Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFlow
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-06 05:25
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend een Home Assistant Green gekocht en ben er vol enthousiasme mee aan de slag gegaan. Ik ben echt een lichtgroene nurd, dus dit hele gebeuren vergt het uiterste van mijn technische vermogen! Mijn eerste doel is om, als ik vanaf 1 januari een stroomcontract met dynamisch tarief heb, om m'n zonnepanelen af te schakelen als de stroomprijs negatief is. Superleuk :)

Dat ging allemaal goed, m'n eerste integraties voor APSystems zijn succesvol geïmplementeerd en ik heb ook de dynamische stroomprijzen binnen, top! Nu wilde ik ook kijken of ik andere apparaten (zoals m'n Homewizard P1-meter en stekkers) kon implementeren en nu loop ik tegen het volgende aan:

Ik heb 2 wifi netwerken thuis: 1 ziggo wifi van mn ziggo-router en daarnaast een Orbi-wifi, met verschillende staelieten ddoor heel het huis. Het apparaatje van AP-systems dat verbindingen maakt met de micro-omvormers op het dak was al met een kabel aan mn ziggo-router verbonden en dus heb ik mn Home Assistant ook op de ziggo-router aangesloten. Alleen al die HomeWizard stekkers (en ook andere apparaten in het huis) zijn met mn Orbi-netwerken verbonden. En nu kom ik er dus achter dat ik er dan geen verbinding mee kan maken. Als ik de P1-meter laat verbinden met het ziggo-wifi kan ik er wel mee verbinden vanuit Home Assistant.

Moeten alle apparaten perse op dezelfde wifi zitten om dit te laten werken, of zijn er andere manier om apparaten toch te bereiken, ongeacht het wifi? En in het eerste geval, dan zal ik wss toch vvoor het Orbi-wifi moeten kiezen, want die is beter bereikbaar in de 'verre' ruimtes in huis, door de satelieten. Dat zou betekenen dat ik mijn zonnepanelen apparaatje moet verplaatsen van mn ziggo-router naar mn orbi en ook mn Home Assistant en daar word ik een beetje zenuwachtig van. MOet ik dan ook alles opnieuw instellen?

Iemand tips, of zijn er basisregels voor wifi mbt Home Assistant?

Dank voor iedere hulp of verwijzing naar voorgaande posts!!

Beste antwoord (via FastFlow op 08-10-2024 10:51)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je zelf een fijne router / AP hebt, lekker die van Ziggo in bridge zetten en gaan :)

Daarnaast, geef HA op je router een vast IP op je router (gewoon lekker centraal). Waarschijnlijk is het kastje voor je PV op een vast IP ook geen slecht idee.

Daarnaast heb je HA wel gewoon met een netwerkkabel gedaan?

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 08-10-2024 11:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je het jezelf makkelijk wilt maken voor de toekomst, zet alles op dezelfde wifi.

Ik ken de Ziggo router niet, kun je die dezelfde wifinaam, wachtwoord en beveiliging geven als je andere wifi? Dan ben je er al en hoef je niets te verplaatsen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DaWizza schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:05:
Als je het jezelf makkelijk wilt maken voor de toekomst, zet alles op dezelfde wifi.

Ik ken de Ziggo router niet, kun je die dezelfde wifinaam, wachtwoord en beveiliging geven als je andere wifi? Dan ben je er al en hoef je niets te verplaatsen.
Dat hoeft helemaal niet. Sterker nog dan los je het probleem niet op.

Je moet die Orbi zover krijgen dat deze stopt met router spelen en start om zich als AP te gedragen.

https://kb.netgear.com/31...to-act-as-an-access-point

Dan zorgt de Ziggo router voor de dhcp/adressen en zit alles en iedereen in hetzelfde netwerk ongeacht met welke wifi je bent verbonden

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 07-10-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFlow
Dank heren, hier heb ik wat aan. Ik loop nu tegen zaken aan die ik vroeger kon negeren omdat het werkte, maar die ik nu echt moet snappen 😆.

De Orbi in AP modus te zetten is inderdaad een optie, maar dan verlies je helaas wel bijna alle Orbi-functionaliteit. En die is met opgroeiende kinderen en wat meer internet controle toch wel handig.

