbrengst wanneer een FF lens op een FF of een Crop staat? Dien je hier iets om te rekenen qua diafragma of is dit puur voor de scherptediepte?
Heb toch wel schrik dat ik veel zoombereik ga verliezen zonder heel diep in de buidel te tasten. Ook qua compactheid is er op het eerste gezicht wel wat impact.

Een bijkomende vraag is of het de moeite is om (een deel van?) mijn oude lenzen te hergebruiken met behulp van een EA5 adapter? De moeite om deze aan te schaffen? Wat mag ik verwachten qua autofocus prestaties ten opzichte van native lenzen? Nog andere zaken om mee rekening te houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vraag me af of je met jouw doeleinde en wensen niet voornamelijk moet kijken naar hoe de foto's uit de camera komen, ipv hoe je ze erin krijgt :p

Aangezien je weinig tot geen nabewerking doet, heb je misschien meer baat bij een leica(€!) of fujifilm die bekend staan om mooie out-of-camera fotokwaliteit en opties hierin.

Wat betreft fullframe vs crop; de belichting blijft bij gelijk f-getal hetzelfde, dus ook je sluitertijd verandert er niet door. Je signaal-ruis-verhouding gaat alleen ook maal je cropfactor bij gelijke isowaarde.
Oftewel, bij iso 1000 op een 1.6x cropbody krijg je een ruis die overeenkomt met iso 1600 op een fullframe (als de sensors verder gelijk zouden zijn).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Wat is je exacte budget? Want anders is het een beetje moeilijk iets aan te raden.

Aangezien je nu ook al met APS-C werkt en er tevreden van bent, zou ik persoonlijk niet naar de fullframes kijken. Zoveel verschil gaat het niet maken voor een hobbyist en maakt het alleen maar duurder.
De nieuwe APS-C camera's zullen zoizo ook al een grote vooruitgang hebben gemaakt tov jouw huidige.

Zelf heb ik geen ervaring met de snelheid van adapters. Ik zou denken dat je daar altijd wel iets van kwaliteit en snelheid mee verliest, maar mss weet iemand anders daar meer over.

Wat ik wel kan beamen is de kwaliteit van Sony mirrorless APS-C; Die zijn zeer compact en licht om te gebruiken. Voor goede batterijduur moet je dan wel kijken naar degene met de NP-FZ100 batterij. Die komen dan weer duurder uit. Persoonlijk vind ik de JPEGs uit die nieuwere camera's ook zeer fatsoenlijk.
Wil je echter al vantevoren een bepaalde stijl kunnen kiezen, dan kijk je al snel naar Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
DirtyBird schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:38:
Ik vraag me af of je met jouw doeleinde en wensen niet voornamelijk moet kijken naar hoe de foto's uit de camera komen, ipv hoe je ze erin krijgt :p

Aangezien je weinig tot geen nabewerking doet, heb je misschien meer baat bij een leica(€!) of fujifilm die bekend staan om mooie out-of-camera fotokwaliteit en opties hierin.

Wat betreft fullframe vs crop; de belichting blijft bij gelijk f-getal hetzelfde, dus ook je sluitertijd verandert er niet door. Je signaal-ruis-verhouding gaat alleen ook maal je cropfactor bij gelijke isowaarde.
Oftewel, bij iso 1000 op een 1.6x cropbody krijg je een ruis die overeenkomt met iso 1600 op een fullframe (als de sensors verder gelijk zouden zijn).
Leica is me echt wel te duur. Fujifilm heb ik wel eens met een half oog naar gekeken maar al die keuze is nogal overweldigend eerlijk gezegd. Is er daadwerkelijk zo'n groot verschil in de JPG output versus Sony's A6x reeks of FF? (Ik heb gelezen dat een van de verbeteringen in de A6700 in JPG output zit)
Margu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:28:
Wat is je exacte budget? Want anders is het een beetje moeilijk iets aan te raden.

Aangezien je nu ook al met APS-C werkt en er tevreden van bent, zou ik persoonlijk niet naar de fullframes kijken. Zoveel verschil gaat het niet maken voor een hobbyist en maakt het alleen maar duurder.
De nieuwe APS-C camera's zullen zoizo ook al een grote vooruitgang hebben gemaakt tov jouw huidige.

Zelf heb ik geen ervaring met de snelheid van adapters. Ik zou denken dat je daar altijd wel iets van kwaliteit en snelheid mee verliest, maar mss weet iemand anders daar meer over.

Wat ik wel kan beamen is de kwaliteit van Sony mirrorless APS-C; Die zijn zeer compact en licht om te gebruiken. Voor goede batterijduur moet je dan wel kijken naar degene met de NP-FZ100 batterij. Die komen dan weer duurder uit. Persoonlijk vind ik de JPEGs uit die nieuwere camera's ook zeer fatsoenlijk.
Wil je echter al vantevoren een bepaalde stijl kunnen kiezen, dan kijk je al snel naar Fujifilm.
APS-C ben ik inderdaad gewoon qua bereik met mijn huidige lenzen. Heb toch wel schrik dat het prijskaartje serieus uit de hand loopt als ik bijvoorbeeld mijn veelgebruikte 210/F4 - Crop op FF wil hebben waarbij het nog draagbaar en enigszins compact is. Welke is daarvan de equivalent waarmee ik dezelfde sluitertijden kan aanhouden? Wat mis ik qua kwaliteit als ik terug voor crop kies? (Overigens vind ik ook geen goede equivalent binnen de crop ervoor? De meeste zijn 6.3 op het einde ipv 4? dus moet je toch een dure, grote en zware FF lens erop zetten?)

Ik ben echt wel benieuwd naar ervaringen met die adapter. Als dat goed werkt is het logisch om binnen sony te blijven en kan ik met een kleiner budget veel behouden maar wel profiteren van de snelle en goede autofocus wat momenteel mijn grootste punt van ergernis is. Als die maar op halve kracht zou werken is het misschien wel een ander verhaal, dan boek ik minder vooruitgang.

Stijlen of iets dergelijks kies ik overigens niet in de camera. Als ik vind dat de kleuren niet kloppen pas ik de witbalans gewoon aan tijdens het nemen van foto's zodat het een natuurgetrouw is.

Qua budget: vind ik moeilijk om op te antwoorden. Mijn huidige verzameling heeft me over de jaren ongeveer 1000 gekost (enkel de body en de 35mm nieuw gekocht), dat mag nu wel het dubbele zijn maar bijvoorbeeld het 4 dubbele vind ik precies moeilijk te verantwoorden naar mezelf.

Overigens, niet alle lenzen gebruik ik evenveel.
Zit zelf te denken aan (in crop bereik beredeneerd) een std zoomlens 16-55, liefst 2.8 als het kwalitatief veel verschilt. Een 35mm prime terug en een equivalent van die 70-210/f4 of via die EA5 converter een deel hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik noemde fujifilm met name vanwege de filmsimulaties, maar als je dat sowieso niet gaat gebruiken zou ik denk ik wel bij Sony blijven ja. Ik kan je verder niet adviseren over specifieke modellen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:30:
[...]
APS-C ben ik inderdaad gewoon qua bereik met mijn huidige lenzen. Heb toch wel schrik dat het prijskaartje serieus uit de hand loopt als ik bijvoorbeeld mijn veelgebruikte 210/F4 - Crop op FF wil hebben waarbij het nog draagbaar en enigszins compact is. Welke is daarvan de equivalent waarmee ik dezelfde sluitertijden kan aanhouden? Wat mis ik qua kwaliteit als ik terug voor crop kies? (Overigens vind ik ook geen goede equivalent binnen de crop ervoor? De meeste zijn 6.3 op het einde ipv 4? dus moet je toch een dure, grote en zware FF lens erop zetten?)
iso 200, 300mm, F/5.6 (F/6.3 is maar 1/3 stop kleiner) is het FF equivalent van
iso 100, 200mm F/4 op APS-C.
De sluitertijd is in beide gevallen gelijk net als de compositie, scherptediepte, hoeveel ruis en dynamisch bereik.