Ik lees dat het ook mogeljk is om de Ziggo-router in bridge modus te zetten en dan maak je dus je Orbi-router leidend en behoud je de functionaliteit. Hierin ga ik me eens verder verdiepen. Iemand hier tips over, of dit een goede optie zou zijn?

Dank weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Ik zou bovenstaande inderdaad doen.

Nu zijn je kinderen er nog niet achter.
Maar als ze erachter komen dat ze op de Orbi router minder kunnen dan op de ziggo router dan weten ze het zo allemaal te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je zelf een fijne router / AP hebt, lekker die van Ziggo in bridge zetten en gaan :)

Daarnaast, geef HA op je router een vast IP op je router (gewoon lekker centraal). Waarschijnlijk is het kastje voor je PV op een vast IP ook geen slecht idee.

Daarnaast heb je HA wel gewoon met een netwerkkabel gedaan?

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 08-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFlow
Dank allen! @Septillion bedoel je 'geef HA op je router een vast IP' i.p.v. 'geen' ?

En yes, ik heb een vast netwerkkabel waarmee ik ze kan verbinden.

Ik ga erin duiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je weinig verstand van (wifi) netwerken hebt dan moet je het jezelf niet moeilijker maken dan nodig is. Het nadeel van netwerken is namelijk dat het in de basis allemaal heel simpel is; verschillende router-fabrikanten maken het je zo gemakkelijk mogelijk. Maar de duivel zit in de details; als je iets anders wilt dan wat de fabrikant denkt dan kan het heel snel complex worden.

Dus zoals gezegd, zet een van de routers in bridge mode. Daarmee verlies je alle router-functionaliteit van het apparaat, zoals je zelf terecht opmerkt. Ongeacht welke router je in bridge modus zet hou je één netwerk over.
--> Zet je je Orbi in bridge, dan wordt het netwerk door je Ziggo router bestuurd en die verbind met het internet.
--> Zet je de Ziggo router in bridge dan wordt het netwerk door je Orbi netwerk bestuurd en dan verbind die met het internet. (De Ziggo router 'bestaat' dan eigenlijk niet). En omdat de Ziggo router alle functionaliteit verliest, zal hij ook geen AP keer kunnen zijn. Zijn Wifi-radio gaat dus uit.

Ik ga er vanuit dat je voor de tweede optie kiest, die zou ik het meest logisch vinden. Zorg er daarom voor dat je al je apparatuur aanmeldt op het Orbi Wifi netwerk. Zowel draadloos als bedraad. Met andere woorden, in je Ziggo router zitten aan het einde van het verhaal maar iets van drie kabels:
- Voeding
- Internet (wrs. Coax)
- één netwerkkabel direct naar je Orbi router.

Vervolgens kun je je router in bridge modus (laten) zetten... of je zet enkel de wifi van dat ding uit en kijkt of alles werkt. Er zijn namelijk maar een paar toepassingen die het niet fijn vinden om twee bridges achter elkaar te hebben, zoals VPN tunnels of netwerk-intensieve en lag-gevoelige spellen. Voor het gewone webbrowsen merk je niet zo veel van het feit dat er nog een Ziggo router tussen zit. Maar door alles met de Orbi te verbinden heb je wel een overzichtelijke en simpele netwerkomgeving gecreëerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
FastFlow schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:54:
Dank allen! @Septillion bedoel je 'geef HA op je router een vast IP' i.p.v. 'geen' ?
Ik denk inderdaad dat hij dat bedoeld. Het heeft veel voordelen om je HA een vast IP-adres te geven, zeker omdat niet alle integraties goed gaan op een HA die af en toe na een herstart ineens een ander IP-adres heeft. Sterker nog, sommige integraties hebben zelf vaste IP-adressen nodig. Dat gedrocht van een 'local tuya' of de nog brakkere 'official' Tuya integratie raken snel het pad kwijt als de devices een ander IP krijgen. En de Tuya integraties zijn daarin helaas niet de enige.

Voor zover ik weet kunnen alle ingebakken integraties wel goed overweg met dynamische IP adressen. Dus dat je Home Wizard apparatuur een ander IP adres krijgt of je Hue bridge verspringt naar een ander adres dan komt dat vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@FastFlow Oeps, correct. Moest "geef" zijn :)
Pagina: 1