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 08-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:37
wappiewappie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

iso 200, 300mm, F/5.6 (F/6.3 is maar 1/3 stop kleiner) is het FF equivalent van
iso 100, 200mm F/4 op APS-C.
De sluitertijd is in beide gevallen gelijk net als de compositie, scherptediepte, hoeveel ruis en dynamisch bereik.
De ISO is helaas niet zo een op een terug te rekenen. Zaken als ruis wordt vooral bepaald door de pixeldichtheid van de sensor. Het maakt nogal een verschil tussen een sensor van een A7S en een A7R serie. En niet te vergeten de kwaliteit van de ruisonderdrukking van de camera (als je JPG schiet) of Software (als je RAW schiet. Die is met de nieuwe camera's enorm verbeterd. (net als het dynamisch bereik)
Maar iso is natuurlijk meer dan alleen ruis....
Ik gebruik normaal twee camera's; een full frame en een aps-c sensor. Als ik de wensen zie van de topic starter: (Geen portretten, geen lowlight,geen macfro) dan denk ik dat hij meer dan voldoende gaat hebben aan een aps-c (of mft) camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
McBurger schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

De ISO is helaas niet zo een op een terug te rekenen. Zaken als ruis wordt vooral bepaald door de pixeldichtheid van de sensor. Het maakt nogal een verschil tussen een sensor van een A7S en een A7R serie.
Kun je dat uitleggen? Volgens mij is het vrij eenvoudig.
In beide gevallen is de beeldhoek hetzelfde en heeft de lensopening een diameter van rond de 50mm. Dan moet er wel dezelfde hoeveelheid licht op de sensor vallen. Voor een gelijke belichting moet de lichtgevoeligheid dan ook gelijk zijn. Ook al noemt de ene camera dat dan ISO 800 en de andere ISO 1600. Het gevolg daarvan is hier ook netjes terug te zien: https://photonstophotos.net/Charts/PDR.htm

Dat pixeldichtheid een grote invloed heeft op de hoeveelheid ruis, ben ik ook niet met je eens.
Als ik op dpreview een A7SIII vergelijk met een A7RIV of een Eos R5 met een R6 zie ik bij een gelijke uitsnede weinig verschil: https://www.dpreview.com/...3733&y=0.5117539081448108

Is uiteindelijk ook allemaal een hoop pixelpeepen. Vrijwel elke camerasensor van de afgelopen 10 jaar is meer dan goed genoeg.

Ik ben wel met je eens dat voor jpeg de software op de camera belangrijk is en dat voor de TS APS-C of MFT waarschijnlijk een betere keus is. Met name vanwege aanbod aan kleinere en goedkopere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
McBurger schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

De ISO is helaas niet zo een op een terug te rekenen. Zaken als ruis wordt vooral bepaald door de pixeldichtheid van de sensor. Het maakt nogal een verschil tussen een sensor van een A7S en een A7R serie. En niet te vergeten de kwaliteit van de ruisonderdrukking van de camera (als je JPG schiet) of Software (als je RAW schiet. Die is met de nieuwe camera's enorm verbeterd. (net als het dynamisch bereik)
Maar iso is natuurlijk meer dan alleen ruis....
Ik gebruik normaal twee camera's; een full frame en een aps-c sensor. Als ik de wensen zie van de topic starter: (Geen portretten, geen lowlight,geen macfro) dan denk ik dat hij meer dan voldoende gaat hebben aan een aps-c (of mft) camera
Bedankt voor de input.
Geen lowlight wil ik wel even nuanceren dat er uiteraard wel heel wat situaties zijn waarbij mijn sluitertijd niet meer snel genoeg is of ik het iso te hoog dien op te schroeven om bruikbare resultaten te hebben.

Ik krijg echter de indruk dat de stap naar FF (bv. een A7 IV of compacte variant) niet de beste is voor mij vanwege het te kleine verschil in beeldkwaliteit & lichtsterkte versus de hoge prijs?
wappiewappie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

...

Is uiteindelijk ook allemaal een hoop pixelpeepen. Vrijwel elke camerasensor van de afgelopen 10 jaar is meer dan goed genoeg.

Ik ben wel met je eens dat voor jpeg de software op de camera belangrijk is en dat voor de TS APS-C of MFT waarschijnlijk een betere keus is. Met name vanwege aanbod aan kleinere en goedkopere lenzen.
Pixelpeepen doe ik veel aan om de scherpte te checken, vaak wat teleurstellend qua resultaat.
Is er qua sensor upgrade een groot verschil tussen de 20MP crop die ik nu heb en een 6400/6600/6700?

Zijn er mensen die kunnen adviseren over mijn vragen mbt mijn oude lenzen in combinatie met een EA5 adapter? Speel je zo de voordelen qua autofocus prestaties kwijt van het nieuwe platform ten opzichte van native E-mount lenzen?

Zou er voornamelijk de Beercan, de 35mm prime en eventueel de std zoom opschroeven in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:03
Compatibele lensen en camera's voor de EA5 kun vinden op de pagina van Sony.

https://support.d-imaging...rea=gb&lang=nl&mdl=LA-EA5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
De Sony a6500/6600/6700 zijn de enige aps-c camera’s met IBIS, persoonlijk zou ik voor een van die gaan. Waarbij ik de 6500 zou laten voor wat het is, die is inmiddels behoorlijk verouderd.

De 6700 is echt een prachtige aps-c camera (mijn vrouw en moeder hebben m allebei). Die camera heeft de vernieuwde AF functies zoals geïntroduceerd met de A7RV, iets meer Mp (26) en de grip is een beetje dieper geworden. All round echt een fijne camera.

Over ruis, licht en lenzen is al veel gezegd.

Mijn vrouw heeft als standaard lens de Sigma 18-50 f2.8, zeer scherpe en compacte lens.

Ik ken de sensor die je nu hebt niet, maar ik verwacht dat er wel een mooie stap gezet is, zeker als je m vergelijkt met de 6700.

Let wel: lenzen zijn belangrijker dan de sensor als het gaat om scherpte. Ook de AF performance hangt af van je lenzen.

De nieuwe AF functies werken natuurlijk wel, maar kan je lens ook daadwerkelijk zo snel de uitvoering geven aan de berekening van je camera? Dat is waar bijvoorbeeld de G en GM series van Sony in uitblinken. Snelle AF motoren.

Oudere lenzen hebben vaak minder snelle motoren, dus ook minder snelle scherpstelling.

De adapter zal de AF mogelijk maken, maar ik meen mij de herinneren dat de snelheid wel wat afneemt.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
Even berekenen. Als je tweedehands niet erg vindt:

a6600 = €800 (de a6600 is trouwens onlangs nog €900 nieuw geweest, mss rond black friday terug)
Sony 18-135 f3.5-5.6 = €300 (alternatieven zijn Sony 18-105 of Sigma 18-50)
Sony 35 f2.8 = €250 (alternatieven zijn Sigma 30mm f1.4; Sigma 30mm f2.8)

als je een vaste f4 voor je telezoom wilt kom je al uit op de volgende FE lens
Sony 70-200 f4 =€700 (APS-C equivalent van 105-300mm)

Dus in totaal €2050, mogelijks goedkoper als iemand de camera samen met een lens verkoopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:37
wappiewappie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Kun je dat uitleggen? Volgens mij is het vrij eenvoudig.
In beide gevallen is de beeldhoek hetzelfde en heeft de lensopening een diameter van rond de 50mm. Dan moet er wel dezelfde hoeveelheid licht op de sensor vallen. Voor een gelijke belichting moet de lichtgevoeligheid dan ook gelijk zijn. Ook al noemt de ene camera dat dan ISO 800 en de andere ISO 1600. Het gevolg daarvan is hier ook netjes terug te zien: https://photonstophotos.net/Charts/PDR.htm

Dat pixeldichtheid een grote invloed heeft op de hoeveelheid ruis, ben ik ook niet met je eens.
Als ik op dpreview een A7SIII vergelijk met een A7RIV of een Eos R5 met een R6 zie ik bij een gelijke uitsnede weinig verschil: https://www.dpreview.com/...3733&y=0.5117539081448108

Hoewel we misschien iets afdwalen, en er volgens mij ook een apart topic over loopt. Juist als ik op de door jouw genoemde site een vergelijking maak tussen de A7s3 (lage resolutie) en a7r5(hoge resolutie) zie ik een heel duidelijk verschil bij de hogere (zeg vanaf iso 6400) tussen beide.
Als je dan kijkt naar een vergelijking tussen de A7R5 (FF) en de A6700 (aps) die een vergelijkbare pixeldichtheid hebben dan zie op 100% een redelijk vergelijkbaar beeld.

Dan als je kijkt in de eerste link, dan zie je tussen de verschillende FF sensoren (en tussen de verschillende APS sensoren) al zo veel verschillen zitten, dat ik erbij blijf dat je dat niet een op een terug kan rekenen.

dan nog even terug komende op het gebruik van mount converters. Ik heb zelf geen ervaring met de LEA5 maar wel een tijd lang de sigma mc20 (voor canon lenzen) gebruikt. mijn conclusie; optisch geeft het geen verschil, AF snelheid en nauwkeurigheid is aanzienlijk slechter dan bij mijn native FE lenzen. En niet alle lenzen werkten goed. (en ik haalde uiteindelijk minder FPS met de converter; maar dat vond ik zelf minder spannend)

en tenslotte; Ja, de a6700 is echt een beest van een camera, ondanks dat ie 'maar' en apsc sensor heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Margu schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:12:
Even berekenen. Als je tweedehands niet erg vindt:

a6600 = €800 (de a6600 is trouwens onlangs nog €900 nieuw geweest, mss rond black friday terug)
Sony 18-135 f3.5-5.6 = €300 (alternatieven zijn Sony 18-105 of Sigma 18-50)
Sony 35 f2.8 = €250 (alternatieven zijn Sigma 30mm f1.4; Sigma 30mm f2.8)

als je een vaste f4 voor je telezoom wilt kom je al uit op de volgende FE lens
Sony 70-200 f4 =€700 (APS-C equivalent van 105-300mm)

Dus in totaal €2050, mogelijks goedkoper als iemand de camera samen met een lens verkoopt
En dit zou beter presteren dan een A6600 + adapter om mijn huidige lenzen (deels) te hergebruiken?

Uit interesse, de Sony Sonnar 35 2.8 is toch een FF? Zou de Sony 35 1.8 dan niet de betere keuze zijn?
Verder, die 70-200 vind ik wel een groot ding eerlijk gezegd om mee te nemen op hikes en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
McBurger schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:29:
[...]
...
dan nog even terug komende op het gebruik van mount converters. Ik heb zelf geen ervaring met de LEA5 maar wel een tijd lang de sigma mc20 (voor canon lenzen) gebruikt. mijn conclusie; optisch geeft het geen verschil, AF snelheid en nauwkeurigheid is aanzienlijk slechter dan bij mijn native FE lenzen. En niet alle lenzen werkten goed. (en ik haalde uiteindelijk minder FPS met de converter; maar dat vond ik zelf minder spannend)

en tenslotte; Ja, de a6700 is echt een beest van een camera, ondanks dat ie 'maar' en apsc sensor heeft
Misschien dat iemand anders dit kan toelichtingen vanuit ervaring met de LEA5? De upgrade zou ik net willen doen om achteraf niet zoveel missers te hebben qua focus en wat sneller en accurater te kunnen scherpstellen. Hier geloof ik echt wel dat er in de afgelopen 10 jaar flinke stappen zijn gezet tov mijn oude camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:34
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

En dit zou beter presteren dan een A6600 + adapter om mijn huidige lenzen (deels) te hergebruiken?

Uit interesse, de Sony Sonnar 35 2.8 is toch een FF? Zou de Sony 35 1.8 dan niet de betere keuze zijn?
Verder, die 70-200 vind ik wel een groot ding eerlijk gezegd om mee te nemen op hikes en dergelijke.
Mijn ervaring wat betreft AutoFocus met een snelle natieve lens op een A6600 is dat dit echt enorm veel sneller en betrouwbaarder is als op mijn A57. In dit geval vergelijk ik m'n oude Tamron 17-50 f/2.8 op de A57 met m'n Tamron 17-70 f/2.8 op de A6600.

Ik heb de 70-210 f/4 (beercan) een paar keer geleend en ik had zelf een Minolta 70-210 f/3.5-4.5 en een minolta 135f/2.8 (pocket rocket). De beercan is van zich zelf al niet erg snel met scherpstellen. Daar gaat die adapter weinig aan veranderen.

Als je in 1 keer over wil naar natief E-mount is een A6600 of 6700 met sigma 18-50 f/2.8 en tamron 70-180 f/2.8 het overwegen waard als E-mount set. met een beetje mazzel mis je dan die 1.8 op de 35f/1.8 niet zo vaak. Die Sigma is een echt mooie lens en onwijs compact voor een f/2.8 en de Tamron is eigenlijk precies het zelfde verhaal 67mm fiter, en maar 800 gram voor een f/2.8.

Er zijn geen echt compacte tele opties anders dan de oude 55-210 f/4.5-6.3 kitlens of de net nieuwe 50-300 van Tamron. Die overigens ook op 6.3 eindigt. Wat dan misschien nog wel een idee kan zijn is om (voorlopig) wel die 18-50 f./2.8 van Sigma natief te doen en je beercan met een LA-EA5 te gebruiken om te kijken hoe dat bevalt. Tenzij je het meeste die telelens gebruikt of daar de grootste uitdagingen met autofocus ervaart dan zou ik er zeker voor kiezen om je meest gebruikte lens natief te doen.

Ik zou marktplaats in de gaten houden.
A6600 €800
Sigma 18-50 f/2.8 €400
Een telelens max €800

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Qua budget gaat het wel even pijn doen, maar als je het ervoor over hebt: Sony 70-200Gii.

Echt een retescherpe en snelle lens. Wel f/4 maar in de meeste daglicht situaties kom je daar prima mee weg (indoor sports wellicht lastiger). Mooie is dat ie 0,5:1 macro heeft over het hele bereik waardoor de lens enorm multifunctioneel is.

Ik weet dat je aangaf dat macro niet zozeer je ding is, maar het zet de weg open om mooie natuur close-ups te maken, of toch eens te experimenteren met macro zonder extra lens te kopen.

Groot voordeel: de lens is relatief klein en licht, zeker wanneer ie op 70mm staat.

Nadeel: prijs, maar dan heb je wel voor jaren een super lens.

En wat betreft de AF vraag: ja native e-mount lenzen zullen (bij vergelijkbare lens natuurlijk) beter presteren op dat gebied dan een oude lens met afapter

[ Voor 10% gewijzigd door oviMivo op 11-10-2024 08:27 ]

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Ik bedoelde idd de Sony 35 f1.8, foutje van mij.
Even gewicht vergeleken en de Sony 70-200 is even zwaar als jouw beercan model + bij je beercan model moet je dan ook nog de LEA5 rekenen (100g en 3cm extra)

Maar wat hierboven werd voorgesteld wist ik het bestaan niet van. De Tamron 70-180 f2.8. Lijkt mij dan ideaal. En 30mm verschil op telezoom is nu niet zoveel.

btw, wat zeggen de reviews over de LEA5? Zoek daar een beetje op en dan zal je snel genoeg een beeld krijgen of dit het waard is of niet. Persoonlijk dacht ik altijd dat een converter altijd invloed zal hebben op de AF. Juist iets dat jij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:06:
Pixelpeepen doe ik veel aan om de scherpte te checken, vaak wat teleurstellend qua resultaat.
Is er qua sensor upgrade een groot verschil tussen de 20MP crop die ik nu heb en een 6400/6600/6700?
Met pixelpeepen bedoel ik meer dat de onderlinge verschillen zo minimaal zijn dat je ze alleen ver ingezoomd op jouw monitor gaat zien. Prima natuurlijk om scherpte te checken, maar als je de foto deelt met anderen of aan de muur hangt, wordt die niet op een 100% crop bekeken.

heb je camera's al in de hand gehad?
De A6700 lijkt mij ergonomisch een fijnere camera dan de A6600. Grotere grip, ander uitklap scherm en een extra instelwiel.

[ Voor 72% gewijzigd door wappiewappie op 11-10-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
oviMivo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:36:
De Sony a6500/6600/6700 zijn de enige aps-c camera’s met IBIS, persoonlijk zou ik voor een van die gaan. Waarbij ik de 6500 zou laten voor wat het is, die is inmiddels behoorlijk verouderd.

De 6700 is echt een prachtige aps-c camera (mijn vrouw en moeder hebben m allebei). Die camera heeft de vernieuwde AF functies zoals geïntroduceerd met de A7RV, iets meer Mp (26) en de grip is een beetje dieper geworden. All round echt een fijne camera.

Over ruis, licht en lenzen is al veel gezegd.

Mijn vrouw heeft als standaard lens de Sigma 18-50 f2.8, zeer scherpe en compacte lens.

Ik ken de sensor die je nu hebt niet, maar ik verwacht dat er wel een mooie stap gezet is, zeker als je m vergelijkt met de 6700.

Let wel: lenzen zijn belangrijker dan de sensor als het gaat om scherpte. Ook de AF performance hangt af van je lenzen.

De nieuwe AF functies werken natuurlijk wel, maar kan je lens ook daadwerkelijk zo snel de uitvoering geven aan de berekening van je camera? Dat is waar bijvoorbeeld de G en GM series van Sony in uitblinken. Snelle AF motoren.

Oudere lenzen hebben vaak minder snelle motoren, dus ook minder snelle scherpstelling.

De adapter zal de AF mogelijk maken, maar ik meen mij de herinneren dat de snelheid wel wat afneemt.
Dus je hebt zelf wel nieuwe lenzen aangeschaft en niet via adapter geprobeerd?
Ik vind het ergens wel een beetje jammer. Ben bijvoorbeeld wel tevreden met de beelden van mijn huidige 35 1.8 en de 50 1.4 primes.
oviMivo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:26:
Qua budget gaat het wel even pijn doen, maar als je het ervoor over hebt: Sony 70-200Gii.

Echt een retescherpe en snelle lens. Wel f/4 maar in de meeste daglicht situaties kom je daar prima mee weg (indoor sports wellicht lastiger). Mooie is dat ie 0,5:1 macro heeft over het hele bereik waardoor de lens enorm multifunctioneel is.
...

En wat betreft de AF vraag: ja native e-mount lenzen zullen (bij vergelijkbare lens natuurlijk) beter presteren op dat gebied dan een oude lens met afapter
Valt momenteel toch wel buiten budget, die GII.
Heeft zo'n converter enkel invloed op de snelheid van de autofocus, of ook op de nauwkeurigheid qua aantal focuspunten en dergelijke?
Margu schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Ik bedoelde idd de Sony 35 f1.8, foutje van mij.
Even gewicht vergeleken en de Sony 70-200 is even zwaar als jouw beercan model + bij je beercan model moet je dan ook nog de LEA5 rekenen (100g en 3cm extra)

Maar wat hierboven werd voorgesteld wist ik het bestaan niet van. De Tamron 70-180 f2.8. Lijkt mij dan ideaal. En 30mm verschil op telezoom is nu niet zoveel.

btw, wat zeggen de reviews over de LEA5? Zoek daar een beetje op en dan zal je snel genoeg een beeld krijgen of dit het waard is of niet. Persoonlijk dacht ik altijd dat een converter altijd invloed zal hebben op de AF. Juist iets dat jij belangrijk vindt.
Hm ja, minder verschil dan ik dacht.
Ik ga eens wat reviews lezen over die adapter en of ik kan leven met de beperkingen.
Ook maar eens naar de winkel om het een en ander eens vast te houden en zien hoe het me bevalt nu dat ik wat meer weet wat een goede keuze zou zijn voor mij.

Alvast bedankt voor alle input hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Dus je hebt zelf wel nieuwe lenzen aangeschaft en niet via adapter geprobeerd?
Ik vind het ergens wel een beetje jammer. Ben bijvoorbeeld wel tevreden met de beelden van mijn huidige 35 1.8 en de 50 1.4 primes.

[...]

Valt momenteel toch wel buiten budget, die GII.
Heeft zo'n converter enkel invloed op de snelheid van de autofocus, of ook op de nauwkeurigheid qua aantal focuspunten en dergelijke?

[...]

Hm ja, minder verschil dan ik dacht.
Ik ga eens wat reviews lezen over die adapter en of ik kan leven met de beperkingen.
Ook maar eens naar de winkel om het een en ander eens vast te houden en zien hoe het me bevalt nu dat ik wat meer weet wat een goede keuze zou zijn voor mij.

Alvast bedankt voor alle input hier!
Ik heb zelf geen A-mount lenzen gehad, dus enkel E-mount lenzen gekocht.

Wat je over t algemeen leest is dat de lenzen die geschikt zijn om met adapter te werken, goed presteren. Wel verlies je AF snelheid. IQ gaat niet achteruit.

Als je hele fijne lenzen hebt, dan is het zeker de overweging waard. Weet alleen wel dat je met die set-up niet alles uit je nieuwe camera haalt.

Zoals eerder gezegd: de lens zal je beperkende factor zijn mbt AF snelheid. Simpelweg omdat de AF-motor in die lens niet snel genoeg is.

Daarnaast lees je overal dat een adapter een negatieve invloed heeft op de AF werking, dus het gaat een beetje dubbelop.

Dat gezegd hebbende: ik merk wel vaker op dat mensen te veel blind staren op “het beste is”. Je vraag gaat over AF prestaties (onder andere), die is gewoon minder met een A-mount lens en adapter. Zegt dat ook dat de AF prestaties SLECHT zijn? Nee.

Dat zal namelijk ook afhangen van welke lens het betreft. En ook heel erg: waar gebruik je ze voor? Landschap? Lekker boeiend of je AF snel is, als het maar accuraat is. Sport? Weldegelijk heel belangrijk dat ie snel is, beter een native e-mount lens pakken.

Wat betreft je vraag over AF accuracy: ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij heeft de adapter daar geen invloed op. De AF berekeningen vinden plaats op de sensor zelf, die voert dat gewoon in body uit en geeft het, via de adapter, door aan de lens.

Voorbeeld:

Je hebt een bedrijf met 100 inpakkers (camera body), die inpakkers pakken 1000pakketjes per uur in en deze moeten bezorgd worden door 10 chauffeurs (lens). Alleen door een probleem met 5 auto’s (adapter), kunnen ze slechts gebruikmaken van 5 bezorgers. De tijd voor het leveren is dus een keer langer dan had gekund obv de inpakkers.

De zwakste schakel in een ketting bepaalt de snelheid. Ook hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
wappiewappie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

heb je camera's al in de hand gehad?
De A6700 lijkt mij ergonomisch een fijnere camera dan de A6600. Grotere grip, ander uitklap scherm en een extra instelwiel.
Uit ervaring met beide kan ik zeggen: dit is echt een heel groot verschil. Zowel de grip als het extra draaiwiel.

Pagina: 1